Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Rikligt utbud i Kuopio, men . . .

KUOPIO: Så det har igen dansats professionellt – och även på basis av hobbyverksamhet – i Kuopio under en hel veckas tid – under ledning av Jorma Uotinen (det konstnärliga) och Anna Pitkänen (verksamhetsledare) – på alla möjliga scener, skolor, restauranger och övriga ställen där man hittat lämpliga utrymmen.

Diva med Jorma Uotinen. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Diva med Jorma Uotinen. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Kuopio-festivalen får gott betyg – men en del tankar föds ändå
Ändå har Dansfestivalen i Kuopio lyckats väldigt bra – och som besökare vid festivalen är man tämligen nöjd att det finns ett så stort urval av program. Man har gjort sitt bästa och gjort det som man har förutsättningar till, vid en del av utbudet.

Några stora baletter på Musikcentrums eller Stadsteaterns scener kan man inte mera dansa, dagens åskådarna är vana vid att det finns tillräckligt scenutrymme för sådana. I Kuopio har man därför koncentrerat sig på föreställningar som passar in.  Med nya grupper och danskonstnärer från utlandet samt bekanta och även mindre bekanta uppträdande från hemlandet.

Kibbutz Dance Co i Ekodoom. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Kibbutz Dance Co i Ekodoom. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Alldeles allmänt sagt: Det här med dansen – fast man vid festtal talar om den stora betydelsen av sådana här evenemang är det sällan man gör så mycket eller tillräckligt mycket för att förbättra villkoren – och här talar jag allmänt om politik: vad det från statligt och kommunalt håll görs för att bl.a. DANSkulturen ska kunna blomstra. Till exempel saknar  vår huvudstad Helsingfors ett Dansens Hus i stil med det som finns i Stockholm.

Antalet föreställningar i Kuopio var 100, besökarna räknades till 7 000 och kursdeltagare var 650. Av föreställningarna var galan populärast, rapporterar man.

För ivriga festivaldeltagare bjöd Kuopio denna gång på dansevenemang av alla de slag, kurser i olika dansstilar och på olika nivåer, mat, sång och båtturer. På två lite större scener och en del mindre. På sjön Valkeinen har man dock inte mera – sedan början av Jorma Uotinens ledarskap år 2002 – vågat bygga någon tillfällig scen för dansföreställningar, vilket egentligen är synd. Detta därför att den nordiska sommaren ofta ställer till överraskningar, inte så trevliga sådana om man tänker på att scenen borde vara någotsånär torr när det dansas till och med med tåspetsskor – och annars också.

Så Uotinens ivriga försök att en gång i tiden utöka utrymmet till naturen i ett centralt parkområde ledde inte heller till något som kunde ha varit ett tillägg till festivalens scenutbud. Även om alltså bara ett tillfälligt sådant.

Jorma Uotinen. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Jorma Uotinen. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Jorma Uotinens – konstnärlig ledare

Jorma Uotinens fingeravtryck är tydligt. Jorma har ofta fört dansen dit där dans och föreställningar inte traditionellt har setts. Några av oss minns när vi någon gång på 90-talet satt på trapporna till Finska riksdagen i Helsingfors och beundrade dans på en scen byggd på gräsmattan mot Mannerheimvägen och bakom den skimrade Tölöviken – i huvudstadens nästan absoluta centrum. Det faktum att någon enstaka person vågar göra något extra och annorlunda – som också förutsätter att det vidtas extra åtgärder – är beundransvärt.

Tillbaka till Kuopio: Uotinen själv deltog på många sätt, förutom det konstnärliga ledarskapet fungerade han själv som dansare, koreograf, sångare och conferencier. Många uppgifter alltså för en person, och inget illa om det. Uotinen har närmat sig folket, och han har fått sitt hov.

Galaföreställningar i allmänhet och i Kuopio

Det brukar samlas det bästa av möjliga utbudet till gala. I Kuopio gäller det dock tydligen att samla lokala åskådare till evenemangen, så gott det går – och inget illa i det, i och för sig. Som en åskådare som inte bor i Kuopio skulle man önska att det som presenteras under rubriken gala skulle omfatta mer än det som är känt och beundras på ort och ställe. Eller också kunde man döpa galan till Iltamat. Det är finska och betyder i folkminnet närmast en kväll med underhållning – typisk för orter som ligger mera avsides från centra.

Marie Lindqvist och Thomas Lund i Blomsterfesten i Genzano. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Marie Lindqvist och Thomas Lund i Blomsterfesten i Genzano. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

I år hade vi dock nöjet att beskåda Kunglig balettens hovdansare Marie Lindqvist från Sverige och Den Kongelige Ballets Thomas Lund från Danmark vid ett par nummer, vilka ensamma stod för inslaget klassisk balett bland det mångfacetterade utbudet. Det bestod till stor del av nummer som kunde tänkas vara mer tilltalande för en icke-van publik.

Det är troligt att många trogna balett- och dansvänner, som rest till Kuopio för att se det allra bästa, låtit bli att köpa biljett till galan då programmets innehåll inte motsvarat det som man skulle önska sig att se på en festföreställning.

En lösning kunde vara att byta namnet på dessa kvällar – och eventuellt skapa därtill en riktig gala med fler stjärnor – de bästa talangerna – men det är kanske en ren budgetfråga. Lokala sponsorer? Finns dom?

Kanske kunde det ändå bli en extra satsning till 40-årsfestivalen nästa år?

Ballet du Grand Théâtre de Genève i Paradice. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Ballet du Grand Théâtre de Genève i Paradice. Fotograf Petri Laitinen, Kuopio Dance Festival 2008

Kuopios riktiga gala den här gången var kanske Ballet du Grand Théâtre de Geneve – gruppens fina föreställning som gavs två gånger för en publik som uppskattade det sedda  – eller Kibbutz Contemporary Dance Companys — eller kanske någon annan föreställning — det lär ha funnits fina uppträdanden under dansveckan där nivån hela kvällen igenom var ypperlig!

Anita Jokela
12 juli 2008


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil