Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ett storverk om Kungliga Baletten i Stockholm

Våren 2008 utkom ett stort internationellt, akademiskt upplagt, bokverk på engelska om baletten i Stockholm med tonvikt på Kungliga Operan. Den sydafrikafödda dansaren och författaren Marina Grut har arbetat med boken i omgångar från 1960  – en lång historia som har sina förklaringar.

Det var ursprungligen Operabalettens dåvarande balettchef Mary Skeaping som gav henne uppslaget. Marina lärde känna henne under några år på 1960-talet, då Marinas svenske make Mikael Grut var stationerad i Stockholm. Miss Skeaping tyckte det var konstigt att det inte givits ut någon historik om Baletten i Stockholm, världens fjärde äldsta balettkompani som fortfarande är verksamt. Den Kungliga Baletten Länk till annan webbplats., som dess nuvarande namn lyder, grundades 1773 – äldre är bara baletterna i Paris, St Petersburg och Köpenhamn.

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Marina Grut tog sig an uppgiften och sammanställde ett manuskript som också levererades till ett förlag för utgivning. Men inget hände! Efter något år kontaktade Marina förlaget och fick till sin förskräckelse höra att manuskriptet försvunnit. Familjen Grut hade nu åter flyttat utanför Sverige och att börja om från början var alltför mödosamt. Projektet fick uppges.

Många år senare avled en nära släkting till Mikael Grut i Stockholm och Marina och hennes man fick ta hand om kvarlåtenskapen. Döm om den förvåning och förtjusning de erfor, då de i en byrålåda hittade en kopia av manuskriptet. Marina hade glömt att den gamla damen fått en kopia som gåva! Nu var det professor Bengt Häger och Carina Ari-stiftelsen som uppmanade Marina att fullborde sitt verk och även medverka till dess utgivning. Och nu föreligger boken  i tryck.

Marinas Gruts berättelse börjar dock tidigare än 1773.  Hon går tillbaka ända till 1592 och stormaktstiden. Bland annat till Drottning Kristina, som lät iscensätta stora festligheter för hovet med danser och tornerspel. Vi får följa historien med importerade dansmästare och koreografer som de Beaulieu och med textförfattare som Descartes och Stiernhielm och ta del av samtida omdömen och beskrivningar från tidens kulturkonsumenter.

Att dansen, liksom de övriga konsterna, fick sin första stora blomstring under sjuttonhundratalet med drottning Lovisa Ulrika och Gustav III är kanske allom bekant, men här får vi en utförlig redogörelse för alla betydelsefulla personager som gjorde denna utveckling möjlig. Noggrant redogörs för alla produktioner och dess koreografer och alla medverkande. Vi får också till dels alla intriger och besvär som bland annat byte av teaterdirektörer och kungliga tillskyndares nycker medförde.

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Kanske den mest intressanta delen av verket utgör historien om baletten på 1800-talet, en tid som gemene man inte vet så mycket om. Många har den uppfattningen att teaterlivet dog med mordet på Gustav III. Så var ingalunda fallet. Visserligen betydde det ett stort bakslag och Gustav IV Adolf kände stor motvilja mot huset där hans fader skjutits, så stor att han några år senare ville riva det. Men så lätt tar man inte död på en så livlig konstart.

Karl den XIII och senare regenter fortsatte att understödja teatern och besökte den gärna. Balettmästare togs fortfarande huvudsakligen från utlandet, men till de namn vi känner bäst hör den svenske dansaren och koreografen Anders Selinder, som under många år var tongivande vid Stockholmsbaletten. För eftervärlden är han mest känd för sina folkdanser, som till exempel bevarats som inlagor i Värmlänningarne och gavs på Operan in på 1950-talet.

En annan av artonhundratalets inflytelserika danspersonligheter var halvsvenske August Bournonville, som verkade som intendent och regissör under ett antal år, då han råkat i onåd hos det danska hovet, Han satte även upp flera av sina baletter och reformerade hela arbetssättet vid teatern. Svensken Christian Johansson, som utbildades av bland andra Bournonville, och gjorde stor karriär som dansare och balettpedagog i Ryssland är en annan syorhet vi får veta mer om.

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Nästa stora impuls kom även den utifrån. 1913 hade koreografen Mikhail Fokin (Michel Fokine) brutit med balettledaren för Ballets Russes, Serge Diaghilev, och återvänt till St Petersburg. Han engagerades nu för ett gästspel i Stockholm tillsammans med sin maka och partner Vera Fokina.  De återkom senare för ytterligare engagemang.

Fokin iscensatte några av sina främsta verk i Stockholm och dansade själv i de första föreställningarna. med sin hustru Vera. Han undervisade de svenska dansarna och tog fram några av de bästa ungdomarna och gav dem inspiration och nya möjlgheter att utvecklas. Bland dessa kan vi finna Jenny Hasselquist, systrarna Strandin och den mycket unga Carina Ari.

De gavs tillfälle att gästspela utomlands och flera av dem fortsatte att ta lektioner av Fokin när han undervisade en tid i Danmark. Fokin inspirerade även mecenaten Rolf de Maré att starta ett eget kompani med skandinaviska dansare, som kunde sprida vår kultur ut över landets gränser.

Det blev dock inte Fokin som fick leda gruppen, vilket först varit avsikten, utan de Maré valde den unge dansaren Jean Börlin, som också tillhörde Fokins svenska elever. Men det är en annan historia – som kan upplevas i september då Dansmuseet öppnar en stor utställning om Rolf de Maré och då Erik Näslunds nyskrivna, stora, biografi om de Maré utkommer.

Marina Grut fortsätter sin redogörelse fram till 1962, då det ursprungliga manuskriptet låg färdigt. Även här får vi följa den moderna Kungliga Balettens utveckling med koreografer som Lisa Steier, Birgit Ciullberg, Birgit Åkesson och Ivo Cramér och dansare som vi fortfraande kan möta i Stockholms dansvärld. Björn Holmgren, Ellen Rasch, Elsa Marianne von Rosen, Gerd Andersson och Mariane Orlando för att nämna några – inte att förglömma andra som inte längre finns bland oss.

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Det är ett stort och betydelsefullt arbete (500 sidor plus 200 sidor appendix och ett register med omkring 600 personnamn och titlar) som nu finns att tillgå för dansforskare och andra intresserade som vill veta mer om vår svenska baletthistoria. Rikt illustrerat – i färg och svart/vitt – med många tidigare ej publicerade bilder. Kanske inte en bok att förströs av men med oerhört mycket vetande samlat.

En liten anmärkning måste dock göras – det förekommer ett antal korrekturfel och ett par mindre missförstånd om svenska förhållanden – man kunde vänta sig av ett så stort förlag att sådant skulle eliminerats.

Stor heder ska emellertid gå till Marina Grut för ett välskrivet och faktaspäckat verk, något som hon även uppmärksammats för då hon i maj tilldelades Carina Arimedaljen för sina insatser för svensk danskonst. (se tidigare artikel på dansportalen.se)

Anders Jörlén
26 aug 2008


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil