Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela, Helsingfors:  Säsongstart med Bajadären

Finska Nationalbaletten presenterar ett brett utbud – både eget program med egna krafter och föreställningar med gäster som Sylvie Guillem med Akram Khan och – i samarbete med Savcor Ballet – Eifman-baletten från St.Petersburg.

Även kompaniets profil skall förstärkas – beslutet att införa fem dansarkategorier har väckt en del debatt.  Indelningen av balettkåren i stjärndansare, premiärdansare, solister, dansare och praktikanter har trätt i kraft i höst.

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

– Var det svårt, frågar jag balettchefen Kenneth Greve på pressmötet inför säsongens början; och han nickar; jo, det var det, och fortsätter med att presentera sina och medarbetarnas synpunkter på beslutet. Samma fråga får en del av dansarna att hicka till – beslutet upplevs som en tillbakagång. Senast hade Nationalbaletten indelningen i premiärdansare och dansare vid slutet av 60-talet, och de tiderna har upplevts som svåra för artistkåren. Greve är dock snabb att förklara att ingenting egentligen blir annorlunda jämfört med nuläget; dansare från bakre ledet kan av koreograferna också i fortsättningen plockas till huvuduppgifter. Och de dansare som visat sig vare värda en belöning i form av en utnämning, kan helt konkret känna sig uppskattade. Ett argument som hörts: också på operasidan har sångsolisterna och kören alltid setts som två separata kategorier och indelningen har uppfattats som naturlig.

Att ha fått bekräftelse att man uppskattas i yrket och för prestationerna – så upplever Minna Tervamäki situationen – i mångas tankar den ledande ballerinan vid kompaniet sedan länge, som i augusti var den första att få sin utnämning och därmed titeln stjärndansare. Enligt Minna blir inte heller någonting annorlunda än förr på det artistiska planet, och inte annars heller hoppas hon. Minna har dansat och tolkat fint allt från Svansjöns Odette-Odile till moderna dansnummer, och även gjort egna koreografier. Som ett exempel ur den modernare repertoaren kan nämnas Thomas Rydbergs koreografi Patienterna, där hon – också i verkligheten fotskadad – tolkade rollen som patient med kryckor – med finess.

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

På plats talade jag även med äkta paret Salla Eerola (född Suominen) och Jaakko Eerola, föräldrar till en snart tvåårig dotter, om deras uppgifter under hösten – och om barntillsyn på kvällarna. Vi diskuterade baletten Bajadären och Natalia Makarova – såsom tidigare med Minna – och tankarna inför säsongen. Vid den tidpunkten väntades denna världsberömda artist – som gjort koreografin och iscensättningen till premiären 1997 – åter till teatern, för att sätta produktionen i stånd.

La Bayadère – Bajadären
Bajadären utspelas i sagornas Indien – på en tid då man i väst fantiserade om den orientaliska exotismen – rådande på 1800-talet. Berättelsen om tempeldansösen Nikiya och om hennes kärlek och öde – sågs på fredagen 28 augusti med Salla och Jaakko i huvuduppgifterna som Nikiya respektive Solor, och efter avslutande applåder fick vi höra att dessa båda nu utnämts till stjärndansare.

Gamzatti dansades av Maki Kirjonen (född Nakagawa) – från och med denna föreställning utnämnd till premiärdansare, och överbraminens roll gjordes av Henrik Burman, som fick utnämningen till solist. Henrik – en personlig dansare – är känd även för Stockholmspubliken, han har fått sin dansarutbildning vid Svenska Balettskolan och dansat vid Kungliga Operan.  En intressant sak är att vissa dansare kan av publiken uppfattas som män och vissa som pojkar, i vissa fall så gott som hela karriären igenom.

Maki Kirjonen och  Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki  Kirjonen – som är utbildad i dans i Japan och är maka till dansaren Juha Kirjonen –  har redan setts i många uppgifter vid Nationalbaletten sedan 2000, då hon kom till Helsingfors. Karriären har lyft uppåt; hennes teknik är stark och med sina linjer är hon angenäm att se på – nu får vi hoppas att hon utvecklas i mimiken också i och med uppgifterna.  

Salla Eerola – den unga stjärnan
Salla Eerola var som nyfödd som ballerina i denna höstens första föreställning. Om Natalia Makarova eller dottern eller åldern som närmar sig de magiska 30 – det sägs att en dansare ofta är som bäst mellan 30-35 år – är orsaken kan man bara gissa sig till. Allt detta – och en människas utveckling – kan vara främsta orsaken till denna positiva utveckling och framåtskridande vid tolkningen! Skönt att se på Sallas – numera också eteriska – dans med ännu lättare steg än förr och överraskas på detta sätt. Jaakko Eerola gav sin partner sitt fulla stöd – han själv är utpräglat bra och duktig – och kommer säkert att också i fortsättningen utvecklas i sina dansaruppgifter. Vissa artister på scenen utstrålar personlighet över orkesterdiket.  – Det berättas att några anställda vid Operan har en inofficiell Jaakko Fan Club.

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Fredagen den 4 september dansades Bajadären av Salla Eerola och Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg. Paret har redan övat samarbete i Galaföreställningen vid Helsingfors internationella balettävling, där de dansade Pas de deux ur Le Corsaire. (se bild och artikel i juni).

Fler utnämningar är att vänta under spelåret i samband med produktionerna. Intressant blir att se hur detta sker.

Mycket nytt på gång
I övrigt blir det ett tufft program för året.  Kenneth Greve har gjort sin egen Svansjön som har premiär fredagen den 23 oktober på Operans stora scen. Denna Svansjön har Petipas koreografi som grund, men Greve säger att han velat förkorta verkets längd och på det sättet göra det mera publikvänligt, och förverkliga sina egna konstnärliga ambitioner inom området koreografi – det gör ju dansarna ofta efter avslutad dansarkarriär. Inget illa med det; baletter skall förnyas och en utmaning har tagits av många genom balettens historia. Ingen av de så kallade gamla baletterna som vi ser på scener överallt i världen är ursprunglig – trots att namnet på den ursprungliga koreografen som skapat verket anges.  Allt är nytolkning. Dansarna och deras träning har förändrats genom åren, och även människokroppen, och inte enbart på grund av förändrad träning inom baletten.

Svansjön av Kenneth Greve har visats i Prag redan på våren, men det lär bli några förändringar innan verket är färdigt att dansas vid Nationalbaletten.  Vilka artister som dansar har ännu inte publicerats.

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem kommer igen – och Akram Khan kommer och dansar med henne. Sylvie Guillem koreograferade 1998 sin egen Giselle för Nationalbaletten, och dessa föreställningar blev mycket populära. En något moderniserad 1. akt och en traditionell 2. akt med Guillems fingeravtryck. Baletten gästspelade också framgångsrikt på Chatêlet-teatern i Paris – där koreografen dansade titelrollen alternerande med Minna Tervamäki.

Sacred Monsters heter koreografin av Khan som finns att se på huvudscenen efter nyåret den 6 och 7 januari 2010.

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Julbaletten heter åter Nötknäpparen och Råttkungen och börjar dansas den 5 december. Denna utomordentligt populära balett av Wayne Eagling och Toer van Schayk –  som dansats redan under flera säsonger – är  förlagd till den lilla staden Borgå i början av 1800-talet. Föreställningarna fortsätter till den 5 januari 2010. Dags att boka biljetter NU.

Tre dansverk har fått det gemensamma namnet Stora mästare – Grands Maîtres
Dessa dansverk: A Million Kisses to My Skin av David Dawson, samt Petite Mort och Sechs Tänze av Jirí Kylián har vi sett på Nationaloperan tidigare, 2006, och de är populära på alla håll inom dansvärlden. Musik av Mozart och Bach. Atmosfären och den moderna, gammal-moderna, koreografin med glimten i ögat, frigörande sig från det traditionella och presenterande fina linjer – dansverk att ses av alla, flera gånger. Njut.

Se presentationen av diverse verk, såväl av Bajadären – sista föreställningen är fredagen den 18 september – som av de andra, och listan över de övriga solisterna på Nationaloperans hemsida Länk till annan webbplats.. Välj önskat språk.

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Samarbete med Savcor Ballet (före detta Ballet Mikkeli)
På våren, i april, ses en riktig överraskning på stora scenen – Boris Eifman med sin världsberömda balettgrupp. Det är bara att hälsa dem varmt välkomna! Kenneth Greve har slutit samarbete med Savcor Ballet, vilken i sin tur ville bjuda Eifman med sina berömda verk till operan. Det passade Greve utmärkt, och det blir fyra föreställningar i stället för två som tidigare planerades. Onegin visas 22 och 23 april och Röda Giselle 24 och 25 april.

Anita Jokela
7 juli 2009 


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil