Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Jubileumsåret för Ballets Russes


avslutades i Paris.

Runt hela dansvärlden har 100-årsminnet av den första säsongen med Sergej Diaghilevs Ballets Russes i Paris 1909 varit den stora händelsen. I Sverige firat av Dansmuseet Länk till annan webbplats. i Stockholm med den magnifika utställningen av originalkostymer från den epokgörande balettens verksamhet 1909 till 1929. Kungliga Baletten kommer litet efter med premiären av programmet Bolero, Les Noces, Våroffer den 23 april.

Med ett hundrafemtital kostymer i praktfulla färger och motiv från såväl Rysslands primitiva forntid som exotiska miljöer från när och fjärran inom det stora ryska väldet, utgör Dansmuseets utställning en fascinerande och överväldigande upplevelse. Under oktober visade museet dessutom en serie föreställningar av Stravinskijs Våroffer i stark och gripande koreografi av Norberto dos Santos.

Skiss av Leon Bakst till Schéhérazade 1910. Foto Dansmuseet

Skiss av Leon Bakst till Schéhérazade 1910. Foto Dansmuseet

Utställningen står kvar ända till 25 april – MISSA DEN INTE! Ta även del av museets rika filmprogram – gratis! Sedan kan man ta med sig hela utställningen hem i form av den vackra och överdådiga "katalogen" –
360 sidor i stort format – en fantastisk redovisning av alla museets Ballets Russes-kostymer (Bokförlaget Langenskiöld). I vackra helsides färgbilder med utförliga beskrivningar av kostymernas utförande och redogörelse av det stora bevarande- och renoveringsarbete som utförts – främst av museets intendent och konservator under många år Constance af Trolle med god assistans av Nils-Albert Eriksson.

Boken har en inledande bakgrundstext av museichefen Dr Erik Näslund. Alla de olika konstnärerna och baletterna presenteras ingående. Ett minus är att bokens designers har fortsatt trenden från boken om Rolf de Maré med en myckenhet av mycket finstilt text och ibland starka bakgrundsfärger till denna text. Alla läsare är inte 25 år och har 100 procent synskärpa!
– - –
Dansportalen skrev i juli om John Neumeiers oförglömliga och fullödiga 'Ballettage' i Hamburg, som till största delen ägnades Ballets Russes. Nu avslutar vi året med en rapport från platsen där det hela började – i Paris –  där baletten vid Opéra National de Paris Länk till annan webbplats. visade sitt jubileumsprogram och en egen exklusiv utställning i Palais Garnier, i dagligt tal: Parisoperan.

Jubileumsföreställningen
Den välmatade föreställningen omfattade fyra portalverk ur Ballets Russes repertoar: Le Spectre de la Rose (Rosendrömmen), L'Après-midi d'un faune (En fauns eftermiddag). Le Tricorne (Den trekantiga hatten) och Pétrouchka.(Petrusjka).

Mathias Heymann i Le Spectre de la rose. Foto Opéra National de Paris

Mathias Heymann i Le Spectre de la rose. Foto Opéra National de Paris

En av anledningarna till att Les Ballets Russes blev sådan sensation var de starka och dramatiska manliga dansarna och främst bland dem Vaslav Nijinskij. Med sin animaliska mjukhet och androgyna framtoning var rosens själ i Mikhail Fokins Le Spectre de la Rose en av hans mest spektakulära rolltolkningar. Nu framfördes rollen av Parisoperans unga étoile (stjärndansare) Emmanuel Thibault som med stark och vacker teknik och mjuk känslighet lyckades övertyga som personifikation av den ros som den unga flickan – fint gestaltad av Delphine Moussin – mottagit under en vårbal och återupplever i drömmen när hon sjunker ner i en fåtölj, trött efter dansen.
Vaslav Nijinskij som faunen.

Vaslav Nijinskij som faunen.

En Fauns eftermiddag var Nijinskijs första egna koreografi (1912). Inspirerad av grekiska myter och vasmålningar porträtterade Nijinskij en faun som ser några nymfer dansa i en skogsglänta och upptänds till sexuella fantasier som utmynnar i en symbolisk orgasm. Scandale pyramidale 1912! Idag ser vi baletten som en poetisk idyll med starka erotiska undertoner.  Jérémie Bélingard hade den rätta utstrålningen medan nymfen Émilie Cozette var i svalaste laget.
Mjölnaren i perfekt tolkning av  José Martinez. Fotograf Sébastien Mathé

Mjölnaren i perfekt tolkning av José Martinez. Fotograf Sébastien Mathé

Den trekantiga hatten lever numera främst genom Manuel de Fallas färgstarka musik. En annan färgstark upplevelse är Pablo Picassos scenografi och kostymer (några kan skådas i original i Dansmuseet). Koreografin av Léonide Massine gör allt för att framkalla spansk värme och kolorit,
men den enkla ramhandlingen – rik herre uppvaktar vacker flicka som
älskar grann ungherre – känns lätt bedagad och baletten tar inte ordentlig fart förrän i avslutningen med sina livfulla ensembledanser, Trots detta imponeras man av mjölnaren José Martinez stensäkra zapateados (dans
med smattrande klackar) och virila
hetta. Som den vackra mjölnerskan glänser Marie-Agnès Gillot och Fabrice Bourgeois tar ut de komiska svängarna
i rollen som den trånsjuke Corregidoren (guvernören).
Petrusjka är den av dessa baletter som oftast reproducerats under hela 1900-talet. Den betraktas av många som en sinnebild av livet i det tsaristiska St Petersburg. Miljön är ett stort torg med julfirande folkvimmel – med gatudan-
söser och allehanda marknadsupptåg.

Central i dramat är en marionetteater, som framvisas av en 'charlatan' (kringresande förevisare). De tre dockorna är ballerinan som uppvaktas av den virile moren men älskas av den oansenlige narren – Petrusjka. Inför den upphetsade massan utspelas ett triangeldrama som slutar med Petrusjkas död för morens skarpa sabel.  Men – visar charlatanen – Petrusjka var bara en docka fylld av halm! Från taket på marionetteatern skrattar dock Petrusjka själv– den poetiska symbolen för den odödliga ryska folksjälen.

Benjamin Pech som Petrusjka. Foto Sébastien Mathé

Benjamin Pech som Petrusjka. Foto Sébastien Mathé

Rollerna gestaltades livfullt av Benjamin Pech (Petrusjka), Clairemarie Osta (ballerinan), Yann Bridard (moren) och Laurent Novis (charlatanen).. Balettkåren fyllde scenen med liv och dans även om Parisoperans scen för en gångs skull kändes trång. Man följde Alexandre Benois originalskisser till scenografin. Där inramas handlingsrummet av ett extra proscenium som här delvis skymde det som hände på sidorna i scenbilden.

Utsökt utställning
I Palais Garnier finns även ett bibliotek och museum Länk till annan webbplats.. Där visas fram till och med den 23 maj en utställning om Les Ballets Russes. Där finns ett mindre antal mycket spektakulära originalkostymer, främst från Schéhérazade,
och ett stort antal exklusiva målningar och teckningar,
samt kostym- och scenografiskisser och annan memorabilia. Det är utsökt presenterat i de vackra sidorummen som museet disponerar – men jag konstaterar med belåtenhet att utställningen i Stockholm ger en större närhetskänsla och starkare upplevelse av Les Ballets Russes överdåd.

Även till Parisutställningen finns en diger katalog med mycken text men ett relativt fåtal bilder. Parisoperan har också en välsorterad butik i Palais Garnier, där man kan finna det mesta om dans och opera från vykort och små souvenirer till stora, vackra fotoböcker och massor av saker som associerar till verksamheten.

Dorothée Gilbert i Nötknäpparen. Foto Opéra National de Paris

Dorothée Gilbert i Nötknäpparen. Foto Opéra National de Paris

Den traditionella Nötknäpparen
Ingen julsäsong utan Nötknäpparen – det sägs att över hela världen ges ungefär 200 versioner av julbaletten framför andra – varje år! I Paris har man ju flera opera- och baletteatrar, så där ges ofta två balettproduktioner samtidigt på Palais Garnier respektive Opéra Bastille. Denna gång gavs alltså Casse noisette (Nötknäpparen) i Rudolf Nureyevs uppsättning på Bastilleoperans väldiga scen – jag upplever den som fyra gånger större än Stockholmsoperans!.

Nureyev gjorde sin första uppsättning av Nötknäpparen 1967 i Stockholm – en stormig upplevelse får de svenska dansarna. Parisversionen gjorde 1985 och har behållit huvuddragen från Stockholmsversionen där Clara är en ung flicka som står på tröskeln till vuxenlivet och i drömmen upplever sin bävan och nyfikenhet inför kärleken och erotiken. Hennes familj framträder till exempel i skepnad av skrämmande fladdermöss. Koreografiskt håller sig Nureyev till den klassiska ryska traditionen byggd på Marius Petipa.

Snöflingornas dans. Fotograf Sébastien Mathé

Snöflingornas dans. Fotograf Sébastien Mathé

Det är en fröjd att se Parisoperans dansare i denna stil. Allt präglas av elegans, exakthet och diskret charm. De många divertissemangen framförs av idel utmärkta solister. Nicholas Georgiadis kostymer är överdådiga och hans scenografi bländande. Den amerikanske dirigenten Kevin Rhodes dansar entusiastiskt fram orkestern till fulländning, Mathieu Ganio och Dorothée Gilbert är perfekta i varje minut. Gilberts solo i finalens pas de deux gör mig andlös och sprickfärdig av jubel! Dock – en liten tanke går till Pär Isbergs Stockholmsversion – så varm, så mänsklig, så svensk!

Att sedan få vila ut i Carina Aris vackra ateljévåning i Montmartre med utsikt över takåsarna i Paris åt alla håll och Sacre Coeur i blickfånget....  En scenografi värdig Benois eller Bakst!

Anders Jörlén
25 jan 2010


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil