Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, Specialkrönika: performance… performance… performance…

I sina bästa stunder är performanceföreställningar upplevelser som vänder upp och ned på idéer, föreställningsformer, fördomar och som till och med förmår väcka existentiella tankar. Men benämningen performance kan också, förefaller det mig, användas som ursäkt för en dålig eller bristfällig föreställningsidé.

Gob Squad – Charmig och skicklig!
Mitt första möte med Gob Squad var när de under invigningskvällen av Perfect Performance (23/10) genomförde ett maratonperformance inspirerad av galor med galapettrar och divor på röda mattan. Intervjuerna återgavs på en monitor inne i Dansens Hus foajé.

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Jag imponerades av hur följsamma de var mot de personer ur publiken som fick agera stjärnor och hur snabbt de fångade upp deras idéer och spann vidare på dem. Samma intresse för och lyhördhet gentemot publiken genomsyrade Gob Squad’s Kitchen (24/11, Kulturhuset, Hörsalen) som är en fri remake av Warhols film Kitchen från 1965 som fångade sextiotalets omvälvande nya livsstil. I avslutningen på föreställningen har medlemmar ur publiken ersatt de fyra medlemmarna i Gob Squad som med hjälp av headsets ger dem repliker och instruktioner. Tack vare deras förmåga att få de utvalda ur publiken att slappna av och gå in i sina roller blir det en helt underbar upplevelse där dessa spontaninkallade aktörer gör en magnifik insats.

Medlemmarna i Gob Squad är också mycket bra på att fånga upp gestalterna i filmen. Deras eget tillägg, den entusiastiske BBC-speakern vars uppriktiga engagemang för ämnet (i det här fallet det som sker i filmen) når komiska höjder. Men det finns en värme i relationen till karaktärerna, såväl ”speakern” som personerna i filmen, en värme som gör föreställningen till en tankemättad feelgoodupplevelse. Film, ja det är ju ingen film utan filmens förlopp återskapas bakom en genomskinlig filmduk. Med ett och annat tillägg, till exempel ett utdrag ur Warhols kontroversiella korffilm Blow Job. Av och till träder aktörerna ut ur filmen, ut på scenen framför filmduken och kommunicerar direkt med publiken, något de som sagt gör mycket, mycket bra.   

Goldfish.  Fotograf Joel Heng

Goldfish. Fotograf Joel Heng

Goldfish is Meant for Dying – Guldfisken, kanske inte så gullig som du tror…
Vem skulle ha kunnat tro att man skulle kunna göra en spännande performance om guldfiskar? Men i Goldfish is Meant for Dying (22/10, WELD) gör den norske performanceartisten Rudi Skotheim Jensen den knubbiga orange vatteninvånaren till huvudperson. I föreställningens första del gestaltar han Bernard, den entusiastiske föreläsaren som äääääällllssskar sitt ämne över allt annat på denna jord. Och som inte för en sekund tvivlar på att hans lika älskade åhörarskara gör det också. Det är bedårande och extremt medryckande, så mycket att jag kommer på mig att fundera på om jag inte borde skaffa mig det där guldfiskdressyrkittet som fanns att köpa i foajén.

Men plötsligt faller verklighetens allvar över mig i form av the mermaid syndrom. Utan att jag inser vart han är på väg tvingar Jensen mig att bli medveten om verklighetens grymma spel med våra gener i form av denna mycket allvarliga missbildning. Mitt omedvetna hinner inte få upp de vanliga skyddsvallarna som gör att man inte verkligen berörs på djupet och inom mig kippar jag efter andan. Efter detta behöver man en paus. Och efter pausen får publiken möta Bernads kompis Bigfish, som visar att guldfiskar kanske inte är så gulliga som man gärna vill tro. När den stora uppblåsbara plastfisken med Jensens ansikte (projicering) svävar runt i WELDs stora scenrum får man en upplevelse av en varelse för vilken världsherravälde inte är en utopi. Därigenom blir guldfisken en metafor för människan, vars storlek och livsspann i ett globalt perspektiv blir lika oväsentligt som guldfiskens är för oss.  

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Shadow Games & Good Hands – mysiga partytricks… och????
Jag har svårt att förstå varför Eva Meyer-Keller fick förtroendet att framföra två föreställningar under Perfect Performance. Man skulle kunna säga att hennes verk förstärker uppfattningen att om man inte vet vad man skall kalla ett verk kan man kalla det performance. I Shadow Games (30/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) fick frivilliga ur publiken genomföra vad som skulle kunna beskrivas som samarbetsövningar. För publiken i lokalen framstod de som skuggor, som ett skuggspel som pågick under 7 minuter då man fick göra (nästan) vad man ville med de material man fick sig tilldelat. Det var rätt kul att göra och att se på. Men, frågar jag mig, vad var syftet? Som avslutning fick deltagarna placera två stickers på en tavla vilket skulle visa hur samspelt paret uppfattade sig.

Dagen efter visade Keller Meyer Good Hands (31/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) och före föreställningen framhölls att det var så viktigt att alla fick plats runt de runda borden att man helst inte ville ha övertalig publik sittande på gradängen. Detta lät spännande men när jag väl satt runt bordet kände jag att jag lika gärna kunde ha suttit och titta på från gradängen eftersom publikens medverkan nästan var lika med noll. Jo, vi fick välja en repris och göra något litet partytrick alla tillsammans. Huvudnumret är bakandet av ett pepparkakshus som i slutminuterna krossades av en diskokula.

Om det hade varit hemma hos någon, utan någon annan avsikt än att roa, och utan entréavgift hade jag inte haft något att invända. Men det här var två performanceföreställningar som utger sig för att ha något mer att säga. Tyvärr kunde jag inte finna någon underliggande tanke utan jag fick en känsla av att det mest handlade om att fylla ut tiden.

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

Field Work – I hotellrummets sublima ensamhet
Först anmäler jag mig hos en av Perfect Performance medarbetare (29/10, Clarion Hotel). Därefter gör en offentlig "Bed-in for Peace-"version i Clarions lobby på en av projektets sköna mjuka sängar och inför förbipasserande höstlovslediga turister som diskret sneglade åt oss som låg på sängarna. Till slut förs jag upp till det hotellrum där det mystiska Field Work Heine Rosdal Avdal och Yukiko Shinozaki utspelar sig. Nåja, så mystiskt var det nu inte. På en TV-skärm hälsas jag på sedvanligt sätt välkommen till Clarion Hotel och därefter följer en presentation av hotellkedjan. Därefter ser jag samma rum men med en annan gäst, en man som gör det man brukar göra i hotellrum och jag hör ljud som överensstämmer med de handlingar han utför, till exempel ljud från badrummet (från en mycket väl dold högtalare).

Efter en stund tröttnar jag på att sitta stilla på sängen och rör mig runt i det lilla rummet. Då ser jag överraskande mig själv på skärmen. En dold kamera fångar min bild och lägger in den i den befintliga bilden. Det är rätt kul och det roar mig en stund och får mig att tänka på den tillfällighet som präglar vistelsen i ett hotellrum. Nu är jag här men efter en viss tid är jag borta och någon annan har tagit min plats, i rummet och på TV skärmen. Därigenom blir denna opretentiösa performance en påminnelse om det efemära i den mänskliga existensen. Här idag, borta imorgon.

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a lost queen: Happening med kunglig glans
Charlotte Engelkes och Leif Elggren genomförde en inofficiell invigning av Konserthusets nya satsning på scenkonst. Concert for a Lost Queen (17/10, Grünewaldsalen). Verket kan beskrivas som en musikalisk performance i sex satser. Och en slutsats från denna första föreställning är att om Konserthuset vill visa scenkonst måste man skaffa en gradäng så att alla kan se vad som sker på scenen. Det Engelkes och Elggren gjorde var nämligen väl värt att se, till exempel spelade de i den första satsen – Duett för gapare – på ombyggda, elförstärkta och svartmålade spinnrockar, som man med lite fantasi kan säga lät som de tusen röster som utlovades i förhandsreklamen. Spinnrocken förde tanken till sagans onda drottning, som också fanns med i en video som visade en gammal svartklädd drottning som trots att hon sov såg rätt skräckinjagande ut.

Betydligt trevligare (om än avdöda) drottningar fanns det gott om i andra satsen – Etyder från andra sidan – som delvis bestod av en bildkavalkad av drottningar från medeltid till nutid. I tredje satsen – Storstråke inför Kröningen – trakterades mycket riktigt en enorm stråke medan det i fjärde satsen vankades Mirakel och Orakel från lustiga apparater samtidigt som det delades ut kronor till publiken som på så sätt även de kröntes. Vackraste avsnittet var Mässa för spökskepp som suggestivt frammanade upplevelsen av att vara på ett stilla dimhöljt hav där, efter ett långdraget inhalande, den förlorade drottningen fiskades upp och bjöds på kaffe och tårta (dock inte prinsesstårta). När drottningen återfunnits avfirades verkets apoteos med sista satsen vid namn Himmelsfärd, en sats som ägnades åt Himmelsdrottningen varefter verket avslutades med en viktlöst svävande drottningvinkning.  

Lena Andrén
23 nov 2009


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil