Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Helsinki International Ballet Competition

Helsingfors internationella balettävling 2009 presenterade en rad fina unga dansare som under tiden 2 till 11 juni tävlade om priser – samt om möjligheter att bli sedda och få jobb inom prominenta balettkompanier.

För publiken, som orkade sitta på sina stolar alla kvällar i en och en halv veckas tid, blev det mycket att se och uppleva. De ungas talanger uppskattades som sig bör, och en till största delen mycket sakkunnig publik gav generöst applåder åt alla deltagarna. Dessa kom, förutom från Finland, från närområden som t ex Estland och Ryssland, samt från fjärran – från Sydafrika, till Cuba, från Kina till USA. Några jobbade redan långt borta från sina hem.

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix  –  i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Haijing Yao – första pris damseniorer och Xiaoyu He – vinnare av Gloria Grand Prix – i Paris flammor. Fotograf Sakari Viika

Deltagarna  – Priserna - Tävlingen
Avetik Karapetyan representerade Armenien men vi noterar att han framgångsrikt dansat på Kungliga Operan i Stockholm redan under flera år, och var den enda dansaren som jobbar i Sverige – den här gången. För hans del lönade det sig att delta: ett delat andrapris för seniormän. Standarden vid tävlingen var mycket hög, konstaterade balettchefen Kenneth Greve som hade ordförandeskapet i juryn. Finland själv hade åtta deltagare varav tre gick till finalen och en av dessa belönades med ett pris: 17-åriga Maria Baranova som tog hem segern och första priset i juniordamernas klass.

Det tävlades om ett huvudpris: Gloria Grand Prix, samt om tre priser i två serier för damer och herrar, juniorer i åldersklass 15-18 år, seniorer mellan 19 och 25 år, samt några specialpriser. Helsingforstävlingen startades år 1984 och tillhör de främsta i världen vid sidan av Varna, Moskva och Jackson. Organisationen är medlem i ITI – Internationella teaterinstitutet – och nu genomfördes Helsinki International Ballet Competition för sjätte gången. Nästa gång blir 2013, om fyra år igen.

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Yao Wei och Marcin Kupinski från Det Kongelige dansade ur Nötknäpparen vid avslutningsgalan. Fotograf Sakari Viika

Tävlingen är populär, och alla som skulle vilja delta och vilka man gärna skulle bereda en plats kan tyvärr inte ses. Det finns en gräns för såväl domarnas som åskådarnas ork – fast man skulle vara hur intresserad som helst. – Den här gången kom 75 dansare på plats av alla ca 80 utvalda deltagare. Några meddelade skada och var tvungna att ställa in deltagandet.

Tävlingen är tredelad: i första omgången dansar juniorerna två variationer och seniorerna likaså – eller alternativt ett pas de deux ur den klassiska repertoaren från 1800-talet. I andra omgången dansas utdrag ur en nutidsbalett med en längd på 3-6 minuter. Denna koreografi skall innehålla nya element som till stilen kännetecknas av modernt rörelsespråk. Tredje omgången ska omfatta ett Pas de deux eller två variationer ur den klassiska balettrepertoaren från 1800- eller 1900-talet med en längd på högst 10 minuter, samt utdrag ur en nutidsbalett med en längd på högst 6 minuter. Koreografin skall vara gjord år 2000 eller senare.

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Kungliga Balettens Avetik Karapetyan - t.v. i Don Duijote - och Brooklyn Mack från USA - i Le Corsaire - fick var sin silvermedalj i seniorherrarnas tävling. Fotograf Sakari Viika

Finalen
När finalen – två kvällar – var i tur, skulle de deltagare som hade vunnit en finalplats presentera sitt kunnande i både klassiskt och modernt. Bland deltagarna hade vi från Finland två seniordamer, Aino Ettala och Tiina Myllymäki – vinnaren i Stora Daldansen i Mora från 2002 – och en junior, Maria Baranova, förstapristagare i Mora 2007;  och förstås en mängd andra deltagare i tävlingen – delvis mycket intressanta att se.  Av dessa kan nämnas publikens storfavorit Brooklyn Mack, som redan i tävlingen 2005 profilerade sig positivt och då tog ett extra pris – domarna kunde även den här gången sporra unga talenter med olika tilläggspriser. Brooklyn blev den här gången tvåa i seniorklassen tillsammans med Avetik – som även han blev en favorit bland publiken med sina gedigna prestationer i såväl klassiskt som modernt.
Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala (t.v.) och Tiina Myllymäki från Finska Nationalbaletten gick båda till final. Fotograf Sakari Viika

Aino Ettala och Tiina Myllymäki gjorde bra ifrån sig även vid finalen, speciellt med sina moderna inslag och för båda damerna, som dansar vid Finska nationalbaletten, bär vägen bara uppåt. De är talangfulla, klassiskt välskolade dansare med mycket sinne för stilen även i modernt dansspråk – och de syns på scenen. Det gör förresten Maria Baranova också – hon är vid sina unga år redan en färdig dansare – och lär redan ha fått erbjudande att dansa åtminstone från två nationella kompanier: i Hamburg och hemma i Helsingfors. Numera förstår balettcheferna att engagera unga talanger till sina baletter direkt från tävlingarna. Av detta har vi exempel från Helsingfors – Barbora Kohoutková  från Tjeckien, Grand Prix 1995 och första pris i juniordamer, upplockad till Operan av dåvarande balettchefen Jorma Uotinen;  och från Stockholm – Jurgita Dronina, Litauen, andra pris i seniordamer 2005 – som balettchefen Madeleine Onne inte var sen att upptäcka i god tid.

Maria Baranova är utbildad vid privata institutet för dans Helsingin tanssiopisto, där Maj-Lis Rajala svarat för hennes utveckling i balett. Maj-Lis Rajala – före detta premiärdansös vid Nationaloperan – är namnet bakom många intressanta förmågor.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Förstapristagare, juniorer, blev Maria Baranova, här som Kitri i Don Quijote. T.v. herrtrean Jungxiong Zhao i Memory. Fotograf Sakari Viika.

Domarna …
Domarna är kända och meriterade danskonstnärer från olika delar av världen: balettchefen från Helsingfors Kenneth Greve hade ordförandeskapet, och de övriga medlemmarna i juryn var Reid Anderson (Stuttgartbaletten, Tyskland), Kathryn Bennetts (Baletten i Flandern, Belgien), Jorma Elo (Finland), Zhao Ruheng (Kinas nationalbalett, Kina), Kenji Usui (Balettföreningen i Japan) och Makharbek Vaziev (La Scalaoperan, Italien). Marcia Haydée från Chile var tyvärr förhindrad att delta.  – Från domarnas arbete har rapporterats att det har varit gott – och även om de suttit väldigt långt in på natten och diskuterat deltagarna, har man bara haft positivt att säga om samarbetet. Så lätt är det ju inte alla gånger när olika kulturer, synpunkter och prioriteringar kolliderar med varandra.

… och dansarna
Vid pressmötet före finalen berättar Kenneth Greve för sin publik att på grund av den höga nivån i tävlingen har domarna fått fundera ordentligt och länge – och vid min fråga riktad till finalisterna själva, hurudan de uppfattat stämningen under de arbetsdryga dagarna, får jag se tummar upplyfta. De tävlandes dagar är fulla av allt möjligt, från en början med morgonklass och repetitioner till möten med press; och vila och sömn, och allt möjligt som inte syns.  –  Aino och Tiina förklarar senare att spänningen nog är stor – denna är deras största tävling. En Brooklyn, som redan har den här sortens erfarenheter – bl.a. i den äldre och fortfarande aktiva balettävlingen i Jackson, USA där han vunnit silver 2006, förhåller sig mycket lugn inför den kommande finalen.

Förutom de ovannämnda finalisterna var det fem juniorer från USA, flera från Kina och Korea och en eller två deltagare från följande länder: Armenien, Vitryssland, Frankrike, Belgien, Sydafrika, Tjeckien och Ungern. Skickliga unga dansare med den internationella potential som krävs idag finns det i alla delar av världen och det syns tydligt också i den här tävlingen. Många är redan utnämnda solister eller har annars gjort viktiga roller vid berömda operahus eller danskompanier. Asien har redan uppmärksammats vid många tillfällen, och kommer allt starkare fram och når världstoppen.

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Huixin Zhang, China och seniorettan Junshuang Huang i The Same Moonlight. Fotograf Sakari Viika

Resultatet
Och man misstar sig inte; Gloria Grand Prix går till en favorit från Kina med mångsidigt kunnande; han heter Xiaoyu He. Partnern Haijing Yao kammar åt sig damernas första pris i seniorklassen, inte att undra på. Dessa dansares pas de deux ur Blomsterfestivalen i Genzano var redan vid tävlingsstarten så bra och ypperligt att fortsättningen bara kunde lova gott för Haijing och Xiaoyu, vilka dansar vid Nationalbaletten i Kina. Båda har sin bakgrund i Beijing (Peking) Dance Academy.

Dansarna har allt som krävs för baletten; uppträdandet är så fint, vackert och njutningsfullt; dessa dansare ”kan” stilen och uttrycket, deras teknik håller. Man behöver inte spänna sig i undran om hur allt kommer att gå på scenen då man ser deras dans. Vi kanske har hopp om att se dem i Europa i fortsättningen också – Xiaoyu He uttrycker sin vilja att komma och se världen på den här sidan av jordklotet.

Vid inledningen av finalen kunde man redan gissa att flera av de asiatiska deltagarna vid torsdagkvällens prisutdelningsfestligheter skulle komma att stå på prispallen – om detta uttryck egentligen passar när man talar om dansare som ju oftast tågar med eleganta steg till scenen för att ta emot lyckönskningarna, publikens hedersbetygelser och sina priser.

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur  Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola och Denis Matvienko i pas de deux ur Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Galaföreställningen med prisutdelning
Galan var tvådelad: först uppträdde gäster från Danmark, och sedan deltagare i tävlingen. Efter pausen var det dags för festligheterna. Kvällen inleddes med ett gästspel från Köpenhamn:  Det Kongeliges kvinnliga solist Yao Wei är Grand Prix vinnaren från år 2001, som uppträdde med partnern Marcin Kupinski i ett pas de deux från Nötknäpparen av Kenneth Greve. Här har vi fina solister och paret kom suveränt igenom sin uppgift . En lång rad nummer som juryn valt ut från deltagarnas prestationer under tävlingen följde. Dansarna visste bara att de skulle få priser men inte mer. Placeringarna skulle de få veta vid slutet av kvällen samtidigt som övrig publik.

I galakvällens andra del sågs först ett pas de deux från Le Corsaire med gästsolisten och stjärndansaren Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg och Salla Eerola från Finska Nationaloperan, som var en av finalisterna 1995 vid denna tävling. Hon har studerat in sin roll med maken Jaakko Eerola på hemmaplan. Samarbetet med Matvienko lyckades bra och prestationerna var mycket imponerande. Han tillhör absoluta stjärnklassen och visade alla hur man skall uppträda i en roll.

Efter allt det här följde festligheterna; först uppmärksammades professorn, före detta prima ballerinan vid Nationaloperan och tidigare balettchefen vid Komische Oper i Berlin, Doris Laine. Denna dam med en stark tro på sin sak, med mångsidigt kunnande och med sina kontakter – som fortfarande tycks vara full av energi – är initiativtagaren till denna tävling i Helsingfors.

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Meaghan Hinkis som Kitri i Don Quixote. T.h. Maxime Quiroga i On The Thread. Fotograf Sakari Viika

Man kunde det här året vara ganska ense om resultaten; vinnarna var värda sina priser – minst sagt. Förutom de tidigare nämnda kan vi plocka upp följande dansare. Frankrikes Maxime Quiroga (ypperlig James  i La Sylphide, akt I) kunde man uppskatta för hans stiliga framförande i alla nummer, och han – såsom vissa andra – gjorde bra ifrån sig vid varje uppträdande. USA:s juniorer var ett starkt gäng med Jeffrey A Cirio (Albrecht i Giselle med hans egen koreografi som modernt moment) och Meaghan Hinkis i spetsen.  Likaså visade Belgiens personliga Jim de Block, sydafrikanska junioren Camille Bracher och vissa av kineserna sina klor och inte minst alla de unga som kom bland pristagarna. Tjeckiens Magda Matejková dansade med en partner som inte gick vidare till finalen, men Mattia Mantellato gav henne stöd in i det sista. Brons åt Magda, dvs. i euro.

Från Kina kommer dansare som lagt ned mycket jobb bakom prestationerna som är rena i stilen. Fötterna hamnar precis i femte positionen från ett hopp (och inte lite ditåt), är oftast bra sträckta (inte lösa) och kroppen vrids inte på fel sätt i poserna – dansarna har en korrekt form.

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

T.v. Magda Matejkova och Mattia Mantellato Italy i Harlequinade. T.h. Hong Yu Guo i Don Quijote. Fotograf Sakari Viika

Förutom pristagarna var några kanske ”nära” pris eller annars värda att uppmärksammas: t ex den uttrycksfulle, skicklige och stilige Arman Zazyan från Armenien, nu engagerad av Stuttgartbaletten, där han också fått en del av sin utbildning; Ekaterina Ploshkina från Ryssland med sina uttrycksfulla linjer – och som tycktes missa sina chanser efter andra omgången då hon presenterat sig i en modern koreografi som inte passade henne.

Alena Shkatula  från Vitryssland – som kom till finalen – har vid Estoniateatern i Tallinn redan gjort Odette-Odile i Svansjön.  Det skulle kanske vara bra om hon kunde ägna uppmärksamhet åt hur hon uttrycker sig med armarna – vilka ibland viftar ganska oroligt – dansen blir onödigt nervös. Annars är hon en dansare med potential.

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Juniorvinnaren Jeffrey A Cirio i Cardiac Arrest och tvåan Lonnie Weeks i Endangered Species, båda från USA. Fotograf Sakari Viika

Vinnarna:
Gloria Grand Prix – 12 000 euro: Xiaoyu He, Kina
Seniorer – damer
1.   Haijing Yao, Kina
2.   Hong Yu Guo, Kina
3.   Magda Matejková, Reb. Tsech

Seniorer – herrar
1.   Jun Shuang Huang, Kina
2.   Brooklyn Mack, USA och Avetik Karapetyan, Armenien
3.   Maxime Quiroga, Frankrike

Juniorer – damer
1.   Maria Baranova, Finland
2.   Camille Bracher, Sydafrika
3.   Meaghan Hinkis, USA

Juniorer – herrar
1.   Jeffrey A. Cirio, USA
2.   Lonnie Weeks, USA
3.   Jungxiong Zhao, Kina; Gergely Leblanc , Ungern

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i  Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Arman Zazyan i Affi av Marco Goecke, som vann koreografpriset. T.h. Alena Shkatula i Red With Me. Fotograf Sakari Viika

Koreografpris: Marco Goecke för Affi och David Jonathan för ”303”
Finlands Danskonstnärförbunds uppmuntringspris: Maria Baranova, Finland
Pessi & Illusia, Doris Laine-Almis och Heikki Värtsis uppmuntringspris: Hong Yu Guo och Wen Jun Zhang, Kina med Distance Between

Anita Jokela
22 juni 2009


  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil