Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andren i Granada: På jakt efter äkta flamenco  

Jag reste till Granada främst för att uppleva två saker, Alhambra och flamenco. Och i likhet med många andra kulturturister i jakt på ”the real thing” undrade jag om det fanns någon ”äkta” flamenco kvar i Granada? Och som så ofta sker när man söker efter ett svar hittar man ett annat - mycket viktigare - svar.

Granada är en av Flamencon födelseplatser och dagens flamenco är ett resultat av att Andalusien i allmänhet och Granada i synnerhet präglats av att muslimsk, judisk, kristen och romsk kultur mötts, stötts och blandats med varandra.

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Och ja, trots McDonalds, Coca Cola och en blomstrande turistindustri finns det ”äkta” flamenco i Granada, även för en tillfällig besökare. Till exempel kan man se (ännu) oetablerade grupper uppträda på restauranger, jag såg en grupp som bestod av fyra medlemmar, Pilar Fatardo (dans), Sergio ”El Colorado” (sång), José Cortés (dans, sång, tablas) och Alfredo Mesa (gitarr). De fyra hade karisma och de var samspelta vilket gjorde att de kunde ta ut svängarna och utmana varandra. De hade också den närvaro och nerv, parat med teknisk skicklighet, som krävs för att uppnå ett tillstånd av vibrerande energi - en förutsättning för riktigt bra flamenco.  

Att få tillfälle att se oetablerade unga artister är en orsak att resa till andra länder eftersom det endast är på plats man kan se sådana framträdanden, inte bara i flamenco utan i alla sorters dans. Det är på plats som man kan se unga, lovande och ambitiösa grupper/artister som inte är tillräckligt resursstarka för att ta sig utom landets gränser. De är ofta, i likhet med de fyra ovannämnda, mycket sevärda och kan till och med vara intressantare än vissa överetablerade stjärnor som slentrianmässigt ger show efter show.

Den bild turisten ofta ser...

Den bild turisten ofta ser...

Visst finns det också ”turistflamenco”, som den kallades av mina lokala kontakter. Men inte heller här är det så enkelt som det låter. Det var definitivt ingen ”vykortsflamenco” med artister i grälla färger, snarare en trött flamenco i en överexploaterad klassisk flamencomiljö. Men det som egentligen gjorde det till något man som flamencointresserad helst vill undvika var publiken. Cueva Los Tarantos båda grottor var bräddfyllda av turister som storögt betraktade, fotograferade och filmade den för dem exotiska dansen. Artisterna hade antingen sett bättre dagar eller så var de bara uttråkade av att dag efter dag behöva uppträda inför turister - som vilken sevärdhet som helst.

Det finns både likheter och skillnader mellan de gästspel som kommer till oss på turnéer och denna ”turistföreställning”. Hur föreställningen blir beror en hel del på sammansättningen av publiken. Om majoriteten i publiken består av personer som ser föreställningen som något exotiskt (oavsett om det är klassisk balett, flamenco eller tango eller någon annan dans) är risken stor att det blir en mer eller mindre oengagerad uppvisning. Detta upplevde jag för några år sedan under en Svansjöföreställning på Globen, brrrrrrrr…

Ett handfast exempel på hur viktig publiken är för att skapa en upplevelse fick jag i Alhambra. Under mitt första besök på dagtid passerades jag av busslast efter busslast av turister. Det var så slentrianmässigt oengagerat att jag fick en känsla av att de kunde ha befunnit sig var som helst bara det fanns ett tillräckligt berömt monument att bli fotograferad framför. Några dagar senare, nära midnatt, var vi fem personer som satt helt stilla i ena änden av Patio de los Arrayanes. Vi var en fullständigt uppmärksam och närvarande publik. Och vi fick vår belöning, vi fick se monumentet komma till liv och se stenarna dansa inför våra ögon.

Och det tror jag även hade hänt om flamencoartisterna i Cueva Los Tarantos plötsligt upptäckt att publiken framför dem var totalt engagerad. En föreställning skapas inte endast på scenen utan också i salongen, av publiken vars koncentration och medvetna närvaro bidrar till att stimulera och utmana artisterna.

Lena Andrén
9 nov 2009


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil