Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Sjöar i öst och väst

Borta är denna gång Kina, närmare bestämt Hangzhou och Shanghai och hemma är en rad intressanta föreställningar – och de sex kolsvarta frieserhästarna Astor, Quintos, Suleyman, Romeo, Joopy och Othello.

Zhang Yimou & Kitaro: Impressions of the West Lake
Impressions of the West Lake (17/4, Hangzhou) är en lika vacker som spektakulär föreställning av regissören Zhang Yimou och kompositören Kitaro. I föreställningen som utspelas på en lagun i Västra sjön i Hangzhou förenas det subtila med det storslagna utan att förlora i kvalité.

Impressions of West Lake. Fotokälla yxxh.com.cn

Impressions of West Lake. Fotokälla yxxh.com.cn

Föreställningen, som baserar sig på den gamla kinesiska berättelsen Legenden om den vita ormen, utspelar sig under Songdynastin och handlar om en ung ämbetsman, Xu Xian, som förälskar sig i kvinnan Bai SuZhen. Under bröllopet avslöjar en munk att kvinnan i själva verket är en vit ormdemon och romantiken förbyts plötsligt i dramatik.

Föreställningen består av en rad mycket vackra scenerier och lyckas trots den monumentala formen ändå behålla en intimitet som gör de älskandes kamp berörande. Dansare och statister rör sig på vattnet, det vill säga på en osynlig scen någon centimeter under vattenytan. Effekten är slående, till exempel i inledningen när Xu Xian helt ensam kommer vandrande över den mörka vattenytan. Precis som i kamera obskura föreställningar skapar svartklädda statister magiska effekter med hjälp av föremål som rör sig till synes av sig själv. Till exempel tycks parasollstora lotusblad resa sig av sig själva över vattenytan till ett suggestivt vattenlandskap, eller manshöga vita tranfjädrar bilda formationer mot den mörka vattenytan.

Den raffinerade ljusscenografin binder samman den mycket stora scenen till en helhet i såväl monumentala som i mer intima passager. I föreställningens dramatiska höjdpunkt, då Xu Xian befriar Bai SuZhen från en brunn under Leifeng-pagoden, där hon spärrats in av munken, reser sig en enorm konstruktion flera meter upp över vattenytan. Ljus och rök blandas och förvandlar konstruktionen till en vision av underjorden.  

För den som vill se hur det såg ut – gå till Youtube! Länk till annan webbplats.

El Lac de les Mosques med Sol Picó. Fotograf Marta Vidanes

El Lac de les Mosques med Sol Picó. Fotograf Marta Vidanes

Sol Picó: El Lac de les Mosques
El Lac de les Mosques (Dansens Hus, 9/4) av Sol Picó skulle kunna beskrivas som en medelåldersversion av alla de sagor som slutar med "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Kanske är det därför den lite ironiskt heter Myggsjön, en titel som enligt programmet vill få mig at tänka på Svansjön (… många år senare). Ingen ung olycklig kärlek, med andra ord. Men inte heller någon risk för medelålderskris, otrohet och separation eftersom kvinnan och mannen verkar trivas bra i sin relation, som inte heller verkar störas av några barn eller andra individer. Därför har jag litet svårt att förstå vad Picó egentligen vill säga med sin föreställning. Inte heller hur det mest intressanta inslaget, där Picó dansar flamenco i tåspetsskor på ett nyskapande sätt, egentligen passar in i sammanhanget. Däremot skulle jag gärna ha sett mer av hennes "postflamenco" än den rätt förutsägbara 2000-talskoreografi som verket huvudsakligen består av.

I avslutningen av föreställningen iförs Picó en vit rustningsliknande utstyrsel av gips som publiken inbjuds att skriva budskap på. Och publiken skrev mer än gärna. Det vill säga den del av publiken som kan beskrivas som hänförd. Det är inte ofta jag sett en så stark polarisering i samband med en dansföreställning – hänförelse kontra likgiltighet. Jag kan inte låta bli att undrar vad det var som berörde dem så djupt.

Out of Context – for Pina. Fotograf Chris van der Burght

Out of Context – for Pina. Fotograf Chris van der Burght

Les Ballets C de la B: Out of Context – for Pina
Alain Platel har tillägnat nyligen bortgångna Pina Bausch verket Out of Context – for Pina (Dansens Hus 29/4). Och visst finns det en air av Pina Bausch över koreografin och iscensättningen. Också i de eleganta vardagsplagg de nio individer är iklädda som en efter en frigör sig ur publiken och går upp på scenen. Där de klär av sig allt utom underkläderna. Inledningsvis täcker de sig med röda filtar som de använder för att skapa om sig till väsen som associerar till djur och fåglar.

Transformationen av kropparna fortsätter även efter det att filtarna ligger prydligt hopvikta vid sidan av scenen. Små delikata relationsdramer växlas med utlevande komiska gruppscener ljudsatta av schlagers allt lika väl gestaltat och dansat av de utsökta och mycket personliga dansarna.

Förvisso befinner sig Platel utanför sin sedvanliga C de la B kontext. Men som den här föreställningen visar kan det vara kreativt stimulerande att våga ta steget ut ur sitt invanda sammanhang.

6 mimare & 6 levande hästar. Fotograf Elias Lindén

6 mimare & 6 levande hästar. Fotograf Elias Lindén

6 Mimare & 6 levande Hästar – Mimarnas slutproduktion
Av någon outgrundlig orsak kallas förställningen 6 mimare och 6 levande hästar (3/5, Orionteatern). Jag kan inte låta bli att fråga mig om man hade tänkt använda uppstoppade hästar? I så fall var det tur att man inte gjorde det, eftersom de magnifika kolsvarta frieserhästarna är föreställningens behållning. Inte bara för deras storlek, ca 2 meter mellan hov och öra, utan på grund av deras absoluta närvaro. Mer än en gång kommer jag på mig med att uppleva mimarna som störande moment och att det mer än gärna bara hade fått vara hästar på scenen.

Scenrummet är format som en rund manege och i inledningen fylls scenen med rök som skapar en suggestiv känsla av gränslöshet och mystik. I denna mystiska inramning rör sig hästarna på ett sätt som tar andan ur mig (och resten av publiken) med sin vänskapliga (och välrepeterade) lek. Att se de glänsande muskulösa svarta varelserna jaga runt, gå upp på bakbenen och interagera är något av det vackraste jag sett denna säsong. En stor eloge till deras tränare Suzanne Berdino som genom sitt arbete har gett hästarna kapacitet att ensamma slå knock out på sin publik genom sin massiva närvaro och rörelseenergi.

Därmed var det tufft för mimarna, för vem kan hävda sig mot sådana durkdrivna mastodonter? Definitivt inte en grupp nykläckta mimare. De gjorde förvisso sitt bästa men de räckte inte till för att matcha hästarna som jag väldigt gärna ser fler gånger.  

Ana Laguna. Fotograf A Cidoncha

Ana Laguna. Fotograf A Cidoncha

Ana Laguna: Spansk/Svensk afton
Föga överraskande var det mest sevärda denna spansk/svenska afton (5/5, Moderna Dansteatern) Ana Laguna, oavsett om det var i inspelad form eller live. Föreställningen inleddes med ett avsnitt från Bernardas Hus med Ana Laguna på höjden av sin kapacitet och avslutades med solot O Sole Mio där dagens Laguna dansade till sång av Pavarotti och i koreografi av Mats Ek.

Däremellan gjordes fina insatser av sångaren Joaquin Muños och dansarna Anna Valev, Jens Rosén, Nadja Sellrup och Oscar Salomonsson som bland annat dansade Pas de Danse av Mats Ek. Därtill dansade Nathalie Ruiz solot Ophélia, och som vanligt fyller hon scenen med sin intensiva närvaro och utmejslade koreografi där varje gest står fram som en kroppens egen kalligrafi.   

Terrain Vague. Fotograf Michel Cavalca

Terrain Vague. Fotograf Michel Cavalca

Compagnie Käfig: Terrain Vague
Som avslutning på streetfestivalen Urban Connection visade det franska kompaniet Compagnie Käfig Terrain Vague (14/5, Dansens Hus). Föreställningen är en hybrid av streetdans och nycirkus där nycirkusens mest omtyckta iscensättning – det obestämda mellanrummet – används. I denna föreställning är det i form av en ödetomt omgiven av höga staket där en grupp vinddrivna individer funnit sin tillflykt. Plötsligt dimper en "prinsessa" ner bland dem och förvirring uppstår.
De medverkande artisterna är nycirkusartister och dansare varav en del är hisnande skickliga, vilket gör vissa avsnitt av föreställningen till ren och oblandad rörelsenjutning. Däremot skulle jag – på grund av artisternas skicklighet – önskat att koreografen Mourad Merzouki hade försökt skildra mer av det psykologiska spel som pågår inom den instängda marginaliserade grupp han skildrar.  
Örjan Andersson och Gunilla Heilborn. Fotograf Mårten Nilsson

Örjan Andersson och Gunilla Heilborn. Fotograf Mårten Nilsson

Gunilla Heilborn & Örjan Andersson: A Special Evening Just for You
Ett samarbete mellan två så olika koreografer som Gunilla Heilborn och Örjan Andersson (29/5, Moderna Dansteatern) är som om en kub skulle ta sig igenom ett nyckelhål utan att ändra form. Och naturligtvis blir resultatet tillfredsställande. I sin karaktäristiska rapsodiska stil målar Heilborn upp visionen av en resa genom Europa i jakt på…  ja vad är det egentligen Heilborn är på jakt efter? Svaret ges inte men man kan ana att det är bra dans (vad nu det är). Kanske söker hon och hennes dansare efter det som finns i de koreografiska fraser som Kristiina Viiala och Daniel Staaf skapat i samarbete med Andersson och som de visar i början av verket. Den fragmentariska koreografin tolkades till musik av Hans Appelqvist, musik som framfördes live av honom och hans musiker på traditionella instrument såväl som med plaströr och visselpipor.
Blush. Fotograf Gunnar Stening

Blush. Fotograf Gunnar Stening

SU EN: Blush
På Moderna Dansteaterns stora scen visar SU-EN verket Blush för henne själv och tre dansare till musik av Lise-Lotte Norelius. I fonden ackompanjeras koreografin av projektioner av Fredrik Olofsson, projektioner som utvecklar begreppet blush (rodna/d) på ett suggestivt sätt.

Suggestivt är det också när dansare skapar konstverk med färgpigment och blomblad vid olika tillfällen under föreställningen. Färgens skiftande strukturer skapar ytterligare en dimension när den droppas över tre dansare som ligger på varandra. Tankar om fysisk njutning såväl som samhällets objektifierande av kvinnokroppen uppstår.

Blush står för rodnad, upphetsning, men anslaget är svalt och framställningen distanserad, så som det vanligtvis är hos SU-EN. I mötet mellan den svala koreografin och den laddade bildsekvensen uppstår en spänning, samma undertryckta känsla som den som ger upphov till rodnad. Raffinerat! Därför känns det lite tråkigt att SU-EN lagt in en kaotisk fas, eftersom det känns allt för förutsägbart för att passa in i sammanhanget. Däremot motsvarar avslutningen, där en spänning uppstår mellan målningen på scengolvet och SU-EN och de tre dansarna, föreställningens komplexitet.

Lena Andrén
14 juni 2010

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil