Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Balett i Greves tid

Finska nationaloperan har startat säsongen med balett och operett.- både nytt och gammalt, med nya och tidigare sedda verk och solister.

Nye balettchefen Kenneth Greve har inlett sin första säsong vid Finlands nationalbalett Länk till annan webbplats. med att presentera det kommande. Valet av verk som dansas är visserligen hans företrädares, Dinna Bjørns, men Greve själv säger att han nog hunnit peta lite  i programmet och i ordningsföljden av baletterna.

Egle Spokaite och Jani Talo i Alexej Ratmanskijs Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Egle Spokaite och Jani Talo i Alexej Ratmanskijs Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Nationaloperan är nu alltså inne på Greves tid. Man fortsätter delvis med den bekanta linjen med baletter som redan haft premiär, men även nytt glimtar bakom. Som exempel att titlarna premiärdansare och solister ska tillbaka, om Kenneth Greve får som han vill. Han har också tagit itu med undervisningen, och även balettskolan skall få en injektionsspruta av de nya vindarna.

Balettens säsongöppning i form av en föreställning med glimtar ur repertoaren sågs den 13.8. Kenneth Greve hade valt att träda fram för publiken och berätta om programmet alldeles ensam. Detta i motsats till Dinna Bjørn som under sin tid som balettchef alltid litade på den sakkunniga assistansen av informationschefen Heidi Almi, själv före detta balettdansare och med en förmåga att uppträda elegant och skickligt även som meddelare, i olika sammanhang.

Officiellt är Finland ett land med två nationalspråk – finska och svenska, och även om man många gånger inofficiellt skämtar om ett tredje, fingelskan, förstås engelska inte av alla operabesökare. Då kan det bli en delikat sak att möta publiken utan tolk.

Balett med stor dramatik
Anna Karenina av Alexej Ratmanskij fortsätter på repertoaren. Det har blivit sex föreställningar denna höst, och på våren fortsätter man med ytterligare sju föreställningar. Tyvärr är en del av Nationalbalettens solistdansare borta i början av hösten på grund av skada. Därför kunde vi den här gången som Anna se varken Minna Tervamäki eller Asta Lindholm vilka var påtänkta som alternerande solister. Unga Linda Haakana har studerat in rollen och ses kanske på scenen på vårsidan.

Höstens föreställningar gjordes av en mycket kompetent gästartist från Litauen, Egle Spokaite – förstapristagare vid Helsingfors internationella balettävling 1995. Hon kom och dansade titelrollen och publiken var nöjd. Partnern var Jani Talo, som även tidigare – med Minna Tervamäki som Anna - dansat greve Alexej Vronskis roll, och utvecklats mycket positivt som dansare och tolkare. Jarkko Niininen har mycket trovärdigt dansat rollen som Annas make Alexej Karenin.

Av Nationalbalettens solistdansare som varit moderskapslediga sågs Salla Eerola redan på scenen, och nu väntar vi att Petia Ilieva också skall komma tillbaka till dansaruppgifterna.

Kare Länsivuori i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Kare Länsivuori i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Ryskt så det förslår
När vi tittar på klassikern Svansjön tänker vi kanske inte på att baletten härstammar från Ryssland. Lång tid har gått sedan tillkomsten av denna balett. Men nu – när vi plötsligt har två nutida ryska helaftonsbaletter går tankarna till  rysk litteratur och drama.

Så den 27 september var det baletten Måsens tur att inleda. Baletten baserar sig på Tjekhovs klassiska drama. John Neumeier är koreografen och Måsen gjordes först för baletten i Hamburg, där Neumeier är chef.  Helsingforsoperan är det andra stället som fått baletten på repertoaren.

Rollerna är många, och många goda rollprestationer finns i minnet från tidigare föreställningar. Denna balett är vacker på ett helt annat sätt än de traditionella vita baletterna. Måsen är både modern och gammaldags.

Lite bakgrund till policyn för valet av helaftonsbaletter
Ursprungligen var det meningen att Nationaloperan skulle fortsätta med den populära nya Giselle av Sylvie Guillem. Att det inte blev så beror på juridiska frågor. Baletten uteblev från programmet, men urvalet är dock inte fattigare på grund av detta.

På operans hemsidor kan man kolla – på svenska, finska och engelska – höstens övriga premiärer samt vad som i övrigt bjuds på under säsongen.

Glada änkan. Foto Finska Nationaloperan

Glada änkan. Foto Finska Nationaloperan

Nyhet - operett
Och så har vi fått en operett till hörnet av Helsingforsgatan och Mannerheimvägen: Glada änkan! Det är att välkomna detta; att efter årtiondens paus få njuta av föreställningar av den här typen på Nationaloperan. Det är många som säger sig ha saknat dessa. Franz Lehars musik är bekant för publiken och valet av denna operett var säkert det bästa möjliga.

Dansare har man inte kunnat få ur operans egen balettkår – de har redan tillräckligt med sin egen repertoar av balett- och nutidsdans. Det finns dock dansare med i denna färgglada operett, men de kunde ha varit ännu fler. Koreografin har gjorts av Juhani W. Rytkölä, och han har lyckats bra med resurserna.

Anita Jokela
30 sep 2008


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil