Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pina Bausch – en scenkonstens förnyare

– har lämnat oss

Vid presskonferensen inför Tanztheater Wuppertals gästspel på Cirkus i Stockholm i september 1984 fick jag för första gången se Pina Bausch. Jag visste inte ett smack om vare sig henne eller gruppen – bara att de blivit mycket omtalade. De stycken som skulle framföras var ”1980 – ein Stück” von Pina Bausch och ”Kontakthof” (ung. = rastgård i fängelse).

Någon frågade varför verket fått den titeln. Pina Bausch, tunn och späd, såg ut som om hon varit vaken i tre dygn, svarade med en röst som hade krävt full uppmärksamhet och koncentration även om rummet varit alldeles tyst: - Ja, vad tror du själv?

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Hennes sätt att svara påminde om tröttheten hos en människa som är på väg att ge upp, men inte riktigt än. Förmodligen var det hennes attityd som fick mig att tro att Kontakthof var ett ställe som människor gick till för att träffa någon, trots att de egentligen inte trodde att ett möte skulle vara möjligt, men tänk om ändå ett underverk skulle ske …

Jag tänkte för länge, någon annan hann föra samtalet vidare. Jag framförde inte vad jag trodde.

Föreställningarna blev det närmaste jag kommit uppenbarelser. En sorts levande resonemang om människans lott. Drastiska bilder av en ständig kamp mot en ensamhet som individen själv oftast är upphov till. Empati och humor i doser som gjorde allvaret större. Jag såg alla föreställningar jag lyckades få biljetter till. Framför mig i en kö stod Lena Olin. Nyfikna flockades till det viktigaste gästspelet på decennier.

Våren 1990 (hösten dessförinnan hade Berlinmuren fallit) fick jag åter chansen att se några av Pina Bauschs verk. Det första var då nya ”Palermo, Palermo”. Bakom ridån i Wuppertals vackra operahus stod en tegelstensmur, hög som hela scenöppningen. Efter en stund började muren röra sig. Med ett förfärligt brak föll den rakt bakåt på scenen, och blev det golv som föreställningen sedan spelades på. Åskådarnas reaktioner blev omedelbara och starka. Man skrattade, applåderade, hurrade och busvisslade. Senare kom jag att se smällen från den vältande muren som en bild för föreställningarnas inverkan på individen (mig).  

De verk jag såg bestod av serier av noggrant sammanfogade teatrala scener, med långa talade sekvenser. Dansen var (utom i ”Våroffer”) snarare rörelsekont. Känslan för musik var raffinerad. Där fick jag för första gången höra underhållningsmusik från Weimarrepublikens tid. Oskolade tenorer framförde idylliska sånger som ”Frühling und Sonnenschein” (Vår och solsken) och tangon ”Gnädige Frau, Sie sind ja so schön, daß ich mich nicht trau, Sie anzusehen” (ung. = Nådiga fru, Ni är ju så skön, att jag knappast törs betrakta Er). Kontrasterna till vad som utspelades på scenen slet ofta åskådaren åt olika håll samtidigt. Där uppstod en alldeles särskild dynamik. Ofta, men inte i varje verk, fanns det anledning till skratt, olika sorts skratt.

Pina Bausch trimmade till perfektion sin förmåga att ställa frågor till sina artister. Ofta gick svaren rätt in i föreställningarna. – Vad är kärlek? – Kärleken kommer och går. Just nu går den. Eller: -Tre ord om Ditt hemland? En vacker fransyska svarar: - Bardot, bidet, Pigalle.

Många frågor kan man själv fundera på. I litteraturen om Pina Bausch och den tyska dansteatern finns många nedskrivna. – Hur gör man änglar av djävlar?

Det var alldeles för länge sedan jag såg något av Pina Bauschs verk. Enligt pedagogens maning ”viktig information skall vara muntlig, skriftlig och återkommande” skulle jag ha behövt se hennes verk oftare. Jag skulle t. ex. ha behövt utveckla den känslighet och uppmärksamhet hennes verk uppfordrade till – så att man förmår ta i akt tillfällen som kommer krypande som en snigel och försvinner som en blixt.

I brist på annat kan kanske den som finner världen mer än lovligt absurd göra en egen liten samling av målande uttryck och talande händelser som skulle passa in i denna form av Bauschmetodens syn på tillvaron. I skyltfönstret på ett antikvariat stod en liten skylt: ”Den vinner, som har flest böcker när det är slut.”  Eller: ”Kunnskap är mackt.”

En biografi
Pina Bausch föddes i Solingen i Tyskland 1940. Hon började dansa tidigt och utbildades bland annat vid Folkwangskolan i Essen som leddes av den legendariske Kurt Jooss, en av den moderna dansens portalfigurer – han var även Birgit Cullbergs lärare. – Hon studerade även vid Juilliard School i New York för stilbildare som José Limón, Paul Taylor, och Anthony Tudor. Under amerikatiden framträdde hon som dansare med bland andra Donya Feuer Dance Company och Metropolitan Opera Ballet.

Tillbaka i Tyskland 1962 dansade hon med Kurt Jooss Folkwang Ballett och blev även Jooss assistent. 1972 blev hon konstnärlig ledare för Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. en ombildning av baletten vid operan i Wuppertal, en industristad i Ruhrområdet.

Hennes nyskapande dansteaterstil blev snart uppmärksammad och hennes rika produktion, som har gjort segertåg över hela världen, har inspirerat andra koreografer och förtjust såväl kritikerna som en stor publik. Hennes Tanztheater gästade Cirkus i Stockholm 1984 och Dansens hus 1998. Hon samarbetade även med filmskaparna Fellini (E la nave va – Och skeppet går, 1983) och Almodovar (Hable con ella – Tala med henne, 2002).

Hennes sista verk premiärvisades – ännu utan titel – i Wuppertal så sent som den 12 juni, då hon själv stod på scenen och tog emot applåderna tillsammans med sina dansare.

Pina Bausch belönades med Goethepriset i Frankfurt am Main 2008.

Pina Bausch avled i cancer den 30 juni 2009, hon blev 68 år. Hon efterlämnar sonen Rolf Borzik. Hennes man – även han med namnet Rolf Borzik – avled 1980.

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Pina Bausch, verkförteckning

1974   Fritz
          Iphigenie auf Taurus
          Ich bring dich um die Ecke
          Adagio
          Fünf Lieder avvon Gustav Mahler
1975   Oroheus und Eurydike
          Frühlingsopfer/ Der zweite Frühling (Våroffer)
1976   Die sieben Todsünden
1977   Blaubart – vid åhörandet av Bela Bartoks opera Riddar Blåskäggs borg
          Komm tanz mit mir
          Renate wandert aus
1978   Er nimmt sie bei der Hand und führt sie in das Schloss, die anderen volgen
          Café Müller
          Kontakthof
1979   Arien
          Keuschjeitslegende
1980   1980 – ein Stück von Pina Bausch
          Bandoneon
1982   Walzer
          Nelken
1984   Auf dem Gebirge hat man ein Geschrei gehört
1985   Two Cigarettes in the Dark
1986   Viktor
1987   Ahnen
1989   Die Klage der Kaiserin (biograffilm)
          Palermo,Palermo
1991   Uanzabend II, Madrid
1993   Das Stück mit dem Schiff
1994   Ein Trauerspiel
1996   Nur du
1997   Der Fensterputzer
1998   Mazurka Fogo
1999   O Dido
2000   Kontakthof mit Damen und Herren ab 65
          Wiesenland – ein Stück von Pina Bausch
2001   Agua – ein Stück von Pina Bausch
2002   Für die Kinder von gestern, heute und morgen -  ein stück von Pina Bausch
2003   Nefés – ein Stück von Pina Bausch
2004   Ten Chi – ein Stück von Pina Bausch
2005   Rough Cut – ein Stück von Pina Bausch
2006   Vollmond – ein Stück von Pina Bausch
2007   Bamboo Blues – ein stück von Pina Bausch
2008   Sweet Mambo – ein Stück von Pina Bausch
          Kontakthof mit Teenagern ab 14
2009   Utan titel – ein Stück von Pina Bausch

Peter Bohlin
10 juli 2009


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil