Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Barbro Hultman: Hovdansare – en kunglig utnämning som sätter fokus på dansen

Titeln hovdansare är den förnämsta utmärkelse en svensk dansare kan få. Den instiftades 1990 av Kung Carl XVI Gustaf som en kunglig hedersförläning och kungen bestämmer personligen vem som skall utnämnas.  

Hederstiteln medför inga förpliktelser. Meddelandet om utnämningen kommer som en total överraskning. Hovdansaren Hans Nilsson minns att han bugade i telefon, när Riksmarskalken ringde

Anneli Alhanko och Per-Arthur Segerström som Romeo och Julia. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Anneli Alhanko och Per-Arthur Segerström som Romeo och Julia. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Sverige har nio hovdansare. De första var Anneli Alhanko och Per Arthur Segerström 1990. Hans Nilsson utnämndes samtidigt med Johanna Björnson och Madeleine Onne 1995. Göran Svalberg och Jan-Erik Wikström fick utmärkelsen 2000, Marie Lindqvist 2004 och Ana Laguna 2006.  

Förutom den personliga äran har titeln också andra värden. Den sätter fokus på dansen som en viktig del av det svenska kulturarvet, menar Johanna Björnson. I den lilla värld som baletten trots allt utgör, jämfört exempelvis med idrotten, har den sin betydelse, tycker hon.

Dansen har absolut en framtid, den förnyar sig och utvecklas hela tiden, säger Hans Nilsson. Han tycker det är fantastiskt att se vad klassiska dansare kan göra i dag, det är oerhört roligt och spännande. Men det ligger också en fara i att fokus läggs mer och mer på teknisk fulländning, på antal piruetter och den perfekta fysiken.

- Dansen får aldrig bli själlös eller ointressant. Man får inte glömma att förutom dansen är det också teater vi håller på med! Dans skall beröra och ha innehåll.

Tre hovdansare på rad, Göran Svalberg, Johanna Björnson och Hans Nilsson i Mahlers tredje symfoni av J Neumeier. Fotograf Mats Bäcker

Tre hovdansare på rad, Göran Svalberg, Johanna Björnson och Hans Nilsson i Mahlers tredje symfoni av J Neumeier. Fotograf Mats Bäcker

Som premiärdansare vid Kungliga Baletten var Hans Nilsson kanske mest känd för sina klassiska prinsroller men han har dansat allt från 1700-talsbalett på Drottningholmsteatern till att arbeta med nutida koreografer. I dag är han fotograf vid Operans fotoavdelning. Där kommer hans danserfarenhet väl till pass men han har också lärt sig att kompromissa mellan koreografers och dansares strävan efter det perfekta uttrycket och hans egen önskan om det konstnärliga uttrycket.
Johanna Björnson har liksom Hans Nilsson valt att arbeta vidare vid Kungliga Operan. Efter pensioneringen har hon verkat som pedagog vid Kungliga Baletten men också varit koreograf. Det viktigaste för henne är att hålla dansen levande, att på samma gång bevara den ursprungliga koreografin och våga utveckla den, att kunna vara flexibel. Det är en risk man måste ta för att inte stagnera i ett stelt mönster.  
Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström i Giselle. Fotograf Mats Bäcker

Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström i Giselle. Fotograf Mats Bäcker

Den aktuella dansutredningen antyder att det behövs en ny dansutbildning med krav på höjd kvalitet. Som det nu är handlar det om ett dåligt fungerande skolsystem, tycker Johanna Björnson och efterlyser en ny skolform, kanske internat, dit unga talanger med de rätta fysiska förutsättningarna från hela landet kan söka. Det finns mycket att lära av idrotten och vi måste våga ställa frågan: skall vi ha en elit eller inte? Operan är ett elitlag, man kan inte bli bekväm i ett sådant här yrke, är hennes bestämda uppfattning.
Ana Laguna, den första hovdansaren utanför Kgl. Operan, här med Mats Ek i ICKEA 2009. Fotograf Bengt Wanselius

Ana Laguna, den första hovdansaren utanför Kgl. Operan, här med Mats Ek i ICKEA 2009. Fotograf Bengt Wanselius

Per Arthur Segerström erkänner utan omsvep att han kände euforisk glädje den dag han kunde lägga balettskorna på hyllan (1994) och i stället för daglig träning med värkande kropp fick sitta stilla vid datorn i två år. Sedan lockades han av sin tidigare balettchef Nils-Åke Häggbom och Kjerstin Dellert in i projektet att återväcka Confidencen Länk till annan webbplats. i Ulriksdal, inte som dansare, mer en allt-i-allo, som började med att vara ridåhalare men avancerade till VD för teatern.

Confidencen liknar han vid ett resande teatersällskap där alla hjälper till med allt, fjärran från den institutionsteater som Operan är med helt andra resurser. Å andra sidan är det bara Confidencen som kan tillåta sig att uppföra operan Orfeus och Eurydike i skenet av levande ljus. Per Arthur regisserade och beskriver lyriskt den magiska tystnad som det skapar i salongen. Som VD lovar han repris i augusti 2010.

Marie Lindqvist och Madeleine Onne i Så tuktas en argbigga av John Cranko. Fotograf Mats Bäcker

Marie Lindqvist och Madeleine Onne i Så tuktas en argbigga av John Cranko. Fotograf Mats Bäcker

Beslutet att även dansare, inte som tidigare enbart sångare, skulle kunna förlänas en kunglig hederstitel, kom först 1990. Förre expeditionschefen vid Riksmarskalksämbetet Sven-Olof Hedengren har deltagit i många av besluten och minns att förslaget att välja paret Alhanko-Segerström den gången var ett ganska lätt val. År 2010 är kungligt bröllopsår och fyra år sedan vi fick en ny hovdansare. Det finns inga bestämmelser om hur ofta utnämningar bör ske men frågar man Sven-Olof Hedengren svarar han, att det kanske borde vara dags nu igen.

                                                                                                                      Barbro Hultman
29 jan 2010


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil