Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2010 – ett dansarporträtt

”Jag har dansat på Islands balettskola i två år, men jag började med tävlingsdans när jag var 11 år”, säger Karl-Fri∂rik Hjaltason [uttalas kark-fridrik hjaltason], snart 17 år och en av tre dansare som kom från Island för att vara med i Stora Daldansen i Falun.

”När jag började med sällskapsdans var jag i den åldern när man ville prova på allt, som att sjunga, spela fotboll etc. Min mor sjunger och dansar så det är klart att hon har påverkat mig att välja artistbanan.”

Karl-Fri∂rik Hjaltason, Island. Fotograf Cristian Hillbom

Karl-Fri∂rik Hjaltason, Island. Fotograf Cristian Hillbom

Talangen såg man tidigt på dansskolan i Reykjavik för strax efter att han börjat med tävlingsdans sattes han i en mera avancerad grupp och inte i nybörjargruppen. Plus att han fick ett danskontrakt och en danspartner.

”När jag var 12 år fick jag åka på tävlingar, bl a till Blackpool, som är stora inom tävlingsdansen. Här mötte jag många andra mycket mer erfarna dansare, samtidigt kände jag att det här var vad jag vill hålla på med – jag ville bli dansare.”

Det gick bra för Karl-Fri∂rik, och under de kommande två åren plockade han och hans danspartner hem många guldmedaljer både på Island, i England, på Irland och i Danmark.

Men så ville han byta till en annan dansskola i Reykjavik och lämnade därmed sin dåvarande danspartner. Det isländska dansrådet, som är huvudorgan för danssporten på Island, och ser till att det sköts professionellt vad det gäller kontrakt etc, var däremot inte nöjda med hans beslut.

”De gillade inte att jag bara slutade i en dansskola utan att ha informerat dem i förväg. De vill stämma mig för kontraktsbrott, jag var bara 14 år då”, säger Karl-Fri∂rik, och fortsätter:

”Jag kom i alla fall till en liten skola för tävlingsdans som hade bra lärare. Det blev mera teknikträning och jag utvecklade mig inom danssporten.” Hans dansuppvisningar blev hyllade och Karl-Fri∂rik blev känd inom tävlingsdansen.

”När jag var nästan 16 år, kände jag att det började bli tråkigt att syssla med samma sak hela tiden.”

I samma veva mötte han en dansare som var med i Isländska nationalbaletten, som hade varit tävlingsdansare fram till han var 16 år, men gått över till att dansa klassisk balett i stället.

”Jag bestämde mig då för att börja med klassisk balett och modern dans. Det isländska dansrådet ville stämma mig på en hel del pengar, eftersom jag brutit kontraktet och lämnat min danspartner i sticket. Det var egentligen inte snyggt, det inser jag, men jag ville så innerligt gärna göra något annat.”, säger Karl-Fri∂rik.

”Jag började med två klasser i veckan. Eftersom jag dansat latinamerikanskt så länge, så visste jag vad min kropp förmådde och det var inte något problem för mig att ta till mig undervisningen i klassisk balett. Jag lärde mig verkligen allt som de lade på mig och försökte göra det väl. De satte mig i högre och högre klasser och efter två år i skolan Länk till annan webbplats. tävlar jag nu med andra dansare som tränat sedan de var 10 år eller yngre”, säger Karl-Fri∂rik med ett stilla leende.

I Stora Daldansen får juniorer inte visa moderna verk, vilket kanske minskar deras uttrycksmöjligheter. Karl-Fri∂rik förklarar:

”Jag hade velat visa ett modernt stycke där jag känner att jag kan spela på ett större register vilket den klassiska baletten inte riktigt tillåter. På Island börjar man med modern dans i skolan redan 12-årsåldern, jämfört med många andra skolor som inte börjar förrän vid ca 16 år. Det gör att isländska elever har en annan standard är vad kanske motsvarande elever har i andra länder när det gäller modern dans.”

Skolans lärare har stor spännvidd, t ex lär någon från New York ut ett sätt att dansa modernt, någon annan lärare har erfarenhet av Alvin Aileys teknik. Det kommer även många gästlärare som kan påverka eleverna i sin särskilda dansteknik. Det gör att eleverna, när de går ut skolan, har influenser från många håll.

”De isländska dansskolorna ger oss stor frihet vilket kan vara bra för utvecklingen av dans på Island”, avslutar Karl-Fri∂rik Hjaltason.

Cristian Hillbom
20 maj 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil