Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén i Hamburg: Oförglömliga balettdagar

John Neumeier, ledare av Hamburg Ballet sedan 1973, har sedan 1975 anordnat en festival som redovisar hans arbete med baletten under den gångna säsongen och alltid avslutat den med en internationell balettgala till Vaslav Nijinskijs minne.

Årets "Hamburger Ballett-Tage" (28 juni till 12 juli) var de trettiofemte och ägnades självklart åt minnet av Sergei Diaghilevs första Saison Russe i Paris 1909. De två centralgestalterna, då liksom nu, var Diaghilev och Nijinskij. Med sin omfattande kunskap och sin ambitiösa strävan efter att ge den fullständiga bilden, har John Neumeier åstadkommit en rik och mångsidig bild av storheten hos och betydelsen av Diaghilevs skapelse.

Kväll över Binnenalster i Hamburg. Fotograf Kai Uwe Gundlach

Kväll över Binnenalster i Hamburg. Fotograf Kai Uwe Gundlach

Kulturstaden Hamburg
Under nio händelserika dagar upplevde jag nu Hamburg med alla sinnen. Klimatet med omväxlande fuktig värme och strilande regn – storstadsbruset (4,3 miljoner i Hamburgregionen) – shoppinggatorna – hamnen – museerna – ölstugorna och restaurangerna, föreställningarna . . . Visst är Hamburg en stad för handel och sjöfart med Europas näst största hamn, men även kulturen står högt i kurs i staden som hyst storheter som Ansgar, Bach, Brahms, Mendelsohn, Ligeti, Kubrick, Schnittke . . .

Hamburg är även känt för sina många teatrar. Deutsches Schauspielhaus är Tysklands största dramateater och Thaliatheater är känt för sina nyskapande uppsättningar. Hamburg är också Tysklands musikalcentrum med flera stora musikalteatrar. De många museerna och utställningslokalerna visar en stor bredd och vad matkulturen beträffar kan den goda kvalitén intygas. Trots förödelsen under andra världskriget finns både äldre och nyare, banbrytande arkitektur att se. Man är dock noga med att den inre stadens skyline ska domineras av tornen på kyrkorna och rådhuset. Hamburgs symbol är inte för inte barockkyrkan St Michaelis.

Den största satsningen just nu är byggandet av Die Elb-Philharmonie Länk till annan webbplats. (arkitekter Herzog & Meuron, Schweiz), ett musikens hus mitt i Elbe, där det nya Hafen City uppstår ur det gamla Speicherstadt, ett område med fantastiska tegelmagasin som reser sig direkt ur vattnet på långsmala öar skilda åt av smala kanaler för lastning och lossning direkt från pråmarna. Med sina två stora salar (2 150 resp. 550 platser) och alla sidolokaler blir konserthuset ett hem för all slags musik men med Norddeutsche Rundfunks symfoniorkester som husband. Hamburger Philharmoniker behåller sitt hem i Staatsoper och Hamburger Symphoniker i det äldre konserthuset Laeiszhalle, men de kommer även att spela i det nya huset.

T.v. Nytt och gammalt i Speicherstadt. T.h. Som ett jätteskepp kommer Elb-Philharmonin att stäva ut mot Atlanten. Foto Christian Spahrbier resp Herzog & de Meuron

T.v. Nytt och gammalt i Speicherstadt. T.h. Som ett jätteskepp kommer Elb-Philharmonin att stäva ut mot Atlanten. Foto Christian Spahrbier resp Herzog & de Meuron

Festen börjar
De 35:e Hamburger Ballettage inleddes den 28 juni med säsongens sista premiärprogram: Hommage aux Ballets Russes. Jag anlände först den 4 juli och stannade till den 13 men hann ändå med nästan hela festprogrammet. Jag började med Leo Delibes Sylvia som Neumeier gjorde för Parisoperans balett 1997 och tog upp i Hamburg senare samma år. Den tar lätt på det ursprungliga librettot från 1876 med gudar, nymfer och jägare i de grekiska skogarna. En stilrent enkel utformning med klara rena färger och tidlösa kostymer gör den allmängiltig och ger en bred syn på kvinnans villkor, då hon ställs inför valet mellan kvinnlig kraft och plikt eller kärlek och sinnlighet. Neumeier har valt att uttrycka sig i dansbilder, rörelser och känslomässiga situationer i dialog med musikens skiftningar. Det dansades förnämligt av bland annat Carolina Agüero (Sylvia), Leslie Heylmann (Diana), Ivan Urban (Aminta).

En av mina största upplevelser var återseendet av Nijinsky (2000), Neumeiers heltäckande skildring av legenden som dansare och människa. Om Alexandre Riabko i titelrollen kan man bara säga att om någon dansare idag kan förmedla en känsla av Nijinskys storhet är det han. Han har allt: smidigheten, tekniken, sensualismen, dramatiken . . . Riabkos samspel med Ivan Urban som Diaghilev är gripande och det återkommer jag till. Runt huvudtrion Nijinsky-Diaghilev-Romola väver Neumeier in alla de kända namnen men även de mest betydelsefulla av Nijinskys roller – här framställda av andra dansare – till en gripande helhetsupplevelse.

Bronislav Nijinskas Les Noces med Ballet de Lorraine. Fotograf Laurent Philippe

Bronislav Nijinskas Les Noces med Ballet de Lorraine. Fotograf Laurent Philippe

Original och nytolkningar
För att göra bilden av Ballets Russes så fullständig som möjligt hade Neumeier i år bjudit in ett par gästande kompanier, bl.a. Ballet de Lorraine Länk till annan webbplats. från Nancy, som visade Fokins Petrusjka (1911), i scenografi efter original av Alexandre Benois, och Bronislava Nijinskas Les Noces med originalscenografi av Natalia Gontjarova. Dessutom en helt ny version av Les Noces, kallad Mariage av finländaren Tero Saarinen. Särskilt Nijinskas Les Noces gav en stark upplevelse med sin rytmiska och strama folklore.
Thiago Bordin som Ynglingen/Daphnis i Daphnis och Chloë. Fotograf Holger Badekow

Thiago Bordin som Ynglingen/Daphnis i Daphnis och Chloë. Fotograf Holger Badekow

Neumeiers egna koreografier på Ballets Russestema var många. Daphnis och Chloë från 1973 handlar om unga turister som möter det antika Grekland och dras in i drömmar om hedonism och erotik. Här fick den unge Alexandr Trusch sitt genombrott med sin ungdomliga skönhet och vackra teknik, som knappast doldes av den stundom minimala kostymen.

En Fauns eftermiddag blir i Neumeiers tappning (Dresden 1996) till ett ménage à trois mellan två män och en kvinna, sensuellt och vackert framfört av Hélène Bouchet, Otto Bubenicek och Edwin Revazov. Den kvällen avslutades med Neumeiers skoningslösa Våroffer, Le Sacre, (Frankfurt am Main 1972) med Leslie Heylmann som offret som dansar sig själv till döds.

Catherine Dumont och Carsten Jung i Verklungene Feste. Fotograf Holger Badekow

Catherine Dumont och Carsten Jung i Verklungene Feste. Fotograf Holger Badekow

Musiken till Verklungene Feste skrevs av Richard Strauss under andra världskriget och baletten fick premiär i München 1943. Som komplement till sin egen Josephslegende har Neumeier tagit upp de straussiska tonerna i en balett med ren dans, där kår och fem huvudpar i eleganta balkläder visar upp människors situationer i en tid av omvälvning.

Richard Strausstemat fullföljs med Josephslegende (urpremiär i Wien 1977, i Hamburg 1979) nu i bearbetad form från 2008 med den bibliska miljön nedtonad. Historien om hur den rene Josef med sin siarförmåga säljs till Potifar i Egypten och förförs av Potifars hustru utgör basen för en starkt utlevande sensuell koreografi, parad med Strauss känslostormande musik. Den enastående Riabko i Josefs parti gjorde ett heroiskt inhopp för den skadade Thiago Bordin och gav än en gång allt. Ivan Urban som Josefs beskyddande ängel, Carsten Jung som Potifar och Jouëlle Boulogne som hans hustru gav honom starkt motspel.

Festivalens premiär – Hommage aux Ballets Russes – omfattade tre verk. George Balanchines sista verk för Ballets Russes Den förlorade sonen (1929) hade instuderats av Patricia Neary och dansades utmärkt av Alexandr Trusch som sonen och Hélène Bouchet som sirenen som förför honom. Den förlåtande fadern gjordes med stor värme av Hamburgveteranen Lloyd Riggins. Originalscenografin och kostymerna av Georges Roualt gjorde på mig ett föråldrat intryck, men ska man återge ett original får man kanske ta det på köpet.

Nijinskij – Otto Bubenicek – och hans alter ego i Siamesiska dansen, Thiago Bordin. T.h. Nye stjärnskottet Alexandr Trusch i Le Train bleu. Fotograf Holger Badekow

Nijinskij – Otto Bubenicek – och hans alter ego i Siamesiska dansen, Thiago Bordin. T.h. Nye stjärnskottet Alexandr Trusch i Le Train bleu. Fotograf Holger Badekow

Neumeiers egen Le Pavillon d'Armide var en helt annan sak. Redan under sina första år i Hamburg ville han ta upp baletten, men kunde inte finna någon inspelning av Nicholas Tcherepnins musik, så han fick nöja sig med det berömda pas de trois som ingick i originalet av Mikhail Fokin (St Petersburg 1907), det mindes nämligen ballerinan Alexandra Danilova, som själv dansat det hos Diaghilev. Nu fanns emellertid musiken på plats och Neumeier kunde återvända till sin fascination för Nijinsky och Diaghilev.

Verket är en intelligent sammanfogning av Nijinskys vistelse på sanatorier i Schweiz och den ursprungliga baletten. Han beskriver dansarens och koreografens minnen där läkaren på sanatoriet (Urban) återkommer i Diaghilevs gestalt, hustrun Romola (Boulogne) blir till Armida, och balettskolan och kamraterna dyker upp allt under smidiga scenväxlingar mellan sanatoriet och Benois Armidascenografi – teatergeniet Neumeier i bästa form. Nijinskij dansades av Otto Bubenicek, som efter 16 år är en av Neumeiers främsta uttolkare, medan Riabko axlade hans mantel i det nämnda pas de trois, som ingår även här. En av Baksts vackraste teckningar av Nijinskij är den gouache där han i siamesisk dräkt ligger framstupa på golvet som en panter spänd på jakt. Här dansades det siamesiska solot av Johan Stegli med en raffinerad avslutning à la teckningen med Bubenicek/Nijinskij som spegelbild i samma pose.

Le Sacre de printemps i Nijinskijs rekonstruerade koreografi. Fotograf Holger Badekow

Le Sacre de printemps i Nijinskijs rekonstruerade koreografi. Fotograf Holger Badekow

Som om detta inte var nog avslutades kvällen med Hamburgbaletten i Millicent Hodges och Kenneth Archers rekonstruktion av Nijinskys Våroffer. Med sin färgrika och folkloristiska dekor och för tiden helt nyskapande koreografi ger den en så god bild av originalet som man kan få idag – inga filmer finns och alla ögonvittnen är borta – men 1913 års skandalpremiär i Paris kan man nog aldrig återskapa. Stravinskijs musik tillhör nu repertoaren i alla konserthus och dagens koreografer har hittat på helt nya chockeffekter.

Fem timmars dansgala
Så är det dags för den stora Nijinskygalan, den 35:e i ordningen. Hela och rena och beredda på flera timmar i teaterfåtöljen bänkar vi oss klockan sex på eftermiddagen. Fem timmar av dans – inkluderat två pauser med välbehövligt tillskott av vätska, näring och frisk luft – ligger framför oss. Kvällen delas in i tre delar: Fokine-Nijinskij, Massine-Nijinska-Balanchine respektive Klassiker-kreationer/tolkningar.

Första avdelningen inleds med Neumeiers Vaslaw (1979), ett porträtt av dansaren som artist med Riabko som Nijinskys alter ego och balettens solister som balettkompaniet runt honom. Till Bachs toner framförs ren dans av högsta märke.

Leanne Benjamin och Jonathan Cope i Eldfågeln. Fotograf Holger Badekow

Leanne Benjamin och Jonathan Cope i Eldfågeln. Fotograf Holger Badekow

Lloyd Riggins framträdde i Petrusjkas solo (Fokinversionen, 1911), från Royal Ballet Länk till annan webbplats. i London kom Leanne Benjamin och Jonathan Cope med första mötet mellan prinsen och Eldfågeln i Fokins koreografi (1910, som bevarats i London). När Le Pavillon d'Armide premiärvisades hade Neumeier måst utelämna en Bouffon-dans (narrdans) men lovat de sju ynglingarna från kåren och balettskolan att de skulle få framföra den på galan – ett underhållande lyckokast. Vidare återkom den siamesiska dansen från samma balett med Johan Stegli.

Parisoperans Länk till annan webbplats. nyaste étoile Mattias Heymann framförde Nijinskys paradroll i Le Spectre de la rose (1911) med kollegan Laëtitia Pujol.  Från Bayerische Staatsoper Länk till annan webbplats. i München kom Tigram Mikayelyan och Daria Sukhorukova med Nijinskijs egen En fauns eftermiddag (1912) i Baksts enastående vackra scenografi och kostymer. Något fattades dock i inlevelsen . . .

Donlon Dance Company i Parade. Fotograf Holger Badekow

Donlon Dance Company i Parade. Fotograf Holger Badekow

"Parade" av ryska balettens paradnummer
Andra avdelningen bjöd på Léonide Massines Parade (1917) i kubistisk scenografi av Picasso och med musik av Erik Satie, en mycket roande framställning – intressant att få uppleva denna raritet. Baletten framfördes med gott humör av Donlon Dance Company, som har sitt residens i Saarbrücken. Min favorit var den rosa hästen – helt i klass med Pippi Långstrumps Lilla Gubben! Stjärnskottet Alexandr Trusch återkom sedan i Nijinskas Le Train bleu (1924) som strandlejon till musik av Darius Milhaud.  

Parisoperan representerades även med Balanchines Apollon Musagète (1928) med musorna Marie-Agnès Gillot, Emilie Cozette och Stéphanie Romberg kring den nyfödde Apollon, tolkad av den unge Florian Magnenet som dansade vackert men hade en bit kvar till gudastadiet.

Vladimir Malakhov och Sylvia Azzoni i Jerome Robbins version av En fauns eftermiddag. Fotograf Holger Badekow

Vladimir Malakhov och Sylvia Azzoni i Jerome Robbins version av En fauns eftermiddag. Fotograf Holger Badekow

Efter ännu en paus kom så det som kommit i Diaghilevs efterföljd. Från Staatsoper i Berlin Länk till annan webbplats. kom balettchefen Vladimir Malakhov som tillsammans med Hamburgs Sylvia Azzoni dansade Jerome Robbins version av Faunen (1953) – ett vackert möte mellan två unga dansare i en balettsal någonstans. Neumeier gjorde en omtolkning av Petrusjka till Nijinskygalan 1982 ur vilken vi fick se ett pas de deux mellan dockan (Yohan Stegli) och ballerinan (Agüero).

Som påminnelse om att Diaghilev även visade klassiska baletter dansade sedan Parisoperans Isabella Ciaravola och Stéphane Bullion pas de deux ur andra akten av Giselle.  

Arvet lever
En scen ur Neumeiers Illusionen wie Schwanensee (1976) gavs som en gest av tacksamhet för gott samarbete med försteviolinisten Anton Barachovsky, som lämnar Hamburgoperan. Baletten  handlar om kung Ludwig II av Bayern, som förklarades sinnessjuk och avsattes. Här fick vi se det gripande sista mötet mellan Ludwig (Bubenicek) och hans tilltänkta, prinsessan Natalia (Boulogne) som gör ett sista försök att nå hans själ innan han följer Mannen i skuggan (Jung) – ödet – ut i sjön.

Dirigenten och kompositören Igor Markevitch var Diaghilevs siste protegé – sedermera gift med Nijibskijs dotter Kyra. Han skrev bland annat en pianokonsert som gavs som intermezzo i en balettföreställning (1929) som Neumeier valt till ett pas de deux kallat Nacht und Echo, koreograferat speciellt för galan. Det framfördes av Hélène Bouchet och Carsten Jung. Han hade blixtsnabbt fått studera in sin roll dagen innan som ersättare till den skadade Thiago Bordin.

Ivan Urban i Måsen efter Tjechov och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Ivan Urban i Måsen efter Tjechov och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Sublim avslutning
Som sista hälsning till Ballets Russes – och med hänsyftning på att Diaghilev dog i Venedig 1929 – valde Neumeier slutscenen ur sin balett Döden i Venedig (2003) efter Thomas Mann. Men han hade bytt rollgestalterna från Aschenbach och Tadzio till Diaghilev (Urban) och Nijinskij (Riabko) i den röda baddräkt som ses på Leon Baksts målning av Nijinskij på stranden i Lido i Venedig. Ett sublimt val, fyllt av känslor och minnen till tonerna av Isoldes kärleksdöd av Wagner, som rörde oss till tårar. Samspelet mellan dessa två enastående dansare var en genomgående guldkant under alla dessa föreställningar.

Vid ett besök i Ballettzentrum John Neumeier som hyser både balettens administration och repetitionslokaler och Hamburgs balettskola Länk till annan webbplats., såg jag en klass med ungdomarna i näst sista årskullen och kunde konstatera att återväxten är god. Speciellt i den pojkgrupp jag fick se under entusiastisk och inspirerande ledning av Kevin Haigen. Till skolan söker dansare från hela världen och endast de mest begåvade kan beredas plats. De yngre bor i internat på Ballettzentrum och får från första början kontakt med de vuxna dansarna som utgör förebilder för de unga. De två sista årskullarna kallas Theaterklasse och deltar ofta i produktionerna på Operan. Idag kommer ca 70% av dansarna i baletten från den egna skolan.

Nijinskijs teckningar utgår ofta från en cirkelrörelse och tar ibland formen av ett vakande öga.

Nijinskijs teckningar utgår ofta från en cirkelrörelse och tar ibland formen av ett vakande öga.

Samlaren Neumeier
Neumeier är en stor samlare av material speciellt när det gäller Nijinskij och Ballet Russes – det kunde bland annat ses när Dansmuseet visade sin minnesutställning över Nijinskij år 2000, 50 år efter dennes död. Numera har samlingen blivit en stiftelse, Stiftung John Neumeier Länk till annan webbplats., och Neumeier disponerar ett eget hus för samlingen och sitt boende. Tanken är att samlingen inte skall splittras utan i sinom tid övergå till ett dansmuseum i Hamburg. Jag fick tillfälle att besöka huset vid en mottagning och skulle gärna stannat där under hela veckan, så att jag kunnat ta del av allt som där finns.

Tack och farväl för den här gången! Fotograf Holger Badekow

Tack och farväl för den här gången! Fotograf Holger Badekow

Under det senaste året har Neumeierstiftelsen lyckats köpa in huvuddelen av Nijinskijs teckningar och målningar, vilka tillkom under mindre än två år av hans sjukdomstid. Med anledning av hundraårsminnet av Ballet Russes visas under sommaren ett hundratal av dessa i Hamburgs förnämliga konstmuseum Kunsthalle Länk till annan webbplats., där de ställs ut tillsammans med ett hundratal verk av europeiska konstnärer, samtida med Nijinskij, och som liksom han sysslade med dans och rörelse som grund för ett abstrakt, färgsprakande måleri. Vid en rundvisning med utställningens kurator dr Daniel Koep, framhöll han Nijinskijs stora känsla för färg och form och menade att hans konst var jämbördig med andra konstnärer på en hög nivå.

Hamburger Ballett-Tage var som alltid en oförglömlig upplevelse. Det vänliga bemötandet och det rika utbudet gjorde att man redan längtar efter att få återkomma. Neumeier har gång på gång visat att han är en oöverträffad skapare av dans med ett djupare innehåll och förstår att framkalla fantastiska prestationer av sina dansare. Särskilt på manssidan är Hamburgbaletten mycket stark med Ivan Urban, Lloyd Riggins, Otto Bubenicek, Alexandre Riabko bland de främsta.

Anders Jörlén
21 juli 2009


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil