Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ett storverk om Kungliga Baletten i Stockholm

Våren 2008 utkom ett stort internationellt, akademiskt upplagt, bokverk på engelska om baletten i Stockholm med tonvikt på Kungliga Operan. Den sydafrikafödda dansaren och författaren Marina Grut har arbetat med boken i omgångar från 1960  – en lång historia som har sina förklaringar.

Det var ursprungligen Operabalettens dåvarande balettchef Mary Skeaping som gav henne uppslaget. Marina lärde känna henne under några år på 1960-talet, då Marinas svenske make Mikael Grut var stationerad i Stockholm. Miss Skeaping tyckte det var konstigt att det inte givits ut någon historik om Baletten i Stockholm, världens fjärde äldsta balettkompani som fortfarande är verksamt. Den Kungliga Baletten Länk till annan webbplats., som dess nuvarande namn lyder, grundades 1773 – äldre är bara baletterna i Paris, St Petersburg och Köpenhamn.

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Marina Grut tog sig an uppgiften och sammanställde ett manuskript som också levererades till ett förlag för utgivning. Men inget hände! Efter något år kontaktade Marina förlaget och fick till sin förskräckelse höra att manuskriptet försvunnit. Familjen Grut hade nu åter flyttat utanför Sverige och att börja om från början var alltför mödosamt. Projektet fick uppges.

Många år senare avled en nära släkting till Mikael Grut i Stockholm och Marina och hennes man fick ta hand om kvarlåtenskapen. Döm om den förvåning och förtjusning de erfor, då de i en byrålåda hittade en kopia av manuskriptet. Marina hade glömt att den gamla damen fått en kopia som gåva! Nu var det professor Bengt Häger och Carina Ari-stiftelsen som uppmanade Marina att fullborde sitt verk och även medverka till dess utgivning. Och nu föreligger boken  i tryck.

Marinas Gruts berättelse börjar dock tidigare än 1773.  Hon går tillbaka ända till 1592 och stormaktstiden. Bland annat till Drottning Kristina, som lät iscensätta stora festligheter för hovet med danser och tornerspel. Vi får följa historien med importerade dansmästare och koreografer som de Beaulieu och med textförfattare som Descartes och Stiernhielm och ta del av samtida omdömen och beskrivningar från tidens kulturkonsumenter.

Att dansen, liksom de övriga konsterna, fick sin första stora blomstring under sjuttonhundratalet med drottning Lovisa Ulrika och Gustav III är kanske allom bekant, men här får vi en utförlig redogörelse för alla betydelsefulla personager som gjorde denna utveckling möjlig. Noggrant redogörs för alla produktioner och dess koreografer och alla medverkande. Vi får också till dels alla intriger och besvär som bland annat byte av teaterdirektörer och kungliga tillskyndares nycker medförde.

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Kanske den mest intressanta delen av verket utgör historien om baletten på 1800-talet, en tid som gemene man inte vet så mycket om. Många har den uppfattningen att teaterlivet dog med mordet på Gustav III. Så var ingalunda fallet. Visserligen betydde det ett stort bakslag och Gustav IV Adolf kände stor motvilja mot huset där hans fader skjutits, så stor att han några år senare ville riva det. Men så lätt tar man inte död på en så livlig konstart.

Karl den XIII och senare regenter fortsatte att understödja teatern och besökte den gärna. Balettmästare togs fortfarande huvudsakligen från utlandet, men till de namn vi känner bäst hör den svenske dansaren och koreografen Anders Selinder, som under många år var tongivande vid Stockholmsbaletten. För eftervärlden är han mest känd för sina folkdanser, som till exempel bevarats som inlagor i Värmlänningarne och gavs på Operan in på 1950-talet.

En annan av artonhundratalets inflytelserika danspersonligheter var halvsvenske August Bournonville, som verkade som intendent och regissör under ett antal år, då han råkat i onåd hos det danska hovet, Han satte även upp flera av sina baletter och reformerade hela arbetssättet vid teatern. Svensken Christian Johansson, som utbildades av bland andra Bournonville, och gjorde stor karriär som dansare och balettpedagog i Ryssland är en annan syorhet vi får veta mer om.

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Nästa stora impuls kom även den utifrån. 1913 hade koreografen Mikhail Fokin (Michel Fokine) brutit med balettledaren för Ballets Russes, Serge Diaghilev, och återvänt till St Petersburg. Han engagerades nu för ett gästspel i Stockholm tillsammans med sin maka och partner Vera Fokina.  De återkom senare för ytterligare engagemang.

Fokin iscensatte några av sina främsta verk i Stockholm och dansade själv i de första föreställningarna. med sin hustru Vera. Han undervisade de svenska dansarna och tog fram några av de bästa ungdomarna och gav dem inspiration och nya möjlgheter att utvecklas. Bland dessa kan vi finna Jenny Hasselquist, systrarna Strandin och den mycket unga Carina Ari.

De gavs tillfälle att gästspela utomlands och flera av dem fortsatte att ta lektioner av Fokin när han undervisade en tid i Danmark. Fokin inspirerade även mecenaten Rolf de Maré att starta ett eget kompani med skandinaviska dansare, som kunde sprida vår kultur ut över landets gränser.

Det blev dock inte Fokin som fick leda gruppen, vilket först varit avsikten, utan de Maré valde den unge dansaren Jean Börlin, som också tillhörde Fokins svenska elever. Men det är en annan historia – som kan upplevas i september då Dansmuseet öppnar en stor utställning om Rolf de Maré och då Erik Näslunds nyskrivna, stora, biografi om de Maré utkommer.

Marina Grut fortsätter sin redogörelse fram till 1962, då det ursprungliga manuskriptet låg färdigt. Även här får vi följa den moderna Kungliga Balettens utveckling med koreografer som Lisa Steier, Birgit Ciullberg, Birgit Åkesson och Ivo Cramér och dansare som vi fortfraande kan möta i Stockholms dansvärld. Björn Holmgren, Ellen Rasch, Elsa Marianne von Rosen, Gerd Andersson och Mariane Orlando för att nämna några – inte att förglömma andra som inte längre finns bland oss.

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Det är ett stort och betydelsefullt arbete (500 sidor plus 200 sidor appendix och ett register med omkring 600 personnamn och titlar) som nu finns att tillgå för dansforskare och andra intresserade som vill veta mer om vår svenska baletthistoria. Rikt illustrerat – i färg och svart/vitt – med många tidigare ej publicerade bilder. Kanske inte en bok att förströs av men med oerhört mycket vetande samlat.

En liten anmärkning måste dock göras – det förekommer ett antal korrekturfel och ett par mindre missförstånd om svenska förhållanden – man kunde vänta sig av ett så stort förlag att sådant skulle eliminerats.

Stor heder ska emellertid gå till Marina Grut för ett välskrivet och faktaspäckat verk, något som hon även uppmärksammats för då hon i maj tilldelades Carina Arimedaljen för sina insatser för svensk danskonst. (se tidigare artikel på dansportalen.se)

Anders Jörlén
26 aug 2008


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil