Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Balettgästspel på Finlands nationalopera

Mariinskij-teaterns balett och orkester från St.Petersburg visade upp sig i Jewels av George Balanchine och Den Lilla Puckelryggiga Hästen av Alexej Ratmansky – Magnifikt och magiskt!

Den vita akten – Vi plockar upp diamanter
När prima ballerinan Uljana Lopatkina på långfredagen dansade som solist i den tredje och sista akten – Diamanter – ur den berömda baletten Jewels  (Juveler) höll publiken andan, så raffinerat och utsökt fint var det. Poetisk dans, utstuderat perfekt.  "Hon har ett alldeles eget rörelsespråk!", konstaterade Marianna Rumjantseva – före detta prima ballerina vid Finlands Nationalopera – suckande av förtjusning.

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Uljana var ytterst koncentrerad på sin dans på scenen, med Danila Korsuntsev som den stilfulle partnern. Detta hennes sätt att uppträda: det diskuterades med en och annan åskådare – var hon kanske i sin roll alltför distanserad från publiken på andra sidan orkesterdiket?  "Uljana gör andra roller på ett annat vis", sa min samtalspartner Marianna, när vi avlägsnade oss från raderna. Hon menade att om någon tyckte att denna fina ballerina var en kylig gestalt, så stämmer inte detta. "Hon var helt hängiven åt sin dans, andäktig", formulerade Marianna – och här kunde man instämma – det var ju alldeles tydligt.

Uljanas sätt att i sin dans och tolkning föra fram det som vi alla såg – och vilket gav orsak att tolka prestationen på olika vis – krävde av ballerinan något som man inte ser vid varje föreställning. Uppskattade artister har något mer att frambringa!

Danspubliken i Finland har inte tidigare fått beundra henne.

Däremot har vi haft nöjen att se den manliga solisten i den föregående andra akten Rubies (Rubiner),  Denis Matvienko, redan många gånger, i Helsingfors på Nationaloperan i Bajadären samt i St. Michel,  och fått njuta av hans konst.

Föregående kväll hette solistparet Viktoria Tereshkina och Vladimir Shklyarov. Deras framförande var stilmässigt imponerande, vackert och högtidligt, såsom balett bara kan vara när nivån på allting är hög.  Här talar vi om hela kulturen i ett hus.  

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubiner – Rött!
Denis Matvienko trivdes bra på scenen i Rubies. Den något jazzinspirerade koreografin till musik av Stravinskij  i den andra och självständiga delen av denna helaftonsbalett – som börjar med Smaragder och slutar med nämnda Diamanter – fick honom att ta det väldigt raljant. Han inspirerade också sin partner Irina Golub – eller kanske var det tvärtom, eller ett samspel av bästa slag. Denis är bra på att presentera sin närvaro på scenen, han faktiskt uppträder i sina roller – och delvis därför är det många som kommer för att se honom dansa då det finns en möjlighet till det.  Irina och Denis var ett mycket stiligt par i sina uppgifter, och de andra rubinerna gjorde även de fina prestationer med sina till tåspetsen sträckta ben och vrister samt med sina glada framträdanden och tolkningar av koreografins finesser.

Om vi följer ordningen från andra akten till den tredje, konstaterar vi att mer av fina vyer fick man uppleva då ridån efter andra pausen gick upp med diamanterna i sina formationer, färdiga att göra sin insats, den här gången iklädda vita dräkter, damerna i festliga ballerinakjolar (tutus) .
Jewels gavs två gånger och det är roligt att jämföra dessa föreställningar med varandra; solisterna och deras sätt att tolka dansvokabulären.

Den kvinnliga solisten i Rubies på torsdag Alina Somova och hennes partner Andrian Fadeyev gjorde rollerna mera traditionsenligt och sofistikerat – det är svårt att säga vilken tolkning som skulle ha varit ”bättre” – det är smaksaker. Rubies i mitten av Jewels ska företräda en mer amerikansk stil i denna baletthelhet, även om jag inte kan låta bli att uppleva vissa formationer i koreografin som trojka, galopperande hästar och annat som för tankarna till Ryssland.

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies framförs ofta separat – som ett inslag i balettaftnar, och denna del av Jewels har också setts på Nationaloperan (bild). Koreografin tilltalar många åskådare med sina roliga inslag, och de kortkorta dräkterna passar bra. Dräkterna är i grunden desamma som ursprungligen kreerats av Barbara Karinska.  

Yekaterina Kondaurova var den tredje solisten i Rubies – på två kvällar efter varandra följda av kvällen med solistroller i baletten Den Lilla Puckelryggiga Hästen. En fin ballerina med precisa linjer och säker närvaro.

Och så till början, till första akten med Smaragder – Grönt – och romantisk grönska.
Jewels första del, Emeralds (Smaragder), visar stilmässigt upp den franskinspirerade skolan i baletten. Formationerna är klassiska, och dräkterna är långa ballerinakjolar som sträcker sig till vaderna och vilkas färgton går från dunkelgrönt till ljusare nyanser. Tänk på vilier i Giselles andra akt, där finner man något liknande.

Kvinnliga solisten på båda kvällarna hette Yana Selina, och hon hade som partner på första föreställningen Alexander Sergeyev och på andra Maxim Zyusin. Solisterna i hela baletten var många och alla av hög klass. Hela ensemblen var omsorgsfullt övad till uppgifterna, och prestationerna var glädjande. Även barnen i publiken satt förtrollade på sina stolar.

Man hittar information om Mariinskij-teaterns dansare på engelska på teaterns websida: mariinsky/ru/en > company < ballet.

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Den Lilla Puckelryggiga Hästen
Den Lilla Puckelryggiga Hästen baserar sig på en gammal saga av Pjotr Jershov som beskriver hur en vanlig men klok ung man av folket och en äldre man i en maktposition – han är tsar i berättelsen – tävlar om samma kvinna. Första gången den visades som balett skrev vi 1864.

Den version vi nu fått njuta av är av Alexej Ratmanskij från 2009 till musik av Rodion Sjtjedrin. Initiativtagaren var Valerij Gergijev som ville ha denna balett i förnyad form till Mariinskij-teaterns program. Själva Maya Plisetskaja – åt vilken kompositören och äkta mannen Sjtjedrin hade ägnat detta sitt första betydande verk i genren balettmusik – sägs ha tyckt att koreografen nu lyckats bra.

När den något avklädda scenbilden i starka färger blir synlig förstår man att här har vi en barnbalett. Tanken utvecklas i intressanta banor; skall barnen ha grällare färger att se på än de vuxna – och bara någon enstaka låda som rekvisita – i berättelser som är tilltänkta att attrahera dem? Eller  är denna saga ändå riktad till vuxna, denna berättelse med en scenografi i ovan skildrad stil? Många åskådare tyckte att här kunde satsningen ha varit annorlunda. Men det blev bättre senare, i andra akten. Där fanns riktigt vackra scenbilder med utsökt dans, t.ex. scenen med Havets Prinsessa i gestalt av Yekaterina Kondaurova.

Tsarens dotter görs av Viktoria Tereshkina, och Ivan, hennes älskade som i slutet får bli en ny tsar, av Alexander Sergeyev. Den lilla hästen är Vasily Tkachenko, den gamla tsaren Andrei Ivanov. Dramat är en aning otydligt ibland på grund av scenografin och dräkterna. Tsaren i sin avkläddhet är svår att urskilja som härskaren i dramat – speciellt om man tänker på barnpubliken. Mera prakt på vissa ställen skulle inte ha skadat. Men det skulle kanske då inte bli så typiskt Ratmanskij. Man har dock satsat ordentligt på uttryck i rollprestationerna, det är ryssarna bra på – förutom förstås själva dansen, vilken ju också här är i världsklass.

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Berättelsen då
Det finns en rövare som går omkring om nätterna och trampar ned säden på åkrarna. Det gör också en ung och vacker häst. En bondson – Ivan – lyckas klättra upp på dess rygg och bli där, och när han befriar hästen får han gåvor; hästar, och sedan också den lilla puckelryggiga hästen. Av denna får han sedan hjälp när hans bröder stulit hans övriga hästar. Kring dessa huvudpersoner rör sig en skara andra gestalter: eldfåglar, tsaren, en flicka – även vissa föremål som en fjäder och en ädelsten blir eftertraktade och viktiga under berättelsens gång.

Tsaren möter sitt öde genom att luras in i en kastrull med kokande innehåll där han tror sig kunna bli tillräckligt vacker för att duga som gemål åt samma flicka som Ivan förälskat sig i. Gissa hur det går i slutet!

Hästens andra akt var mera lyckad och mera dansant än den första; om detta var danspubliken ganska enig. Man kunde också sitta i sin stol, luta ryggen bakåt och njuta mer av den utsökt fina dansen efter pausen. Även scenbilderna var mera sagolika.

Det är att bara gratulera Nationaloperan till det här gästspelet från Mariinskij-teatern – ett gästspel ur den absoluta världstoppen inom balett.

Den Lilla Puckelryggiga Hästen, 2009
Musik: Rodion Sjtjedrin / Koreografi: Alexei Ratmansky
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Valeri Gergijev

Jewels (Ädelstenar), 1967
Musik Emeralds: Gabriel Fauré, Pelléas et Mélisande, Shylock;
Rubies: Igor Stravinskij,  Capriccio for Piano and Orchestra;
Diamonds: Pjotr Tjaikovskij, Symphony No. 3
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Mikhail Agrest

Anita Jokela
25 april 2010


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil