Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: En intensiv danshöst

Den här höstsäsongen har verkligen rivstartat med en mängd spännande föreställningar från svenska och internationella koreografer. I Stockholm har Dansens Hus, Kulturhuset och Moderna Dansteatern med flera presenterat nya verk. Här är några tankar om det som jag sett.

Mathilde Monnier & La Ribot: Gustavia
Det är sällan jag ser en föreställning som jag bara vill skall fortsätta och fortsätta men Gustavia (4/10 Dansens Hus) av koreografen Mathilde Monnier och performanceartisten La Ribot är en sådan föreställning. Det är alltid spännande när två starka konstnärer väljer att samarbeta eftersom det antyder en nyfikenhet och en önskan att ställa sitt eget konstnärskap öppet för influenser från en annan stark kraft. När det lyckas, som i Gustavia, blir resultatet ofta lika oväntat som gripande.

Mathilde Monnier & La Ribot i Gustavia. Fotograf Marc Coudrais

Mathilde Monnier & La Ribot i Gustavia. Fotograf Marc Coudrais

De två starka kvinnliga scenkonstnärerna har ett feministiskt perspektiv och det verkar som om de konsekvent gått in för att göra vad kvinnor inte bör göra. Som att skrika, eller att slå ner varandra. Gång på gång ”råkar” La Ribot slå ner Monnier med en bred planka i en lika utdragen som skruvad version av det gamla slapsticket ”mannen med plankan”. Gång på gång får den spensliga, lättklädda kvinnan, slag – ibland riktigt hårda slag som hörs – mot huvudet av plankan och gång på gång faller hon ner på den av svarta presenningar täckta scenen. Effekten av den utdragna scenen, och föreställningen som helhet, blir för mig ett förtydligande av vad det innebär att vara kvinna idag. Men föreställningen blir aldrig plakatkonst utan behåller sin konstnärliga integritet samtidigt som det finns plats för humor och lust.
Kenneth Kvarnströms no-no. Fotograf Stefan Bremer

Kenneth Kvarnströms no-no. Fotograf Stefan Bremer

Kenneth Kvarnström: no-no
Många trodde att Kenneth Kvarnström skulle presentera ett nytt verk när han gjorde comeback som koreograf på Dansens Hus efter sin chefsperiod.  Men Kvarnström, som inte har för vana att göra vad man förväntar sig av honom, valde att visa no-no, (9/10 Dansens Hus) ett tolv år gammalt verk, framfört av Helsinki Dance Company.

Det finns inte mycket utrymme för äldre verk inom dansen eftersom suget efter nya verk är så stort. Dessutom är det inte många verk som håller tillräckligt hög klass för att vara intressanta nog för en rekonstruktion/nyuppsättning. De flesta blir rätt snabbt daterade, även om de ändå kan vara intressanta ur en historisk synvinkel. Men ”no-no” är mer än väl värd en återuppsättning och även om jag har starka minnen från 1998 då det visades för första gången på Dansens Hus överraskas jag ändå av verkets närmast massiva skönhet och sensualitet. Då, för tio år sedan, minns jag att jag tänkte att uttrycket, som jag tror kommer från Martha Graham, att ”dance is a graph of the heart” stämde exakt in som beskrivning på ”no-no”. Det finns en vibrerande livsenergi inbäddad i koreografin vars rörelser är kattlikt mjuka och ljudlösa. Men samtidigt som verket är intensivt levande genomkorsas det av mörka skikt som för tankarna till ett requiem. Det sakrala intrycket förstärks av Jens Sethzmans hemlighetsfulla ljusscenografi som har en stark rituell prägel och av den ömsom suggestiva ömsom ålderdomliga musiken.

Musiken är till stor del hämtad från Mellanöstern och de fyra manliga dansarna har arabiska skrivtecken målade på bröstet. Det är i reaktionen och i den upplevda betydelsen av dessa inslag som tidens gång och omvärldens förändring gör sig mest påmind. Då, i mitten av nittiotalet, tolkades såväl skrivtecken som musik rent estetiskt men idag får det för många i publiken en politisk innebörd. Så var det i publiksamtalen efter föreställningarna i Helsingfors, där verket hade sitt nyuppförande.  

Verk som likt ”no-no” återskapats av koreografen och de ursprungliga dansarna tenderar – om processen är lyckosam och dansarna är lika skickliga och hängivna som dansarna i Helsinki Dance Theatre – att bli mer intressanta och få en större tyngd än originalversionerna. I dessa verk samspelar tiden på många olika plan med erfarenheten och minnet, vilket är vad jag upplever har hänt med ”no-no” som är ett starkare verk idag än för tolv år sedan och mycket mer levande än många helt nya verk. Därför skulle jag önska att fler koreografer återupplivar sina främsta verk och låter dem blomma ut – istället för att låta dem falla i glömska.

Balladen om Rick och Ronny med Needcompany. FotografMarten Vanden Abeele

Balladen om Rick och Ronny med Needcompany. FotografMarten Vanden Abeele

MaisonDahlBonnema & Needcompany: Balladen om Ricky och Ronny
Needcompanys Balladen om Ricky och Ronny (3/9 Kilen, Kulturhuset) av och med Hans Petter Dahl och Anna Sophia Bonnema har underrubriken en popopera och verket har popkaraktär på ett tidlöst sätt som gång på gång får mig att vänta på den där medryckande låten – som aldrig kommer. Det är då jag inser att detta är motsatsen till pop eftersom en poplåt har en dramatisk struktur med inledning, höjdpunkt och avslutning medan detta verk kännetecknas av ett jämt flöde utan dramatiska höjdpunkter, bara den där ständigt återkommande retfulla ansatsen. Sången och den musikaliska bakgrunden – som övervakas av en ljudtekniker förklädd till hembiträde i chick svart-vit utstyrsel – blir till slut plågsam i sin monotona upprepning. Samtidigt är det just den kompromisslösa monotonin som imponerar, både att Bonnema och Dahl lyckas hålla samma tonläge i en och en halv timme och att monotonin så på pricken fångar parvardagens lika tråkiga som eftertraktade medelklassideal.

Men Ricky och Ronny är inte riktigt som alla andra (medelklass-)par och deras berättelse blir allt mer skruvad – för att inte säga urspårad – ju längre tiden går och slutar på det för operor inte helt ovanliga sättet, med ett gemensamt självmord. Det sker dock inte live utan i form av en tecknad film som också innehåller en vision av en fortsättning. Balladen om Ricky och Ronny, som hade premiär 2007, kan ses som en del av en nyorientering i operagenren där icke skolade röster och kroppar interagerar i ett koreograferat sammanhang.  

Su-En Butoh i Sprätt. Fotograf Gunnar Stening

Su-En Butoh i Sprätt. Fotograf Gunnar Stening

SU-EN Butoh Company: Sprätt – hönskabaré
SU-Ens nya verk Sprätt – hönskabaré (3/9 ZebraDans) är nog höstens största överraskning. Min första reaktion när hönorna drar loss är: Hur skall det här gå och jag ser mig om i den barntäta publiken. Sprätt, som har utannonserats som en föreställning för barn från 5 år skiljer sig rätt mycket från hur sådana föreställningar brukar vara. Men den fungerar och att barnen är med på noterna märks av deras högljudda protester när hönsmadammen Duniga Su (SU-EN) återställer ordningen efter ett kort uppror som fått fjädrarna att ryka.

Men Duniga Su är en gestalt som barnen är väl bekant med, väl förankrad som hon är i sagotraditionens elaka kvinnliga gestalter som med skruvad röst säger att de ääääälskar barn trots att undertexten säger motsatsen. Även om Sprätt ställer krav på publiken - och här finns en hel del som går barnen förbi – finns det tillräckligt mycket som de kan ta till sig och njuta av – ibland på ett litet skräckartat sätt, och det är ju något som barn gillar men som är sällsynt i föreställningar för barn. Dessutom är Sprätt en skickligt sammansatt och välbalanserad föreställning och man kan inte annat än beundra de fem skickliga unga dansarna som genom sin butoh teknik fångar hönornas rörelsespråk och ljud (som det kacklas!) utan att bli Disney eftersom de förmår skapa den oundvikliga distanseringen mellan djuriskt och människligt.

Jag hoppas verkligen att denna förställning också görs i en renodlad vuxenversion för den har många innebörder som går de unga barnen förbi men som fungerar på oss vuxna, inte minst Curly Sus tuppkuplett, baserad på japansk populärmusik och med den ynkligaste av tuppar som fokus.

Vindhäxors Fågel-Man-Nattström. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vindhäxors Fågel-Man-Nattström. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vindhäxor: Fågel – Man – Nattström
I Fågel – Man – Nattström (6/10 Spegelteatern) - som skulle kunna ses som ett förarbete till Vindhäxors stora höstföreställning Som Fåglar Färdas - låter Eva Lundqvist publiken möta en intimt finstämd danspoesi som får de fyra männen – Stephan Mensah, Love Källman, Dan Johansson och Fredrik Tigerklo – att sväva i rummet. Scenrummet klyvs på mitten av ett porträtt av en uggla som stirrar rakt mot publiken med kompromisslös blick. Även koreografin är kompromisslös och ligger därför närmare lyriken än koreografi vanligtvis gör. Man skulle kunna kalla Lundqvist för svensk dans främsta lyriker eftersom hennes koreografi har en eterisk kvalité som får mig att associera till samtida svensk poesi.

Det är en spännande föreställning, dels på grund av användningen av det kluvna scenrummet, mellan vilkas två delar dansarna skiftar och där den ena delen av scenrummet endast delvis är synlig för publiken i den andra delen av salongen. Men framförallt genom de fyra dansarnas tolkning av koreografin som de dansar med styrka och innerlighet. Och en kvalité som utan att på något sätt var efterliknande ändå fångar fågelns rörelse och karaktär. Trots sin anspråkslöshet är detta definitivt en föreställning med mer tyngd än de flesta.

Jan-Erik Wikström och Johanna Klint i Cicadaremix. Fotograf Alexander Kenney

Jan-Erik Wikström och Johanna Klint i Cicadaremix. Fotograf Alexander Kenney

Cristina Caprioli: Cicadaremix
Cristina Capriolis nya verk Cicadaremix (Hörsalen 13/9) är en sammansmältning av kvintetten Cicada som Caprioli skapade för Stockholm 59° North våren 2008 och en ny koreografi för tre kvinnliga dansare ur Capriolis eget CCAP som Caprioli arbetat med i ett flertal produktioner. Kevin Volans pianokonsert Cicada för två flyglar har bidragit med titel och influerat strukturen i verket.

Trots de olika influenserna är verket en väl sammansmält helhet där dansarna synliggörs genom koreografins distinkta form. Styrkan i föreställningen ligger också i blandningen av dansare, klassiska och moderna, men också att blanda dansare som har arbetat länge med Caprioli och dansare som är mer ovana vid hennes formspråk. På detta sätt ger Caprioli sin föreställning både ett djup och en fräschör samtidigt som hon fördjupar koreografin genom att använda dansarnas utstrålning och erfarenhet. Dock är det Marie Lindqvist som i den korta men laddade slutscenen blir föreställningen stora behållning, inte genom vad hon gör utan genom vad hon är – genom sin närvaro som är så stark att den öppnar perspektivet in i en annan dimension.  

Charlotte Engelkes i Forellen and Me. Fotograf Mats Bäcker

Charlotte Engelkes i Forellen and Me. Fotograf Mats Bäcker

Charlotte Engelkes: Forellen and me
I Forellen and me fortsätter Charlotte Engelkes (Lilla Scen, Dansens Hus 19/9) att utveckla sin speciella form av scenkonst, denna gång med fokus på Schubert. Elegant glider hon mellan de olika gestalterna i Schuberts sånger, ömsom är hon fiskaren på jakt efter forellen ömsom mjölnarhustrun, samtliga lika läckert skruvade och väl förankrade i nuet som dået. Det intressanta med Engelkes är att hon har ett distinkt koncept för sina sceniska berättelser som kan beskrivas som ett slags fragmentariskt collage. Och trots att hennes föreställningar har ungefär samma form som första gången jag såg henne, lyckas hon ändå förnya sig – och förkovra sig. I fösta delen av föreställningen är hon skickligare och mer glimrande än jag någonsin sett henne förut och även om den nivån inte håller verket ut är det ett uttryck för den kvalitet som gjort att La Engelkes är svensk performancekonst primadonna absoluta.   

Alexandra Campbell: The Scene
Serien A Special Evening for you (som ingår I Moderna Dansteaterns C/O projekt) inleddes av Alexandra Campbell som gjorde en remake av en TV show från Detroit – The Scene (MDT c/o Teater Scenario 20/9). Det intressanta är hur exakt hon – med hjälp av skickliga dansare från Cullbergbaletten – lyckas fånga känslan i detta sjuttiotalsprogram. Scenografin, bestående av en mängd maffiga ballonger bidrog också till att återuppväcka den sorglösa känsla som präglade denna tid.

Sanna Kekäläinen med Puna-Red-Rouge. Fotograf Petri Virtanen

Sanna Kekäläinen med Puna-Red-Rouge. Fotograf Petri Virtanen

Kekäläinen & Co: Puna-Red-Rouge
Ibland, men bara ytterst sällan, får man uppleva en föreställning som är så mättad på innehåll såväl ur en existentialistisk som konstnärlig aspekt att man hisnar. Puna-Red-Rouge (Lilla Scenen, Dansens Hus 26/9) av den finska dansens främsta företrädare, koreografen och dansaren Sanna Kekäläinen, är en sådan föreställning. Verket inleds av att Kekäläinen ger publiken vad man skulle kunna kalla en verbal introduktion, en berättelse om livets väsentligheter. Men det finns inte ett enkelt förhållande mellan berättelsen och det som därefter följer, en mix mellan dans och performance. Man kan till och med fråga sig om delarna verkligen har ett samband, eller om Kekäläinen lägger ut villospår. Hur det än är upplever jag att Kekäläinen genom berättelsen ger publiken något att binda upp sin tolkning av föreställningen på men att man om man vill kan välja att bortse från det vilket ger publiken både trygghet och frihet.

Det är inte vanligt att finna skickliga dansare bland performanceartister men Kekäläinen är en mycket skicklig dansare och det är genom de dansade avsnitten som föreställningen får tyngd och de är också föreställningens höjdpunkter.  

Alesander Ekmans installation i Moderna Museet. Fotograf Urban Jörén

Alesander Ekmans installation i Moderna Museet. Fotograf Urban Jörén

  
Alexander Ekman/Cullbergbaletten: Utställning på Moderna Museet
Cullbergbalettens egen födelsedagspresent till 50 års jubilerande Moderna museet var en tvådagars dansutställning (27/9 Moderna Museet) bestående av fem dansinstallationer av koreografen Alexander Ekman för dansare från Cullbergbaletten, förstärkta av elever från Balettakademien och Svenska Balettskolan. Eleverna genomförde en egen maratonutställning i den långa glaskorridor som löper utanför utställningssalarna.

Alexander Ekman har en skönt skruvad humor som dansarna tog fasta på, här kommer några exempel. När jag står och betraktar fyra dansare som befinner sig i glasmontrar blir jag medveten om att en av dansarna tar ögonkontakt med mig. Jag råkar göra en liten rörelse med min hand och dansaren gör likadant. Slump? Jag gör något annat och inser att dansaren härmar mig – och inte bara den dansaren utan samtliga fyra! Och en ljuvlig stund följer de med välvillig uppmärksamhet troget mina rörelser. En både lustfylld och lätt omskakande upplevelse av att vara sedd.

I ett rum utför några dansare ett slags social interaktion till fyrtiotalsmusik, plötsligt ger en av dansarna Alexander Ekman en diskret men distinkt blick och säger att det finns ETT starkt skäl för att de är här, vilket får både de som vet vem koreografen är – och Ekman själv – börja skratta. Men vackrast var en duett för två manliga dansare som ackompanjerades av Ekmans texter upplästa live. Duetten fick ett extra djup av vetskapen att man befinner sig i Moderna Museet vilket (ofrivilligt) medförde att man stimulerades att se nya existentiella innebörder i duetten och de övriga installationerna.

Lena Andrén
8 okt 2008


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil