Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online - Vårens Eifmanpremiär i St. Petersburg

På våren ordnades en balettresa från Helsingfors till St. Petersburg:  Savcor Ballet (Mikkeli) bjöd på en enastående möjlighet att se världspremiären av Boris Eifmans nya verk Onegin Online, vilken alla entusiastiska dansvänner i staden ville se, samt på annat intressant program för alla som åkte med.

Det var en paketresa med föreställning, hotell, transporter, sevärdheter och guide. Savcor Ballet hade reserverat biljetter i tid till premiären den 3 mars. De var mycket eftertraktade eftersom det var frågan om säsongens enda föreställning på hemmaplan i St.Petersburg. Det nya verket dansades på Aleksandrinskijteatern; och därnäst reste den världsberömda Eifmanbaletten på turné utomlands.

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Förutom kvällen med dramabaletten Onegin Online hade resesällskapet en möjlighet att bekanta sig med interiörerna i en annan teater, Michailovskij, tidigare även känd som Maly- (lilla-) eller Moussorgskyteatern. Teatern är numera totalrenoverad. Som guide fungerade teaterns unge kulturchef Alexander Arkhipov, vars engelskpråkiga intervju kan ses på nätet.
Några glimtar av balettens morgonklass sågs också, vilket imponerade på alla resenärer, och man önskade bara att man kunde ha sett mer. – Själva staden St.Petersburg; otrolig! Vackert och fult, fungerande och icke-fungerande, sagolikt och ytterst vardagligt; allt på en gång.

Några vinkar till våra läsare: Se närmare på balletmikkeli.com. Sidorna finns på finska och på engelska. På finskspråkiga sidor välj ”haastattelut” vilket betyder intervjuer. Där kan man se något av balettens träning. Klicka även på classiclive.com. Ni kan förutom intervjuer och gruppens steg se bl.a. valda avsnitt ur Eifmans verk och bekanta er med hans originella dansspråk. Delar av den aktuella premiären ses även på webben på TV 100. Länk till annan webbplats.

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online
Boris Eifmans tolkning av Pushkins Eugen Onegin var ultramodern, och gestaltningen av rollerna och scenbilderna intressanta och fungerande. Eifmans dansspråk är inte klassiskt, och allra minst i den meningen som vi är vana att se i de traditionella baletterna. Dansarna däremot är strikt klassiskt skolade  – och dansar ibland också med tåspetsskor – men behärskar suveränt den moderna danstekniken.

Eifman är känd för sin egenartade koreografi där han kombinerar olika stilar. Hans dans är mycket uttrycksfull; ofta utvecklas balettens grundsteg till ett modernt dansspråk som ger mer; fler möjligheter för koreografen att berätta, att utvidga det traditionella till något mer rationellt, och mer utrymme att visa nuet; och mer för åskådaren att uppleva.

Eifmans dansare är långa till växten, och det bidrar till hur det hela ser ut på scenen. Linjerna är fina, på grund av dansarnas talang och likaså på grund av koreografin. Eifman är till grunden en estet – dock inte på bekostnad av det som han vill berätta. Trots att han diskuterar otrevliga eller onda saker vill han visa närmast vacker dans, om dock energisk sådan. Han frossar inte i grymma rörelser.

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Eifman tycks i denna nutida Onegin också börja diskutera med några andra nutidskoreografer – förutom kanske med det ryska folket och beslutsfattarna. Men det gjorde han ju också i ett tidigare verk; för ett år sedan sågs i St. Michel hans The Russian Hamlet – och där ett bord som vältes – och man kunde minnas ett visst verk av Kurt Jooss; hans bekanta Gröna Bordet.

I det aktuella verket tyckte jag mig se t o m tre bekanta stilar av andra dansskapare dessa scener låg ganska nära varandra; tänkte att detta har jag sett tidigare – av en Ek, Cranko och av någon annan, och just då, när jag är mitt i dessa tankar, förvandlas stegen till något helt annat. Trots att Tatjana och Olga desperata springer omkring på scenen som föreställer skogen som skall bli platsen för duellen mellan Onegin och Lenskij, och  trots att damerna även är iklädda samma slags svarta skepnader med huva som vi sett i baletten Onegin av Cranko – både på operorna i Stockholm och i Helsingfors – lever och andas vi mitt i Eifman-scener och händelser, och ser något som vi inte sett förrän nu.

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

En Onegin i vår tid
Verkets handling utspelas inte enbart på de traditionella platserna, utan scenbilderna tar upp t ex händelser på ett diskocafé. Det dansas disko och rock, olika stilar. Disko – och modet med dess skapningar – ett nytt sätt att tyrannisera folket, anger handprogrammet. Programhäftet tar upp moderna begrepp, som modet med dess skapelser, och jämför dem med maktens eller samhällets medel – ett nytt sätt att tyrannisera folket. Dansspråket är hela verket igenom mycket starkt, fullt av energi, och annorlunda också än t.ex. i Russian Hamlet och Tjajkovskij-baletterna som sågs i St.Michel på våren 2008 (se Dansportalen, fler artiklar, april 2008).

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Eifmanbaletterna berättar alltså en story, sin egen berättelse, som diskuterar både med det ”ursprungliga” och med nuet. Onegin Online – denna moderna – är provokativ. För det provokativa använder Eifman glimtar där man kan skönja drag från dagens politik – vilket ju även kan ses som ett perpetuum mobile som i det enorma landet – Ryssland – börjat för mycket länge sedan – i det fysiska och själsliga landskap där verkets händelser en gång utspelats i författaren Pushkins fantasi. Scenen är full av fantasibilder, åskådaren får själv avgöra vilket som är vad, var och en på basen av egen kännedom om litteraturen, historien och nuet.

Första akten tar fram en möjlig revolution, vi lever här året 1991 – det diskuteras och polemiken pågår, och man super – naturligtvis – och gör upp planer. Onegin vantrivs, och han är melankolisk, i stil med hur ryssarna brukar vara i den litteratur vi känner till från klassikerna. Lenskij är den enda som är kapabel att älska – han har valt Olga. Som vi vet är Onegin inte förmögen till riktig kärlek, han är känslomässigt en invalid. Tatjana, som faller för Onegin och skulle önska att få gensvar för sina känslor, har i verkligheten inte hopp om att det skall ske. Inte här och nu. Onegin är kall, och avvisar den unga flickan – och tar dessutom till ytterst sårande metoder i sitt beteende: han låtsas – i en senare scen från Tatjanas namnsdagsfest – bli intresserad av systern Olga, vilket i sin tur leder till en duell med Olgas besvikne beundrare, Lenskij.

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Senare: Onegin är olycklig på sin stora gård, han har skjutit Lenskij och har samvetskval över händelseloppet – det var ju hans fel att Lenskij blev provocerad och ville försvara sin heder. Onegin ser ett blodigt spöke varje dag, och lämnar gården.  Han besöker general Gremins hem, och presenteras för hustrun – som är Tatjana. Nu faller han för henne, hon har blivit åtråvärd. – Gremin är här en officer i specialstyrkorna, med en aktiv roll inom organisationen för revolutionsrörelsen i dåtida Sovjetunionen.  Eifman själv har sagt att han förflyttat den traditionella romanberättelsen till året då det gamla samhällssystemet kollapsade och livet dikterade nya normer och regler för varandet; och konstaterar att han på detta sätt försökt hitta ett svar på frågan vad den ryska själen är för något idag, och om den kunnat behålla sin egenart, hemlighet och attraktivitet; och hur romangestalterna skulle ha agerat i dessa dagar.

Den klassiska berättelsen i verket är byggd på Tjajkovskijs musik; den här gången på Årstiderna, på två kvartetter och en symfonisk dikt. Dessutom används den moderna gruppen "Aftograf" – den typ av musik som var väldigt populär vid tiderna som berättelsen tar upp.

Onegin Online dansades på premiären av solisterna Oleg Gabysjev (Onegin), Maria Abashova (Tatjana), Dimitri Fisher (Lenskij), Natalia Povorosnjuk (Olga) och Sergej Volobujev (Gremin), samt corps de ballet. Fina dansare allihop. Kunniga, representativa, uttrycksfulla. Vi kanske har en möjlighet att se dem i dessa roller en annan gång. Det blir i Finland – det finns hopp om det!

Ännu något om researrangörerna: dom kan jobbet! Savcor-teamet med Ulla Savisalo och Tiina Mustonen i spetsen, är "täyttä rautaa" – rena järnet – ett finskt uttryck som här betyder att dessa damer kan sin sak.

Anita Jokela
1 juni 2009


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil