Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andren i Granada: På jakt efter äkta flamenco  

Jag reste till Granada främst för att uppleva två saker, Alhambra och flamenco. Och i likhet med många andra kulturturister i jakt på ”the real thing” undrade jag om det fanns någon ”äkta” flamenco kvar i Granada? Och som så ofta sker när man söker efter ett svar hittar man ett annat - mycket viktigare - svar.

Granada är en av Flamencon födelseplatser och dagens flamenco är ett resultat av att Andalusien i allmänhet och Granada i synnerhet präglats av att muslimsk, judisk, kristen och romsk kultur mötts, stötts och blandats med varandra.

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Och ja, trots McDonalds, Coca Cola och en blomstrande turistindustri finns det ”äkta” flamenco i Granada, även för en tillfällig besökare. Till exempel kan man se (ännu) oetablerade grupper uppträda på restauranger, jag såg en grupp som bestod av fyra medlemmar, Pilar Fatardo (dans), Sergio ”El Colorado” (sång), José Cortés (dans, sång, tablas) och Alfredo Mesa (gitarr). De fyra hade karisma och de var samspelta vilket gjorde att de kunde ta ut svängarna och utmana varandra. De hade också den närvaro och nerv, parat med teknisk skicklighet, som krävs för att uppnå ett tillstånd av vibrerande energi - en förutsättning för riktigt bra flamenco.  

Att få tillfälle att se oetablerade unga artister är en orsak att resa till andra länder eftersom det endast är på plats man kan se sådana framträdanden, inte bara i flamenco utan i alla sorters dans. Det är på plats som man kan se unga, lovande och ambitiösa grupper/artister som inte är tillräckligt resursstarka för att ta sig utom landets gränser. De är ofta, i likhet med de fyra ovannämnda, mycket sevärda och kan till och med vara intressantare än vissa överetablerade stjärnor som slentrianmässigt ger show efter show.

Den bild turisten ofta ser...

Den bild turisten ofta ser...

Visst finns det också ”turistflamenco”, som den kallades av mina lokala kontakter. Men inte heller här är det så enkelt som det låter. Det var definitivt ingen ”vykortsflamenco” med artister i grälla färger, snarare en trött flamenco i en överexploaterad klassisk flamencomiljö. Men det som egentligen gjorde det till något man som flamencointresserad helst vill undvika var publiken. Cueva Los Tarantos båda grottor var bräddfyllda av turister som storögt betraktade, fotograferade och filmade den för dem exotiska dansen. Artisterna hade antingen sett bättre dagar eller så var de bara uttråkade av att dag efter dag behöva uppträda inför turister - som vilken sevärdhet som helst.

Det finns både likheter och skillnader mellan de gästspel som kommer till oss på turnéer och denna ”turistföreställning”. Hur föreställningen blir beror en hel del på sammansättningen av publiken. Om majoriteten i publiken består av personer som ser föreställningen som något exotiskt (oavsett om det är klassisk balett, flamenco eller tango eller någon annan dans) är risken stor att det blir en mer eller mindre oengagerad uppvisning. Detta upplevde jag för några år sedan under en Svansjöföreställning på Globen, brrrrrrrr…

Ett handfast exempel på hur viktig publiken är för att skapa en upplevelse fick jag i Alhambra. Under mitt första besök på dagtid passerades jag av busslast efter busslast av turister. Det var så slentrianmässigt oengagerat att jag fick en känsla av att de kunde ha befunnit sig var som helst bara det fanns ett tillräckligt berömt monument att bli fotograferad framför. Några dagar senare, nära midnatt, var vi fem personer som satt helt stilla i ena änden av Patio de los Arrayanes. Vi var en fullständigt uppmärksam och närvarande publik. Och vi fick vår belöning, vi fick se monumentet komma till liv och se stenarna dansa inför våra ögon.

Och det tror jag även hade hänt om flamencoartisterna i Cueva Los Tarantos plötsligt upptäckt att publiken framför dem var totalt engagerad. En föreställning skapas inte endast på scenen utan också i salongen, av publiken vars koncentration och medvetna närvaro bidrar till att stimulera och utmana artisterna.

Lena Andrén
9 nov 2009


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil