Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Barbro Hultman: Hovdansare – en kunglig utnämning som sätter fokus på dansen

Titeln hovdansare är den förnämsta utmärkelse en svensk dansare kan få. Den instiftades 1990 av Kung Carl XVI Gustaf som en kunglig hedersförläning och kungen bestämmer personligen vem som skall utnämnas.  

Hederstiteln medför inga förpliktelser. Meddelandet om utnämningen kommer som en total överraskning. Hovdansaren Hans Nilsson minns att han bugade i telefon, när Riksmarskalken ringde

Anneli Alhanko och Per-Arthur Segerström som Romeo och Julia. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Anneli Alhanko och Per-Arthur Segerström som Romeo och Julia. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Sverige har nio hovdansare. De första var Anneli Alhanko och Per Arthur Segerström 1990. Hans Nilsson utnämndes samtidigt med Johanna Björnson och Madeleine Onne 1995. Göran Svalberg och Jan-Erik Wikström fick utmärkelsen 2000, Marie Lindqvist 2004 och Ana Laguna 2006.  

Förutom den personliga äran har titeln också andra värden. Den sätter fokus på dansen som en viktig del av det svenska kulturarvet, menar Johanna Björnson. I den lilla värld som baletten trots allt utgör, jämfört exempelvis med idrotten, har den sin betydelse, tycker hon.

Dansen har absolut en framtid, den förnyar sig och utvecklas hela tiden, säger Hans Nilsson. Han tycker det är fantastiskt att se vad klassiska dansare kan göra i dag, det är oerhört roligt och spännande. Men det ligger också en fara i att fokus läggs mer och mer på teknisk fulländning, på antal piruetter och den perfekta fysiken.

- Dansen får aldrig bli själlös eller ointressant. Man får inte glömma att förutom dansen är det också teater vi håller på med! Dans skall beröra och ha innehåll.

Tre hovdansare på rad, Göran Svalberg, Johanna Björnson och Hans Nilsson i Mahlers tredje symfoni av J Neumeier. Fotograf Mats Bäcker

Tre hovdansare på rad, Göran Svalberg, Johanna Björnson och Hans Nilsson i Mahlers tredje symfoni av J Neumeier. Fotograf Mats Bäcker

Som premiärdansare vid Kungliga Baletten var Hans Nilsson kanske mest känd för sina klassiska prinsroller men han har dansat allt från 1700-talsbalett på Drottningholmsteatern till att arbeta med nutida koreografer. I dag är han fotograf vid Operans fotoavdelning. Där kommer hans danserfarenhet väl till pass men han har också lärt sig att kompromissa mellan koreografers och dansares strävan efter det perfekta uttrycket och hans egen önskan om det konstnärliga uttrycket.
Johanna Björnson har liksom Hans Nilsson valt att arbeta vidare vid Kungliga Operan. Efter pensioneringen har hon verkat som pedagog vid Kungliga Baletten men också varit koreograf. Det viktigaste för henne är att hålla dansen levande, att på samma gång bevara den ursprungliga koreografin och våga utveckla den, att kunna vara flexibel. Det är en risk man måste ta för att inte stagnera i ett stelt mönster.  
Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström i Giselle. Fotograf Mats Bäcker

Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström i Giselle. Fotograf Mats Bäcker

Den aktuella dansutredningen antyder att det behövs en ny dansutbildning med krav på höjd kvalitet. Som det nu är handlar det om ett dåligt fungerande skolsystem, tycker Johanna Björnson och efterlyser en ny skolform, kanske internat, dit unga talanger med de rätta fysiska förutsättningarna från hela landet kan söka. Det finns mycket att lära av idrotten och vi måste våga ställa frågan: skall vi ha en elit eller inte? Operan är ett elitlag, man kan inte bli bekväm i ett sådant här yrke, är hennes bestämda uppfattning.
Ana Laguna, den första hovdansaren utanför Kgl. Operan, här med Mats Ek i ICKEA 2009. Fotograf Bengt Wanselius

Ana Laguna, den första hovdansaren utanför Kgl. Operan, här med Mats Ek i ICKEA 2009. Fotograf Bengt Wanselius

Per Arthur Segerström erkänner utan omsvep att han kände euforisk glädje den dag han kunde lägga balettskorna på hyllan (1994) och i stället för daglig träning med värkande kropp fick sitta stilla vid datorn i två år. Sedan lockades han av sin tidigare balettchef Nils-Åke Häggbom och Kjerstin Dellert in i projektet att återväcka Confidencen Länk till annan webbplats. i Ulriksdal, inte som dansare, mer en allt-i-allo, som började med att vara ridåhalare men avancerade till VD för teatern.

Confidencen liknar han vid ett resande teatersällskap där alla hjälper till med allt, fjärran från den institutionsteater som Operan är med helt andra resurser. Å andra sidan är det bara Confidencen som kan tillåta sig att uppföra operan Orfeus och Eurydike i skenet av levande ljus. Per Arthur regisserade och beskriver lyriskt den magiska tystnad som det skapar i salongen. Som VD lovar han repris i augusti 2010.

Marie Lindqvist och Madeleine Onne i Så tuktas en argbigga av John Cranko. Fotograf Mats Bäcker

Marie Lindqvist och Madeleine Onne i Så tuktas en argbigga av John Cranko. Fotograf Mats Bäcker

Beslutet att även dansare, inte som tidigare enbart sångare, skulle kunna förlänas en kunglig hederstitel, kom först 1990. Förre expeditionschefen vid Riksmarskalksämbetet Sven-Olof Hedengren har deltagit i många av besluten och minns att förslaget att välja paret Alhanko-Segerström den gången var ett ganska lätt val. År 2010 är kungligt bröllopsår och fyra år sedan vi fick en ny hovdansare. Det finns inga bestämmelser om hur ofta utnämningar bör ske men frågar man Sven-Olof Hedengren svarar han, att det kanske borde vara dags nu igen.

                                                                                                                      Barbro Hultman
29 jan 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil