Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

In memoriam: Ulf Gadd

BALI: Med sorg och bestörtning mottogs meddelandet om Ulf Gadds hastiga bortgång på Bali, hans hem sedan 1988. Han var född 1943. Dödsorsaken var oförutsedda komplikationer vid en enklare operation.
Ulf Gadd verkade som dansare och koreograf vid bl.a, Kungliga Operan, Stora Teatern i Göteborg och Nya Svenska Baletten. Han har även dansat med Harkness Ballet i New York.

Ulf Gadd. Privatfoto

Ulf Gadd. Privatfoto

Efter utbildning i Göteborg och Stockholm anställdes Ulf Gadd 1960 som dansör vid Operabaletten, där han 1965 utnämndes till solist. 1969 gjorde han debut som koreograf med Ebb och flod. Året därpå fick han sitt internationella genombrott som koreograf med Den mirakulöse mandarinen, som skapades för ”New Swedish Ballet”, en ensemble han ledde tillsammans med Conny Borg.

Mandarinen sattes även upp av Kungliga Operan och av American Ballet Theatre i New York, där Natalia Makarova och Erik Bruhn dansade huvudrollerna.

Som balettchef och koreograf vid Stora Teatern i Göteborg 1976-88 gjorde Ulf Gadd en banbrytande insats. Med en dynamisk svit helaftonsbaletter gav han begreppet dansteater en alldeles särskild klang. I verk som Kristina (1978), Diaghilevs ryska balett (1980), Gösta Berlings saga (1981), Ringen (1982), Tango Buenos Aires 1907 (1985) och Harmagedon (1987) flödade idérikedomen, och han blandade stilar friskt. Hans känsla för artisterna i ensemblen var fenomenal, och många utvecklades till stora personligheter. I samarbetet med scenografen Svenerik Goude (1945-97) fann Ulf Gadd en idealisk partner.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

1988 flyttade Ulf Gadd till Bali, där hans dansliv fick en ny inriktning. Vid ett av sina besök i Sverige berättade han om när han för första gången skulle dansa en traditionell roll i ett tempel - en komisk roll som gamling. Ryktet hade spritt sig vida omkring. ”Vitingen” skulle uppträda! Templet var fullpackat av förväntansfulla åskådare, som vrålade och tjöt av skratt åt framförandet. Det är lätt att tro att det var en höjdpunkt i Ulf Gadds dansarliv.

På Bali konverterade han till hinduismen. ”När jag kom till Bali insåg jag att jag varit hindu i hela mitt liv”, sade han vid ett tillfälle. Han lärde sig både indonesiska och balinesiska, startade två dansgrupper och grundade i sin hemby en skola för traditionell dans och musik. Han undervisade själv i den skolan.

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

1996-99 verkade Ulf Gadd åter i Göteborg, som balettchef vid nybyggda Göteborgsoperan. För den teatern koreograferade han 1997 Bhima, en helaftonsbalett med tydlig inspiration från Bali.

Ulf Gadd medverkade tidigt i Confidencens föreställningsverksamhet. I mitten av 1980-talet dansade han på Conficencens utomhusscen, bland annat i Anton Dolins klassiska virtuosstycke Variations for Four, tillsammans med Nils-Åke Häggbom, Per Arthur Segerström och Jens Graff.

2007 verkade Ulf Gadd åter på Confidencen. Där iscensatte han, lyhört och stämningsfullt, blandföreställningen I krig och fred med Claudio Monteverdi, med Arnold Östman som musikalisk ledare. Den kvällen utformas föreställningen som en hyllning till Ulf Gadd.

Recensionsklipp 2007-08-29:
    "En förtrollad afton...
     Arnold Östmans mjuka ledning och Ulf Gadds fantastiska koreografi, en blandning
     av kadriljer, balett, pantomim och capoeira samspelade fullkomligt harmoniskt. Efter
     föreställningen var publiken tagen, kanske lika förundrad som den gången då operan
     föddes på en liknande plats, en liknande kväll för 400 år sedan."
Hedvig Weibull, TeaterStockholm.se

Det var meningen att Gadds och Östmans samarbete på Confidencen skulle fortsätta. Ulf Gadd skulle (med premiär 23 juli) också ha iscensatt 1800-talsoperan Salome, åter med Arnold Östman som musikalisk ledare. Ulf Gadd hade dock gjort så pass noggranna förberedelser att föreställningen kommer att kunna genomföras.

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg

Nils-Åke Häggbom och Ulf Gadds syskon Pia och Niklas närvarade vid ceremonierna kring kremeringen på Bali. I ceremonierna, som varade i elva timmar, fick Nils Åke Häggbom hedersuppgiften att tända begravningsbålet. Som den lokala traditionen påbjuder ströddes till slut merparten av kremeringsaskan i havet. En liten del bevaras i ett tempel i byn och en liten del i det tempel som, i traditionell anda, uppförs vid Ulf Gadds hus.

Ulf Gadd var en sällsynt kreativ, flitig och mångsidig person. Med sig hem till Sverige fick Nils-Åke Häggbom ett tiotal av hans anteckningsböcker. Under flera år samarbetade Ulf Gadd dessutom med systern Pia på ett skönlitterärt verk, som han hann fullborda. Bokens huvudtema är den traditionella kulturens, med sin ande- och gudavärld, kollision med de västerländska ideal som turismen för med sig.

Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Några personliga minnesord Nils-Åke Häggbom:
Min allra närmaste och bäste vän har hastigt ryckts bort.
I 50 år har vi skrattat, gråtit, haft delade meningar om mycket men alltid enats i slutet. Som vädur (jag) och oxe (Ulf) har vi haft ett spännande liv tillsammans på scenen och privat. Vi har rest runt jorden dansat och producerat föreställningar. Att få deltaga i den 11 timmar långa cermonin var fantastiskt för sorgearbetet och att få tända kremeringselden var magiskt. Sverige och Indonesien har förlorat en underbar och mångsidig artist, älskad och om tyckt av alla.

Peter Bohlin
3 juli 2008

Ulf Gadd: Koreografiska verk – troligen ej komplett

1969 Ebb och Flod (mus. Telemann), senare för London Festival Ballet.
1970 Den mirakulösa mandarinen (mus. Bartok), New Swedish Ballet, London; 1971: Kgl Operan; 1971: American Ballet Theatre
1971 Aida (kor. i operaföredstöllning; mus. Verdi) Scandinavium
1972 Tratto (mus. Zimmermann) New Swedish Ballet
1972 Gemini Suite (mus. Jon Lord) Stora Teatern
1973 Koreografiska etyder (mus. Ohana) Cullbergballeten   
1973 Dårarnas hus (mus. Viking Dahl) Stora teatern
1974 Orfeus (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1974 Törnrosa, med Björn Holmgren (mus. Tjajkovskij) Kgl Operan
1975 Kalevala (mus. Sibelius) Stora teatern
1978 Kristina (mus. Biber, Lully, Rameau m.fl. ) Stora teatern
1979 Animalen (kor i musikal; mus. Werle) Stora Teatern
1979 Coppélia (mus. Delibes) Stora Teatern
1980 Diaghilevs ryska balett (mus. collage) Stora teatern
1981 Gösta Berlings saga (mus. Berwald) 1988 Kgl Operan
1982 Orfeus (mus. Stravinskij) Kgl Operan
1982 Våroffer (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1982 Sju japanska blad (mus. Vivaldi, Koto New Ensemble) Stora Teatern
1983 Eldfågeln (mus, Stravinskij) Stora Teatern
1983 Ringen (mus. Wagner) Stora Teatern
1984 Den dunkles danser (Kratt) (mus. Tubin) Stora Teatern
1985 Tango Buenos Aires 1907 (us. traditionell) Stora Teatern
1986 Tari Tunggal (mus. balinesisk gamelan) Stora Teatern
1987 Harmagedon (mus. collage) Stora Teatern
1988 En fauns eftermiddag (mus. Debussy) Stora Teatern
1988 Gallos – Tango Buenos Aires 1908 (mus. traditionell) Riksteatern; 1989 SVT2
1993 Scheherazade (mus. Rimskij-Korsakov) Kgl Operan
1997 Bhima, vindarnas son (mus. Nyoman Astita,  Kader Suardana) Göteborgsoperan
2007 I krig och fred med Claudio Monteverdi (mus. Monteverdi) Confidencen

För TV:
1980 Avskjed (mus. Mahler: Das Lied von der Erde) NRK–SR1
1986 Aestus (manus & regi med Ulf Adevinge; mus. Salomon Helperin) Ulf Aldevinge–SVT Göteborg

Anders Jörlén


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil