Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Jubileumsåret för Ballets Russes


avslutades i Paris.

Runt hela dansvärlden har 100-årsminnet av den första säsongen med Sergej Diaghilevs Ballets Russes i Paris 1909 varit den stora händelsen. I Sverige firat av Dansmuseet Länk till annan webbplats. i Stockholm med den magnifika utställningen av originalkostymer från den epokgörande balettens verksamhet 1909 till 1929. Kungliga Baletten kommer litet efter med premiären av programmet Bolero, Les Noces, Våroffer den 23 april.

Med ett hundrafemtital kostymer i praktfulla färger och motiv från såväl Rysslands primitiva forntid som exotiska miljöer från när och fjärran inom det stora ryska väldet, utgör Dansmuseets utställning en fascinerande och överväldigande upplevelse. Under oktober visade museet dessutom en serie föreställningar av Stravinskijs Våroffer i stark och gripande koreografi av Norberto dos Santos.

Skiss av Leon Bakst till Schéhérazade 1910. Foto Dansmuseet

Skiss av Leon Bakst till Schéhérazade 1910. Foto Dansmuseet

Utställningen står kvar ända till 25 april – MISSA DEN INTE! Ta även del av museets rika filmprogram – gratis! Sedan kan man ta med sig hela utställningen hem i form av den vackra och överdådiga "katalogen" –
360 sidor i stort format – en fantastisk redovisning av alla museets Ballets Russes-kostymer (Bokförlaget Langenskiöld). I vackra helsides färgbilder med utförliga beskrivningar av kostymernas utförande och redogörelse av det stora bevarande- och renoveringsarbete som utförts – främst av museets intendent och konservator under många år Constance af Trolle med god assistans av Nils-Albert Eriksson.

Boken har en inledande bakgrundstext av museichefen Dr Erik Näslund. Alla de olika konstnärerna och baletterna presenteras ingående. Ett minus är att bokens designers har fortsatt trenden från boken om Rolf de Maré med en myckenhet av mycket finstilt text och ibland starka bakgrundsfärger till denna text. Alla läsare är inte 25 år och har 100 procent synskärpa!
– - –
Dansportalen skrev i juli om John Neumeiers oförglömliga och fullödiga 'Ballettage' i Hamburg, som till största delen ägnades Ballets Russes. Nu avslutar vi året med en rapport från platsen där det hela började – i Paris –  där baletten vid Opéra National de Paris Länk till annan webbplats. visade sitt jubileumsprogram och en egen exklusiv utställning i Palais Garnier, i dagligt tal: Parisoperan.

Jubileumsföreställningen
Den välmatade föreställningen omfattade fyra portalverk ur Ballets Russes repertoar: Le Spectre de la Rose (Rosendrömmen), L'Après-midi d'un faune (En fauns eftermiddag). Le Tricorne (Den trekantiga hatten) och Pétrouchka.(Petrusjka).

Mathias Heymann i Le Spectre de la rose. Foto Opéra National de Paris

Mathias Heymann i Le Spectre de la rose. Foto Opéra National de Paris

En av anledningarna till att Les Ballets Russes blev sådan sensation var de starka och dramatiska manliga dansarna och främst bland dem Vaslav Nijinskij. Med sin animaliska mjukhet och androgyna framtoning var rosens själ i Mikhail Fokins Le Spectre de la Rose en av hans mest spektakulära rolltolkningar. Nu framfördes rollen av Parisoperans unga étoile (stjärndansare) Emmanuel Thibault som med stark och vacker teknik och mjuk känslighet lyckades övertyga som personifikation av den ros som den unga flickan – fint gestaltad av Delphine Moussin – mottagit under en vårbal och återupplever i drömmen när hon sjunker ner i en fåtölj, trött efter dansen.
Vaslav Nijinskij som faunen.

Vaslav Nijinskij som faunen.

En Fauns eftermiddag var Nijinskijs första egna koreografi (1912). Inspirerad av grekiska myter och vasmålningar porträtterade Nijinskij en faun som ser några nymfer dansa i en skogsglänta och upptänds till sexuella fantasier som utmynnar i en symbolisk orgasm. Scandale pyramidale 1912! Idag ser vi baletten som en poetisk idyll med starka erotiska undertoner.  Jérémie Bélingard hade den rätta utstrålningen medan nymfen Émilie Cozette var i svalaste laget.
Mjölnaren i perfekt tolkning av  José Martinez. Fotograf Sébastien Mathé

Mjölnaren i perfekt tolkning av José Martinez. Fotograf Sébastien Mathé

Den trekantiga hatten lever numera främst genom Manuel de Fallas färgstarka musik. En annan färgstark upplevelse är Pablo Picassos scenografi och kostymer (några kan skådas i original i Dansmuseet). Koreografin av Léonide Massine gör allt för att framkalla spansk värme och kolorit,
men den enkla ramhandlingen – rik herre uppvaktar vacker flicka som
älskar grann ungherre – känns lätt bedagad och baletten tar inte ordentlig fart förrän i avslutningen med sina livfulla ensembledanser, Trots detta imponeras man av mjölnaren José Martinez stensäkra zapateados (dans
med smattrande klackar) och virila
hetta. Som den vackra mjölnerskan glänser Marie-Agnès Gillot och Fabrice Bourgeois tar ut de komiska svängarna
i rollen som den trånsjuke Corregidoren (guvernören).
Petrusjka är den av dessa baletter som oftast reproducerats under hela 1900-talet. Den betraktas av många som en sinnebild av livet i det tsaristiska St Petersburg. Miljön är ett stort torg med julfirande folkvimmel – med gatudan-
söser och allehanda marknadsupptåg.

Central i dramat är en marionetteater, som framvisas av en 'charlatan' (kringresande förevisare). De tre dockorna är ballerinan som uppvaktas av den virile moren men älskas av den oansenlige narren – Petrusjka. Inför den upphetsade massan utspelas ett triangeldrama som slutar med Petrusjkas död för morens skarpa sabel.  Men – visar charlatanen – Petrusjka var bara en docka fylld av halm! Från taket på marionetteatern skrattar dock Petrusjka själv– den poetiska symbolen för den odödliga ryska folksjälen.

Benjamin Pech som Petrusjka. Foto Sébastien Mathé

Benjamin Pech som Petrusjka. Foto Sébastien Mathé

Rollerna gestaltades livfullt av Benjamin Pech (Petrusjka), Clairemarie Osta (ballerinan), Yann Bridard (moren) och Laurent Novis (charlatanen).. Balettkåren fyllde scenen med liv och dans även om Parisoperans scen för en gångs skull kändes trång. Man följde Alexandre Benois originalskisser till scenografin. Där inramas handlingsrummet av ett extra proscenium som här delvis skymde det som hände på sidorna i scenbilden.

Utsökt utställning
I Palais Garnier finns även ett bibliotek och museum Länk till annan webbplats.. Där visas fram till och med den 23 maj en utställning om Les Ballets Russes. Där finns ett mindre antal mycket spektakulära originalkostymer, främst från Schéhérazade,
och ett stort antal exklusiva målningar och teckningar,
samt kostym- och scenografiskisser och annan memorabilia. Det är utsökt presenterat i de vackra sidorummen som museet disponerar – men jag konstaterar med belåtenhet att utställningen i Stockholm ger en större närhetskänsla och starkare upplevelse av Les Ballets Russes överdåd.

Även till Parisutställningen finns en diger katalog med mycken text men ett relativt fåtal bilder. Parisoperan har också en välsorterad butik i Palais Garnier, där man kan finna det mesta om dans och opera från vykort och små souvenirer till stora, vackra fotoböcker och massor av saker som associerar till verksamheten.

Dorothée Gilbert i Nötknäpparen. Foto Opéra National de Paris

Dorothée Gilbert i Nötknäpparen. Foto Opéra National de Paris

Den traditionella Nötknäpparen
Ingen julsäsong utan Nötknäpparen – det sägs att över hela världen ges ungefär 200 versioner av julbaletten framför andra – varje år! I Paris har man ju flera opera- och baletteatrar, så där ges ofta två balettproduktioner samtidigt på Palais Garnier respektive Opéra Bastille. Denna gång gavs alltså Casse noisette (Nötknäpparen) i Rudolf Nureyevs uppsättning på Bastilleoperans väldiga scen – jag upplever den som fyra gånger större än Stockholmsoperans!.

Nureyev gjorde sin första uppsättning av Nötknäpparen 1967 i Stockholm – en stormig upplevelse får de svenska dansarna. Parisversionen gjorde 1985 och har behållit huvuddragen från Stockholmsversionen där Clara är en ung flicka som står på tröskeln till vuxenlivet och i drömmen upplever sin bävan och nyfikenhet inför kärleken och erotiken. Hennes familj framträder till exempel i skepnad av skrämmande fladdermöss. Koreografiskt håller sig Nureyev till den klassiska ryska traditionen byggd på Marius Petipa.

Snöflingornas dans. Fotograf Sébastien Mathé

Snöflingornas dans. Fotograf Sébastien Mathé

Det är en fröjd att se Parisoperans dansare i denna stil. Allt präglas av elegans, exakthet och diskret charm. De många divertissemangen framförs av idel utmärkta solister. Nicholas Georgiadis kostymer är överdådiga och hans scenografi bländande. Den amerikanske dirigenten Kevin Rhodes dansar entusiastiskt fram orkestern till fulländning, Mathieu Ganio och Dorothée Gilbert är perfekta i varje minut. Gilberts solo i finalens pas de deux gör mig andlös och sprickfärdig av jubel! Dock – en liten tanke går till Pär Isbergs Stockholmsversion – så varm, så mänsklig, så svensk!

Att sedan få vila ut i Carina Aris vackra ateljévåning i Montmartre med utsikt över takåsarna i Paris åt alla håll och Sacre Coeur i blickfånget....  En scenografi värdig Benois eller Bakst!

Anders Jörlén
25 jan 2010


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil