Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dinna Bjørn – mot nya uppgifter efter arton år som balettchef

I och med vårsäsongen 2008 avslutar Dinna Bjørn sin tid som balettchef vid Finlands Nationalbalett. Hon kom dit hösten 2001, då hon fortfarande hade ett år kvar som balettchef i Oslo.
Dinna Bjørn tog avsked med Helsingforspubliken med en stor balettgala den 30 maj. Dansportalen fick ett samtal med henne under en trivsam kaffestund i Finska Operans marmorvita foajé med solen strålande in genom de höga fönstren och med vårgrönskan längs Tölöviken utanför.
Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

På frågan om vilket mål hon såg framför sig när hon tillträdde svarar hon:
Jag ville utveckla repertoaren på den klassiska balettens grund och förnya de klassiska helaftonsbaletterna. Jag ville också finna nya finska koreografer – bland andra fick Jorma Elo visa sin koreografi för första gången på Operan. Jouka Valkama, som arbetar med multimediaverk,  och Susanna Leinonen har också fått utvecklas som koreografer här. Nya finska verk kommer till hösten.

Jag har också fortsatt att bjuda in utländska koreografer av hög klass som Mats Ek (Fluke) och Jiri Kylián (Stepping Stones, Les Noces, Petite Mort, Sechs Tänze).

Den här säsongen har jag medvetet behandlat som min sista och tagit upp några verk som jag ville ge innan jag slutade. Etudes (Etyderna) låg mig varmt om hjärtat och fanns redan på repertoaren när jag började planera Mästarnas afton, min sista produktion som chef här. Glen Tetleys Voluntaries har jag haft tankarna på ända sedan jag kom hit, men då passade den inte in utan Tetley satt upp sin Pierrot Lunaire i stället. Nu var det dags för Voluntaries.

Som tredje verk vill jag ha något dramatiskt, gärna Alexei Ratmanskys Eldfågeln, men han hade inte tid att omarbeta den för oss. Valet föll i stället på Balanchine, mästarnas mästare, och hans balett Den förlorade sonen. Det är en av hans tidiga baletter från tiden med Ballets Russes, som också är historiskt intressant.

Bland de klassiker som vi gjort under min tid är Törnrosa den senaste. Det var Javier Torres idé att göra en något kortare och mer barnvänlig balett med utgångspunkt i Petipas koreografi.

Kan du sammanfatta dina intryck från tiden i Helsingfors?
Till att börja med ville jag lära mig förstå den finska mentaliteten för at kunna öka kontakten mellan baletten och dess publik. Jag ville också uppmuntra balettskolans arbete och utveckla kontakterna med den, bland annat genom att stödja deras produktioner.

Jag har försökt att hålla antalet utländska dansare nere och att låta nya dansare komma in i takt med att äldre dansare avgår. Av kåren på 85 dansare från tretton nationer är arton över 40 år och man avser att dra ner det totala antalet de närmaste åren, för att förhoppningsvis öka det igen senare.

Vad har du för framtidsplaner nu?
Ja, jag har många saker på gång. Jag ska sätta upp Sylfiden i Mulhouse, Napoli i Moskva tillsammans med Frank Andersen. Här i Helsingfors ska Raymonda komma upp och i Oslo ska Nötknäpparen upp igen på nya operan. I Köpenhamn blir det en ny H C Andersenbalett på Tivoli i min egen koreografi.  Jag ska förstås också fortsätta att undervisa i balett.

Några fakta:
Dinna Bjørn föddes in i baletten. Hennes far Niels Bjørn Larsen (1913-2003) var premiärdansare, koreograf och balettpedagog vid Den Kongelige Ballet i Köpenhamn och balettchef där 1951-56 och 1958-65. Han avslutade sin karriär med att dansa Dr Coppelius på sin 80-årsdag. Dinnas mor Elvi Henriksen  (1916-2003) var konsertpianist och ägnade en stor del av sitt liv till att spela för och med baletten.

Dinna fick genom föräldrarna och sin utbildning vid Det Kongeliges balettskola och genom sitt engagemang vid Den Kongelige Ballet hela Bournonvilletraditionen så att säga med modersmjölken. Hon var en av dem som 1976 bildade Bournonvillegruppen, en grupp unga dansare från Det Kongelige som vann stor uppskattning för sina framträdanden och bidrog till att göra Bournonvilles koreografiska arv känt och aktat över hela dansvärlden.

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Dinna Bjørn dansade många solistroller med Den Kongelige Ballet, bland annat i Sylfiden (Bournonville), Nötknäpparen (Fleming Flindt), Petrusjka (Fokin), Graduation Ball (Lichine), Four Last Songs (Rudi van Dantzig), The Leaves Are Fading (Anthony Tudor), Les Sylphides (Fokin), La Spectre de la Rose (Fokin) och Den unge mand skal giftes (Fleming Flindt).

Dinna Bjørn utnämndes till balettchef vid Den Norske Nasjonalballett 1990 och stannade där till 2002. Det sista året blev hon även balettchef vid Finska Nationalbaletten och delade tiden mellan de båda uppdragen under ett år. Hon avslutar sitt engagemang som balettchef i Helsingfors i och med vårsäsongen 2008.

Dinna Bjørn är erkänd som en av de främsta experterna på Bournonvilles stil och koreografi och har enträget arbetat för att hålla denna stil och repertoar levande genom undervisning, masterclasses och återuppsättning av Bournonvilles baletter.

Dinna Bjørns efterträdare i Helsingfors blir som Dansportalen tidigare meddelat hennes landsman Kenneth Greve.

Anders Jörlén
19 juni 2008


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil