Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Karenina – rysk tragedi från Finland till Singapore

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Finlands nationalbalett skall återigen – efter en lyckad resa med baletten Måsen till Macao i januari – på turnée, och gästspelar den här gången i Singapore den 29 och 30 maj 2009. Som en del av Singapore Arts Festival - en årlig händelse sedan 1977 – en månad med allt från musik och teater till bildkonst. Anna Karenina ges på den tämligen nya (2002) Esplanade-teatern med 2000 åskådarplatser.

Minna Tervamäki och Petia Ilieva alternerar som Anna, Jani Talo och Nicholas Ziegler gör Vronskijs roll och som Karenin ses Jarkko Niininen och Henrik Burman. Alla dessa solister har framgångsrikt turats om att dansa rollerna. Nationalbaletten har inga utnämnda solistdansare, men i praktiken har vissa av dansarna en motsvarande ställning. Balettchefen Kenneth Greve hoppas på att få återinföra dansarkategorier inom baletten.

Asta Lindholm och Jani Talo i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Asta Lindholm och Jani Talo i Måsen av John Neumeier. Fotograf Sakari Viika

Det ögonblick – då publikens intresse på riktigt väckts för denna balett av den framgångsrike ryske koreografen Alexej Ratmanskij – skapad efter Leo Tolstojs stora roman till musik av Rodion Stsedrin – ges de två sista föreställningarna i hemlandet för våren för fulla hus (13 och 14 februari) och med två olika rollbesättningar.

Själv såg jag den sista och kom på tanken att jag nu gärna skulle ha sett fler, med detsamma! Det hade några i publiken gjort, sett en rad föreställningar av baletten, och senast föregående kväll. Två olika rollbesättningar inom ett dygn alltså för de allra ivrigaste balettvännerna!

Dans med ryska motiv passar finländarna bra. Jag tänker tillbaka på Måsen, som sågs ännu på höstsidan, och med vilken Nationalbaletten framgångsrikt turnerade i Macao. Måste skriva detta – att man så tydligt satsat på ryskt – trots att det kan leda tankarna åt fel håll.

Vi har i Finland kanske en böjelse till den sortens melankoli och den förståelse som krävs. Och många av oss har redan i skolan bekantat oss med rysk litteratur – åtminstone på den tiden när man annars också läste mycket klassisk litteratur på kurserna.

Dock var Anna Karenina inte den bok som togs fram i min skola, åtminstone inte förrän man bekantat sig med Döda själar av Nikolaj Gogol eller liknande verk  – där den ryska folksjälen sägs komma fram mycket tydligt. Och vilken sorts litteratur sägs lära en att förstå landet Ryssland över huvudtaget.

Ratmanskijs koreografi är fräsch och tilltalar många, och berättelsen fortskrider och förtydligar klart vad vi bör förstå av händelserna.  Det väsentliga finns där, även om – när jag tänker mycket noga – vissa scener kunde ha varit längre. Jag tänker på hela händelseförloppet och hur allting utvecklas framåt i författarens tankar. Å andra sidan tål den moderna människan kanske inte så mycket långsamhet eller utdraget berättande som boken representerar. Speltiden är knappt två timmar och innehåller en paus.

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Anna Karenina med Asta Lindholm och Nicholas Ziegler. Fotograf Sakari Viika

Rörelsespråket passar utmärkt till den här berättelsen; baserat på klassiska steg och starkt kryddat med modernt. Asta Lindholm i titelrollen som Anna, Nicholas Ziegler som greve Vronskij och Henrik Burman som Annas make gjorde inlevelsefulla och fina rolltolkningar.

Asta är ännu en ung solist i Nationalbaletten, men besitter trots det förmågan att hänge sig helt åt vad hon gör. Hennes dansarkvalitet passar för det mesta, tekniken räcker till och linjerna är vackra. Nicholas är en kvalificerad dansare och bra partner, och som sådan känner vi honom sedan länge.

En större – och väldigt positiv – överraskning var Henrik Burmans mycket fina och trovärda rolltolkning som Alexej Karenin. Han är den oförstående maken som avvisar hustruns försök att diskutera, att skapa samvaro och umgänge med familjen. Arbetet vid skrivbordet lockar honom mest, och man anar att han får bekräftelse för sin person genom andras högaktning.

Till bilden hör att han också har en trotjänare, en ung betjänt, som han tycks lita mest på – och vilken i sin tur också visar sig vara lojal endast mot mannen i huset. Detta framgår tydligt av hans attityd och handlingar, då Anna – efter att ha lämnat hemmet för att följa den man hon älskar och av vilken hon fått den värme hon saknat i sitt äktenskap – vill hälsa på och se sin son.

Petri Toivanen gör rollen som betjänt trovärt, för att inte heller glömma Thomas Rydbergs gamla krokryggiga betjänt. Nationalbalettens dansare är ofta goda skådespelare, vilket inte alltid är någon självklarhet i balettkompanier.

All dramatik i detta verk inryms ofta i scener där ett tåg är den viktigaste rekvisitan. Detta gäller såväl den med hjälp av dagens videoteknik projicerade versionen, som kulissen med en helt öppen sida av en järnvägsvagn – som långsamt avslöjar vilka resenärer som sitter där inne då tåget vänds på scenen.  

Där syns kärleksparet Anna och Vronskij, sittande på var sin plats i separata avdelningar. Nästa scenbild låter oss se hur de stiger av från var sin dörröppning, och har ett kort möte med varandra utanför.

Balettens slutscen är tragisk; Anna ser inte längre någon lösning för sitt tragiska liv, hon inser att livet blivit för tomt, och kastar sig på rälsen framför ett annalkande tåg, för att dö. Scenen är full av dimma och tågets ljud hörs tydligare och tydligare, det kommer mot Anna med stor hastighet, och snabbt är allt över.

Innan vi kommit så här långt visar koreografen oss scener från Annas och den äkta makens hem med sonen  Serjosja – framställd av baletteleven Mark-Krister Haav – och från baler, resor, ridtävling, besök på opera och parad.

Minna Tervamäki och Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Corps de ballet har roller som  damer och herrar på olika tillställningar och de manliga dansarna som officerare vilka syns tydligt i gatubilden - och på scenen - i detta samhälle av 1800-talet. Jag föreställer mig också ofta hur olika balettkompanier skulle göra vissa scener av samma koreograf, och av någon anledning kommer jag att jämföra den i Stockholm på Kungliga Operan visade Castrati med den här baletten och dess manliga officerare.

Jämförelsen i tankarna blir intressant, och leder också tankarna vidare till frågan om vad koreografen velat visa. Ofta framgår det mycket tydligt. Men det finns en del spelrum för tankarna.

Jag i min tur kan så där i allmänhet konstatera att publiken som ser på balett kanske skulle ”må bra av" att se möjligast mycket och på olika håll - för att förstå mer.
Och – varför inte resa till andra sidan av viken någon gång . . .

Anita Jokela
26 feb 2009

 


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil