Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DINNA! – avskedsgala på Finlands Nationalopera

HELSINGFORS: Den stora avskedsgalan – som var anordnad och repeterad till ära för Dinna Bjørn, avgående balettchef vid Nationalbaletten – sågs en enda gång, på fredagen 30 maj.

Kvällen bjöd på idel festligheter; först klassiskt och efter pausen mera modernt.  Hela Nationalbaletten sågs på scen. Gäster från Hamburg, Holland, Belgien och Danmark medverkade. Dirigenter i kvällens första nummer och i Törnrosa var Mikko Franck, resten av kvällen leddes orkestern av Peter Ernst Lassen, conferencierer: Dinna Bjørn, Heidi Almi, Kenneth Greve och Jorma Uotinen.

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Raymonda. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Raymonda. Fotograf Sakari Viika

Vad gör en skribent för att få inspiration att sätta sig ned vid datorn i stället för att åka ut och lyssna till sommarnaturen med fågelsång – jo, sätter en cd på plattan med Knudåge Riisagers Etudes och börjar lyssna till denna komposition ägnad till baletten! Och lever sig ännu in på Etyderna varav en del – Grand Finale - sågs på galan. Tankarna förs tillbaka till Dinna Bjørn och hennes storsatsning under våren. Förutom det tack som jag redan personligen kunde framföra i samband med en repetition skriver jag ut det här igen: Tack Dinna!

Kvällen inleddes med en festlig Andante Festivo av Jean Sibelius; Nationaloperans orkester spelade under ledning av kommande operachefen och musikchefen Mikko Franck. Och nu får Ni utstå en längre lista (att bara ögna igenom eller läsa noggrannare – valet är fritt) över vad som sågs i en kavalkad. En del av dessa utsnitt ur olika klassiska baletter var skickligt sammansvetsade.

Neumeiers Måsen med Asta Lindholm och Jaako Eerola. Fotograf Sakari Viika

Neumeiers Måsen med Asta Lindholm och Jaako Eerola. Fotograf Sakari Viika

Det hela började med balscenen ur Askungen (kor. Ben Stevenson, musik Prokofjev) som åtföljdes av andra aktens öppningsscen ur Nötknäpparen och Råttkungen (kor. Wayne Eagling och Toer Van Schayk, musik Tjajkovskij); Spansk dans ur Svansjön (kor. Rudi Van Dantzig, musik Tjajkovskij), Drömscenen ur Raymonda (kor. Anna Marie Holmes efter Petipa, musik Glazunov), Desirée Artots pas de deux ur baletten Tjajkovskij (kor. Patrice Bart, musik Tjajkovskij), Revyn och Ninas solo ur Måsen (kor. John Neumeier, musik Sjostakovitj), ”kärleks-pas de deux” ur första akten av Anna Karenina (kor. Alexei Ratmansky, musik Sjtjtedrin) och adagio ur 1. akten av Törnrosa (kor. Javier Torres efter Petipa, musik Tjatkovskij).

Eun-Ji Ha och Wilfried Jacobs, Jarkko Niininen, Henrik Burman och Timo Kokkonen i Törnrosa. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Wilfried Jacobs, Jarkko Niininen, Henrik Burman och Timo Kokkonen i Törnrosa. Fotograf Sakari Viika

Numren avlöste varandra i en snabb takt, en del helt utan pauser. Vi såg Nationalbalettens solister och dansare i en god stämning. Dinna Bjørn hade välkomnat publiken och sagt sitt – på en god finska – för vilket hon fick extra applåder!

Fortsättningen visade våra utflugna skickliga dansare. Balkongscenen ur första akten av Romeo och Julia (kor. Rudi Van Dantzig, musik Prokofjev), dansades av finska Anu Viheriäranta med partnern Mathieu Gremillet från Hollands Nationalbalett – och dom VAR  kärleksparet Romeo och Julia! Vad säger man till er som inte såg dessa unga skickliga och fräscha dansare som levde sig in i sina roller – festligt!

Det blev en fin rollprestation till; Barbora Kohoutková ur Hamburg-baletten – för några år sedan ännu solist vid Nationaloperan där hon inledde sin karriär – i fint partnerad av Nationalbalettens Jarkko Niininen i Svansjöns adagio ur 1. akten (kor. Lev Ivanov, musik Tjajkovskij): vackert, rent, fullkomligt i samklang med musiken och svanrollen utarbetad in i minsta detalj!

Tyvärr lär det blir slut med Barboras dansarkarriär; kroppen står inte ut mera. Barbora kommer att fortsätta inom baletten som pedagog – och kommer säkert att kunna ge mycket till andra av de kunskaper som hon själv hunnit inhämta ifrån sin utbildning och sina verksamma år som solistdansare. Nu vid 30 år skall hon tillbaka till Prag och till operan i sin tidigare hemstad.

Barbora Kohoutková med Jiri Bubenicek i Jewels på Hamburgoperan. Fotograf Holger Badekow

Barbora Kohoutková med Jiri Bubenicek i Jewels på Hamburgoperan. Fotograf Holger Badekow

Etudernas Grand Final avslutade första delen av programmet och i pausen sågs pigga åskådare som verkade ivrigt förväntansfulla inför vad som skulle hända härnäst. Och ingen behövde bli besviken: nye balettchefen Kenneth Greve visade sig tillsammans med en tidigare och mera erfaren sådan: Greve fick stöd – i en ny uppgift som conferencier inför den nyfikna finska publiken – av Jorma Uotinen, en tämligen rutinerad person i vilken sorts framträdande som helst (nästan).

Och det varierande programmet då!

Offcore (se Dansportalens tidigare artikel) – en del av Jorma Elos vackra koreografi till musik av Philip Glass inledde; härnäst fick vi se ett pas de deux av dansaren vid Nationalbaletten Jouka Valkamas (kommande koreograf också på hösten) verk Rim, där händelserna utspelas inne i ett litet rum. En representativ del – Furies med kvinnor och män - ur  Jorma Uotinens verk Colours (se tidigare artikel)  och en pigg ”Mina damer och herrar” av Jenni Kivelä till musik av Armando Soricillo (”Volevo un gatto nero”, tango av en svart katt?) – en beställningskoreografi - var på tur och åtföljdes av ett utdrag ur baletten Carmen av balettens egna Marilena Fontoura till musik av Sjtjedrin, fint dansad av solisterna Nina Hyvärinen och Jaakko Eerola samt mansensemblen.

Eun-Ji Ha – som var en av kvällens solister som syntes i flera uppgifter – dansade med verkets koreograf Wilfried Jakobs som partner On the Edge till musik av Mozart, här ackompanjerade av Satu Elijärvi vid pianot.

Marilena Fontouras Carmen  med Kare Länsivuori och Nina Hyvärinen. Fotograf Heikki Tuuli

Marilena Fontouras Carmen med Kare Länsivuori och Nina Hyvärinen. Fotograf Heikki Tuuli

Programbladet har foton delvis som bakgrund, och text finns också ovanpå bilderna. Momentary står det nederst på sidan som presenterar en scen ur Carmen, nämnd högst upp på samma sida; och man kommer att tänka på att egentligen skulle detta ord – ett kortare ögonblick där allt står stilla för en sekund - kunna beskriva stillheten på bilden som man ser på de två sidorna. Atmosfären är sådan, fast Nina Hyvärinen har högra benet över axeln på Jaakko Eerolas Don José.

Men Momentary var namnet på Craig Davidsons verk till musik av Arvo Pärt, dansat av Kungliga Balettens i Flandern dansare. Förutom koreografen själv dansade Eva De Waele och Yevgen Kolesnyk. Man måste medge att det är fint att då och då få se en glimt av de andra operahusens repertoar, göra bekantskap med nya dansaransikten och –gestalter, beundra deras skicklighet och uppleva saker på annorlunda sätt!

Före avslutningsscener ur Napoli av Bournonville visades ett utdrag ur Grand Pas Dvorak – koreograferad av Harald Lander till Dvoraks musik, och fint dansad av gästande solisterna ur Den Kongelige Ballet i Danmark, Gudrun Bojesen och Thomas Lund.

Ensemblebild ur Napoli. Fotograf Sakari Viika

Ensemblebild ur Napoli. Fotograf Sakari Viika

Eftersom galaföreställningarna i Danmark brukar avslutas med Napoli (musik: Gade, Helsted, Paulli och Lumbye. Gade, Helsted, Paulli och Lumbye.)
hade Dinna Bjørn valt finalen ur denna färgstarka och traditionellt uppskattade balett också till avslutningsgalan Dinna! vid Finlands Nationalopera.

Med den här galaföreställningen sade Dinna Bjoern farväl till Nationalbaletten. Samtidigt blev hon belönad och hedrad av Finska staten i form av en hög medalj. – Dinna fick på scenen åka i en blomsterdekorerad vagn som drogs av Napoli-klädda dansare. Publiken gav stående ovationer och tog farväl av en uppskattad balettchef.

Minna Tervamäki med Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki med Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Nu vänder man blickarna mot den nya sägongen på hösten – redan den 13 augusti visar baletten upp sig i form av en presentation av kommande verk. Första riktiga balettkväll blir den 30 augusti då Anna Karenina ges, tidigare fint och inlevelsefullt tolkad och dansad av bl.a. Minna Tervamäki i Annas roll med Jani Talo som Vronskij (bilden), alternerande med Asta Lindholm (Anna) och Nicholas Ziegler (Vronskij).

Anita Jokela
19 juni 2008


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil