Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Danske dansaren och koreografen Flemming Flindt död

Flemming Flindt blev 72 år. Han var en av de tre dansare som kom att bli synonyma med den starka traditionen av manliga dansare i Danmark. Den förste var eleganten med den perfekta tekniken, Erik Bruhn, den andre den sensitive och djupt inkännande Henning Kronstam. Yngst av de tre var Flemming Flindt.

Världen började få upp ögonen för dansk baletts kvalitet och obrutna tradition från 1800-talets romantik när Auguste Bournonvilles bevarade koreografier presenterades vid en rad årliga balettfestivaler på Det Kongelige Teater från 1951 och framåt. Världens danskritiker och balettomaner vallfärdade till Köpenhamn och de framstående dansarna blev snart beundrade av en hel värld.

Flindt som Don José i Roland Petits Carmen. Foto Mydtskov

Flindt som Don José i Roland Petits Carmen. Foto Mydtskov


Flemming Flindt föddes 1936 i Frederiksberg – en separat stad mitt i storköpenhamn. Fadern drev en populär restaurang – Pariserklubben – men hans ungdomsdröm var teatern och en karriär som dansare, men talangen räckte inte till. Nu blev det i stället hans näst äldste son som fullföljde den drömmen.

Som 10-åring började Flemming vid Det Kongeliges balettskola men det var först två år senare han på allvar bestämde sig för att bli dansare. Anledningen var teaterns balettchef Harald Lander, som då själv tog sig an undervisningen.

Lander var en mycket bra lärare, sträng men dynamisk, som ingav den unge Flemming ett oemotståeligt behov att bli dansare, 1951 blev Lander tvingad att lämna Det Kongelige Teater efter en schism med baletten. Han flyttade till Paris där han blev chef för operabaletten. Flemming följde efter, blott 16 år gammal, och fortsatte sina studier för Lander.

1955 kom han hem till Köpenhamn som färdig dansare. Hans första roll blev Harlekin i Balanchines Sömngångerskan instuderad av koreografen själv. Då baletten åkte på gästspel till Edinburgh Festival 1955 kom  Flindt i kontakt med London Festival Ballet och sökte dit och fick engagemang direkt som  gästsolist, vilket han fortsatte vara även sedan han utnämnts till Kongelig solodanser (= premiärdansare) i Köpenhamn 1957.  

I London återsåg han sin landsmaninna Toni Lander, då gift med Harad Lander, de kom sedan att dansa tillsammans vid många tillfällen, även hemma i Köpenhamn. Han blev snabbt erkänd och Harald Lander tog honom snart till Paris som étoile på Parisoperan 1961. Han gästade även runt om i världen, bl.a. hos Royal Ballet Covent Garden och Bolsjojbaletten.

Flemming Flindt var en viril och virtuos dansare med stark utstrålning, kraft och dansglädje. Då jag såg honom i Landers Etudes på 1960-talet gick det inte att sitta stilla i bänken när finalen kom med sina betvingande hoppsekvenser.

Efter en karriär som internationell stjärndansare återkom han till Det Kongelige Teater som balettchef 1966 till 1978. Därefter ledde han sitt eget kompani med föreställningar i Cirkusbygningen i Köpenhamn innan han åtog sig posten som chef för Dallas Ballet i USA 1981-86.

Flemming och Vivi Flindt repeterar Toreadoren i november 2008 med Ballet San Jose. Fotograf John Gerbetz

Flemming och Vivi Flindt repeterar Toreadoren i november 2008 med Ballet San Jose. Fotograf John Gerbetz

Flemming Flindt var även en av Danmarks främsta koreografer. Hans debutbalett Enetime (Lektionen 1963) efter en pjäs av Eugène Ionesco blev en sensation med sin brutala dramatik. Han var inte den som sparade på krutet. Hans baletter var färgstarka med ett stort utspel och djärva ämnen, t.ex. De tre musketörerna (1966), Den förunderlige mandarinen (1967), Våroffer (1968) och Dödens triumf (1972) också den efter Ionesco.

Men han satte också upp Svansjön (1969) och gjorde en nytolkning i Bournonvillestil av mästarens Toredoren (1978), På senare år koreograferade han den historiska baletten Caroline Mathilde (1991) och De röda skorna (1998) båda för Det Kongelige..

Utanför Det Kongelige skapade han bland annat den erotiska revyn Vidunderlige Kælling på Det Ny Teater (1975) och Salome på Cirkus (1978). I Dallas kom Fedra (1987) och han iscensatte musikalen Cyrano de Bergerac för Gladsaxe teater (1993).  Och mycket, mycket mer . . .

Han gifte sig 1970 med den unga Vivi Gelker-Flindt som blev hans musa och stjärnan i många av hans föreställningar. Även om de senare skildes, fortsatte de att samarbeta och Vivi Flindt iscensätter hans baletter vid nya uppföranden.

Flemming Flindt gästade som koreograf  både Stora teatern i Göteborg med Felix Luna och Trio (1974) och Kungliga Operan i Stockholm med Duell (1977) och Toreadoren (1978).

1974 hedrades Fleming Flindt med titeln Riddare av Dannebrogen och 1975 tilldelades han Carina Arimedaljen i Stockholm.

Flemming Flint avled den 3 mars 2009 i Sarasota, Florida efter en kort tids sjukdom. Han kommer att begravas i Danmark.

Anders Jörlén
6 mars 2009


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil