Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Bohlin: Nathalie Ruiz  – Carina Ari-medaljör 2010

Alltför mycket hängivet, kreativt arbete hamnar utanför offentlighetens strålkastarljus. 2010 års mottagare av Carina Ari-medaljen är konstnären/artisten Nathalie Ruiz som kom från Frankrike och har varit flitigt verksam i olika funktioner sedan hon kom till Sverige för drygt tjugo år sedan. Då hade hon arbetat professionellt sedan arton års ålder.

Dansportalen fick ett samtal med henne efter Carina Ari-dagen i Rotundan på Kungliga Operan, där medalj och stipendier utdelades den fjärde maj.  

Gratulerar till medaljen! Hur många har du hemma?

Tack så mycket! Det här är min första medalj. Jag blev särskilt glad över att det var Carina Aris medalj jag då fick. Carina Ari var en vacker, stark, kreativ personlighet, en självständig kvinna som skapade sin framgång av idérikedom och handlingskraft. Hon är ett förträffligt föredöme och det är verkligen en heder och inspirationskälla att ha blivit tilldelad hennes medalj. Hon var dessutom under en period balettchef på Operan i Alger, och mina föräldrar kommer från Algeriet (deras föräldrar kom från Spanien, därav efternamnet Ruiz).  

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vad håller du på med just nu?

8 maj medverkade jag i Alice Kollektivs premiär på Det hårda och det mjuka, ett tidigare inte framfört verk som skrevs 1953 av den begåvade avantgardisten Öyvind Fahlström. I föreställningen, som är en undersökning av ett mycket långt original, skapade jag koreografin för ensemblen, och själv spelar jag skrivmaskinsflickan "Skri".

Dagen efter det att jag tilldelats medaljen medverkade jag i en föreställning sammanställd av Ana Laguna och beställd av den spanska ambassaden för att fira Spaniens ordförandeskap i EU. Då dansade jag ett solo, Ophélia, till musik av Kjell Nordeson.

Sedan i februari är jag också koreografassistent till Mats Ek i hans iscensättning av Tjechovs Körsbärsträdgården på Dramaten.

Vad innebär det arbetet?

Som koreografassistent följer jag utformandet av koreografin och lär mig det slutgiltiga resultatet. Sedan tränar jag de medverkande och förbereder dem på ett fysiskt sätt att hantera det koreografiska materialet. Träningen, som är skräddarsydd till uppsättningens behov, innebär övningar i muskelstyrka, yoga, och synkronisering av dansrörelser. Samtidigt övar jag skådespelarnas känsla för kontakt med varandra, för att på bästa sätt göra dem mottagliga för den kroppsliga motivationen i regin.

Genom att vara i kontakt med sin kropp får man tillgång till en sorts öppenhet för samspel, och när man sedan hanterar text och spelscener, kan man addera en dimension: det fysiska uttrycket.  Kroppen har sitt eget språk som förstärker, motsvarar och lyfter orden.

En särskild aspekt i arbetet med icke-dansare är att man får precis vad man ber om – inga färdiga lösningar som en dansare kan presentera. I stället får man något omedelbart, som i lyckliga fall kan innebära essensen av en rörelse. Där kan en alldeles särskild skönhet födas.

När man koreograferar går det ibland fort, särskilt för dem som inte är utbildade dansare. Då fungerar jag som förmedlare, en sorts ”översättare” som förklarar efteråt, repeterar in materialet, uppmuntrar, stimulerar och lugnar där det behövs.

Efter en tränings- och repetitionstid kan man betrakta resultatet och gå vidare med bearbetning, utveckling och fördjupning av materialet.

Min uppgift är också att se till att koreografin under spelperioden bibehålles på avsedd nivå.  

När valde Mats Ek dig till sin assistent?

Jag började arbeta som Mats Eks assistent först med Ett drömspel 2009. Sen fortsatte vi vårt samarbete med Hållplats av Roland Schimmelpfennig på Stockholms Stadsteater, premiär i november samma år. Nu i Körsbärsträdgården är det tredje gången.

Hur kom du i kontakt med Mats Ek?

1988 dansade jag i Karine Saportas Le coeur métamorphosé. Vi gästspelade på Théâtre de la Ville i Paris samtidigt som Cullbergbaletten. Jag såg Mats Eks Giselle och blev fascinerad av Ana Laguna. Jag hade aldrig sett någon artist som henne. Så jag bad att få vara med på morgonträningen med ensemblen dagen därpå. Det visade sig då att flera av dem hade sett vår föreställning också, och lagt märke till mig. Cullbergbaletten bestod då av en otrolig samling storartade dansare som samtidigt var klenoder som människor. Veli-Pekka Peltokallio kom fram till mig och sjöng Gilbert Bécauds Nathalie, hela – på finska! Yvan Auzely lämnade plats för mig vid stången. Jag var inte van vid sådant bemötande.

Dansvärlden i Paris var hård, konkurrensen gjorde dansare ännu hårdare. Skillnaden var kolossal. Jag märkte genast att det var i en miljö som Cullbergbalettens som jag ville arbeta. Det slutade med att Mats Ek skrev till mig och erbjöd mig ett kontrakt. Jag accepterade omedelbart.

Du dansade med Cullbergbaletten i tre år. Vad hände sedan?

Jag fortsatte som gäst i ensemblen i några år. Som frilansare fick jag också möjlighet att arbeta med ett stort antal svenska koreografer. Jag medverkade också i flera av Mats Eks teateruppsättningar, bl. a. i På Malta och Johanna på Orionteatern 1996 och 1998 och i Andromaque och Ett drömspel på Dramaten 2002 och 2007. Jag arbetade med Dansensemblen vid Älvsborgsteatern i fyra år som koreograf i residens, de sista två åren som chef, 2004 -2005.

Vad gjorde du där, i Borås?

Jag tog hand om och utvecklade dansensemblen och skapade dess repertoar, som var inriktad mot en ung publik. Jag gjorde flera familjeföreställningar, som t.ex. Kod William, som var en version av Hamlet, med Ofelia i centrum. Niki var ett verk inspirerat av Niki de Saint Phalles liv och verk, t.ex. de så kallade Nanas, skulpturer av frodiga kvinnor i glada, färgrika former.

Familjen Oui spelades många gånger och fick turnera: till Kenya, Kalmar och Riksteaterns Teaterdagar i Hallunda.  Swing var en dansant tidsresa, från 1940-talet till framtiden.

Efter fyra intensiva och lärorika år behövde jag vila från allt resande uppdraget inneburit. Jag bestämde mig för att studera medicin och samtidigt utbilda mig till shiatsu-terapeut.

Du har gjort mycket annat också. 1994 startade du med kompositören och musikern Kjell Nordeson gruppen Co. Alba. Vad är det?

Co. Alba erbjuder artister att samarbeta för varje enskilt projekt.
Vi arbetar i gränslandet mellan rörelse, musik och bild, där olika uttrycksmedel möts och påverkar varandra. Jag står för koncept, iscensättning, koreografi och film. Kjell Nordeson ansvarar för musik och står ofta på scenen som musiker och medverkande/dansare. Jag arbetar med både dansare och icke-dansare.

Under åren har vi skapat över tjugo verk, t.ex. Drömmarnas stig 1994, Relief, en duo med Kjell Nordeson 1995, Monsieur Judith med skådespelaren Mats Flink 1997 och Heavy Metal, för Stockholm Kulturhuvudstad 1998, det var ett solo för Ana Laguna tillsammans med Stockholm Chamber Brass. Box 78 var ett solo tillsammans med röstkonstnären Lindha Kallerdahl och Nov.52 var ett solo tillsammans med pianisten Kristine Scholz, 2000.

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

2001 skapade vi Dragonfly, där dans och musik samverkade med videoprojektioner i en föreställning med stort personligt utrymme för varje medverkande. Ensemblen var också storartad: Ana Laguna, Talia Paz, Julie Guibert, Fabrice Serafino och jag själv. Vidare fyra musiker: Sten Sandell, David Stackenäs, Peter Söderberg och Kjell Nordeson. För videon som ingick stod multimedia konstnären P II.

2003 gjorde jag en dansproduktion för Sveriges Television, ett solo för Yvan Auzely, Désiré, som sedan visades flera gånger.

Vad ska du göra nu?
I augusti har jag två veckors residens på Dansens Hus. Det skall avslutas med att jag tillsammans med Alice Kollektiv presenterar en fortsättning av undersökningen av Öyvind Fahlströms Det hårda och det mjuka. Från september och framåt spelar jag rollen som Charlotta Ivanova i Mats Eks Körsbärsträdgården på Dramaten. Men först reser jag till Paris för att träna, se föreställningar och forska.

Fakta om Nathalie Ruiz

1971-1981: Utbildning i Centre de danse des Espaluns i Provence, Frankrike.
1986-1987: Dansade med bl. a. Martha Graham Dance Co, Twyla Tharp Dance Co. och Karine Saporta .
1998-1991: Dansare i Cullbergbaletten.
1992-2001: Arbetade med bl. a. Kenneth Kvarnström, Cristina Caprioli, Birgitta Egerbladh, Efva Lilja, Susanne Jaresand, Örjan Andersson, Philippe Blanchard och Helena Franzén.
1994: Startade Co. Alba med Kjell Nordeson. Ett tjugotal dansverk hittills.
1996-2010: Medverkade i verk av Mats Ek: På Malta, Johanna, Dans på trä, Andromaque, Ett drömspel, Hållplats, Orphée.
2007: Nominerad som bästa dansare i Europa i tidskriften Balettanz.
2009-2010: Koreografassistent åt Mats Ek.

Peter Bohlin
26 maj 2010


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil