Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2010 – ett dansarporträtt

”Jag har dansat på Islands balettskola i två år, men jag började med tävlingsdans när jag var 11 år”, säger Karl-Fri∂rik Hjaltason [uttalas kark-fridrik hjaltason], snart 17 år och en av tre dansare som kom från Island för att vara med i Stora Daldansen i Falun.

”När jag började med sällskapsdans var jag i den åldern när man ville prova på allt, som att sjunga, spela fotboll etc. Min mor sjunger och dansar så det är klart att hon har påverkat mig att välja artistbanan.”

Karl-Fri∂rik Hjaltason, Island. Fotograf Cristian Hillbom

Karl-Fri∂rik Hjaltason, Island. Fotograf Cristian Hillbom

Talangen såg man tidigt på dansskolan i Reykjavik för strax efter att han börjat med tävlingsdans sattes han i en mera avancerad grupp och inte i nybörjargruppen. Plus att han fick ett danskontrakt och en danspartner.

”När jag var 12 år fick jag åka på tävlingar, bl a till Blackpool, som är stora inom tävlingsdansen. Här mötte jag många andra mycket mer erfarna dansare, samtidigt kände jag att det här var vad jag vill hålla på med – jag ville bli dansare.”

Det gick bra för Karl-Fri∂rik, och under de kommande två åren plockade han och hans danspartner hem många guldmedaljer både på Island, i England, på Irland och i Danmark.

Men så ville han byta till en annan dansskola i Reykjavik och lämnade därmed sin dåvarande danspartner. Det isländska dansrådet, som är huvudorgan för danssporten på Island, och ser till att det sköts professionellt vad det gäller kontrakt etc, var däremot inte nöjda med hans beslut.

”De gillade inte att jag bara slutade i en dansskola utan att ha informerat dem i förväg. De vill stämma mig för kontraktsbrott, jag var bara 14 år då”, säger Karl-Fri∂rik, och fortsätter:

”Jag kom i alla fall till en liten skola för tävlingsdans som hade bra lärare. Det blev mera teknikträning och jag utvecklade mig inom danssporten.” Hans dansuppvisningar blev hyllade och Karl-Fri∂rik blev känd inom tävlingsdansen.

”När jag var nästan 16 år, kände jag att det började bli tråkigt att syssla med samma sak hela tiden.”

I samma veva mötte han en dansare som var med i Isländska nationalbaletten, som hade varit tävlingsdansare fram till han var 16 år, men gått över till att dansa klassisk balett i stället.

”Jag bestämde mig då för att börja med klassisk balett och modern dans. Det isländska dansrådet ville stämma mig på en hel del pengar, eftersom jag brutit kontraktet och lämnat min danspartner i sticket. Det var egentligen inte snyggt, det inser jag, men jag ville så innerligt gärna göra något annat.”, säger Karl-Fri∂rik.

”Jag började med två klasser i veckan. Eftersom jag dansat latinamerikanskt så länge, så visste jag vad min kropp förmådde och det var inte något problem för mig att ta till mig undervisningen i klassisk balett. Jag lärde mig verkligen allt som de lade på mig och försökte göra det väl. De satte mig i högre och högre klasser och efter två år i skolan Länk till annan webbplats. tävlar jag nu med andra dansare som tränat sedan de var 10 år eller yngre”, säger Karl-Fri∂rik med ett stilla leende.

I Stora Daldansen får juniorer inte visa moderna verk, vilket kanske minskar deras uttrycksmöjligheter. Karl-Fri∂rik förklarar:

”Jag hade velat visa ett modernt stycke där jag känner att jag kan spela på ett större register vilket den klassiska baletten inte riktigt tillåter. På Island börjar man med modern dans i skolan redan 12-årsåldern, jämfört med många andra skolor som inte börjar förrän vid ca 16 år. Det gör att isländska elever har en annan standard är vad kanske motsvarande elever har i andra länder när det gäller modern dans.”

Skolans lärare har stor spännvidd, t ex lär någon från New York ut ett sätt att dansa modernt, någon annan lärare har erfarenhet av Alvin Aileys teknik. Det kommer även många gästlärare som kan påverka eleverna i sin särskilda dansteknik. Det gör att eleverna, när de går ut skolan, har influenser från många håll.

”De isländska dansskolorna ger oss stor frihet vilket kan vara bra för utvecklingen av dans på Island”, avslutar Karl-Fri∂rik Hjaltason.

Cristian Hillbom
20 maj 2010


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil