Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: En ljusnande framtid för den svenska dansen?

Under två intensiva veckor i maj genomförde avgångselever och yngre årskullar av dansare och nycirkusartister från Kungliga Svenska Balettskolan, Balettakademien och Danshögskolan föreställningar på olika scener i Stockholm. Eftersom dansutbildningarna, i synnerhet den klassiska utbildningen, har diskuterats under våren bestämde jag mig för att se så många som möjligt.

Mitt starkaste intryck är att föreställningarnas kvalitet förbättrats avsevärt. Sånär som på några undantag hade de högt tempo och kändes genomarbetade och genomtänkta. Något som jag verkligen uppskattade var att de tjugo avgångseleverna presenterades för publiken i inledningen av Breaking Boundaries av och med Kungliga Balettskolan, modern och klassisk linje, och Balettakademien på Dansens Hus.

Ur "Dgdg Wroom" i koreografi av Ambra Succi. Fotograf Carl Thorborg

Ur "Dgdg Wroom" i koreografi av Ambra Succi. Fotograf Carl Thorborg

Däremot är det inte helt lätt att sia om den svenska dansens framtid utifrån Blandprogram - Kungliga Svenska Balettskolan, Obsessive Dance Disorder - Balettakademien, Breaking Boundaries – Balettakademien och Kungliga Svenska Balettskolan, 2 Parts – Dansarutbildningen, Danshögskolan och 3rd Time Lucky – Nycirkusutbildningen, Danshögskolan. Men bland de entusiastiska eleverna som verkligen gav allt (och litet till) lade jag som vanligt märke till lovande talanger – som det skall bli spännande att följa.

Det fanns också några koreografier som verkligen fångade mitt intresse. Till exempel Helena Franzéns solo Kristall, vars kristallskarpa rörelsematerial skickligt tolkades av Mirja Brunberg. Piazzolla: klart-slut av Tim Almaas som gjort en elegant tåspetskoreografi som de tio eleverna verkligen verkade trivas med. Flux Pod av Subjazz hade en cool ton som visade Balettakademiens avgångselever från deras bästa sida. Thomas Caleys och Petter Jacobssons Niagara falls – a meditation on Romanticism, som överraskade genom sin meditativt repetitiva form – och den enorma mängd skum som plötsligt började välla in på scenen genom en öppen port.

Helena Franzéns Kristall från Breaking Biundaries. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzéns Kristall från Breaking Biundaries. Fotograf Carl Thorborg


Mest spännande är dock att se elevkoreografier och några som hade en intressant form och kreativt tänkande var Vilse i Pannkakan av Celia Berndtzen, Sophia Calizaya Malygina och Danielle de Vries som präglades av en positiv energi och nyfikenhet, På väg av Linda Kukko, en intressant dansare i ett tufft solo, Utan titel #1 av Hanna Åhs som kunde ses som en underfundig kommentar över arbetarkampens avdöda tillstånd och den charmerande Winter Thicket av Linnea Lindqvist.

De nybakade professionella dansarna från de gymnasiala utbildningarna vid Kungliga Svenska Balettskolan och Balettakademien är ännu är mycket unga, både som dansare och som människor. De står inför den krävande utmaningen att snabbt lära sig hur yrkeslivet fungerar. Ett sätt att underlätta övergången vore ett ungdomskompani som skulle kunna fungera som en länk mellan utbildningen och verkligheten, dvs arbetsmarknaden med kompanier, koreografer, arrangörer och andra organisationer. Och om jag skall döma av vad jag snappat upp kanske det kommer ett sådant kompani så småning om. Marie Brolin-Tani har redan startat ett danskompani för unga, Unga Danskompaniet. Det består av fem svenska och fem danska dansare och kommer att ge sin första föreställning på Helsingborgs Stadsteater den 22 oktober.

Kunglga Svenska Balettskolan med Per Jonssons Rivers of Mercury från Breaking Boundaries. Fotograf Carl Thorborg

Kunglga Svenska Balettskolan med Per Jonssons Rivers of Mercury från Breaking Boundaries. Fotograf Carl Thorborg

Syftet med Danshögskolans postgymnasiala utbildningar är inte endast att utbilda studenterna i yrket utan också att fördjupa deras kunskaper. Och i studentkoreografierna i 2 Parts av och med årskurs 2 av Dansarutbildningen fanns försök till ett utforskande. Det mest intressanta av dessa var Alma Vuorinens minimalistiska solo som utgjorde del ett av Mariagatan 2f, 3 tr. Detta ser jag som en frukt av de teoretiska studier som ingår i utbildningen.

Om nycirkusutbildningen haft en liknande effekt på sina avgångsstudenter går inte att säga eftersom de inte visade några egna verk utan medverkade i John-Paul Zaccarinis 3rd Time Lucky, som trots vissa ljuspunkter allt för mycket influerades av en lika fjantig som tjatig flabb-grabbighet som ställde de kvinnliga artisterna åt sidan. Med det som verkligen tog ner intrycket var att en tortyrscen användes som underhållning – ren omdömeslöshet! Kanske är denna skillnad mellan utbildningarna – och kvalitén på föreställningarna - en konsekvens av att Nycirkusutbildningen är en mycket ung (högskole)utbildning som ännu söker sin form.

Lena Andrén
9 juni 2008


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil