Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Bohlin: Nathalie Ruiz  – Carina Ari-medaljör 2010

Alltför mycket hängivet, kreativt arbete hamnar utanför offentlighetens strålkastarljus. 2010 års mottagare av Carina Ari-medaljen är konstnären/artisten Nathalie Ruiz som kom från Frankrike och har varit flitigt verksam i olika funktioner sedan hon kom till Sverige för drygt tjugo år sedan. Då hade hon arbetat professionellt sedan arton års ålder.

Dansportalen fick ett samtal med henne efter Carina Ari-dagen i Rotundan på Kungliga Operan, där medalj och stipendier utdelades den fjärde maj.  

Gratulerar till medaljen! Hur många har du hemma?

Tack så mycket! Det här är min första medalj. Jag blev särskilt glad över att det var Carina Aris medalj jag då fick. Carina Ari var en vacker, stark, kreativ personlighet, en självständig kvinna som skapade sin framgång av idérikedom och handlingskraft. Hon är ett förträffligt föredöme och det är verkligen en heder och inspirationskälla att ha blivit tilldelad hennes medalj. Hon var dessutom under en period balettchef på Operan i Alger, och mina föräldrar kommer från Algeriet (deras föräldrar kom från Spanien, därav efternamnet Ruiz).  

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vad håller du på med just nu?

8 maj medverkade jag i Alice Kollektivs premiär på Det hårda och det mjuka, ett tidigare inte framfört verk som skrevs 1953 av den begåvade avantgardisten Öyvind Fahlström. I föreställningen, som är en undersökning av ett mycket långt original, skapade jag koreografin för ensemblen, och själv spelar jag skrivmaskinsflickan "Skri".

Dagen efter det att jag tilldelats medaljen medverkade jag i en föreställning sammanställd av Ana Laguna och beställd av den spanska ambassaden för att fira Spaniens ordförandeskap i EU. Då dansade jag ett solo, Ophélia, till musik av Kjell Nordeson.

Sedan i februari är jag också koreografassistent till Mats Ek i hans iscensättning av Tjechovs Körsbärsträdgården på Dramaten.

Vad innebär det arbetet?

Som koreografassistent följer jag utformandet av koreografin och lär mig det slutgiltiga resultatet. Sedan tränar jag de medverkande och förbereder dem på ett fysiskt sätt att hantera det koreografiska materialet. Träningen, som är skräddarsydd till uppsättningens behov, innebär övningar i muskelstyrka, yoga, och synkronisering av dansrörelser. Samtidigt övar jag skådespelarnas känsla för kontakt med varandra, för att på bästa sätt göra dem mottagliga för den kroppsliga motivationen i regin.

Genom att vara i kontakt med sin kropp får man tillgång till en sorts öppenhet för samspel, och när man sedan hanterar text och spelscener, kan man addera en dimension: det fysiska uttrycket.  Kroppen har sitt eget språk som förstärker, motsvarar och lyfter orden.

En särskild aspekt i arbetet med icke-dansare är att man får precis vad man ber om – inga färdiga lösningar som en dansare kan presentera. I stället får man något omedelbart, som i lyckliga fall kan innebära essensen av en rörelse. Där kan en alldeles särskild skönhet födas.

När man koreograferar går det ibland fort, särskilt för dem som inte är utbildade dansare. Då fungerar jag som förmedlare, en sorts ”översättare” som förklarar efteråt, repeterar in materialet, uppmuntrar, stimulerar och lugnar där det behövs.

Efter en tränings- och repetitionstid kan man betrakta resultatet och gå vidare med bearbetning, utveckling och fördjupning av materialet.

Min uppgift är också att se till att koreografin under spelperioden bibehålles på avsedd nivå.  

När valde Mats Ek dig till sin assistent?

Jag började arbeta som Mats Eks assistent först med Ett drömspel 2009. Sen fortsatte vi vårt samarbete med Hållplats av Roland Schimmelpfennig på Stockholms Stadsteater, premiär i november samma år. Nu i Körsbärsträdgården är det tredje gången.

Hur kom du i kontakt med Mats Ek?

1988 dansade jag i Karine Saportas Le coeur métamorphosé. Vi gästspelade på Théâtre de la Ville i Paris samtidigt som Cullbergbaletten. Jag såg Mats Eks Giselle och blev fascinerad av Ana Laguna. Jag hade aldrig sett någon artist som henne. Så jag bad att få vara med på morgonträningen med ensemblen dagen därpå. Det visade sig då att flera av dem hade sett vår föreställning också, och lagt märke till mig. Cullbergbaletten bestod då av en otrolig samling storartade dansare som samtidigt var klenoder som människor. Veli-Pekka Peltokallio kom fram till mig och sjöng Gilbert Bécauds Nathalie, hela – på finska! Yvan Auzely lämnade plats för mig vid stången. Jag var inte van vid sådant bemötande.

Dansvärlden i Paris var hård, konkurrensen gjorde dansare ännu hårdare. Skillnaden var kolossal. Jag märkte genast att det var i en miljö som Cullbergbalettens som jag ville arbeta. Det slutade med att Mats Ek skrev till mig och erbjöd mig ett kontrakt. Jag accepterade omedelbart.

Du dansade med Cullbergbaletten i tre år. Vad hände sedan?

Jag fortsatte som gäst i ensemblen i några år. Som frilansare fick jag också möjlighet att arbeta med ett stort antal svenska koreografer. Jag medverkade också i flera av Mats Eks teateruppsättningar, bl. a. i På Malta och Johanna på Orionteatern 1996 och 1998 och i Andromaque och Ett drömspel på Dramaten 2002 och 2007. Jag arbetade med Dansensemblen vid Älvsborgsteatern i fyra år som koreograf i residens, de sista två åren som chef, 2004 -2005.

Vad gjorde du där, i Borås?

Jag tog hand om och utvecklade dansensemblen och skapade dess repertoar, som var inriktad mot en ung publik. Jag gjorde flera familjeföreställningar, som t.ex. Kod William, som var en version av Hamlet, med Ofelia i centrum. Niki var ett verk inspirerat av Niki de Saint Phalles liv och verk, t.ex. de så kallade Nanas, skulpturer av frodiga kvinnor i glada, färgrika former.

Familjen Oui spelades många gånger och fick turnera: till Kenya, Kalmar och Riksteaterns Teaterdagar i Hallunda.  Swing var en dansant tidsresa, från 1940-talet till framtiden.

Efter fyra intensiva och lärorika år behövde jag vila från allt resande uppdraget inneburit. Jag bestämde mig för att studera medicin och samtidigt utbilda mig till shiatsu-terapeut.

Du har gjort mycket annat också. 1994 startade du med kompositören och musikern Kjell Nordeson gruppen Co. Alba. Vad är det?

Co. Alba erbjuder artister att samarbeta för varje enskilt projekt.
Vi arbetar i gränslandet mellan rörelse, musik och bild, där olika uttrycksmedel möts och påverkar varandra. Jag står för koncept, iscensättning, koreografi och film. Kjell Nordeson ansvarar för musik och står ofta på scenen som musiker och medverkande/dansare. Jag arbetar med både dansare och icke-dansare.

Under åren har vi skapat över tjugo verk, t.ex. Drömmarnas stig 1994, Relief, en duo med Kjell Nordeson 1995, Monsieur Judith med skådespelaren Mats Flink 1997 och Heavy Metal, för Stockholm Kulturhuvudstad 1998, det var ett solo för Ana Laguna tillsammans med Stockholm Chamber Brass. Box 78 var ett solo tillsammans med röstkonstnären Lindha Kallerdahl och Nov.52 var ett solo tillsammans med pianisten Kristine Scholz, 2000.

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

2001 skapade vi Dragonfly, där dans och musik samverkade med videoprojektioner i en föreställning med stort personligt utrymme för varje medverkande. Ensemblen var också storartad: Ana Laguna, Talia Paz, Julie Guibert, Fabrice Serafino och jag själv. Vidare fyra musiker: Sten Sandell, David Stackenäs, Peter Söderberg och Kjell Nordeson. För videon som ingick stod multimedia konstnären P II.

2003 gjorde jag en dansproduktion för Sveriges Television, ett solo för Yvan Auzely, Désiré, som sedan visades flera gånger.

Vad ska du göra nu?
I augusti har jag två veckors residens på Dansens Hus. Det skall avslutas med att jag tillsammans med Alice Kollektiv presenterar en fortsättning av undersökningen av Öyvind Fahlströms Det hårda och det mjuka. Från september och framåt spelar jag rollen som Charlotta Ivanova i Mats Eks Körsbärsträdgården på Dramaten. Men först reser jag till Paris för att träna, se föreställningar och forska.

Fakta om Nathalie Ruiz

1971-1981: Utbildning i Centre de danse des Espaluns i Provence, Frankrike.
1986-1987: Dansade med bl. a. Martha Graham Dance Co, Twyla Tharp Dance Co. och Karine Saporta .
1998-1991: Dansare i Cullbergbaletten.
1992-2001: Arbetade med bl. a. Kenneth Kvarnström, Cristina Caprioli, Birgitta Egerbladh, Efva Lilja, Susanne Jaresand, Örjan Andersson, Philippe Blanchard och Helena Franzén.
1994: Startade Co. Alba med Kjell Nordeson. Ett tjugotal dansverk hittills.
1996-2010: Medverkade i verk av Mats Ek: På Malta, Johanna, Dans på trä, Andromaque, Ett drömspel, Hållplats, Orphée.
2007: Nominerad som bästa dansare i Europa i tidskriften Balettanz.
2009-2010: Koreografassistent åt Mats Ek.

Peter Bohlin
26 maj 2010


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil