Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, Specialkrönika: performance… performance… performance…

I sina bästa stunder är performanceföreställningar upplevelser som vänder upp och ned på idéer, föreställningsformer, fördomar och som till och med förmår väcka existentiella tankar. Men benämningen performance kan också, förefaller det mig, användas som ursäkt för en dålig eller bristfällig föreställningsidé.

Gob Squad – Charmig och skicklig!
Mitt första möte med Gob Squad var när de under invigningskvällen av Perfect Performance (23/10) genomförde ett maratonperformance inspirerad av galor med galapettrar och divor på röda mattan. Intervjuerna återgavs på en monitor inne i Dansens Hus foajé.

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Jag imponerades av hur följsamma de var mot de personer ur publiken som fick agera stjärnor och hur snabbt de fångade upp deras idéer och spann vidare på dem. Samma intresse för och lyhördhet gentemot publiken genomsyrade Gob Squad’s Kitchen (24/11, Kulturhuset, Hörsalen) som är en fri remake av Warhols film Kitchen från 1965 som fångade sextiotalets omvälvande nya livsstil. I avslutningen på föreställningen har medlemmar ur publiken ersatt de fyra medlemmarna i Gob Squad som med hjälp av headsets ger dem repliker och instruktioner. Tack vare deras förmåga att få de utvalda ur publiken att slappna av och gå in i sina roller blir det en helt underbar upplevelse där dessa spontaninkallade aktörer gör en magnifik insats.

Medlemmarna i Gob Squad är också mycket bra på att fånga upp gestalterna i filmen. Deras eget tillägg, den entusiastiske BBC-speakern vars uppriktiga engagemang för ämnet (i det här fallet det som sker i filmen) når komiska höjder. Men det finns en värme i relationen till karaktärerna, såväl ”speakern” som personerna i filmen, en värme som gör föreställningen till en tankemättad feelgoodupplevelse. Film, ja det är ju ingen film utan filmens förlopp återskapas bakom en genomskinlig filmduk. Med ett och annat tillägg, till exempel ett utdrag ur Warhols kontroversiella korffilm Blow Job. Av och till träder aktörerna ut ur filmen, ut på scenen framför filmduken och kommunicerar direkt med publiken, något de som sagt gör mycket, mycket bra.   

Goldfish.  Fotograf Joel Heng

Goldfish. Fotograf Joel Heng

Goldfish is Meant for Dying – Guldfisken, kanske inte så gullig som du tror…
Vem skulle ha kunnat tro att man skulle kunna göra en spännande performance om guldfiskar? Men i Goldfish is Meant for Dying (22/10, WELD) gör den norske performanceartisten Rudi Skotheim Jensen den knubbiga orange vatteninvånaren till huvudperson. I föreställningens första del gestaltar han Bernard, den entusiastiske föreläsaren som äääääällllssskar sitt ämne över allt annat på denna jord. Och som inte för en sekund tvivlar på att hans lika älskade åhörarskara gör det också. Det är bedårande och extremt medryckande, så mycket att jag kommer på mig att fundera på om jag inte borde skaffa mig det där guldfiskdressyrkittet som fanns att köpa i foajén.

Men plötsligt faller verklighetens allvar över mig i form av the mermaid syndrom. Utan att jag inser vart han är på väg tvingar Jensen mig att bli medveten om verklighetens grymma spel med våra gener i form av denna mycket allvarliga missbildning. Mitt omedvetna hinner inte få upp de vanliga skyddsvallarna som gör att man inte verkligen berörs på djupet och inom mig kippar jag efter andan. Efter detta behöver man en paus. Och efter pausen får publiken möta Bernads kompis Bigfish, som visar att guldfiskar kanske inte är så gulliga som man gärna vill tro. När den stora uppblåsbara plastfisken med Jensens ansikte (projicering) svävar runt i WELDs stora scenrum får man en upplevelse av en varelse för vilken världsherravälde inte är en utopi. Därigenom blir guldfisken en metafor för människan, vars storlek och livsspann i ett globalt perspektiv blir lika oväsentligt som guldfiskens är för oss.  

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Shadow Games & Good Hands – mysiga partytricks… och????
Jag har svårt att förstå varför Eva Meyer-Keller fick förtroendet att framföra två föreställningar under Perfect Performance. Man skulle kunna säga att hennes verk förstärker uppfattningen att om man inte vet vad man skall kalla ett verk kan man kalla det performance. I Shadow Games (30/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) fick frivilliga ur publiken genomföra vad som skulle kunna beskrivas som samarbetsövningar. För publiken i lokalen framstod de som skuggor, som ett skuggspel som pågick under 7 minuter då man fick göra (nästan) vad man ville med de material man fick sig tilldelat. Det var rätt kul att göra och att se på. Men, frågar jag mig, vad var syftet? Som avslutning fick deltagarna placera två stickers på en tavla vilket skulle visa hur samspelt paret uppfattade sig.

Dagen efter visade Keller Meyer Good Hands (31/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) och före föreställningen framhölls att det var så viktigt att alla fick plats runt de runda borden att man helst inte ville ha övertalig publik sittande på gradängen. Detta lät spännande men när jag väl satt runt bordet kände jag att jag lika gärna kunde ha suttit och titta på från gradängen eftersom publikens medverkan nästan var lika med noll. Jo, vi fick välja en repris och göra något litet partytrick alla tillsammans. Huvudnumret är bakandet av ett pepparkakshus som i slutminuterna krossades av en diskokula.

Om det hade varit hemma hos någon, utan någon annan avsikt än att roa, och utan entréavgift hade jag inte haft något att invända. Men det här var två performanceföreställningar som utger sig för att ha något mer att säga. Tyvärr kunde jag inte finna någon underliggande tanke utan jag fick en känsla av att det mest handlade om att fylla ut tiden.

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

Field Work – I hotellrummets sublima ensamhet
Först anmäler jag mig hos en av Perfect Performance medarbetare (29/10, Clarion Hotel). Därefter gör en offentlig "Bed-in for Peace-"version i Clarions lobby på en av projektets sköna mjuka sängar och inför förbipasserande höstlovslediga turister som diskret sneglade åt oss som låg på sängarna. Till slut förs jag upp till det hotellrum där det mystiska Field Work Heine Rosdal Avdal och Yukiko Shinozaki utspelar sig. Nåja, så mystiskt var det nu inte. På en TV-skärm hälsas jag på sedvanligt sätt välkommen till Clarion Hotel och därefter följer en presentation av hotellkedjan. Därefter ser jag samma rum men med en annan gäst, en man som gör det man brukar göra i hotellrum och jag hör ljud som överensstämmer med de handlingar han utför, till exempel ljud från badrummet (från en mycket väl dold högtalare).

Efter en stund tröttnar jag på att sitta stilla på sängen och rör mig runt i det lilla rummet. Då ser jag överraskande mig själv på skärmen. En dold kamera fångar min bild och lägger in den i den befintliga bilden. Det är rätt kul och det roar mig en stund och får mig att tänka på den tillfällighet som präglar vistelsen i ett hotellrum. Nu är jag här men efter en viss tid är jag borta och någon annan har tagit min plats, i rummet och på TV skärmen. Därigenom blir denna opretentiösa performance en påminnelse om det efemära i den mänskliga existensen. Här idag, borta imorgon.

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a lost queen: Happening med kunglig glans
Charlotte Engelkes och Leif Elggren genomförde en inofficiell invigning av Konserthusets nya satsning på scenkonst. Concert for a Lost Queen (17/10, Grünewaldsalen). Verket kan beskrivas som en musikalisk performance i sex satser. Och en slutsats från denna första föreställning är att om Konserthuset vill visa scenkonst måste man skaffa en gradäng så att alla kan se vad som sker på scenen. Det Engelkes och Elggren gjorde var nämligen väl värt att se, till exempel spelade de i den första satsen – Duett för gapare – på ombyggda, elförstärkta och svartmålade spinnrockar, som man med lite fantasi kan säga lät som de tusen röster som utlovades i förhandsreklamen. Spinnrocken förde tanken till sagans onda drottning, som också fanns med i en video som visade en gammal svartklädd drottning som trots att hon sov såg rätt skräckinjagande ut.

Betydligt trevligare (om än avdöda) drottningar fanns det gott om i andra satsen – Etyder från andra sidan – som delvis bestod av en bildkavalkad av drottningar från medeltid till nutid. I tredje satsen – Storstråke inför Kröningen – trakterades mycket riktigt en enorm stråke medan det i fjärde satsen vankades Mirakel och Orakel från lustiga apparater samtidigt som det delades ut kronor till publiken som på så sätt även de kröntes. Vackraste avsnittet var Mässa för spökskepp som suggestivt frammanade upplevelsen av att vara på ett stilla dimhöljt hav där, efter ett långdraget inhalande, den förlorade drottningen fiskades upp och bjöds på kaffe och tårta (dock inte prinsesstårta). När drottningen återfunnits avfirades verkets apoteos med sista satsen vid namn Himmelsfärd, en sats som ägnades åt Himmelsdrottningen varefter verket avslutades med en viktlöst svävande drottningvinkning.  

Lena Andrén
23 nov 2009


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil