Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ett härligt slut på en fantastisk tid på Operan

Avgående balettchefen Madeleine Onne sammanfattar sina intryck av sommarens månadslånga Kina-turné med Kungliga Balettens Svansjön.

Med på resan var 100 personer – dansare, tekniker och administrativ personal. Här kan du läsa Madeleine Onnes egen berättelse:

Fyra glada narrar från balettskolan i peking. Fotograf Peter Thelin

Fyra glada narrar från balettskolan i peking. Fotograf Peter Thelin

"Åter i Stockholm efter en fantastisk turné i Kina. Efter 48 år var det dags för Kungliga Baletten Länk till annan webbplats. att dansa i Kina igen. Ett gäng på 100 personer samt några respektive och barn reste i två grupper.
Dekor och kostymer hade åkt några dagar tidigare. Det är en packning modell större som behövs när man ska resa med ett klassiskt balettkompani; 250 kostymer, peruker, dekor, rekvisita, dansmattor etc etc,,, dansarnas träningskläder, smink för att inte tala om alla balettskor. Flickornas tåsko-påsar var välfyllda med skor då alla oroades för den fuktiga luften…
Trots språkförbistringar och nyanställd personal på teatern i Beijing, fick vårt fantastiska tekniska team med tekniske chefen Kurt Blomqvist i ledningen allt färdigt till genrepet på den mindre än ett år gamla National Arts Center som rymmer både teater, operascen och konsertsal. Mäktigt, bedövande vackert, stort men utan den charm som vi är bortskämda med i vårt vackra operahus på Gustav Adolfs torg!
Det var en stor uppslutning på presskonferensen. Många frågor gick till Mariane Orlando som var med på turnén 1960. Nu gav Mariane oss den stora glädjen att stå på scenen några sista gånger med oss i Beijing innan sin absolut sista sorti från scenen som blev 11 juni.

Balettintresset är rätt stort i Beijing som har en egen balettensemble i samma storlek som Kungliga Baletten. Våra föreställningar låg mellan gästspel av Parisoperan och Royal Ballet från London och biljetterna var sedan länge slut. Dansarna från National Ballet of China som inte fått plats till våra föreställningar fick istället komma på vårt genrep, de var enligt sin balettchef mycket imponerade!

Starten på en turné är alltid tuff, vi hade många gäster både i kåren där vi lånat dansare från finska nationalbaletten, Ungern, Spanien, Italien och Australien samt ett solistpar från Georgien så det krävdes repetitioner för att få alla samdansade. Det var ett entusiastiskt gäng som var med på resan så vi fick ihop en föreställning som höll om möjligt högre standard än vanligt och atmosfären var magisk vilket smittade av sig på den annars inte alltför applådbenägna publiken.
Även om arbetsschemat var tufft fanns det i slutet av Beijing-sejouren stunder av ledighet, framför allt för killarna då detta är en balett främst för den kvinnliga delen av kompaniet… Den obligatoriska turen till kinesiska muren gav oss möjlighet att ta en klassisk bild med hela truppen bestående av dansare , teknik, kostym peruk administration, repetitörer och pianister med muren slingrande som bakfond. En mäktig upplevelse och påminnelse om att Kina kommer ta plats i våra liv på flera sätt i framtiden. Det känns som de står i startgroparna med adrenalinet sprutande medan Europa lugnt rullar på i sin normala takt…Det kommer med all säkerhet inte ta 48 år innan Kungliga Baletten är tillbaka i Kina igen.

Efter föreställningarna i det s k ”Ägget”, som teatern kallas, flögs hela truppen ner till Shanghai. Ny presskonferens vilket avslutades med överlämnande av en stor check då våra föreställningar köpts upp av ett företag som sedan skänkte alla intäkter till de jordbävningsdrabbade i Sishuanområdet. Det kändes bra - även om det var indirekt  - att kunna bidra till överlevande av denna fruktansvärda katastrof.

Madeleine hade familjen med till Kina. Fotograf Peter Thelin

Madeleine hade familjen med till Kina. Fotograf Peter Thelin

Förställningarna gick fortsatt mycket bra. Flera dansare överträffade sig själva och kåren var jämnare och mer harmonisk än någonsin. Visst fanns det skador och sjukdomar, men alla ställde upp för att hjälpa varandra och för att föreställningarna skulle rulla på utan att något skulle märkas. En svandrottning blev magsjuk efter akt 2 och den som hade jour för kvällen hoppade in med ny prins 35 minuter senare till akt 3. En bedrift som inte många skulle utsätta sig för. En narr fick höftproblem strax före en föreställning och näste narr tog andan ur publiken med sina höga hopp.

Vår första kinesiska dansare Adilijang Abudureheman hade mamma, mormor, syster och syskonbarn i salongen. De hade rest 40 timmar med tåg för att se honom. Han glänste i första aktens pas de trois.

Då Foshan i Guangzho-provinsen blev inställt hade vi totalt nästan 10 dagar i Shanghai och det gällde att hålla igång innan vi skulle förflytta oss till Macau. Det blev ett annorlunda midsommarfirande med ost, sill och hårt bröd – halvljummen nubbe och kall Tsintao öl. Men det var ljuvligt gott…
Hotellet hade stora TV apparater i lobbyn vilket uppskattades av främst de manliga deltagarna på turnén. Fotbolls-EM skulle följas. Det viftades med alla möjliga flaggor då kompaniet numera består av 20 nationer. Roligast var nog kvällen då Spanien och Sverige spelade mot varandra. Olaf Kollmansperger var bra morsk dagen efter…

Macau-resan blev spännande….En tyfon låg över Macau så flygen blev inställda och vi fick extra väntetid på Shanghais flygplats. Själv skulle jag tagit morgonflyget för att arbeta med de lokala barnen som vi använde på respektive ort som smånarrar i akt 3. I Macau fanns det dock inga pojkar så här var det fyra flickor som skulle drillas… det blev kvällsrepetition istället i ett Macau som då slutat blåsa men som dränktes i ett regn som kändes som en badkarskran satts på.

Att Macau tillhört Portugal till slutet av 90-talet märktes både på sättet att kommunicera och att arbeta. Tekniska avdelningen hade det lättare och kostymavdelningen fick äntligen tvättmaskiner och torktumlare på teatern - ska man tvätta 150 trikåer efter varje föreställning så är man glad om man kan göra det på plats…

Våra föreställningar var utsålda på en vecka och trycket på överblivna biljetter var enormt. Man ville sätta in en extra föreställning men fick inte till det så vi lät dansskolor och föräldrar till de medverkande barnen och statisterna komma och titta på genrepet.

I Macau öste regnet ner mer eller mindre hela tiden. De badkläder vi tagit med var lika orörda sista dagen på turnén som första. Antikaffärerna låg tätt så det blev en hel del inhandlat och skeppat till Sverige under våra sista dagar.

Sista föreställningen gick lika bra som den första .Äntligen kunde jag, min repetitörsstab och alla andra pusta ut, inga större katastrofer, inga inställda föreställningar bara toppföreställningar av den klass som Kungliga Baletten ska stå för. Det kändes härligt att sluta med flaggan i topp. Sex år som chef, sammanlagt 38 år på Operan - det var dags att ta farväl. Vi hade party på kvällen för att ta farväl av varandra och dansaren Kristina Oom höll ett underbart tal.

Kristina Oom i feststämning efter väl genomförd turné. Fotograf Peter Thelin

Kristina Oom i feststämning efter väl genomförd turné. Fotograf Peter Thelin

Morgonen efter skingrades alla. Många stannade i Asien, andra skyndade sig hem till nära och kära. Jag hade familjen med mig och vi tog ett par dagar i Hongkong.
Ett härligt slut på en fantastisk tid på Operan. Att få växa upp i en sådan underbar miljö med så många spännande och kreativa människor är få förunnat. Det ska bli skönt att ta paus från alla åtaganden jag haft men att säga att jag inte kommer att sakna Kungliga Operan som varit mitt hem i 38 år... det vore löjligt".

Madeleine Onne
31 juli 2008


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil