Artiklar från 2008 – till idag
Alise Prudane, 17 år, tog hem första priset i juniorklassen på 500 euro, samt vann även publikens pris, dvs publiken på finalen den 23 maj röstade fram henne som bästa dansare. Priset var en tupp från Nusnäs. Dessutom fick hon äran att åka till tävlingen i Grasse i november i år. Hon tävlade med Odettes variation ur Svansjöns andra akt samt med tamburinvariationen ur Esmeralda.
Sju dansare belönades vid finalen i Stora Daldansen i Mora 2009. Från vänster: Alise Prudane Lettland, Per Andreas Bach Hovdal Norge, Karolina Niemi Finland, Tuukka Piitulainen Finland, Sirkka-Liisa Forslund Mora, Lilli Dahlberg Finland, Catinka Åman Träger Sverige, Tuomas Haukka Finland. Fotograf Cristian Hillbom
Juniorvinnaren ska efter prisutdelningen få dansa sitt bidrag igen, i det här fallet Esmeralda. Men hon hade packat ned sin tamburin och den gick inte att finna med så kort varsel så vi fick se en underbar Esmeralda-variation igen, dock utan tamburin.
Hennes landsmaninna Ieva Racene, 18 år som deltog i seniorklassen fick även möjlighet att åka till tävlingen i Grasse i år. Hon deltog med en Paquita-variation samt ett modernt verk, My Idea av Ilja Vlasenko till musik av Bach. De båda dansarna går på balettskolan i Riga där Mikhail Baryshnikov en gång började som balettelev.
Lettlands tränare gladdes sig åt sina adepters framgångar i Mora. Alise Prudane har tre priser i handen, publikens pris som är Nusnästuppen, samt första priset i juniorklassen och resa och uppehälle till Grasse. Ieva Racene håller i handen inbjudan med resa och uppehälle i Grasse. Fotograf Cristian Hillbom
Den tredje dansaren som åker till Grasse blev Niklas Blomqvist, 18 år, från Svenska Balettskolan i Stockholm. Han gjorde Franz´ variation från Coppelias tredje akt samt en mycket personlig och härlig version av Paul Taylors Tico-Tico.
Stora Daldansen delar in deltagarna i två grupper, juniorer mellan 15 och 17 år, och seniorer mellan 18 och 20 år. Av de 29 deltagarna i årets tävling var det 10 som tävlade som seniorer. Att tävla som senior innebär att andra variationen måste vara ett modernt verk på högst tre minuter.
Finland tog hem tre priser av de fyra dansare som gick till finalen. Tuomas Haukka, 17 år som med sina två mycket korta variationer övertygade domarna att han var värd ett fjärde pris. Solors variation ur Bajadären på 53 sekunder och Basilios variation ur Don Quijote på 56 sekunder.
Tuukka Piitulainen, 16 år (som du kan läsa mer om längre ned på sidan), tog hem tredje pris med variationen ur Nötknäpparen och Franz´ version ur Coppelia.
Lilli Dahlberg från Finland fick andra pris samt även Nils-Åke Häggboms pris, som innebär resa och uppehälle och att få vara med på tävlingen i Grasse i år. Hon gjorde Cupidos variation ur Don Quijote och Svanhildas variation ur Coppelia.
Per Andreas Bach Hovdal från Norge, kammade hem segern i seniorklassen. Totalt är han på scenen i 3.36 minuter, men det föregås av timmar av träning även i Mora, bilden från ett av träningspassen i Mora parken. Fotograf Cristian Hillbom
I seniorklassen delade Norge, Finland och Sverige på placeringarna. Per Andreas Bach Hovdal vann första pris med ett solo från Paquita samt en stark tolkning av Preludium i giss-moll av Andreas Heise.
Karoliina Niemi från Finland fick andra pris med en Paquita-variation samt ett solo av Merja Snellman till Led Zepplins musik.
Catinka Åman Träger gjorde Gamzattis variation ur Bajadären och ett modernt verk av Madeleine Karlsson.
Cornelia Medrek kom till finalen i Mora men fick inget pris här, men mottog Gösta Svalbergs pris den 13 maj vid vårföreställningen på Svenska Balettskolan i Stockholm.
Sminkning på gång. Fotograf Cristian Hillbom
Ieva Racene från Lettland. Fotograf Cristian Hillbom
Resultat:
Junior 15-17 år
1:a pris 500 € Alise Prudane, Lettland
samt publikens pris och även resa och uppehälle i Grasse
2:a pris 350 € Lilli Dahlberg, Finland
samt Nils-Åke Häggboms pris som är resa och uppehälle i Grasse
3:e pris 200 € Tuukka Piitulainen, Finland
4:e pris diplom Tuomas Haukka, Finland
Senior 18-20 år
1:a pris 500 € Per Andreas Bach Hovdal. Norge
2:a pris 350 € Karoliina Niemi, Finland
3:e pris 200 € Catinka Åman Träger, Stockholm
Resa till och uppehälle i Grasse:
Ieva Racene, Lettland
Niklas Blomqvist, Stockholm
Juryn vid Stora Daldansen är en samlad balettexpertis från olika delar av Europa. Från vänster: Tiit Härm, chef för Estlands Nationalbalett i Tallinn. Marc Ribaud, chef för Kungliga Operans balett samt även ordförande i juryn både i Mora och i Grasse. Caroline Llorca, rektor för balettelevskolan vid Operan i München. Nils-Åke Häggbom, konstnärlig ledare för Confidencen, tidigare även chef för baletten vid Operan. Richard Suttie, premiärdansare på Nationalbaletten i Oslo. Fotograf Cristian Hillbom
Tuukka Piitulainen svävar över scengolvet i Mora parken vid en av repetitionerna inför fredagens semifinal. Fotograf Cristian Hillbom
Vad är det som inspirerat dig att hålla på med dans?
Jag såg min allra första dansföreställning som femåring och blev redan då fascinerad särskilt av musiken. När jag var åtta år såg jag Nötknäpparen och tyckte det var den vackraste baletten av all dans jag hittills sett i mitt unga liv. Jag bestämde mig för att jag också ville lära mig det och sökte och tog mina första lektioner strax efter den föreställningen. Det var visserligen bara ett par dagar i veckan, men jag kände mig så motiverad. Musiken och rollkaraktärerna, framförallt prinsens roll i Nötknäpparen var en så stark maskulin karaktär som jag också ville bli.
Du är i snart 17 år, så du har hållit på med dans i nästan nio år!
Ja, jag är inne på mitt nionde år men jag antogs som nioåring till Nationalbalettens elevskola. Idag är jag den ende som är kvar i skolan sedan jag började, alla andra har slutat. De flesta av mina kamrater tröttnade när de var en 13-14 år, då hade de ändå hållit med dans i sex år av sina liv.
Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Tre dagar i veckan, tisdag, torsdag och fredag går jag upp klockan sju och kommer till balettskolan klockan nio. Efter uppvärmning har vi balettlektion mellan 10.00 och 11.30. Fram till kl 13.00 har vi lektioner som kan handla om modernt, repertoar, jazz eller karaktär. Efter lunch har vi baletteori och det pågår fram till klockan 16.00.
Två dagar i veckan, måndag och onsdag går vi på ett gymnasium för vanliga teorilektioner från morgonen fram till klockan 16.00. Mellan 17.15 och 20.30 har vi balettlektioner på balettskolan, efter lektionernas slut vid halvniotiden, håller vi på med piruetter och stora hopp för att göra något extra roligt som inspiration. Vi avslutar dagen med en bastusittning och det är ett skönt tillfälle att prata igenom dagen med sina klasskompisar. Jag brukar inte vara hemma förrän efter halv elva de kvällarna.
Lördag är den roligaste dagen eftersom vi endast har balettlektioner från nio på morgonen fram till cirka 13.00. Då har man chans att pröva mer av det man lärt sig tidigare och utveckla sin teknik.
Gör du något annat vid sidan av dansträningen?
Jag har spelat klassisk violin fram till nu men har slutat med det. Jag spelade även trummor i ett band. Det var roligt att göra det eftersom det var min chans att umgås med kompisar utanför balettskolan.
Har du tid att t ex gå på bio?
Bio?, säger Tuukka och ler och underförstått finns det saker som måste prioriteras bort även i en ung dansares liv.
Om du skulle få frågan från en ung person som ska börja dansa, vad skulle du ge för råd och inspiration?
Jag skulle vilja att personen får chans att älska balett på samma sätt som jag gjorde en gång. Det här är det roligaste jag någonsin gör och det inspirerar mig hela tiden att utvecklas som person och dansare, säger Tuukka Piitulainen och ser ut att trivas med att mäta sin dansprestation med de övriga tävlande vid årets Stora Daldansen.
Han fick senare tredje pris i juniorklassen vid finalen den 23 maj.
Cristian Hillbom
25 maj 2009
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision