Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Under repetition av Exit, pursued by a bear. Fotograf David Amzallag

Under repetition av Exit, pursued by a bear. Fotograf David Amzallag

Cristian Hillbom: Koreografen Pontus Lidberg skapar "Exit, pursued by a bear" med Shakespeare-tema för karaktärsdansare i Köpenhamn

Koreografen och dansaren Pontus Lidberg har de senaste åren satt upp sina verk – och skapat nya – både i Asien och i Europa, i vår är han inbjuden att arbeta på Baryshnikov Art Center i New York.

I april i år var det premiär för ett nytt verk i Köpenhamn på Det Kongeliges nya scen Skuespilhuset. Med Shakespeare som tema skapade Pontus ett verk baserat på En Midsommarnattsdröm och En Vintersaga.

Dansportalen mötte Pontus Lidberg i Köpenhamn, i samband med arbetet på det nya verket: Exit, pursued by a bear.

Pontus Lidberg ger instruktioner till dansarna. Fotograf David Amzallag

Pontus Lidberg ger instruktioner till dansarna. Fotograf David Amzallag

Du arbetar idag över hela världen, det blir naturligtvis ett ganska tufft schema, men du verkar stimulerad av att jobba på det sättet.

De senaste åren har det varit ett stort pusslande med att få tid till alla projekt och uppsättningar. Jag tycker väldigt mycket om mitt arbete så jag känner mig motiverad att göra det.

Det är roligt att resa och uppleva olika sammanhang, platser och dansare.

Du är utbildad som dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, men du började redan på skolan med koreografi. Vad var det som inspirerade dig till det?

Jag var intresserad av att vara kreativ och det har jag varit sedan jag var liten, koreografi ger många möjligheter till att vara kreativ. Det finns så många aspekter man kan jobba med som bilder, musik, rörelser, uttryck och innehåll.

För du noteringar när du kommer på en idé till ett verk, eller är det något som du börjar sätta dig in i när det finns ett konkret verk att jobba med?

Jag söker inte skäl till att göra verk, utan antingen har jag idén eller så har jag det inte. Än har jag inte kommit i den situationen att jag inte vet vad jag ska göra när jag fått en beställning. Det kommer en stadig ström av idéer som jag inte har någon kontroll över hur och när de kommer… Jag minns dem utan noteringar, men jag tycker mycket om min anteckningsbok!

Koreografen Pontus Lidberg är efterfrågad av många kompanier i världen. Fotograf David Amzallag

Koreografen Pontus Lidberg är efterfrågad av många kompanier i världen. Fotograf David Amzallag

Hur lägger du upp ditt arbete när du ska börja jobba med dansarna på ett nytt verk?

Det är väldigt olika beroende på vem man jobbar med. Det finns dansare som jag har jobbat med många gånger tidigare och känner mig bekväm med och vi utvecklar koreografin tillsammans. I andra fall har jag en väldigt tydlig bild av vad jag vill göra, på vägen dit kan den komma att förändras i kontakt med andra dansare och andra konstnärer. De gånger jag ska jobba med någon som jag inte träffat förut försöker jag att vara så öppen som det är möjligt.

Själva mötet kan således förändra verket, jag kan ha en väldigt tydlig bild och ändå så förändras den i sammanhanget och i samarbetet med andra dansare och andra konstnärer.

Hur väljer du musik till dina verk? Föredrar du klassisk eller modern musik till dina verk?

Jag föredrar varken klassiskt eller modernt, det beror helt på sammanhanget eller stycket som ska framföras och vem jag ska jobba med. Däremot är jag väldigt musikintresserad och väljer gärna musik som jag tycker är bra. Jag väljer sällan ljudlandskap eller musik som bara är en bakgrund till någonting. Jag jobbar väldigt nära musiken oavsett vilken slags musik jag jobbar med.

Kan du berätta mer om samarbetet kompositören David Lang i New York?

Jag har använt hans musik i flera tidigare verk, men under åren har viljan växt fram att vi båda skulle göra något specifikt tillsammans.

Nu i sommar har jag ett nytt dansfilmprojekt där David Lang har skrivit musiken. Den spelas av en cellist som heter Maya Beiser, tillsammans med Norrlandsoperans symfoniorkester.

Du har skapat många verk för kompanier och balettscener i Asien?

Asien ligger ganska långt bort och det är lätt att ha en förutfattad mening om vad dans kan vara så långt bort. Jag har arbetat i Vietnam och i Kina. Det är två helt olika länder och anledningen till att jag kommit dit har också olika ursprung.  

Till Vietnam kom jag tack vare SIDAs samarbete med olika svenska kulturorganisationer såsom Norrlandsoperan. Genom det samarbetet sändes jag första gången att arbeta med Vietnam National Ballet. Det blev väldigt lyckat både för mig och för dem, det var ömsesidigt uppskattat. Jag kom tillbaka till Vietnam i slutet av förra året och satte upp ännu ett verk för dem.

Till Peking kom jag på rekommendation och fick i uppdrag att sätta upp ett verk för ett modernt danskompani som heter Beijing Contemporary Dance Theatre. I kinesiska ögon är det ett unikt kompani eftersom det är ett privat initiativ. Men de har statligt stöd och även Peking stad stöder kompaniet.  Även arbetet i Peking var ett väldigt lyckat möte.    

Pontus Lidberg utanför det nya Skuespilhuset med Operaen i bakgrunden. Fotograf Cristian Hillbom

Pontus Lidberg utanför det nya Skuespilhuset med Operaen i bakgrunden. Fotograf Cristian Hillbom

Dina dansfilmer har fått beröm och priser och det är välförtjänt, vad skiljer arbetet med film från teaterscenen?

Med film arbetar man väldigt specifikt med bild och man kan skapa i stort sett vilken bild som helst, det blir i stort sett budgeten som avgör vad man kan göra. På scenen är det åskådaren som väljer vad man vill se utifrån en mycket större totalbild. Så det är ett helt annat tänk.

Du verkar road av att växla mellan scen och film?

Jag tycker väldigt mycket om jobba med både scen och film, för på scen i ett liveframförande kommer man i kontakt med dansarna i stunden. Det finns något magiskt med att se människor göra någonting live. Det är samma sak med musiker som spelar ett verk. Det är inte sämre eller bättre men det är skillnad att höra någon spela framför näsan på en mot att höra en fantastisk inspelning. Båda har sina fördelar.

Du är Artist in Residence hos Baryshnikov i New York, vad innebär det för dig?

Baryshnikov har öppnat en stor byggnad i New York som heter Baryshnikov Art Center där det finns dansstudios och en teater. De bjuder in vissa danskonstnärer att jobba där och ställer upp med lokaler och infrastruktur till koreografer och dansare. Det innebär att jag spenderar tid i New York och arbetar i hans hus.
New York är väldigt spännande att jobba i och Baryshnikov Art Center har väldigt fina lokaler.

Du har nu gjort ett nytt dansverk i Köpenhamn baserad på Shakespeare, berätta om tillkomsten och idén till detta verk?

Jag har arbetat med kompaniets karaktärsdansare. Bakgrunden är att Jirí Kylián kom till Köpenhamn för att sätta upp ett verk och då jobbade han med några av karaktärsdansarna. Kylián hade även ett eget kompani för äldre dansare som tyvärr inte existerar idag.

Då föddes idén att göra ett helt nytt längre verk för dessa nio karaktärsdansare. Temat skulle vara Shakespeare men frånsett temat så var det fritt för mig att skapa vad jag ville. Dansverket är sammanvävt av scener och karaktärer från En midsommarnattsdröm och En vintersaga.

Karaktärsdansarna är mellan 43 och 70 år gamla, det är ett stort spann och deras fysiska egenskaper är naturligtvis olika. De är verkligen karaktärer allihop och det är inte en homogen grupp. En del av dessa dansare var stora stjärnor på 1960-talet och att arbeta med dem i dag när de är 60-70 år är väldigt speciellt. I vanliga fall jobbar jag på ett fysiskt krävande sätt, det kan jag inte göra i det här verket. Det handlar mer om subtila uttryck och förflyttningar, gester och tablåer.

Dansverket har absolut förädlats i samarbetet med dansarna, men de flesta idéerna hade jag med mig när vi började. Jag skrev ihop ett synopsis tillsammans med en dramaturg och utifrån det har vi arbetat ut dessa scener.

Skulle du kunna sätta upp detta verk någon annanstans?

Både ja och nej. Jag har delat upp de nio dansarna på två lag. De två lagen är väldigt olika, de gör samma koreografi och samma tablåer, men det är ändå helt olika, mycket mer än i ett traditionellt dansverk. Det ligger närmare teater eftersom tolkningarna är individuella. Visst skulle jag kunna sätta upp det någon annanstans men verket skulle förändras mycket.

Cristian Hillbom
17 maj 2010


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil