Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Helsinki International Ballet Competition

Helsingfors internationella balettävling 2009 presenterade en rad fina unga dansare som under tiden 2 till 11 juni tävlade om priser – samt om möjligheter att bli sedda och få jobb inom prominenta balettkompanier.

För publiken, som orkade sitta på sina stolar alla kvällar i en och en halv veckas tid, blev det mycket att se och uppleva. De ungas talanger uppskattades som sig bör, och en till största delen mycket sakkunnig publik gav generöst applåder åt alla deltagarna. Dessa kom, förutom från Finland, från närområden som t ex Estland och Ryssland, samt från fjärran – från Sydafrika, till Cuba, från Kina till USA. Några jobbade redan långt borta från sina hem.

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix  –  i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix – i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Deltagarna  – Priserna - Tävlingen
Avetik Karapetyan representerade Armenien men vi noterar att han framgångsrikt dansat på Kungliga Operan i Stockholm redan under flera år, och var den enda dansaren som jobbar i Sverige – den här gången. För hans del lönade det sig att delta: ett delat andrapris för seniormän. Standarden vid tävlingen var mycket hög, konstaterade balettchefen Kenneth Greve som hade ordförandeskapet i juryn. Finland själv hade åtta deltagare varav tre gick till finalen och en av dessa belönades med ett pris: 17-åriga Maria Baranova som tog hem segern och första priset i juniordamernas klass.

Det tävlades om ett huvudpris: Gloria Grand Prix, samt om tre priser i två serier för damer och herrar, juniorer i åldersklass 15-18 år, seniorer mellan 19 och 25 år, samt några specialpriser. Helsingforstävlingen startades år 1984 och tillhör de främsta i världen vid sidan av Varna, Moskva och Jackson. Organisationen är medlem i ITI – Internationella teaterinstitutet – och nu genomfördes Helsinki International Ballet Competition för sjätte gången. Nästa gång blir 2013, om fyra år igen.

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Tävlingen är populär, och alla som skulle vilja delta och vilka man gärna skulle bereda en plats kan tyvärr inte ses. Det finns en gräns för såväl domarnas som åskådarnas ork – fast man skulle vara hur intresserad som helst. – Den här gången kom 75 dansare på plats av alla ca 80 utvalda deltagare. Några meddelade skada och var tvungna att ställa in deltagandet.

Tävlingen är tredelad: i första omgången dansar juniorerna två variationer och seniorerna likaså – eller alternativt ett pas de deux ur den klassiska repertoaren från 1800-talet. I andra omgången dansas utdrag ur en nutidsbalett med en längd på 3-6 minuter. Denna koreografi skall innehålla nya element som till stilen kännetecknas av modernt rörelsespråk. Tredje omgången ska omfatta ett Pas de deux eller två variationer ur den klassiska balettrepertoaren från 1800- eller 1900-talet med en längd på högst 10 minuter, samt utdrag ur en nutidsbalett med en längd på högst 6 minuter. Koreografin skall vara gjord år 2000 eller senare.

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Finalen
När finalen – två kvällar – var i tur, skulle de deltagare som hade vunnit en finalplats presentera sitt kunnande i både klassiskt och modernt. Bland deltagarna hade vi från Finland två seniordamer, Aino Ettala och Tiina Myllymäki – vinnaren i Stora Daldansen i Mora från 2002 – och en junior, Maria Baranova, förstapristagare i Mora 2007;  och förstås en mängd andra deltagare i tävlingen – delvis mycket intressanta att se.  Av dessa kan nämnas publikens storfavorit Brooklyn Mack, som redan i tävlingen 2005 profilerade sig positivt och då tog ett extra pris – domarna kunde även den här gången sporra unga talenter med olika tilläggspriser. Brooklyn blev den här gången tvåa i seniorklassen tillsammans med Avetik – som även han blev en favorit bland publiken med sina gedigna prestationer i såväl klassiskt som modernt.
Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala och Tiina Myllymäki gjorde bra ifrån sig även vid finalen, speciellt med sina moderna inslag och för båda damerna, som dansar vid Finska nationalbaletten, bär vägen bara uppåt. De är talangfulla, klassiskt välskolade dansare med mycket sinne för stilen även i modernt dansspråk – och de syns på scenen. Det gör förresten Maria Baranova också – hon är vid sina unga år redan en färdig dansare – och lär redan ha fått erbjudande att dansa åtminstone från två nationella kompanier: i Hamburg och hemma i Helsingfors. Numera förstår balettcheferna att engagera unga talanger till sina baletter direkt från tävlingarna. Av detta har vi exempel från Helsingfors – Barbora Kohoutková  från Tjeckien, Grand Prix 1995 och första pris i juniordamer, upplockad till Operan av dåvarande balettchefen Jorma Uotinen;  och från Stockholm – Jurgita Dronina, Litauen, andra pris i seniordamer 2005 – som balettchefen Madeleine Onne inte var sen att upptäcka i god tid.

Maria Baranova är utbildad vid privata institutet för dans Helsingin tanssiopisto, där Maj-Lis Rajala svarat för hennes utveckling i balett. Maj-Lis Rajala – före detta premiärdansös vid Nationaloperan – är namnet bakom många intressanta förmågor.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Domarna …
Domarna är kända och meriterade danskonstnärer från olika delar av världen: balettchefen från Helsingfors Kenneth Greve hade ordförandeskapet, och de övriga medlemmarna i juryn var Reid Anderson (Stuttgartbaletten, Tyskland), Kathryn Bennetts (Baletten i Flandern, Belgien), Jorma Elo (Finland), Zhao Ruheng (Kinas nationalbalett, Kina), Kenji Usui (Balettföreningen i Japan) och Makharbek Vaziev (La Scalaoperan, Italien). Marcia Haydée från Chile var tyvärr förhindrad att delta.  – Från domarnas arbete har rapporterats att det har varit gott – och även om de suttit väldigt långt in på natten och diskuterat deltagarna, har man bara haft positivt att säga om samarbetet. Så lätt är det ju inte alla gånger när olika kulturer, synpunkter och prioriteringar kolliderar med varandra.

… och dansarna
Vid pressmötet före finalen berättar Kenneth Greve för sin publik att på grund av den höga nivån i tävlingen har domarna fått fundera ordentligt och länge – och vid min fråga riktad till finalisterna själva, hurudan de uppfattat stämningen under de arbetsdryga dagarna, får jag se tummar upplyfta. De tävlandes dagar är fulla av allt möjligt, från en början med morgonklass och repetitioner till möten med press; och vila och sömn, och allt möjligt som inte syns.  –  Aino och Tiina förklarar senare att spänningen nog är stor – denna är deras största tävling. En Brooklyn, som redan har den här sortens erfarenheter – bl.a. i den äldre och fortfarande aktiva balettävlingen i Jackson, USA där han vunnit silver 2006, förhåller sig mycket lugn inför den kommande finalen.

Förutom de ovannämnda finalisterna var det fem juniorer från USA, flera från Kina och Korea och en eller två deltagare från följande länder: Armenien, Vitryssland, Frankrike, Belgien, Sydafrika, Tjeckien och Ungern. Skickliga unga dansare med den internationella potential som krävs idag finns det i alla delar av världen och det syns tydligt också i den här tävlingen. Många är redan utnämnda solister eller har annars gjort viktiga roller vid berömda operahus eller danskompanier. Asien har redan uppmärksammats vid många tillfällen, och kommer allt starkare fram och når världstoppen.

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Resultatet
Och man misstar sig inte; Gloria Grand Prix går till en favorit från Kina med mångsidigt kunnande; han heter Xiaoyu He. Partnern Haijing Yao kammar åt sig damernas första pris i seniorklassen, inte att undra på. Dessa dansares pas de deux ur Blomsterfestivalen i Genzano var redan vid tävlingsstarten så bra och ypperligt att fortsättningen bara kunde lova gott för Haijing och Xiaoyu, vilka dansar vid Nationalbaletten i Kina. Båda har sin bakgrund i Beijing (Peking) Dance Academy.

Dansarna har allt som krävs för baletten; uppträdandet är så fint, vackert och njutningsfullt; dessa dansare ”kan” stilen och uttrycket, deras teknik håller. Man behöver inte spänna sig i undran om hur allt kommer att gå på scenen då man ser deras dans. Vi kanske har hopp om att se dem i Europa i fortsättningen också – Xiaoyu He uttrycker sin vilja att komma och se världen på den här sidan av jordklotet.

Vid inledningen av finalen kunde man redan gissa att flera av de asiatiska deltagarna vid torsdagkvällens prisutdelningsfestligheter skulle komma att stå på prispallen – om detta uttryck egentligen passar när man talar om dansare som ju oftast tågar med eleganta steg till scenen för att ta emot lyckönskningarna, publikens hedersbetygelser och sina priser.

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur  Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Galaföreställningen med prisutdelning
Galan var tvådelad: först uppträdde gäster från Danmark, och sedan deltagare i tävlingen. Efter pausen var det dags för festligheterna. Kvällen inleddes med ett gästspel från Köpenhamn:  Det Kongeliges kvinnliga solist Yao Wei är Grand Prix vinnaren från år 2001, som uppträdde med partnern Marcin Kupinski i ett pas de deux från Nötknäpparen av Kenneth Greve. Här har vi fina solister och paret kom suveränt igenom sin uppgift . En lång rad nummer som juryn valt ut från deltagarnas prestationer under tävlingen följde. Dansarna visste bara att de skulle få priser men inte mer. Placeringarna skulle de få veta vid slutet av kvällen samtidigt som övrig publik.

I galakvällens andra del sågs först ett pas de deux från Le Corsaire med gästsolisten och stjärndansaren Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg och Salla Eerola från Finska Nationaloperan, som var en av finalisterna 1995 vid denna tävling. Hon har studerat in sin roll med maken Jaakko Eerola på hemmaplan. Samarbetet med Matvienko lyckades bra och prestationerna var mycket imponerande. Han tillhör absoluta stjärnklassen och visade alla hur man skall uppträda i en roll.

Efter allt det här följde festligheterna; först uppmärksammades professorn, före detta prima ballerinan vid Nationaloperan och tidigare balettchefen vid Komische Oper i Berlin, Doris Laine. Denna dam med en stark tro på sin sak, med mångsidigt kunnande och med sina kontakter – som fortfarande tycks vara full av energi – är initiativtagaren till denna tävling i Helsingfors.

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Man kunde det här året vara ganska ense om resultaten; vinnarna var värda sina priser – minst sagt. Förutom de tidigare nämnda kan vi plocka upp följande dansare. Frankrikes Maxime Quiroga (ypperlig James  i La Sylphide, akt I) kunde man uppskatta för hans stiliga framförande i alla nummer, och han – såsom vissa andra – gjorde bra ifrån sig vid varje uppträdande. USA:s juniorer var ett starkt gäng med Jeffrey A Cirio (Albrecht i Giselle med hans egen koreografi som modernt moment) och Meaghan Hinkis i spetsen.  Likaså visade Belgiens personliga Jim de Block, sydafrikanska junioren Camille Bracher och vissa av kineserna sina klor och inte minst alla de unga som kom bland pristagarna. Tjeckiens Magda Matejková dansade med en partner som inte gick vidare till finalen, men Mattia Mantellato gav henne stöd in i det sista. Brons åt Magda, dvs. i euro.

Från Kina kommer dansare som lagt ned mycket jobb bakom prestationerna som är rena i stilen. Fötterna hamnar precis i femte positionen från ett hopp (och inte lite ditåt), är oftast bra sträckta (inte lösa) och kroppen vrids inte på fel sätt i poserna – dansarna har en korrekt form.

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

Förutom pristagarna var några kanske ”nära” pris eller annars värda att uppmärksammas: t ex den uttrycksfulle, skicklige och stilige Arman Zazyan från Armenien, nu engagerad av Stuttgartbaletten, där han också fått en del av sin utbildning; Ekaterina Ploshkina från Ryssland med sina uttrycksfulla linjer – och som tycktes missa sina chanser efter andra omgången då hon presenterat sig i en modern koreografi som inte passade henne.

Alena Shkatula  från Vitryssland – som kom till finalen – har vid Estoniateatern i Tallinn redan gjort Odette-Odile i Svansjön.  Det skulle kanske vara bra om hon kunde ägna uppmärksamhet åt hur hon uttrycker sig med armarna – vilka ibland viftar ganska oroligt – dansen blir onödigt nervös. Annars är hon en dansare med potential.

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Vinnarna:
Gloria Grand Prix – 12 000 euro: Xiaoyu He, Kina
Seniorer – damer
1.   Haijing Yao, Kina
2.   Hong Yu Guo, Kina
3.   Magda Matejková, Reb. Tsech

Seniorer – herrar
1.   Jun Shuang Huang, Kina
2.   Brooklyn Mack, USA och Avetik Karapetyan, Armenien
3.   Maxime Quiroga, Frankrike

Juniorer – damer
1.   Maria Baranova, Finland
2.   Camille Bracher, Sydafrika
3.   Meaghan Hinkis, USA

Juniorer – herrar
1.   Jeffrey A. Cirio, USA
2.   Lonnie Weeks, USA
3.   Jungxiong Zhao, Kina; Gergely Leblanc , Ungern

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i  Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Koreografpris: Marco Goecke för Affi och David Jonathan för ”303”
Finlands Danskonstnärförbunds uppmuntringspris: Maria Baranova, Finland
Pessi & Illusia, Doris Laine-Almis och Heikki Värtsis uppmuntringspris: Hong Yu Guo och Wen Jun Zhang, Kina med Distance Between

Anita Jokela
22 juni 2009


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil