Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online - Vårens Eifmanpremiär i St. Petersburg

På våren ordnades en balettresa från Helsingfors till St. Petersburg:  Savcor Ballet (Mikkeli) bjöd på en enastående möjlighet att se världspremiären av Boris Eifmans nya verk Onegin Online, vilken alla entusiastiska dansvänner i staden ville se, samt på annat intressant program för alla som åkte med.

Det var en paketresa med föreställning, hotell, transporter, sevärdheter och guide. Savcor Ballet hade reserverat biljetter i tid till premiären den 3 mars. De var mycket eftertraktade eftersom det var frågan om säsongens enda föreställning på hemmaplan i St.Petersburg. Det nya verket dansades på Aleksandrinskijteatern; och därnäst reste den världsberömda Eifmanbaletten på turné utomlands.

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Förutom kvällen med dramabaletten Onegin Online hade resesällskapet en möjlighet att bekanta sig med interiörerna i en annan teater, Michailovskij, tidigare även känd som Maly- (lilla-) eller Moussorgskyteatern. Teatern är numera totalrenoverad. Som guide fungerade teaterns unge kulturchef Alexander Arkhipov, vars engelskpråkiga intervju kan ses på nätet.
Några glimtar av balettens morgonklass sågs också, vilket imponerade på alla resenärer, och man önskade bara att man kunde ha sett mer. – Själva staden St.Petersburg; otrolig! Vackert och fult, fungerande och icke-fungerande, sagolikt och ytterst vardagligt; allt på en gång.

Några vinkar till våra läsare: Se närmare på balletmikkeli.com. Sidorna finns på finska och på engelska. På finskspråkiga sidor välj ”haastattelut” vilket betyder intervjuer. Där kan man se något av balettens träning. Klicka även på classiclive.com. Ni kan förutom intervjuer och gruppens steg se bl.a. valda avsnitt ur Eifmans verk och bekanta er med hans originella dansspråk. Delar av den aktuella premiären ses även på webben på TV 100. Länk till annan webbplats.

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online
Boris Eifmans tolkning av Pushkins Eugen Onegin var ultramodern, och gestaltningen av rollerna och scenbilderna intressanta och fungerande. Eifmans dansspråk är inte klassiskt, och allra minst i den meningen som vi är vana att se i de traditionella baletterna. Dansarna däremot är strikt klassiskt skolade  – och dansar ibland också med tåspetsskor – men behärskar suveränt den moderna danstekniken.

Eifman är känd för sin egenartade koreografi där han kombinerar olika stilar. Hans dans är mycket uttrycksfull; ofta utvecklas balettens grundsteg till ett modernt dansspråk som ger mer; fler möjligheter för koreografen att berätta, att utvidga det traditionella till något mer rationellt, och mer utrymme att visa nuet; och mer för åskådaren att uppleva.

Eifmans dansare är långa till växten, och det bidrar till hur det hela ser ut på scenen. Linjerna är fina, på grund av dansarnas talang och likaså på grund av koreografin. Eifman är till grunden en estet – dock inte på bekostnad av det som han vill berätta. Trots att han diskuterar otrevliga eller onda saker vill han visa närmast vacker dans, om dock energisk sådan. Han frossar inte i grymma rörelser.

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Eifman tycks i denna nutida Onegin också börja diskutera med några andra nutidskoreografer – förutom kanske med det ryska folket och beslutsfattarna. Men det gjorde han ju också i ett tidigare verk; för ett år sedan sågs i St. Michel hans The Russian Hamlet – och där ett bord som vältes – och man kunde minnas ett visst verk av Kurt Jooss; hans bekanta Gröna Bordet.

I det aktuella verket tyckte jag mig se t o m tre bekanta stilar av andra dansskapare dessa scener låg ganska nära varandra; tänkte att detta har jag sett tidigare – av en Ek, Cranko och av någon annan, och just då, när jag är mitt i dessa tankar, förvandlas stegen till något helt annat. Trots att Tatjana och Olga desperata springer omkring på scenen som föreställer skogen som skall bli platsen för duellen mellan Onegin och Lenskij, och  trots att damerna även är iklädda samma slags svarta skepnader med huva som vi sett i baletten Onegin av Cranko – både på operorna i Stockholm och i Helsingfors – lever och andas vi mitt i Eifman-scener och händelser, och ser något som vi inte sett förrän nu.

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

En Onegin i vår tid
Verkets handling utspelas inte enbart på de traditionella platserna, utan scenbilderna tar upp t ex händelser på ett diskocafé. Det dansas disko och rock, olika stilar. Disko – och modet med dess skapningar – ett nytt sätt att tyrannisera folket, anger handprogrammet. Programhäftet tar upp moderna begrepp, som modet med dess skapelser, och jämför dem med maktens eller samhällets medel – ett nytt sätt att tyrannisera folket. Dansspråket är hela verket igenom mycket starkt, fullt av energi, och annorlunda också än t.ex. i Russian Hamlet och Tjajkovskij-baletterna som sågs i St.Michel på våren 2008 (se Dansportalen, fler artiklar, april 2008).

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Eifmanbaletterna berättar alltså en story, sin egen berättelse, som diskuterar både med det ”ursprungliga” och med nuet. Onegin Online – denna moderna – är provokativ. För det provokativa använder Eifman glimtar där man kan skönja drag från dagens politik – vilket ju även kan ses som ett perpetuum mobile som i det enorma landet – Ryssland – börjat för mycket länge sedan – i det fysiska och själsliga landskap där verkets händelser en gång utspelats i författaren Pushkins fantasi. Scenen är full av fantasibilder, åskådaren får själv avgöra vilket som är vad, var och en på basen av egen kännedom om litteraturen, historien och nuet.

Första akten tar fram en möjlig revolution, vi lever här året 1991 – det diskuteras och polemiken pågår, och man super – naturligtvis – och gör upp planer. Onegin vantrivs, och han är melankolisk, i stil med hur ryssarna brukar vara i den litteratur vi känner till från klassikerna. Lenskij är den enda som är kapabel att älska – han har valt Olga. Som vi vet är Onegin inte förmögen till riktig kärlek, han är känslomässigt en invalid. Tatjana, som faller för Onegin och skulle önska att få gensvar för sina känslor, har i verkligheten inte hopp om att det skall ske. Inte här och nu. Onegin är kall, och avvisar den unga flickan – och tar dessutom till ytterst sårande metoder i sitt beteende: han låtsas – i en senare scen från Tatjanas namnsdagsfest – bli intresserad av systern Olga, vilket i sin tur leder till en duell med Olgas besvikne beundrare, Lenskij.

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Senare: Onegin är olycklig på sin stora gård, han har skjutit Lenskij och har samvetskval över händelseloppet – det var ju hans fel att Lenskij blev provocerad och ville försvara sin heder. Onegin ser ett blodigt spöke varje dag, och lämnar gården.  Han besöker general Gremins hem, och presenteras för hustrun – som är Tatjana. Nu faller han för henne, hon har blivit åtråvärd. – Gremin är här en officer i specialstyrkorna, med en aktiv roll inom organisationen för revolutionsrörelsen i dåtida Sovjetunionen.  Eifman själv har sagt att han förflyttat den traditionella romanberättelsen till året då det gamla samhällssystemet kollapsade och livet dikterade nya normer och regler för varandet; och konstaterar att han på detta sätt försökt hitta ett svar på frågan vad den ryska själen är för något idag, och om den kunnat behålla sin egenart, hemlighet och attraktivitet; och hur romangestalterna skulle ha agerat i dessa dagar.

Den klassiska berättelsen i verket är byggd på Tjajkovskijs musik; den här gången på Årstiderna, på två kvartetter och en symfonisk dikt. Dessutom används den moderna gruppen "Aftograf" – den typ av musik som var väldigt populär vid tiderna som berättelsen tar upp.

Onegin Online dansades på premiären av solisterna Oleg Gabysjev (Onegin), Maria Abashova (Tatjana), Dimitri Fisher (Lenskij), Natalia Povorosnjuk (Olga) och Sergej Volobujev (Gremin), samt corps de ballet. Fina dansare allihop. Kunniga, representativa, uttrycksfulla. Vi kanske har en möjlighet att se dem i dessa roller en annan gång. Det blir i Finland – det finns hopp om det!

Ännu något om researrangörerna: dom kan jobbet! Savcor-teamet med Ulla Savisalo och Tiina Mustonen i spetsen, är "täyttä rautaa" – rena järnet – ett finskt uttryck som här betyder att dessa damer kan sin sak.

Anita Jokela
1 juni 2009


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil