Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Den heta danshösten fortsatte

Den här perioden har innehållit spännande föreställningar av Björn Elisson, Cristina Caprioli, Cullbergbaletten, en Sverigepremiär av Kungliga Balettens konstnärliga ledare Marc Ribaud, två ’repriser’ och ett långväga besök – som mycket, mycket gärna får komma i repris.

Vietnam National Opera and Ballet Theatre: Munsbit med mersmak
En munsbit som gav mersmak, så skulle man kunna beskriva det vietnamesiska minigästspelet med fyra dansare från Vietnam National Opera and Ballet Theatre i Hanoi (2/11, MDC c/o Capitol). Dansarna Thanh Cao Chi, Toan Cao Duc, Hang Nguyen Thi Thuy och Luong Phan Van gör ett kort nedslag i Stockholm på vägen hem till Hanoi efter att ha medverkat i Skånes Dansteaters succéprogram Black Silk.

Hai Mat. Fotograf Malin Arnesson

Hai Mat. Fotograf Malin Arnesson

Programmet består av läckerbitar från Heart of Silk av Pontus Lidberg och Desire, Chaos and Geometry av Åsa Unander-Scharin. De klassiskt skolade dansarna har en silkig mjukhet och en luftighet som såväl Unander-Scharin och Liedberg drar nytta av i sina koreografier. Därtill är de fyra så samdansade att de känns som en enda organism när de är på scenen samtidigt.

Som avslutning visas Hai Mat, verket är skapat av Toan Cao Duc och ingick även det i Black Silk. Verket är förmodligen den första samtida vietnamesiska koreografi som visats i Sverige. En vietnamesisk sång skapar en vemodig emotionell klangbotten till verket som diskuterar människans förmåga till godhet och ondska. Koreografin har en estetiskt tilltalande form som förhöjs av den subtila kommunikation som finns mellan dansarna. Inte minst i avslutningen då de oväntat bildar en mångarmad gudagestalt vars armar genomför sirligt eleganta mudras.

Nicole Rhodes och Nikolaus Fotiadis i Coppelia. Fotograf Carl Thorborg

Nicole Rhodes och Nikolaus Fotiadis i Coppelia. Fotograf Carl Thorborg

Kungliga Baletten: En riktigt skön måbra balett
Kungliga Balettens höstpremiär utgörs av balettchefen Marc Ribauds version av balettklassikern Coppelia (6/11, Kungliga Operan). Baletten skapades 2003 för Nice Operans Balett och dansas till Léo Delibes originalmusik från 1870.   

Första gången Coppelia sattes upp på Operan var 1896 och Marc Ribauds version utspelar sig också kring förra sekelskiftet. Handlingen är förlagd till en filmateljé. Ett intelligent drag eftersom den klassiska balettens formspråk passar utmärkt för stumfilmens dramatiska stil och förkärlek för melodramatiska effekter. Dirk Hofacker fångar upp det unga seklets optimism och elegans i kostym och i scenografin, som också lyckas skapar en känsla av att befinna sig i en luftigt ljus studio. Vissa av balettens scener har inspirerats av filmer skapade av Georges Méliès, en av den tidens ”demonregissörer”. Till exempel inleds baletten med en surrealsitsisk scen där demoner slänger unga kvinnor i en kokande gryta och lite senare sätter eleganta vampyrer njutningsfullt huggtänderna i sköna damer.

Ribauds Coppelia har inga ambitioner att vara nyskapande eller djupsinnig däremot präglas verket av esprit och elegans och av en önskan att underhålla publiken som också undfägnas med inslag av ”hard core” balett. Huvudrollsinnehavarna, Nicole Rhodes (Svanhilda), Nikolaus Fotiadis (Franz) och Christian Rambe (Georges Méliès), samt övriga medverkande, är väl utvalda och gör det mesta möjliga av sina roller. Och det gör också Kungliga Hovkapellet, som deltar med liv och lust under ledning av Philippe Beran.

Cristina Caprioli: En lustfylld besatthet av rörelsens möjligheter
Så diskret att det känns underjordiskt visar koreografen och professorn Cristina Caprioli sitt senaste projekt cccover (20/11, Danscentrums stora studio) i samarbete med dansarna Julia Sundberg, Anja Arnquist och Johanna Klint.

Dansen löper i likhet med språket en konstant risk att reduceras till ett medium för kommunikation eller till en rent estetisk upplevelse. Men i cccover verkar Cristina Caprioli sträva efter att uppnå ett tillstånd där dansens frigör sig från såväl betydelse som estetik. Hon gör det genom att först locka publiken att fokusera på enskilda rörelser som minimala förskjutningar i höfter eller axlar. Därefter får hon oss att inse hur styrt seendet är av invanda mönster och konventioner. Till exempel genomför dansaren en rörelsesekvens med höger fot, och jag förväntar mig omedvetet en fortsättning – som inte kommer. Lite senare kommer en sekvens som först känns som ett upplivande (om än överraskande) inslag av humor men som gradvis faller isär och tydliggör att munnens rörelse, som jag uppfattat som ett leende, egentligen inte behöver vara ett leende. Munnens muskler kan forma sig oberoende av kroppens emotionella tillstånd. Och trots att detta är en självklarhet blir det just då en ahaupplevelse som gör mig delaktig i det utforskande som pågår på scenen. Tillsammans utforskar vi, koreografen, dansarna och jag själv en annorlunda rörelseverklighet.

Denna första timslånga del av cccover fungerar också som en förberedelse för kvällens andra del som består av slope. Jag känner igen verket från ett Dansparty på Dansens Hus men då var det en lösryckt koreografi, som en del i ett collage. Nu blir slope en logisk kulmination av rörelseförloppet i första delen av cccover. Det rika – och vildvuxna – flödet av rörelser på den långsträckta scenen koncentreras nu till en minimal, sluttande yta. Effekten blir likt den som uppstår när ett flöde av ord plötsligt koncentrerats till en enda mening.  

Up Close: T.v. Agnieszka Dlugoszewska, Joaquim de Santana och t.h.  Marylise Tanvet, Kenneth Bruun Carlson . Fotograf Carl Thorborg

Up Close: T.v. Agnieszka Dlugoszewska, Joaquim de Santana och t.h. Marylise Tanvet, Kenneth Bruun Carlson . Fotograf Carl Thorborg

Cullbergbaletten: Dans utan konstlade tillsatser
Cullbergbalettens höstprogram Up Close (25/11, Lilla Scen, Dansens Hus) består av xspectacle (2004) av Crystal Pite och JJ’s voices, ett nyskapat verk av Benoît Lachambre. När jag ser verket tänker jag att om det fanns en ekologisk danskonst så skulle den se ut just så här. Rörelsespråket är organiskt och ’tillsatserna’, kostym, scenografi och ljus, är fria från förkonstling. Det märks också att verken har tillkommit genom noggrant genomförda processer och inte hastigt repeterats in. Råvaran, Cullbergbalettens dansare, är av yppersta kvalité. Dessutom framförs verken i en liten salong vars mänskliga proportioner gör att publiken kan se minsta lilla rörelseskiftning.

I xspectacle bildar tio dansare ett konglomerat av kroppar som ömsom drar sig samman, ömsom sprids ut över scenen. Då och då hörs kommandoord som leder in den kollektiva rörelsen i en ny riktning. Dansarnas nära samspel fångar upp Pites subtila humor som genomsyrar det finstämda verket vars flöde stannas upp av solon och duetter som dansarna gör till fint utmejslade konstverk.

JJ’s voices börjar redan under pausen när individer med nerdragna huvor mycket långsamt ålar sig fram under den främsta bänkraden in mot centrum av scenen. De sju rör sig med mjuka långsamma rörelser tills Janis Joplins röst trasar sönder tystnaden och får koreografin att explodera i spastiska rörelsesekvenser i ett vanvettigt tempo.

Dansarna framstår ömsom som opersonliga trasdockor, ömsom som individer som möter publiken med en brutal direkthet. Inte minst gäller det Isaac Spencer som i ett plågsamt utdraget, halsbrytande solo i verkets slutfas vänder ut och in på sig själv – och publiken.

Lachambre har i JJ’s voices skapat ett knivskarpt avtryck av samtidsmänniskan, en individ som växlar mellan nertryckt anonymitet och desperat utlevelse. Det är en tung men samtidigt mycket befriande upplevelse att bli konfronterad av någon som vågar se oss sådana som vi har blivit.

Anja Birnbaum i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Anja Birnbaum i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Björn Elisson: En suggestiv mångbottnad triptyk  
Björn Elissons nya verk De allvetande hundarna (21/11, Fylkingen) är en tredelad dans-, text- och ljudinstallation. Titeln kommer från en dikt av poeten Johanna Ekström som också utgör en del av denna mörkt suggestiva mångbottnade triptyk. För att förbereda publiken visas en film av Bengt Wanselius där Anja Birnbaum tolkar Elissons extremt avskalade koreografi i ett ökenliknande landskap.

Föreställningen inleds av en duett skapad av Elisson och framförd av dansarna Katarina Eriksson och Anja Birnbaum. De dansar i ett scenrum som i sig själv är ett konstverk skapat av Peter O Andersson där långsamt tinande (!) tygskulpturer skapar oväntade och dramatiska förändringar. Mest dramatiskt är dock ljuset av Tobias Hallgren som skapar rum i rummet, rum där koreografin långsamt skulpteras fram i rummets spänningsfält. Ett rum som är så fascinerande att publiken, trots att den uppmanas att röra sig, stillar sig i en allt mer koncentrerad uppmärksamhet.

Dansen följs av Johanna Ekströms pregnanta röst som smeker fram ord fyllda av kompromisslös känsla samtidigt som de på ytan präglas av den nära vardaglighet som är hennes kännetecken. Föreställningen avslutas av Lars Åkerlunds komposition som både ger tillfälle till kontemplation och uppvaknande ur en föreställning som genom sin starka suggestiva prägel får mig att tänka på en seans.

Karina Reich & Bogdan Szyber: Charmerande men osammanhängande
Karina Reich och Bogdan Szybers nya föreställning Unknown pleasures (7/11, Hörsalen, Kulturhuset) består av tre delar och framförs av tre spännande artister. Trots detta får jag en känsla av att det inte är ett helt genomarbetat koncept och det känns mer som ett collage där den sammanbindande länken saknas.

Men detta förringar inte de tre fantastiska dansarnas insatser. De är strålande, inte minst Piotr Giro vars Michael Jackson imitationer är utan jämförelse. Men så är det nog rätt sällan en så skicklig dansare får tillfälle att göra en sådan roll. Giros Jacksondyrkande karaktär fångar med ömhet och humor den gränslösa beundran hängivna fans känner inför sina idoler.

Föreställningen inleds av Sandra Medina som förmår ge sin gestalt en pregnans som egentligen överskrider karaktärens rätt ytliga utformning. Men hon lyfter upp den banala koreografin till svindlande höjder och hennes samspel med Giros karaktär är helt ljuvligt.

Lite i periferin men ändå mycket närvarande är Dag Anderssons tystlåtna karaktär vars närvaro fungerar som stabilisator åt föreställningen.

Black Biist. Fotograf Mats Bäcker

Black Biist. Fotograf Mats Bäcker

Wim Vandekeybus/GöteborgsOperans balett: Suveräna Elin Klinga!
Wim Vandekeybus Black Biist hade urpremiär på GöteborgsOperan i februari i år och jag undrare om verket skulle hålla för ett andra möte och om det skulle fungera på  Dansens Hus betydligt mindre scen.

En nyhet denna gång var skådespelerskan Elin Klinga i rollen som den blinde siaren Eli~esias, en roll som trots sin framträdande plats i verket ändå känts relativt anonym under urpremiären. Men Klinga lyfter in karaktären i centrum av skeendet vilket förändrar upplevelsen av verket. Det är imponerande att se Klingas auktoritet, hur hon förvaltar rörelsematerialet och hennes suggestivt beslöjade röst suger till sig min uppmärksamhet. Intressant nog försvagas rollen Kreonmatt i motsvarande mån, vilket kan bero på att rollen denna gång inte görs av Mattias Sunesson, som även han har en stark närvaro och auktoritet. Därigenom blir denna version av Black Biist ett exempel på hur man genom att ändra i rollistan kan förändra upplevelsen av ett verk.

För övrigt fortsätter Black Biist att imponera genom att få en uttjatad klassiker att kännas dagsangelägen. Den skenbara konstlösheten i gestalternas framtoning får dem att komma nära och bli oväntat berörande. Och trots den betydligt mindre scenen fungerar de raffinerade scenografiska lösningarna. Huvudrollerna dansas även denna gång av Hlín Diego Hjálmarsdóttir som ”Madam”, Oidipus mor/hustru, och Dan Langeborg som ”Tyrannen”/Oidipus och jag blir lika imponerad denna gång av deras inträngande tolkningar av denna man och kvinna som plötsligt befinner sig i en mardrömslik situation.

Avslutningen med det lilla spädbarnet som bekymmerslöst leker med sina fötter – en blixtsnabb tillbakablick på spädbarnet Oidipus – blir en påminnelse om att vi alla föds oskyldiga oavsett vad som sedan sker.

Olaf Kollmannsperger och Jan-Erik Wikström i Våroffer. Fotograf Carl Thorborg

Olaf Kollmannsperger och Jan-Erik Wikström i Våroffer. Fotograf Carl Thorborg

Norberto dos Santos: Elektrifierande danskonst
Våroffer – vid kanten av ett stup (12/11, Dansmuseet) av Norberto dos Santos hade urpremiär år 2000 och då recenserade jag den i Nutida Dans. När jag efter föreställningen går tillbaka till min recension ser jag att jag trots att jag upplevde att koreografin – trots att den var välkomponerad, musikalisk och inte utan poänger – ändå inte lyckades tackla Stravinskijs modernistiska komposition. Nu när jag ser verket nio år senare upplever jag att dos Santos faktiskt lyckas bemöta musikens brutala genialitet. Det kan bero på att Jan-Erik Wikström idag är en verklig danskonstnär och inte ”bara” en mycket skicklig dansare eller på att dos Santos bättre lyckas tränga in i verket och därmed också överföra sina intentioner på ett mer framgångsrikt sätt till dansarna, Wikström, Olaf Kollmannsperger och AdiLiJiang Abudureheman. I vilket fall lyckas koreografin, trots att den är fast förankrad i den neoklassiska traditionen, denna gång gå i klinch med den modernistiska musiken (imponerande framförd av Monica och Carl-Axel Dominique) vilket resulterar i en hänsynslöst intensiv dansupplevelse.

Men först och främst är det ett unikt tillfälle att få se Jan-Erik Wikströms mästerliga danskonst i en närmast intim närhet. Tack vare att publiken sitter grupperad kring den rektangulära scenen i Dansmuseets atriumhall når den mest finstämda nyans i dansarens rörelse oförvanskad fram till betraktaren.    

Alaska. Fotograf Malin Arnesson

Alaska. Fotograf Malin Arnesson

Gunilla Heilborn/GöteborgsOperans balett: Mattias Suneson äger scenen!
Mötet mellan Gunilla Heilborn och GöteborgsOperans balett har resulterat i Alaska (5/11, Lilla Scen/Dansens Hus), en underbart galen och eftertänksam komedi.

I Gunilla Heilborns värld är Alaska en plats dit människor som inte lyckats särskilt bra någon annan stans flyttar. Och de nio personer som fyller den lilla kurslokalen med pedantiskt utplacerade stolar kan nog sägas vara just sådana udda gestalter. Skickligt och trovärdigt skapar GöteborgsOperans dansare sina karaktärer genom röst och rörelse och med stöd i de genomtänkta kostymerna, av Katarina Wiklund, som på pricken fångar just den karaktärens särart. Och skickligast av alla är Mattias Suneson och Andrzej Glosniak i rollerna som ’kursledare’, Suneson ger därtill sin karaktär en pedantisk nervositet som får mig att tänka på Gösta Ekmans Papphammar.

Alaska exemplifierar hur nyttigt och inspirerande det kan vara för en kreatör att möta ett nytt kollektiv som i sin tur kan avlockas nya sidor. I mötet med GöteborgsOperans dansare försvinner den slentrian som jag tyckt mig kunna skönja i Heilborns senaste verk. Därför känns den film, som fyller ut en kvart, som en onödig longör eftersom jag hellre ser mer av de närvarande dansarna. Därtill får det mig att undra om Heilborn inte riktigt litar på att det nya kollektivet kan förvalta hennes material lika bra som hennes vanliga samarbetspartners, som medverkar i filmen.  

Andersson Dance Comoany i Pacing in Vaudeville. Fotograf Erik Berg

Andersson Dance Comoany i Pacing in Vaudeville. Fotograf Erik Berg

Andersson dance company: Vackert… men uddlöst
Pacing in Vaudeville (17/11, Dansens Hus) av Örjan Andersson/Anderson dance company utspelar sig symptomatiskt nog på en vit matta. På något sätt känns det som om Andersson i jakten på det perfekta verket har blivit så välanpassad att han symboliskt sett väljer att ’hålla sig på mattan’. Tyvärr, eftersom jag förväntar mig mer än ett vackert och väldansat verk av en så skicklig koreograf som Andersson. Men kanske beror det (åtminstone delvis) på att verket tillkommit som ett residens i Halland och inte i Stockholm. Det är dessutom baserat på ett material som tillkommit i samband med programmet Möt koreografen som riktat sig till en dansovan målgrupp.

De fem dansarna gör sitt yttersta för att utvinna mesta möjliga ur koreografin och det är deras individuella insatser som slutligen vinner över mig. Alexandra Sendes skira och ändå järnstarka gestalt, Henrik Wikmans prilliga gestalt som på alla vis försöker hålla kontroll samtidigt som han fyller scenen med sin närvaro från första steget. Thomas Holm Radils kraftfulla gestalt ger koreografin tyngd och en närmast skulptural form. Och som alltid spänningssätter Jens Sethzmans scenografi och ljus Anderssons koreografi, denna gång genom en finurlig uppsättning stora byggbara klossar.

Ur Diary med Cas Public. Fotograf Louise Leblanc

Ur Diary med Cas Public. Fotograf Louise Leblanc

Cas public: Kass attityd!
Föreställningen Diary av Hélène Blackburn och hennes kompani Cas public (13/11, Dansens Hus) känns som om den var beställd av den kristet konservativa högern i USA, för vad sägs om en föreställning som påpekar att kärlek är någon för 1 man och 1 kvinna? OK, det fanns några inslag som kunde tolkas som samkönad romantik men de var så särskrivna och marginaliserade att de snarare fungerade som ett påpekande att detta är något så udda att man inte behöver ta med det i räkningen. Dessutom kan man fråga sig varför de kvinnliga dansarna var halvnakna medan de manliga dansarna var ordentligt påklädda? Manliga dansare som dessutom mest fungerade som stöd för de sprattlande tåspetsballerinorna.

Konceptet och koreografin känns nattståndet på gränsen till reaktionärt och man kan fråga sig hur man kan köpa in en sådan här föreställning till Dansnät Sverige? I synnerhet när det finns så många mycket mer spännande och vackrare föreställningar.

Lena Andrén
27 dec 2009



  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil