Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Helsinki International Ballet Competition

Helsingfors internationella balettävling 2009 presenterade en rad fina unga dansare som under tiden 2 till 11 juni tävlade om priser – samt om möjligheter att bli sedda och få jobb inom prominenta balettkompanier.

För publiken, som orkade sitta på sina stolar alla kvällar i en och en halv veckas tid, blev det mycket att se och uppleva. De ungas talanger uppskattades som sig bör, och en till största delen mycket sakkunnig publik gav generöst applåder åt alla deltagarna. Dessa kom, förutom från Finland, från närområden som t ex Estland och Ryssland, samt från fjärran – från Sydafrika, till Cuba, från Kina till USA. Några jobbade redan långt borta från sina hem.

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix  –  i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix – i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Deltagarna  – Priserna - Tävlingen
Avetik Karapetyan representerade Armenien men vi noterar att han framgångsrikt dansat på Kungliga Operan i Stockholm redan under flera år, och var den enda dansaren som jobbar i Sverige – den här gången. För hans del lönade det sig att delta: ett delat andrapris för seniormän. Standarden vid tävlingen var mycket hög, konstaterade balettchefen Kenneth Greve som hade ordförandeskapet i juryn. Finland själv hade åtta deltagare varav tre gick till finalen och en av dessa belönades med ett pris: 17-åriga Maria Baranova som tog hem segern och första priset i juniordamernas klass.

Det tävlades om ett huvudpris: Gloria Grand Prix, samt om tre priser i två serier för damer och herrar, juniorer i åldersklass 15-18 år, seniorer mellan 19 och 25 år, samt några specialpriser. Helsingforstävlingen startades år 1984 och tillhör de främsta i världen vid sidan av Varna, Moskva och Jackson. Organisationen är medlem i ITI – Internationella teaterinstitutet – och nu genomfördes Helsinki International Ballet Competition för sjätte gången. Nästa gång blir 2013, om fyra år igen.

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Tävlingen är populär, och alla som skulle vilja delta och vilka man gärna skulle bereda en plats kan tyvärr inte ses. Det finns en gräns för såväl domarnas som åskådarnas ork – fast man skulle vara hur intresserad som helst. – Den här gången kom 75 dansare på plats av alla ca 80 utvalda deltagare. Några meddelade skada och var tvungna att ställa in deltagandet.

Tävlingen är tredelad: i första omgången dansar juniorerna två variationer och seniorerna likaså – eller alternativt ett pas de deux ur den klassiska repertoaren från 1800-talet. I andra omgången dansas utdrag ur en nutidsbalett med en längd på 3-6 minuter. Denna koreografi skall innehålla nya element som till stilen kännetecknas av modernt rörelsespråk. Tredje omgången ska omfatta ett Pas de deux eller två variationer ur den klassiska balettrepertoaren från 1800- eller 1900-talet med en längd på högst 10 minuter, samt utdrag ur en nutidsbalett med en längd på högst 6 minuter. Koreografin skall vara gjord år 2000 eller senare.

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Finalen
När finalen – två kvällar – var i tur, skulle de deltagare som hade vunnit en finalplats presentera sitt kunnande i både klassiskt och modernt. Bland deltagarna hade vi från Finland två seniordamer, Aino Ettala och Tiina Myllymäki – vinnaren i Stora Daldansen i Mora från 2002 – och en junior, Maria Baranova, förstapristagare i Mora 2007;  och förstås en mängd andra deltagare i tävlingen – delvis mycket intressanta att se.  Av dessa kan nämnas publikens storfavorit Brooklyn Mack, som redan i tävlingen 2005 profilerade sig positivt och då tog ett extra pris – domarna kunde även den här gången sporra unga talenter med olika tilläggspriser. Brooklyn blev den här gången tvåa i seniorklassen tillsammans med Avetik – som även han blev en favorit bland publiken med sina gedigna prestationer i såväl klassiskt som modernt.
Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala och Tiina Myllymäki gjorde bra ifrån sig även vid finalen, speciellt med sina moderna inslag och för båda damerna, som dansar vid Finska nationalbaletten, bär vägen bara uppåt. De är talangfulla, klassiskt välskolade dansare med mycket sinne för stilen även i modernt dansspråk – och de syns på scenen. Det gör förresten Maria Baranova också – hon är vid sina unga år redan en färdig dansare – och lär redan ha fått erbjudande att dansa åtminstone från två nationella kompanier: i Hamburg och hemma i Helsingfors. Numera förstår balettcheferna att engagera unga talanger till sina baletter direkt från tävlingarna. Av detta har vi exempel från Helsingfors – Barbora Kohoutková  från Tjeckien, Grand Prix 1995 och första pris i juniordamer, upplockad till Operan av dåvarande balettchefen Jorma Uotinen;  och från Stockholm – Jurgita Dronina, Litauen, andra pris i seniordamer 2005 – som balettchefen Madeleine Onne inte var sen att upptäcka i god tid.

Maria Baranova är utbildad vid privata institutet för dans Helsingin tanssiopisto, där Maj-Lis Rajala svarat för hennes utveckling i balett. Maj-Lis Rajala – före detta premiärdansös vid Nationaloperan – är namnet bakom många intressanta förmågor.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Domarna …
Domarna är kända och meriterade danskonstnärer från olika delar av världen: balettchefen från Helsingfors Kenneth Greve hade ordförandeskapet, och de övriga medlemmarna i juryn var Reid Anderson (Stuttgartbaletten, Tyskland), Kathryn Bennetts (Baletten i Flandern, Belgien), Jorma Elo (Finland), Zhao Ruheng (Kinas nationalbalett, Kina), Kenji Usui (Balettföreningen i Japan) och Makharbek Vaziev (La Scalaoperan, Italien). Marcia Haydée från Chile var tyvärr förhindrad att delta.  – Från domarnas arbete har rapporterats att det har varit gott – och även om de suttit väldigt långt in på natten och diskuterat deltagarna, har man bara haft positivt att säga om samarbetet. Så lätt är det ju inte alla gånger när olika kulturer, synpunkter och prioriteringar kolliderar med varandra.

… och dansarna
Vid pressmötet före finalen berättar Kenneth Greve för sin publik att på grund av den höga nivån i tävlingen har domarna fått fundera ordentligt och länge – och vid min fråga riktad till finalisterna själva, hurudan de uppfattat stämningen under de arbetsdryga dagarna, får jag se tummar upplyfta. De tävlandes dagar är fulla av allt möjligt, från en början med morgonklass och repetitioner till möten med press; och vila och sömn, och allt möjligt som inte syns.  –  Aino och Tiina förklarar senare att spänningen nog är stor – denna är deras största tävling. En Brooklyn, som redan har den här sortens erfarenheter – bl.a. i den äldre och fortfarande aktiva balettävlingen i Jackson, USA där han vunnit silver 2006, förhåller sig mycket lugn inför den kommande finalen.

Förutom de ovannämnda finalisterna var det fem juniorer från USA, flera från Kina och Korea och en eller två deltagare från följande länder: Armenien, Vitryssland, Frankrike, Belgien, Sydafrika, Tjeckien och Ungern. Skickliga unga dansare med den internationella potential som krävs idag finns det i alla delar av världen och det syns tydligt också i den här tävlingen. Många är redan utnämnda solister eller har annars gjort viktiga roller vid berömda operahus eller danskompanier. Asien har redan uppmärksammats vid många tillfällen, och kommer allt starkare fram och når världstoppen.

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Resultatet
Och man misstar sig inte; Gloria Grand Prix går till en favorit från Kina med mångsidigt kunnande; han heter Xiaoyu He. Partnern Haijing Yao kammar åt sig damernas första pris i seniorklassen, inte att undra på. Dessa dansares pas de deux ur Blomsterfestivalen i Genzano var redan vid tävlingsstarten så bra och ypperligt att fortsättningen bara kunde lova gott för Haijing och Xiaoyu, vilka dansar vid Nationalbaletten i Kina. Båda har sin bakgrund i Beijing (Peking) Dance Academy.

Dansarna har allt som krävs för baletten; uppträdandet är så fint, vackert och njutningsfullt; dessa dansare ”kan” stilen och uttrycket, deras teknik håller. Man behöver inte spänna sig i undran om hur allt kommer att gå på scenen då man ser deras dans. Vi kanske har hopp om att se dem i Europa i fortsättningen också – Xiaoyu He uttrycker sin vilja att komma och se världen på den här sidan av jordklotet.

Vid inledningen av finalen kunde man redan gissa att flera av de asiatiska deltagarna vid torsdagkvällens prisutdelningsfestligheter skulle komma att stå på prispallen – om detta uttryck egentligen passar när man talar om dansare som ju oftast tågar med eleganta steg till scenen för att ta emot lyckönskningarna, publikens hedersbetygelser och sina priser.

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur  Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Galaföreställningen med prisutdelning
Galan var tvådelad: först uppträdde gäster från Danmark, och sedan deltagare i tävlingen. Efter pausen var det dags för festligheterna. Kvällen inleddes med ett gästspel från Köpenhamn:  Det Kongeliges kvinnliga solist Yao Wei är Grand Prix vinnaren från år 2001, som uppträdde med partnern Marcin Kupinski i ett pas de deux från Nötknäpparen av Kenneth Greve. Här har vi fina solister och paret kom suveränt igenom sin uppgift . En lång rad nummer som juryn valt ut från deltagarnas prestationer under tävlingen följde. Dansarna visste bara att de skulle få priser men inte mer. Placeringarna skulle de få veta vid slutet av kvällen samtidigt som övrig publik.

I galakvällens andra del sågs först ett pas de deux från Le Corsaire med gästsolisten och stjärndansaren Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg och Salla Eerola från Finska Nationaloperan, som var en av finalisterna 1995 vid denna tävling. Hon har studerat in sin roll med maken Jaakko Eerola på hemmaplan. Samarbetet med Matvienko lyckades bra och prestationerna var mycket imponerande. Han tillhör absoluta stjärnklassen och visade alla hur man skall uppträda i en roll.

Efter allt det här följde festligheterna; först uppmärksammades professorn, före detta prima ballerinan vid Nationaloperan och tidigare balettchefen vid Komische Oper i Berlin, Doris Laine. Denna dam med en stark tro på sin sak, med mångsidigt kunnande och med sina kontakter – som fortfarande tycks vara full av energi – är initiativtagaren till denna tävling i Helsingfors.

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Man kunde det här året vara ganska ense om resultaten; vinnarna var värda sina priser – minst sagt. Förutom de tidigare nämnda kan vi plocka upp följande dansare. Frankrikes Maxime Quiroga (ypperlig James  i La Sylphide, akt I) kunde man uppskatta för hans stiliga framförande i alla nummer, och han – såsom vissa andra – gjorde bra ifrån sig vid varje uppträdande. USA:s juniorer var ett starkt gäng med Jeffrey A Cirio (Albrecht i Giselle med hans egen koreografi som modernt moment) och Meaghan Hinkis i spetsen.  Likaså visade Belgiens personliga Jim de Block, sydafrikanska junioren Camille Bracher och vissa av kineserna sina klor och inte minst alla de unga som kom bland pristagarna. Tjeckiens Magda Matejková dansade med en partner som inte gick vidare till finalen, men Mattia Mantellato gav henne stöd in i det sista. Brons åt Magda, dvs. i euro.

Från Kina kommer dansare som lagt ned mycket jobb bakom prestationerna som är rena i stilen. Fötterna hamnar precis i femte positionen från ett hopp (och inte lite ditåt), är oftast bra sträckta (inte lösa) och kroppen vrids inte på fel sätt i poserna – dansarna har en korrekt form.

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

Förutom pristagarna var några kanske ”nära” pris eller annars värda att uppmärksammas: t ex den uttrycksfulle, skicklige och stilige Arman Zazyan från Armenien, nu engagerad av Stuttgartbaletten, där han också fått en del av sin utbildning; Ekaterina Ploshkina från Ryssland med sina uttrycksfulla linjer – och som tycktes missa sina chanser efter andra omgången då hon presenterat sig i en modern koreografi som inte passade henne.

Alena Shkatula  från Vitryssland – som kom till finalen – har vid Estoniateatern i Tallinn redan gjort Odette-Odile i Svansjön.  Det skulle kanske vara bra om hon kunde ägna uppmärksamhet åt hur hon uttrycker sig med armarna – vilka ibland viftar ganska oroligt – dansen blir onödigt nervös. Annars är hon en dansare med potential.

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Vinnarna:
Gloria Grand Prix – 12 000 euro: Xiaoyu He, Kina
Seniorer – damer
1.   Haijing Yao, Kina
2.   Hong Yu Guo, Kina
3.   Magda Matejková, Reb. Tsech

Seniorer – herrar
1.   Jun Shuang Huang, Kina
2.   Brooklyn Mack, USA och Avetik Karapetyan, Armenien
3.   Maxime Quiroga, Frankrike

Juniorer – damer
1.   Maria Baranova, Finland
2.   Camille Bracher, Sydafrika
3.   Meaghan Hinkis, USA

Juniorer – herrar
1.   Jeffrey A. Cirio, USA
2.   Lonnie Weeks, USA
3.   Jungxiong Zhao, Kina; Gergely Leblanc , Ungern

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i  Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Koreografpris: Marco Goecke för Affi och David Jonathan för ”303”
Finlands Danskonstnärförbunds uppmuntringspris: Maria Baranova, Finland
Pessi & Illusia, Doris Laine-Almis och Heikki Värtsis uppmuntringspris: Hong Yu Guo och Wen Jun Zhang, Kina med Distance Between

Anita Jokela
22 juni 2009


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil