Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ett härligt slut på en fantastisk tid på Operan

Avgående balettchefen Madeleine Onne sammanfattar sina intryck av sommarens månadslånga Kina-turné med Kungliga Balettens Svansjön.

Med på resan var 100 personer – dansare, tekniker och administrativ personal. Här kan du läsa Madeleine Onnes egen berättelse:

Fyra glada narrar från balettskolan i peking. Fotograf Peter Thelin

Fyra glada narrar från balettskolan i peking. Fotograf Peter Thelin

"Åter i Stockholm efter en fantastisk turné i Kina. Efter 48 år var det dags för Kungliga Baletten Länk till annan webbplats. att dansa i Kina igen. Ett gäng på 100 personer samt några respektive och barn reste i två grupper.
Dekor och kostymer hade åkt några dagar tidigare. Det är en packning modell större som behövs när man ska resa med ett klassiskt balettkompani; 250 kostymer, peruker, dekor, rekvisita, dansmattor etc etc,,, dansarnas träningskläder, smink för att inte tala om alla balettskor. Flickornas tåsko-påsar var välfyllda med skor då alla oroades för den fuktiga luften…
Trots språkförbistringar och nyanställd personal på teatern i Beijing, fick vårt fantastiska tekniska team med tekniske chefen Kurt Blomqvist i ledningen allt färdigt till genrepet på den mindre än ett år gamla National Arts Center som rymmer både teater, operascen och konsertsal. Mäktigt, bedövande vackert, stort men utan den charm som vi är bortskämda med i vårt vackra operahus på Gustav Adolfs torg!
Det var en stor uppslutning på presskonferensen. Många frågor gick till Mariane Orlando som var med på turnén 1960. Nu gav Mariane oss den stora glädjen att stå på scenen några sista gånger med oss i Beijing innan sin absolut sista sorti från scenen som blev 11 juni.

Balettintresset är rätt stort i Beijing som har en egen balettensemble i samma storlek som Kungliga Baletten. Våra föreställningar låg mellan gästspel av Parisoperan och Royal Ballet från London och biljetterna var sedan länge slut. Dansarna från National Ballet of China som inte fått plats till våra föreställningar fick istället komma på vårt genrep, de var enligt sin balettchef mycket imponerade!

Starten på en turné är alltid tuff, vi hade många gäster både i kåren där vi lånat dansare från finska nationalbaletten, Ungern, Spanien, Italien och Australien samt ett solistpar från Georgien så det krävdes repetitioner för att få alla samdansade. Det var ett entusiastiskt gäng som var med på resan så vi fick ihop en föreställning som höll om möjligt högre standard än vanligt och atmosfären var magisk vilket smittade av sig på den annars inte alltför applådbenägna publiken.
Även om arbetsschemat var tufft fanns det i slutet av Beijing-sejouren stunder av ledighet, framför allt för killarna då detta är en balett främst för den kvinnliga delen av kompaniet… Den obligatoriska turen till kinesiska muren gav oss möjlighet att ta en klassisk bild med hela truppen bestående av dansare , teknik, kostym peruk administration, repetitörer och pianister med muren slingrande som bakfond. En mäktig upplevelse och påminnelse om att Kina kommer ta plats i våra liv på flera sätt i framtiden. Det känns som de står i startgroparna med adrenalinet sprutande medan Europa lugnt rullar på i sin normala takt…Det kommer med all säkerhet inte ta 48 år innan Kungliga Baletten är tillbaka i Kina igen.

Efter föreställningarna i det s k ”Ägget”, som teatern kallas, flögs hela truppen ner till Shanghai. Ny presskonferens vilket avslutades med överlämnande av en stor check då våra föreställningar köpts upp av ett företag som sedan skänkte alla intäkter till de jordbävningsdrabbade i Sishuanområdet. Det kändes bra - även om det var indirekt  - att kunna bidra till överlevande av denna fruktansvärda katastrof.

Madeleine hade familjen med till Kina. Fotograf Peter Thelin

Madeleine hade familjen med till Kina. Fotograf Peter Thelin

Förställningarna gick fortsatt mycket bra. Flera dansare överträffade sig själva och kåren var jämnare och mer harmonisk än någonsin. Visst fanns det skador och sjukdomar, men alla ställde upp för att hjälpa varandra och för att föreställningarna skulle rulla på utan att något skulle märkas. En svandrottning blev magsjuk efter akt 2 och den som hade jour för kvällen hoppade in med ny prins 35 minuter senare till akt 3. En bedrift som inte många skulle utsätta sig för. En narr fick höftproblem strax före en föreställning och näste narr tog andan ur publiken med sina höga hopp.

Vår första kinesiska dansare Adilijang Abudureheman hade mamma, mormor, syster och syskonbarn i salongen. De hade rest 40 timmar med tåg för att se honom. Han glänste i första aktens pas de trois.

Då Foshan i Guangzho-provinsen blev inställt hade vi totalt nästan 10 dagar i Shanghai och det gällde att hålla igång innan vi skulle förflytta oss till Macau. Det blev ett annorlunda midsommarfirande med ost, sill och hårt bröd – halvljummen nubbe och kall Tsintao öl. Men det var ljuvligt gott…
Hotellet hade stora TV apparater i lobbyn vilket uppskattades av främst de manliga deltagarna på turnén. Fotbolls-EM skulle följas. Det viftades med alla möjliga flaggor då kompaniet numera består av 20 nationer. Roligast var nog kvällen då Spanien och Sverige spelade mot varandra. Olaf Kollmansperger var bra morsk dagen efter…

Macau-resan blev spännande….En tyfon låg över Macau så flygen blev inställda och vi fick extra väntetid på Shanghais flygplats. Själv skulle jag tagit morgonflyget för att arbeta med de lokala barnen som vi använde på respektive ort som smånarrar i akt 3. I Macau fanns det dock inga pojkar så här var det fyra flickor som skulle drillas… det blev kvällsrepetition istället i ett Macau som då slutat blåsa men som dränktes i ett regn som kändes som en badkarskran satts på.

Att Macau tillhört Portugal till slutet av 90-talet märktes både på sättet att kommunicera och att arbeta. Tekniska avdelningen hade det lättare och kostymavdelningen fick äntligen tvättmaskiner och torktumlare på teatern - ska man tvätta 150 trikåer efter varje föreställning så är man glad om man kan göra det på plats…

Våra föreställningar var utsålda på en vecka och trycket på överblivna biljetter var enormt. Man ville sätta in en extra föreställning men fick inte till det så vi lät dansskolor och föräldrar till de medverkande barnen och statisterna komma och titta på genrepet.

I Macau öste regnet ner mer eller mindre hela tiden. De badkläder vi tagit med var lika orörda sista dagen på turnén som första. Antikaffärerna låg tätt så det blev en hel del inhandlat och skeppat till Sverige under våra sista dagar.

Sista föreställningen gick lika bra som den första .Äntligen kunde jag, min repetitörsstab och alla andra pusta ut, inga större katastrofer, inga inställda föreställningar bara toppföreställningar av den klass som Kungliga Baletten ska stå för. Det kändes härligt att sluta med flaggan i topp. Sex år som chef, sammanlagt 38 år på Operan - det var dags att ta farväl. Vi hade party på kvällen för att ta farväl av varandra och dansaren Kristina Oom höll ett underbart tal.

Kristina Oom i feststämning efter väl genomförd turné. Fotograf Peter Thelin

Kristina Oom i feststämning efter väl genomförd turné. Fotograf Peter Thelin

Morgonen efter skingrades alla. Många stannade i Asien, andra skyndade sig hem till nära och kära. Jag hade familjen med mig och vi tog ett par dagar i Hongkong.
Ett härligt slut på en fantastisk tid på Operan. Att få växa upp i en sådan underbar miljö med så många spännande och kreativa människor är få förunnat. Det ska bli skönt att ta paus från alla åtaganden jag haft men att säga att jag inte kommer att sakna Kungliga Operan som varit mitt hem i 38 år... det vore löjligt".

Madeleine Onne
31 juli 2008

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil