Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Karenina – rysk tragedi från Finland till Singapore

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Finlands nationalbalett skall återigen – efter en lyckad resa med baletten Måsen till Macao i januari – på turnée, och gästspelar den här gången i Singapore den 29 och 30 maj 2009. Som en del av Singapore Arts Festival - en årlig händelse sedan 1977 – en månad med allt från musik och teater till bildkonst. Anna Karenina ges på den tämligen nya (2002) Esplanade-teatern med 2000 åskådarplatser.

Minna Tervamäki och Petia Ilieva alternerar som Anna, Jani Talo och Nicholas Ziegler gör Vronskijs roll och som Karenin ses Jarkko Niininen och Henrik Burman. Alla dessa solister har framgångsrikt turats om att dansa rollerna. Nationalbaletten har inga utnämnda solistdansare, men i praktiken har vissa av dansarna en motsvarande ställning. Balettchefen Kenneth Greve hoppas på att få återinföra dansarkategorier inom baletten.

Asta Lindholm och Jani Talo i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Asta Lindholm och Jani Talo i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Det ögonblick – då publikens intresse på riktigt väckts för denna balett av den framgångsrike ryske koreografen Alexej Ratmanskij – skapad efter Leo Tolstojs stora roman till musik av Rodion Stsedrin – ges de två sista föreställningarna i hemlandet för våren för fulla hus (13 och 14 februari) och med två olika rollbesättningar.

Själv såg jag den sista och kom på tanken att jag nu gärna skulle ha sett fler, med detsamma! Det hade några i publiken gjort, sett en rad föreställningar av baletten, och senast föregående kväll. Två olika rollbesättningar inom ett dygn alltså för de allra ivrigaste balettvännerna!

Dans med ryska motiv passar finländarna bra. Jag tänker tillbaka på Måsen, som sågs ännu på höstsidan, och med vilken Nationalbaletten framgångsrikt turnerade i Macao. Måste skriva detta – att man så tydligt satsat på ryskt – trots att det kan leda tankarna åt fel håll.

Vi har i Finland kanske en böjelse till den sortens melankoli och den förståelse som krävs. Och många av oss har redan i skolan bekantat oss med rysk litteratur – åtminstone på den tiden när man annars också läste mycket klassisk litteratur på kurserna.

Dock var Anna Karenina inte den bok som togs fram i min skola, åtminstone inte förrän man bekantat sig med Döda själar av Nikolaj Gogol eller liknande verk  – där den ryska folksjälen sägs komma fram mycket tydligt. Och vilken sorts litteratur sägs lära en att förstå landet Ryssland över huvudtaget.

Ratmanskijs koreografi är fräsch och tilltalar många, och berättelsen fortskrider och förtydligar klart vad vi bör förstå av händelserna.  Det väsentliga finns där, även om – när jag tänker mycket noga – vissa scener kunde ha varit längre. Jag tänker på hela händelseförloppet och hur allting utvecklas framåt i författarens tankar. Å andra sidan tål den moderna människan kanske inte så mycket långsamhet eller utdraget berättande som boken representerar. Speltiden är knappt två timmar och innehåller en paus.

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Rörelsespråket passar utmärkt till den här berättelsen; baserat på klassiska steg och starkt kryddat med modernt. Asta Lindholm i titelrollen som Anna, Nicholas Ziegler som greve Vronskij och Henrik Burman som Annas make gjorde inlevelsefulla och fina rolltolkningar.

Asta är ännu en ung solist i Nationalbaletten, men besitter trots det förmågan att hänge sig helt åt vad hon gör. Hennes dansarkvalitet passar för det mesta, tekniken räcker till och linjerna är vackra. Nicholas är en kvalificerad dansare och bra partner, och som sådan känner vi honom sedan länge.

En större – och väldigt positiv – överraskning var Henrik Burmans mycket fina och trovärda rolltolkning som Alexej Karenin. Han är den oförstående maken som avvisar hustruns försök att diskutera, att skapa samvaro och umgänge med familjen. Arbetet vid skrivbordet lockar honom mest, och man anar att han får bekräftelse för sin person genom andras högaktning.

Till bilden hör att han också har en trotjänare, en ung betjänt, som han tycks lita mest på – och vilken i sin tur också visar sig vara lojal endast mot mannen i huset. Detta framgår tydligt av hans attityd och handlingar, då Anna – efter att ha lämnat hemmet för att följa den man hon älskar och av vilken hon fått den värme hon saknat i sitt äktenskap – vill hälsa på och se sin son.

Petri Toivanen gör rollen som betjänt trovärt, för att inte heller glömma Thomas Rydbergs gamla krokryggiga betjänt. Nationalbalettens dansare är ofta goda skådespelare, vilket inte alltid är någon självklarhet i balettkompanier.

All dramatik i detta verk inryms ofta i scener där ett tåg är den viktigaste rekvisitan. Detta gäller såväl den med hjälp av dagens videoteknik projicerade versionen, som kulissen med en helt öppen sida av en järnvägsvagn – som långsamt avslöjar vilka resenärer som sitter där inne då tåget vänds på scenen.  

Där syns kärleksparet Anna och Vronskij, sittande på var sin plats i separata avdelningar. Nästa scenbild låter oss se hur de stiger av från var sin dörröppning, och har ett kort möte med varandra utanför.

Balettens slutscen är tragisk; Anna ser inte längre någon lösning för sitt tragiska liv, hon inser att livet blivit för tomt, och kastar sig på rälsen framför ett annalkande tåg, för att dö. Scenen är full av dimma och tågets ljud hörs tydligare och tydligare, det kommer mot Anna med stor hastighet, och snabbt är allt över.

Innan vi kommit så här långt visar koreografen oss scener från Annas och den äkta makens hem med sonen  Serjosja – framställd av baletteleven Mark-Krister Haav – och från baler, resor, ridtävling, besök på opera och parad.

Minna Tervamäki och Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Corps de ballet har roller som  damer och herrar på olika tillställningar och de manliga dansarna som officerare vilka syns tydligt i gatubilden - och på scenen - i detta samhälle av 1800-talet. Jag föreställer mig också ofta hur olika balettkompanier skulle göra vissa scener av samma koreograf, och av någon anledning kommer jag att jämföra den i Stockholm på Kungliga Operan visade Castrati med den här baletten och dess manliga officerare.

Jämförelsen i tankarna blir intressant, och leder också tankarna vidare till frågan om vad koreografen velat visa. Ofta framgår det mycket tydligt. Men det finns en del spelrum för tankarna.

Jag i min tur kan så där i allmänhet konstatera att publiken som ser på balett kanske skulle ”må bra av" att se möjligast mycket och på olika håll - för att förstå mer.
Och – varför inte resa till andra sidan av viken någon gång . . .

Anita Jokela
26 feb 2009

 


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil