Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

In memoriam: Ulf Gadd

BALI: Med sorg och bestörtning mottogs meddelandet om Ulf Gadds hastiga bortgång på Bali, hans hem sedan 1988. Han var född 1943. Dödsorsaken var oförutsedda komplikationer vid en enklare operation.
Ulf Gadd verkade som dansare och koreograf vid bl.a, Kungliga Operan, Stora Teatern i Göteborg och Nya Svenska Baletten. Han har även dansat med Harkness Ballet i New York.

Ulf Gadd. Privatfoto

Ulf Gadd. Privatfoto

Efter utbildning i Göteborg och Stockholm anställdes Ulf Gadd 1960 som dansör vid Operabaletten, där han 1965 utnämndes till solist. 1969 gjorde han debut som koreograf med Ebb och flod. Året därpå fick han sitt internationella genombrott som koreograf med Den mirakulöse mandarinen, som skapades för ”New Swedish Ballet”, en ensemble han ledde tillsammans med Conny Borg.

Mandarinen sattes även upp av Kungliga Operan och av American Ballet Theatre i New York, där Natalia Makarova och Erik Bruhn dansade huvudrollerna.

Som balettchef och koreograf vid Stora Teatern i Göteborg 1976-88 gjorde Ulf Gadd en banbrytande insats. Med en dynamisk svit helaftonsbaletter gav han begreppet dansteater en alldeles särskild klang. I verk som Kristina (1978), Diaghilevs ryska balett (1980), Gösta Berlings saga (1981), Ringen (1982), Tango Buenos Aires 1907 (1985) och Harmagedon (1987) flödade idérikedomen, och han blandade stilar friskt. Hans känsla för artisterna i ensemblen var fenomenal, och många utvecklades till stora personligheter. I samarbetet med scenografen Svenerik Goude (1945-97) fann Ulf Gadd en idealisk partner.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

1988 flyttade Ulf Gadd till Bali, där hans dansliv fick en ny inriktning. Vid ett av sina besök i Sverige berättade han om när han för första gången skulle dansa en traditionell roll i ett tempel - en komisk roll som gamling. Ryktet hade spritt sig vida omkring. ”Vitingen” skulle uppträda! Templet var fullpackat av förväntansfulla åskådare, som vrålade och tjöt av skratt åt framförandet. Det är lätt att tro att det var en höjdpunkt i Ulf Gadds dansarliv.

På Bali konverterade han till hinduismen. ”När jag kom till Bali insåg jag att jag varit hindu i hela mitt liv”, sade han vid ett tillfälle. Han lärde sig både indonesiska och balinesiska, startade två dansgrupper och grundade i sin hemby en skola för traditionell dans och musik. Han undervisade själv i den skolan.

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

1996-99 verkade Ulf Gadd åter i Göteborg, som balettchef vid nybyggda Göteborgsoperan. För den teatern koreograferade han 1997 Bhima, en helaftonsbalett med tydlig inspiration från Bali.

Ulf Gadd medverkade tidigt i Confidencens föreställningsverksamhet. I mitten av 1980-talet dansade han på Conficencens utomhusscen, bland annat i Anton Dolins klassiska virtuosstycke Variations for Four, tillsammans med Nils-Åke Häggbom, Per Arthur Segerström och Jens Graff.

2007 verkade Ulf Gadd åter på Confidencen. Där iscensatte han, lyhört och stämningsfullt, blandföreställningen I krig och fred med Claudio Monteverdi, med Arnold Östman som musikalisk ledare. Den kvällen utformas föreställningen som en hyllning till Ulf Gadd.

Recensionsklipp 2007-08-29:
    "En förtrollad afton...
     Arnold Östmans mjuka ledning och Ulf Gadds fantastiska koreografi, en blandning
     av kadriljer, balett, pantomim och capoeira samspelade fullkomligt harmoniskt. Efter
     föreställningen var publiken tagen, kanske lika förundrad som den gången då operan
     föddes på en liknande plats, en liknande kväll för 400 år sedan."
Hedvig Weibull, TeaterStockholm.se

Det var meningen att Gadds och Östmans samarbete på Confidencen skulle fortsätta. Ulf Gadd skulle (med premiär 23 juli) också ha iscensatt 1800-talsoperan Salome, åter med Arnold Östman som musikalisk ledare. Ulf Gadd hade dock gjort så pass noggranna förberedelser att föreställningen kommer att kunna genomföras.

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg

Nils-Åke Häggbom och Ulf Gadds syskon Pia och Niklas närvarade vid ceremonierna kring kremeringen på Bali. I ceremonierna, som varade i elva timmar, fick Nils Åke Häggbom hedersuppgiften att tända begravningsbålet. Som den lokala traditionen påbjuder ströddes till slut merparten av kremeringsaskan i havet. En liten del bevaras i ett tempel i byn och en liten del i det tempel som, i traditionell anda, uppförs vid Ulf Gadds hus.

Ulf Gadd var en sällsynt kreativ, flitig och mångsidig person. Med sig hem till Sverige fick Nils-Åke Häggbom ett tiotal av hans anteckningsböcker. Under flera år samarbetade Ulf Gadd dessutom med systern Pia på ett skönlitterärt verk, som han hann fullborda. Bokens huvudtema är den traditionella kulturens, med sin ande- och gudavärld, kollision med de västerländska ideal som turismen för med sig.

Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Några personliga minnesord Nils-Åke Häggbom:
Min allra närmaste och bäste vän har hastigt ryckts bort.
I 50 år har vi skrattat, gråtit, haft delade meningar om mycket men alltid enats i slutet. Som vädur (jag) och oxe (Ulf) har vi haft ett spännande liv tillsammans på scenen och privat. Vi har rest runt jorden dansat och producerat föreställningar. Att få deltaga i den 11 timmar långa cermonin var fantastiskt för sorgearbetet och att få tända kremeringselden var magiskt. Sverige och Indonesien har förlorat en underbar och mångsidig artist, älskad och om tyckt av alla.

Peter Bohlin
3 juli 2008

Ulf Gadd: Koreografiska verk – troligen ej komplett

1969 Ebb och Flod (mus. Telemann), senare för London Festival Ballet.
1970 Den mirakulösa mandarinen (mus. Bartok), New Swedish Ballet, London; 1971: Kgl Operan; 1971: American Ballet Theatre
1971 Aida (kor. i operaföredstöllning; mus. Verdi) Scandinavium
1972 Tratto (mus. Zimmermann) New Swedish Ballet
1972 Gemini Suite (mus. Jon Lord) Stora Teatern
1973 Koreografiska etyder (mus. Ohana) Cullbergballeten   
1973 Dårarnas hus (mus. Viking Dahl) Stora teatern
1974 Orfeus (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1974 Törnrosa, med Björn Holmgren (mus. Tjajkovskij) Kgl Operan
1975 Kalevala (mus. Sibelius) Stora teatern
1978 Kristina (mus. Biber, Lully, Rameau m.fl. ) Stora teatern
1979 Animalen (kor i musikal; mus. Werle) Stora Teatern
1979 Coppélia (mus. Delibes) Stora Teatern
1980 Diaghilevs ryska balett (mus. collage) Stora teatern
1981 Gösta Berlings saga (mus. Berwald) 1988 Kgl Operan
1982 Orfeus (mus. Stravinskij) Kgl Operan
1982 Våroffer (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1982 Sju japanska blad (mus. Vivaldi, Koto New Ensemble) Stora Teatern
1983 Eldfågeln (mus, Stravinskij) Stora Teatern
1983 Ringen (mus. Wagner) Stora Teatern
1984 Den dunkles danser (Kratt) (mus. Tubin) Stora Teatern
1985 Tango Buenos Aires 1907 (us. traditionell) Stora Teatern
1986 Tari Tunggal (mus. balinesisk gamelan) Stora Teatern
1987 Harmagedon (mus. collage) Stora Teatern
1988 En fauns eftermiddag (mus. Debussy) Stora Teatern
1988 Gallos – Tango Buenos Aires 1908 (mus. traditionell) Riksteatern; 1989 SVT2
1993 Scheherazade (mus. Rimskij-Korsakov) Kgl Operan
1997 Bhima, vindarnas son (mus. Nyoman Astita,  Kader Suardana) Göteborgsoperan
2007 I krig och fred med Claudio Monteverdi (mus. Monteverdi) Confidencen

För TV:
1980 Avskjed (mus. Mahler: Das Lied von der Erde) NRK–SR1
1986 Aestus (manus & regi med Ulf Adevinge; mus. Salomon Helperin) Ulf Aldevinge–SVT Göteborg

Anders Jörlén

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil