Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Flytande världar – sammanlänkade kulturer

Det är inte bara priset för Hamburgs nya konserthus Elbphilharmonie Länk till annan webbplats. som flyter – nu uppe i ca 450 miljoner Euro (mars 2010). Årets Ballettage i Hamburg hade temat flytande världar – Fliessende Welten. Begreppet innebär en tolkning av det japanska begreppet ukiyo-e där ukiyo betyder flytande värld och e betyder bild. Begreppet flytande världar innebär i det här fallet gränsöverskridanden – mellan öst och väst – mellan klassiskt och modernt – mellan gammalt och nytt – nellan liv och död.

Fliessende Welten är även titeln på John Neumeiers senaste helafton för Hamburg Ballett. En afton som  innehåller två verk: Seven Haiku of the Moon och Seasons – The Colors of Time. Neumeier fascineras och inspireras av den asiatiska konsten och tankevärlden och har  starka band till den japanska teaterkulturen.. De båda verken skapades för Tokyo Ballet 1989 resp 2000, men har nu fått sin europapremiär med Neumeiers egen Hamburg Ballett. Premiären skedde den 13 juni vid öppningen av årets Hamburger Ballettage, de trettiosjätte i ordningen.

7 Haiku of the Moon, här med Alexandre Riabko och Thiago Bordin. Fotograf Holger Badekow

7 Haiku of the Moon, här med Alexandre Riabko och Thiago Bordin. Fotograf Holger Badekow

Japansk kultur i Neumeiers tolkning
Seven Haiku of the Moon (musik Arvo Pärt och Johann Sebastian Bach) bygger på den japanska haikudiktningen Länk till annan webbplats. – korta minidikter uppbyggda efter en noggrant utarbetad form. Det går inte att dansa en haiku utgående från texten. Neumeier tolkar den poetiska formen och strama uppbyggnaden i ren dans. De sju danserna tillägnas alla månen, som är en ständigt återkommande symbol i haiku-diktningen. Att samlas och betrakta månens alla skiftningar var ett vanligt sätt att umgås. Månen, inramad av speglingar av natthimlen, berör människorna. Liksom en haiku fångar ett bestämt ögonblick, betraktar det och skapar konkreta bilder, kan dansen använda den mänskliga kroppens verklighet för att skapa något universellt, menar Neumeier. Dansare från Tokyo Ballet Länk till annan webbplats. framträdde i huvudpartierna med en lysande Kazuo Kimura som Månen.
Seasons – The Colours of Time med Anna Polikarpova och Lloyd Riggins. Fotograf Holger Badekow

Seasons – The Colours of Time med Anna Polikarpova och Lloyd Riggins. Fotograf Holger Badekow

Seasons – The Colors of Time skildrar inte årstidernas växlingar i naturen utan människans inre känsla inför årstiderna – eller livets olika skeden. Baletten har ingen egentlig handling att "förstå", utan Neumeier vill förmedla en känslomässig upplevelse. För att beskriva dessa upplevelser sedda genom japanska ögon är den japanska musiken av avgörande betydelse. Två japanska tonsättare – Minoru Miki och Joji Yuasa – blandas med fem europeer, Debussy, Schubert, Mendelssohn-Bartholdy, Verdi och Vivaldi. Baletten beskriver en man som färdas genom minnen av sitt tidigare liv ackompanjerad av figurer från olika av livets skeden. Tre män representerar mannens åldrar, Carsten Jung personifierar tiden och Anna Polikarpova minnet. Lloyd Riggins i huvudrollen bevisar än en gång sin storhet som tolkare av Neumeiers tankevärld och Anna Polikarpova är urbilden av kvinnan, modern eller ödet. Vackert och storartat genomfört av hela ensemblen.
Otto Bubenicek i Orpheus. Fotograf Holger Badekow

Otto Bubenicek i Orpheus. Fotograf Holger Badekow

Årets andra nyhet på repertoaren var Orpheus. Den planerades för Salzburgfestspelen 2010 med italienaren Roberto Bolle som Orpheus. Av olika skäl ställdes Salzburgprojektet in och Neumeier förlade premiären till Hamburg den 6 december 2009. Då hade emellertid Bolle råkat ut för en skada och huvudrollen gjordes av Otto Bubenicek, som skulle ta över rollen när den kom på repertoaren.

Som alltid går Neumeier tillbaka till de äldsta källorna till den underliggande myten och hur den sedan utvecklats. På dessa grunder är Orpheus i den här versionen son till Apollo (dansad av Edvin Revazov) och Kalliope (Anne Laudere) medan Hermes (Yohan Stegli) är hans följeslagare. För att anpassa sig till dansmediet är Orpheus inte sångare utan en gudabenådad violinist. Baletten tar avstamp i nutiden och Eurydikes död sker i en bilkrasch – till Blegvad/Partridges ljudcollage. Musiken i övrigt kombinerar Stravinskijs balettmusik till Apollo och Orpheus med stycken av H I F Biber.

Apollo och Kalliope leder Orpheus ut i livet och ger honom fiolen, genom vars sköna toner han vinner Eurydikes (Hélène Bouchet) kärlek. Efter Eurydikes död bevekas Apollo av Orfeus sorg och låter honom inträda i dödsriket för att återhämta henne, på villkor att han inte ser på henne – åskådliggjort av ett par svarta glasögon. Koreografiskt är de lyriska partierna fyllda av poesi och skönhet och pas de deuxerna mellan Orpheus och Eurydike synnerligen minnesvärda. Hélène Bouchet är en rörande ljuv och besjälad Eurydike och Otto Bubenicek gör kanske den förnämsta rolltolkningen hittills under sin 17 år långa Hamburgkarriär.

Den vackert sparsmakade scenografin är av Ferdinand Wögerbauer och Neumeier själv står för kostymer och ljussättning av högsta kvalitet.

Silvia Azzoni och Carsten Jung i Endstation Sehnsucht. Fotograf Holger Badekow

Silvia Azzoni och Carsten Jung i Endstation Sehnsucht. Fotograf Holger Badekow

Lusta och våld
Endstation Sehnsucht (Linje Lusta) skapade Neumeier i Stuttgart 1983 för Marrcia Haydée och Richard Cragun, Hamburgpremiären kom 1987, och sedan ett par år står den åter på repertoaren. Den präglas av 1980-talets strömningar med starka känslor och erotisk dramatik. Marcia Haydée var som skapt för den nerviga, sköra  Blanche, som uppehåller skenet av sydstatsförfining trots sitt i verkligheten rätt solkiga öde. Sylvia Azzoni är en underbar dansös, men för min del tyckte jag att rollen inte riktigt passade henne. Carsten Jung har utseendet och musklerna för rollen som Stanley Kowalski men det spänningsladdade spelet mellan honom och Blanche gick inte riktigt på djupet.
Bugaku med Tokyo Ballet. Fotograf K Hasegawa

Bugaku med Tokyo Ballet. Fotograf K Hasegawa

Till den asiatiska stämningen detta år bidrog ett gästspel av Tokyo Ballet med två verk av Maurice Béjart, Bugaku och The Kabuki. Det finns många paralleller mellan Neumeier och Béjart, två koreografer som ägnat större delen av sina livsverk åt att skildra människans inre andliga och världsliga liv. Båda ha fascinerats av asiatisk dans och teater och båda har arbetat med Tpkyo Ballet. Bugaku är – enligt Béjart – en magisk, erotisk ritual, där den moderna dansens energi förenas med månghundraåriga traditioner. En man, en kvinna, dans och det återupptäckta Japan i förening undandrar sig tidens betydelse och finner tillbaka till den bestående styrka som ett "evigt par" utstrålar. Baletten premiärvisades 1988 och musiken, skriven på en beställning från George Balanchine 1963, är av Toshirõ Mayuzumi. Ett stiligt kammarspel i rött, vitt och svart.
The Kabuki, de 47  Ronin. Fotograf K Hasegawa

The Kabuki, de 47 Ronin. Fotograf K Hasegawa

The Kabuki från 1986 bygger på Chushingura – historien om 47 herrelösa samurajer, Ronin kallade, ett mästerverk inom japansk, ja hela världens teater. Det är en blodig historia där så gott som alla dör – i slutscenen begår de 47 Ronin seppuku – självmord – sedan de hämnats sin döde herre. Imponerande stridsscener varvas med intriger mellan furstar och deras kvinnor. Mycket att smälta men stilfullt och rasande skickligt framfört. Musiken är även här av Toshirõ Mayuzumi.
Alina Somova i Le Corsaire. Foto Mariinskijteatern

Alina Somova i Le Corsaire. Foto Mariinskijteatern

Årets gala
Sedvanligt avslutas Hamburger Ballettage med en gala byggd kring festivalens tema, den här gången fem och en halv timme lång. John Neumeier presenterar numren själv med charm och ackuratess.

Kvällen inleddes med de tre sista årskullarna från Hamburg Balletts balettskola i Silk Road (Sidenvägen) med koreografi av dansarna själva under ledning av Beatrice Schickendanz-Giger. Musiken var av Fazil Say.

Galans egentliga första del innehöll avsnitt ur klassiker som alla berör temat flytande världar – beröring mellan olika kulturer och mellan dröm, saga och verklighet: La Péri, La Bayadère, Josephs Legende, Thaïs, Den lille havfrue, Svansjön och Le Corsaire. Dessutom visades ett avsnitt ur den kinesiska klassikern Röda kvinnobataljonen och ur årets Fliessende Welten. Framstående artister från Staatsballett Berlin, American Ballet Theatre, Kinesiska Nationalbaletten och Mariinskijteatern medverkade.

I del två gavs Neumeiers Verklungene Feste (Förklingade fester) från 2008 till musik av Richard Strauss som skildrar ett antal par i en brytningstid där förhållanden prövas, bildas eller bryts.

Del tre bestod av fjolårets Ballet Russes-hyllning Le Pavillion d'Armide (Armidas paviljong) ställd mot Pionpaviljongen. Kinesiska Nationalbalettens solister Shu Yan och Hao Bin dansade två pas de deux ur den senare där först en kvinna trånar efter en man hon inte träffat medan det andra avsnittet skildrar mannens längtan efter kvinnan som nu är död.

Från Parisoperan kom Jérémie Bélingard i solot The Heart Is a Lonely Hunter, där han själv stod för koreografin. Mizuka Ueno och Kazuo Kimura från Tokyo Ballet framförde ett pas de deux ur Béjarts Bhakti III. Förre Hamburgsolisten, nu verksam i Dresden, Jíri Bubenicek dansade tillsammans med tvillingbrodern Otto och Alexandre Riabko Jiris egen Canon i D-dur ur Le souffle de l'esprit. Musik Otto Bubenicek och Johann Pachelbel.

Alla på scenen vid midnatt. Fotograf Holger Badekow

Alla på scenen vid midnatt. Fotograf Holger Badekow

Traditionsenligt avslutades kvällen strax före midnatt med hela baletten på scenen med sista satsen ur Mahlers tredje symfoni: Vad kärleken säger mig, med Sylvia Azzoni och Carsten Jung som solister. En överjordiskt vacker avrundning av en lång kväll med rikt varierat innehåll.

Balettdagarna i Hamburg är alltid en upplevelse, särskilt om man som jag är en beundrare av John Neumeier och hans unika karriär som koreograf och balettledare. I höst börjar han sin trettiåttonde säsong som chef för Hamburg Ballett och i planerna ligger två nya verk av hans hand: Polnisches Triptychon (Polsk triptyk) och Mahlers tionde symfoni (26/7) som fullbordar hans Mahlercykel med alla symfonierna. Polnisches Triptychon ges tillsammans med Jerome Robbins Dances at a Gathering och The Concert under samlingsnamnet Chopin Dances (5/12). Dessutom kommer nyuppsättningar av Neumeiers Parzival och En midsommarnattsdröm samt en repertoar av inte mindre än tio helaftonsprogram. Hamburger Ballettage 2011 pågår 26 juni till 10 juli 2011.

Anders Jörlén
25 aug 2010


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil