Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Sjöar i öst och väst

Borta är denna gång Kina, närmare bestämt Hangzhou och Shanghai och hemma är en rad intressanta föreställningar – och de sex kolsvarta frieserhästarna Astor, Quintos, Suleyman, Romeo, Joopy och Othello.

Zhang Yimou & Kitaro: Impressions of the West Lake
Impressions of the West Lake (17/4, Hangzhou) är en lika vacker som spektakulär föreställning av regissören Zhang Yimou och kompositören Kitaro. I föreställningen som utspelas på en lagun i Västra sjön i Hangzhou förenas det subtila med det storslagna utan att förlora i kvalité.

Impressions of West Lake. Fotokälla yxxh.com.cn

Impressions of West Lake. Fotokälla yxxh.com.cn

Föreställningen, som baserar sig på den gamla kinesiska berättelsen Legenden om den vita ormen, utspelar sig under Songdynastin och handlar om en ung ämbetsman, Xu Xian, som förälskar sig i kvinnan Bai SuZhen. Under bröllopet avslöjar en munk att kvinnan i själva verket är en vit ormdemon och romantiken förbyts plötsligt i dramatik.

Föreställningen består av en rad mycket vackra scenerier och lyckas trots den monumentala formen ändå behålla en intimitet som gör de älskandes kamp berörande. Dansare och statister rör sig på vattnet, det vill säga på en osynlig scen någon centimeter under vattenytan. Effekten är slående, till exempel i inledningen när Xu Xian helt ensam kommer vandrande över den mörka vattenytan. Precis som i kamera obskura föreställningar skapar svartklädda statister magiska effekter med hjälp av föremål som rör sig till synes av sig själv. Till exempel tycks parasollstora lotusblad resa sig av sig själva över vattenytan till ett suggestivt vattenlandskap, eller manshöga vita tranfjädrar bilda formationer mot den mörka vattenytan.

Den raffinerade ljusscenografin binder samman den mycket stora scenen till en helhet i såväl monumentala som i mer intima passager. I föreställningens dramatiska höjdpunkt, då Xu Xian befriar Bai SuZhen från en brunn under Leifeng-pagoden, där hon spärrats in av munken, reser sig en enorm konstruktion flera meter upp över vattenytan. Ljus och rök blandas och förvandlar konstruktionen till en vision av underjorden.  

För den som vill se hur det såg ut – gå till Youtube! Länk till annan webbplats.

El Lac de les Mosques med Sol Picó. Fotograf Marta Vidanes

El Lac de les Mosques med Sol Picó. Fotograf Marta Vidanes

Sol Picó: El Lac de les Mosques
El Lac de les Mosques (Dansens Hus, 9/4) av Sol Picó skulle kunna beskrivas som en medelåldersversion av alla de sagor som slutar med "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Kanske är det därför den lite ironiskt heter Myggsjön, en titel som enligt programmet vill få mig at tänka på Svansjön (… många år senare). Ingen ung olycklig kärlek, med andra ord. Men inte heller någon risk för medelålderskris, otrohet och separation eftersom kvinnan och mannen verkar trivas bra i sin relation, som inte heller verkar störas av några barn eller andra individer. Därför har jag litet svårt att förstå vad Picó egentligen vill säga med sin föreställning. Inte heller hur det mest intressanta inslaget, där Picó dansar flamenco i tåspetsskor på ett nyskapande sätt, egentligen passar in i sammanhanget. Däremot skulle jag gärna ha sett mer av hennes "postflamenco" än den rätt förutsägbara 2000-talskoreografi som verket huvudsakligen består av.

I avslutningen av föreställningen iförs Picó en vit rustningsliknande utstyrsel av gips som publiken inbjuds att skriva budskap på. Och publiken skrev mer än gärna. Det vill säga den del av publiken som kan beskrivas som hänförd. Det är inte ofta jag sett en så stark polarisering i samband med en dansföreställning – hänförelse kontra likgiltighet. Jag kan inte låta bli att undrar vad det var som berörde dem så djupt.

Out of Context – for Pina. Fotograf Chris van der Burght

Out of Context – for Pina. Fotograf Chris van der Burght

Les Ballets C de la B: Out of Context – for Pina
Alain Platel har tillägnat nyligen bortgångna Pina Bausch verket Out of Context – for Pina (Dansens Hus 29/4). Och visst finns det en air av Pina Bausch över koreografin och iscensättningen. Också i de eleganta vardagsplagg de nio individer är iklädda som en efter en frigör sig ur publiken och går upp på scenen. Där de klär av sig allt utom underkläderna. Inledningsvis täcker de sig med röda filtar som de använder för att skapa om sig till väsen som associerar till djur och fåglar.

Transformationen av kropparna fortsätter även efter det att filtarna ligger prydligt hopvikta vid sidan av scenen. Små delikata relationsdramer växlas med utlevande komiska gruppscener ljudsatta av schlagers allt lika väl gestaltat och dansat av de utsökta och mycket personliga dansarna.

Förvisso befinner sig Platel utanför sin sedvanliga C de la B kontext. Men som den här föreställningen visar kan det vara kreativt stimulerande att våga ta steget ut ur sitt invanda sammanhang.

6 mimare & 6 levande hästar. Fotograf Elias Lindén

6 mimare & 6 levande hästar. Fotograf Elias Lindén

6 Mimare & 6 levande Hästar – Mimarnas slutproduktion
Av någon outgrundlig orsak kallas förställningen 6 mimare och 6 levande hästar (3/5, Orionteatern). Jag kan inte låta bli att fråga mig om man hade tänkt använda uppstoppade hästar? I så fall var det tur att man inte gjorde det, eftersom de magnifika kolsvarta frieserhästarna är föreställningens behållning. Inte bara för deras storlek, ca 2 meter mellan hov och öra, utan på grund av deras absoluta närvaro. Mer än en gång kommer jag på mig med att uppleva mimarna som störande moment och att det mer än gärna bara hade fått vara hästar på scenen.

Scenrummet är format som en rund manege och i inledningen fylls scenen med rök som skapar en suggestiv känsla av gränslöshet och mystik. I denna mystiska inramning rör sig hästarna på ett sätt som tar andan ur mig (och resten av publiken) med sin vänskapliga (och välrepeterade) lek. Att se de glänsande muskulösa svarta varelserna jaga runt, gå upp på bakbenen och interagera är något av det vackraste jag sett denna säsong. En stor eloge till deras tränare Suzanne Berdino som genom sitt arbete har gett hästarna kapacitet att ensamma slå knock out på sin publik genom sin massiva närvaro och rörelseenergi.

Därmed var det tufft för mimarna, för vem kan hävda sig mot sådana durkdrivna mastodonter? Definitivt inte en grupp nykläckta mimare. De gjorde förvisso sitt bästa men de räckte inte till för att matcha hästarna som jag väldigt gärna ser fler gånger.  

Ana Laguna. Fotograf A Cidoncha

Ana Laguna. Fotograf A Cidoncha

Ana Laguna: Spansk/Svensk afton
Föga överraskande var det mest sevärda denna spansk/svenska afton (5/5, Moderna Dansteatern) Ana Laguna, oavsett om det var i inspelad form eller live. Föreställningen inleddes med ett avsnitt från Bernardas Hus med Ana Laguna på höjden av sin kapacitet och avslutades med solot O Sole Mio där dagens Laguna dansade till sång av Pavarotti och i koreografi av Mats Ek.

Däremellan gjordes fina insatser av sångaren Joaquin Muños och dansarna Anna Valev, Jens Rosén, Nadja Sellrup och Oscar Salomonsson som bland annat dansade Pas de Danse av Mats Ek. Därtill dansade Nathalie Ruiz solot Ophélia, och som vanligt fyller hon scenen med sin intensiva närvaro och utmejslade koreografi där varje gest står fram som en kroppens egen kalligrafi.   

Terrain Vague. Fotograf Michel Cavalca

Terrain Vague. Fotograf Michel Cavalca

Compagnie Käfig: Terrain Vague
Som avslutning på streetfestivalen Urban Connection visade det franska kompaniet Compagnie Käfig Terrain Vague (14/5, Dansens Hus). Föreställningen är en hybrid av streetdans och nycirkus där nycirkusens mest omtyckta iscensättning – det obestämda mellanrummet – används. I denna föreställning är det i form av en ödetomt omgiven av höga staket där en grupp vinddrivna individer funnit sin tillflykt. Plötsligt dimper en "prinsessa" ner bland dem och förvirring uppstår.
De medverkande artisterna är nycirkusartister och dansare varav en del är hisnande skickliga, vilket gör vissa avsnitt av föreställningen till ren och oblandad rörelsenjutning. Däremot skulle jag – på grund av artisternas skicklighet – önskat att koreografen Mourad Merzouki hade försökt skildra mer av det psykologiska spel som pågår inom den instängda marginaliserade grupp han skildrar.  
Örjan Andersson och Gunilla Heilborn. Fotograf Mårten Nilsson

Örjan Andersson och Gunilla Heilborn. Fotograf Mårten Nilsson

Gunilla Heilborn & Örjan Andersson: A Special Evening Just for You
Ett samarbete mellan två så olika koreografer som Gunilla Heilborn och Örjan Andersson (29/5, Moderna Dansteatern) är som om en kub skulle ta sig igenom ett nyckelhål utan att ändra form. Och naturligtvis blir resultatet tillfredsställande. I sin karaktäristiska rapsodiska stil målar Heilborn upp visionen av en resa genom Europa i jakt på…  ja vad är det egentligen Heilborn är på jakt efter? Svaret ges inte men man kan ana att det är bra dans (vad nu det är). Kanske söker hon och hennes dansare efter det som finns i de koreografiska fraser som Kristiina Viiala och Daniel Staaf skapat i samarbete med Andersson och som de visar i början av verket. Den fragmentariska koreografin tolkades till musik av Hans Appelqvist, musik som framfördes live av honom och hans musiker på traditionella instrument såväl som med plaströr och visselpipor.
Blush. Fotograf Gunnar Stening

Blush. Fotograf Gunnar Stening

SU EN: Blush
På Moderna Dansteaterns stora scen visar SU-EN verket Blush för henne själv och tre dansare till musik av Lise-Lotte Norelius. I fonden ackompanjeras koreografin av projektioner av Fredrik Olofsson, projektioner som utvecklar begreppet blush (rodna/d) på ett suggestivt sätt.

Suggestivt är det också när dansare skapar konstverk med färgpigment och blomblad vid olika tillfällen under föreställningen. Färgens skiftande strukturer skapar ytterligare en dimension när den droppas över tre dansare som ligger på varandra. Tankar om fysisk njutning såväl som samhällets objektifierande av kvinnokroppen uppstår.

Blush står för rodnad, upphetsning, men anslaget är svalt och framställningen distanserad, så som det vanligtvis är hos SU-EN. I mötet mellan den svala koreografin och den laddade bildsekvensen uppstår en spänning, samma undertryckta känsla som den som ger upphov till rodnad. Raffinerat! Därför känns det lite tråkigt att SU-EN lagt in en kaotisk fas, eftersom det känns allt för förutsägbart för att passa in i sammanhanget. Däremot motsvarar avslutningen, där en spänning uppstår mellan målningen på scengolvet och SU-EN och de tre dansarna, föreställningens komplexitet.

Lena Andrén
14 juni 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil