Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansescenen: Döden i Köpenhamn

”Thomas Manns roman Döden i Venedig är ett utmanande verk i sig själv, det är egentligen en banal historia, men Manns språk är poetiskt och han flätar samman olika teman på ett spännande sätt. Jag blev också fascinerad av Aschenbach-figuren, en introvert person som inte vad hur han ska hantera situationen”, säger koreografen Ninna Steen.

På Dansescenen i Köpenhamn har Ninna Steen satt upp dansverket ”Slangens Paradis” (Ormens paradis) där hon fritt klippt mellan Thomas Manns Döden i Venedig och Heinrich von Kleists Om marionetteatern.

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Om marionetteatern är en satirisk novell från 1810 om människans längtan efter förlorade paradis. Döden i Venedig är idag känd främst genom Luchino Viscontis film från 1971 som har svensken Björn Andresen i rollen som yngligen Tadzio. Manns Döden i Venedig (1912) är en poetisk rysare om mänskligt förfall och äldre mäns möte med oskulden och skönheten. Även Slangens Paradis utspelar sig i Venedig, där det blå havets vågor utgör en fond som intensifieras i styrka allteftersom dramat tätnar.

”Så hade jag berättelsen av Kleist, som är helt annorlunda, men det finns en länk mellan dem som har varit spännande för mig att arbeta med. Och den innehåller även en gåta, jag älskar gåtor”, fortsätter Ninna Steen med ett leende.

”Båda innehåller mängder av symboler och gåtor, och jag har låtit de två verken mötas, flätas ihop. Personerna byter roller och så möts de på kors och tvärs. Samtidigt ville jag skapa ett avslutat verk som kan fascinera publiken och inte göra den mer förvirrad.”

På scenen rör sig endast tre personer, mannen, pojken och den androgyna kvinnan. Precis som i filmen är Mahlers symfoni ledmotiv.

Ninna Steens alter ego [Anne-Claire Theissen] träder in på scenen som Heinrich von Kleists avdankade solodansare. Hon har endast en högklackad sko och en käpp och hon är klädd i en skir vit klänning. Hon försöker fånga den vackre pojkens uppmärksamhet, de följer varandra tätt på scenen tills den åldrande mannen vänder pojkens lekfullhet mot sig.

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anne Claire Theissen är både dansare och repetitör, har bland annat arbetat med Skånes dansteater och Norrlandsoperan.

”Jag är mannens öde – jag berättar för honom vad han tänker, mer än jag är en tredje person, det finns även en erotisk ingång här. Jag är berättaren i handlingen och är inte med i själva spelet utan gestaltar mannens kamp med sig själv. Det var lite speciellt att vara med för det är första gången som jag talar danska på scenen – jag gillar den här rollen, den är krävande. ”

”Det är ett litterärt och intellektuellt verk. Jag betraktar mig inte som intellektuell men detta är så väsenskilt mot vad jag gjort tidigare. Och det dramatiska tilltalar mig också. Det är bra konst”, säger Anne Claire Theissen.

Mannen görs av Poul Laursen: ”En av utmaningarna är att jag är dansare och nu får jag en roll där jag mer eller mindre får hålla mig väldigt stilla, röra mig mera försiktig över scenen. Den andra utmaningen är att försvara den här mannen, hans handlingar och villfarelse. Särskilt idag när katolska präster och deras intresse för unga män uppmärksammas. Vi behöver inte förstå hans tankar, men det finns en mänsklighet hos honom som kommer fram, en mänsklighet som finns hos oss alla.”

Det är en väldigt tät atmosfär i salongen publiken är alldeles tyst. ”Jag har arbetat tidigare med abstrakt dans och blandning av dans och teater, men inte med verk som detta som har så mycket karaktär över sig,” säger Poul Laursen.

Poul Laursen undervisar på Skolen for Modern dans i Köpenhamn och har även koreograferat egna mindre dansverk. Bland annat har han jobbat med Teater Tango och gör nu en comeback på scenen efter fyra år.

Ninna Steen faller inte för den politiska korrektheten att låta Tadzio bli en ung man (eller kvinna) utan har valt en 13-årig pojke till rollen, Alix Habran, som det senaste året gått på balettakademien i Köpenhamn.

Han gör rollen moget och trovärdigt, väntande på ett gensvar från den åldrande mannen. Leken blir allvar när Steens alter ego kommer in på scenen klädd i svart. Mannen motas sakta mot avgrunden och faller ned.

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

”Jag tycker inte rollen är så svår, jag har själv varit med och utformat den efter Ninnas regi. Ljuset på scenen gör att jag känner mig ganska fri, om jag skulle se publiken så skulle jag bara bli full i skratt.” säger Alix Habran, som har dansk/franska rötter. Han har medverkat på Teater Modern dans i Köpenhamn och även dansat i en opera i franska Metz.

Alix vill fortsätta utbilda sig till dansare och hoppas att Slangens paradis får ges under dansfestivalen Nordic Platform i Stockholm 2-4 december 2010. Det är ännu inte klart vilka verk som ska framföras.

Nordic Platform är ett nytt initiativ som ska presentera modern dans som är högst tre år gammal och återkomma vartannat år med början i Stockholm. Arrangörer är Dansens hus, Stadsteatern och Moderna dansteatern i Stockholm, Dance info i Finland, Dansens hus i Oslo samt Dansescenen i Köpenhamn.

Cristian Hillbom
19 maj 2010


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil