Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Hösten i St. Michel – våren i Helsingfors

Savcor Ballet genomförde ett fint 15-årsjubileum i höstas i St.Michel och deltar i ett nytt samarbetsprojekt med Nationaloperan i Helsingfors 2010 – med Eifmanbalettens kommande visit i focus. De dansar Onegin den 22 - 23 och Röda Giselle 24 - 25 april på Finska Nationaloperan.

Savcor Ballets jubileum i konserthuset Mikaeli i St. Michel bjöd åter publiken på det absolut bästa inom sin genre. Programmen var tre olika. Galaföreställningen innehöll pärlor av olika verk och en riktig pärla var också en traditionell Giselle som en representant för den romantiska epoken på 1800-talet. Även barnen fick se en egen helaftonsbalett, Cipollino. Den återkommer även nästa höst i St. Michel.

Samarbete mellan fr.v. Mariinskijteatern, Michailovskijteatern och Mikaeli konserthus. Foto Savcor Ballet

Samarbete mellan fr.v. Mariinskijteatern, Michailovskijteatern och Mikaeli konserthus. Foto Savcor Ballet

De mycket professionella dansarna kom från två teatrar i St. Petersburg – Mariinskij- och Michailovskijteatern – och från en stad med tradition och anor, och rik på historia. Baletten har alltid varit dess ögonsten, med en fortsättning också under sovjetregimen. Det här syns tydligt, också när omständigheterna är annorlunda än på hemmaplan. Mikaelisalens scen i St.Michel kräver en viss anpassning.

Anastasia Matvienko och Denis Matvienko, redan bekanta för St.Michel-publiken, dansar numera på anrika Mariinskijteatern. Tidigare har detta äkta par varit medlemmar av Michailovskijteaterns balett, vilken med ledning av Farukh Ruzimatov numera håller på att profilera sig starkt som kan tävla med förstnämnda Mariinskij. Ruzimatov har själv varit och är en dansare av klass.

I St.Michel sågs artister från Michailovskij, även känd som Maly- eller även Mussorgskijteatern. Själva byggnaden i St. Petersburg är nyrenoverad. Dansarna – de är kunniga och bra tränade hela gänget.

Cipollino: Irina Perren som Magnolia och Nikolaj Koripajev som Unge Greve Körsbär. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino: Irina Perren som Magnolia och Nikolaj Koripajev som Unge Greve Körsbär. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino
Cipollino, en balett i tre akter, sågs som en matinéföreställning. Baletten är föga känd i västvärlden, och tillhör de verk som man ställer sig lite tveksamt inför – fungerar det här? Den unga publiken är annorlunda än förr – eller är den det i grunden? Samtidigt, när man funderar så, tycker man att de unga tittarna ändå alltid förstår det mesta av det som de sett och njutit av. Det är frågan om elementära saker såsom mänskliga relationer; det är frågan om hur människorna lär sig att leva tillsammans, att förstå varandra och försonas – och det finns också lite romantik inbakad.
Baletten börjar rafflande; man introducerar (på finska) personerna på scenen. Gestalterna marscherar turvis fram, och en mansröst berättar vilka som kommer till scenen – och också om karaktärernas förhållande till varandra. Scenbilden öppnar sig och man ser ett torg med byggnader omkring. Helheten ser fräsch ut.

Rörelsespråket är tydligt och delvis väldigt enkelt: marsch, viftande med händer och fötter och sådant.

Alexei Kuznetsov som Cipollino. Fotograf Gene Schiavone

Alexei Kuznetsov som Cipollino. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino (Alexei Kuznetsov) är den Lilla Löken – karaktären som vi ska identifiera oss med. Eller kanske väljer vi någon gestalt ur familjen Rädisa. Det blir en hel korg av grönsaker som är klädda i färgrika dräkter. Om vi fokuserar på Tomaten, polismästaren (Alexander Omar), är denna gestalt något av en motpart till hela familjen av lökar – med namn som alla är nästan likadana, såsom Cipolla, modern, och Cipollone, fadern. En blomma finns också med, det är Vackra Magnolia (Irina Perren) som kan dra mycken nytta av sin – tänk – doft: vissa individer inom poliskåren blir helt överrumplade och handlar därefter ganska besinningslöst.

Alla de uppträdande grönsakerna bor i samma stad. Deras bostäder är ganska trevliga – stora korgar och liknande. Det är precis vad man behöver för egna lekar därhemma också. Grönsakerna upplever livet och dess konflikter, men till slut är allt igen solsken och grönsakerna är överens om hur livet skall vara i den lilla grönsaksstaden.

Baletten Cipollino – ”Lilla Löken” – är mycket populär i St.Petersburg. Själva berättelsen är från Italien, av Gianni Rodari (1920-1980), som fått ett Hans Christian Andersen-pris (1970, Wikipedia). När man ser närmare på iscensättningen kommer man som vuxen på tanken att det kanske kunde vara något mer som borde bakas in i berättelserna: upptäckarglädjen hos publiken. Visas något för tydligt blir det tråkigare än vad det annars kunde vara. Om en teckning är fulländad till det sista och pennans linje aldrig har brutits blir det inte kvar utrymme åt fantasin.  Det här fenomenet lider kanske Cipollino lite av. Storyn är invecklad, och den dansas i två timmars tid med en paus emellan. Kunde vara på plats att de minsta i publiken får veta på förhand vad som händer – då kan de njuta mest av helheten, av berättelsen och dansen.  

Bra gjord är denna Cipollino – och det är utan vidare värt att se baletten. Förutom för dansens skull också på grund av de färgstarka dräkterna och en trevlig scenografi av Valeri Leventhal. Michailovskijteaterns orkester leddes av kapellmästare Mihail Pabuzin.

Anastasia och Denis Matvienko i Giselle, akt I. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia och Denis Matvienko i Giselle, akt I. Fotograf Gene Schiavone

Giselle - en fin upplevelse  
Många hade svårt att hålla borta tårarna – det var så vackert – och jag måste medge att föreställningen jag såg var en av de finaste Giselle-föreställningar jag sett. Anastasia Matvienko i titelrollen har fått en ny gracil säkerhet i sin gestalt och framför allt en sensibilitet som jag tidigare saknat hos henne. Det var en konstnärlig air som kom över orkesterdiket och nådde publiken. Hon var Giselle, bondflickan som blir kär och dör när hennes älskade sviker henne, och som i andra akten uppträder i form av en wilie – en mycket eterisk varelse som bara finns i sina käras minnen.

Giselle är en wilie som på den andra sidan av gränsen är beredd att förlåta fästmannen som lever, och försvara honom in till det sista mot de andra wiliernas hat. Dansen är utsökt raffinerad och in till minsta detalj genomtänkt, sträckta vrister och mjuka eteriska armar formar poetiska linjer och gestalten nästan bara glider över scenen. Detta uttrycks speciellt í armarna på partnern Denis Matvienkos sorgsna Albert vid soluppgången i skogen.

Som dansare har Anastasia visat sin förmåga redan tidigare, och hennes strävan till artisteri har nu burit frukt. Äkta mannen Denis nästan klagade över att hustrun jobbar alltför hårt – jag fick växla några ord med honom förra våren i St. Petersburg. Denis var glad att Anastasia hade fått plats i Mariinskijteaterns balett som solist och förutspådde att det skall bli en bra sak för hennes utveckling (sic). Så nu väntar vi ivrigt också på nästa höst i St.Michel; Matvienkos kommer att vara stjärnor på årets balettfestival  den 23 till 26 september 2010..

Paret Matvienko i akt II. Fotograf Gene Schiavone

Paret Matvienko i akt II. Fotograf Gene Schiavone

Denis Matvienko är en säker dansare och han är den stora stjärnan med en hel del fina egenskaper. Han har tekniken och uppförandet i besittning, och han tar publiken med sitt uppträdande. Detta syns särskilt bra vid galaföreställningens kortare balettnummer. Denis är en bra partner åt sin ballerina, vem det än är, hustrun eller en annan solistdansare. En ballerina från Michailovskij, eller en ballerina med benämningen étoile från Finlands Nationalbalett. Vi såg Denis som partner till Salla Eerola förra hösten i Bajadären i Helsingfors.

När vi talar om Denis: själva dansens kvalitet – i en klass för sig. Det är något som syns mycket tydligt: det är intressant att även om några åskådare ibland kan tycka att de inte förstår balett och förklarar att de inte vet vems eller vilken sorts dans som är bra, tycks även dessa personer urskilja skillnaden mot det vanliga – då det kommer någon till scenen som verkligen kan sin sak och utstrålar personlighet. Även om man kan tänka att de allra bästa åren kanske ändå ännu ligger framför Denis – är det just detta – att mogna som dansare – och för det behövs det bara att man levt tillräckligt länge och hunnit uppleva livet. "Åldrandets charm", om man hunnit växa till en personlighet, så att säga, och när man kommit dithän är allt ofta ganska snabbt över som dansare.

Myrthas roll dansades av Irina Kosheleva, Hilarion var Alexander Omar, bond-pas-de-deuxet gjordes av Sabina Japparova och Andrej Jahnjuk, allt utstuderat väl. Wilierna sågs i formationer och poser som var en fröjd för ögat.

Förutom paret Matvienko kom alla de övriga solisterna och corps de ballet i den här föreställningen från Michailovskij. De tre fina vita och slanka vinthundarna som också betedde sig som aristokrater i första akten med det nobla jägarsällskapet bidrog också för sin del till den utsökta kvaliteten i denna Giselle.

Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom i Kavalleriet gör halt. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom i Kavalleriet gör halt. Fotograf Gene Schiavone

En Galakväll med representativt urval ur den ryska baletten.
Galaföreställningen innehöll diverse kända och även mindre kända balettnummer. Den inleddes med Le Halte de Cavalerie, (Kavalleriet gör halt), en sällan sedd komisk balett av Marius Petipa från 1896, och förnyad 1968. Händelseförloppet är ganska vanligt; i en by i Tyrolen finns en grupp ungdomar som dansar-leker-sällskapar och ett ungerskt husarregemente, som kommer och stannar för en kort tid. Med finns pas de deux, csardas och pantomim.

Främsta solistparet – Maria och Peter – Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom (pas de deux), samt Olga Semjonova, Andrej Bregvadze, Maxim Podosenov, Valeria Zhuravleva och Anastasia Miheikina håller hög standard i sina dansnummer. Ungdomligt och mycket fräscht.
Anastasia i Raymonda. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia i Raymonda. Fotograf Gene Schiavone

Efter pausen sågs en fin Grand Pas Classique med Matvienkos, Ocean and Pearls dansat av solisterna Sabina Japparova, Anna Kuligina och Andrei Jahnjuk, Gopak med Alexei Kuznetsov och en modern Radio and Juliet (Anastasia och Denis Matvienko). Nyligen prisbelönade Irina Perren dansade med partnern Marat Shemiunov tekniskt svåra och akrobatiskt briljerande Spring Waters (det finns exempel på Youtube) koreograferad av Asaf Messerer, och slutligen Grand Pas-delen från helaftonsbaletten Raymonda, med Anastasia och Denis som solister.

Se Radio and Juliet
Radio och Juliet Länk till annan webbplats. visas för övrigt i sin helhet på Youtube - dansad av paret Matvienko, och även av ett annat par.

På kommande: Samarbetsprojektet med Savcor Ballet och Nationaloperan i Helsingfors:
Nutida balettgruppen Eifman Ballet kommer på besök 22–25 april 2010 med fyra föreställningar och två program, Röda Giselle och Onegin.

Röda Giselle är en berättelse om dansösen Olga Spessivtseva. Den blodiga revolutionen i Ryssland blev för mycket för henne. Till sist levde hon sig så djupt in i rollen som Giselle att hon inte längre förmådde återvända till verkligheten.

Spring Waters med Irina Perren och Marat Shemiunov. Fotograf Gene Schiavone

Spring Waters med Irina Perren och Marat Shemiunov. Fotograf Gene Schiavone

Alla som har möjlighet att se en – eller varför inte alla – av Eifmangruppens föreställningar i Helsingfors borde enligt min åsikt passa på och komma och se – det är värt det. Själv har jag sett gruppens uppträdanden i två repriser, i St. Michel och i St. Petersburg, och längtar efter att få se mer. Gruppen består av ca femtio dansare vilka alla är långa – kvinnorna minst 172 cm, männen 182 cm – den är utomordentligt disciplinerad och väldansande, och hälsas välkommen på turné världen runt. För koreografin svarar Boris Eifman, gruppens grundare och ledare, en färgstark person med egna åsikter. Baletternas budskap kan ofta tolkas flerdimensionellt. Dansen är starkt baserad på klassisk teknik men det är frågan om en blandning som är äkta eifmanskt.

Om Eifman Ballet kan du läsa mer i våra tidigare artiklar om Eifmans Onegin och dansfestivalen  i Mikkeli 2008.

Röda Giselle. Fotograf Valentin Baranovskiy

Röda Giselle. Fotograf Valentin Baranovskiy

Michailovskijteaterns orkester leddes alla kvällar av kapellmästare Mihail Pabuzin.

De dansade verken:
Cipollino, musik Karen Chatjaturjan, kor. Henrik Maijorov  
Giselle, musik Adolphe Adam, koreografi  Jean Coralli, Joseph Mazilier, Jules Perrot, Marius Petipa, förnyad av Nikita Dolgushin

Galan:
Le Halte de Cavallerie. Musik: Johann (Ivan) Armsheimer, koreografi Marius Petipa.
Grand Pas Classique. Mus. D. Auber, kor. Petipa.
Ocean and Pearls ur baletten The Little Humpbacked Horse. Mus. C. Pugni, kor. A. Gorskij.
Gopak – ukrainsk dans ur baletten Taras Bulba. Mus. V. Soloviev-Sedoi, kor. R. Zakharov.
Radio and Juliet. Mus. Radiohead, kor. E. Clug.
Spring Waters. Mus. Sergej Rachmaninov, kor. A. Messerer.
Raymonda, Grand Pas. Mus. Alexander Glazunov, kor. Petipa.

Anita Jokela
21 feb 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil