Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Enkelhet och komplexitet


i höstmörkret

I denna krönika samsas det enklaste enkla med det mest komplexa. Tillsammans exemplifierar föreställningarna hur mångskiftande scenkonsten tillåts vara i dagens samhälle, där det inte finns särskilt många rätt eller fel kvar längre. Och där det är fullt möjligt att genomföra en föreställning i sitt eget vardagsrum.

Virpi Pahkinen: Välkänd koreografi i nytt ljus
Jag har ofta ställt mig frågande inför de religiösa kvalitéer som  tillskrivits Virpi Pahkinens verk. Men i inledningen av hennes nya verk Aajej (20/9 Dansens Hus) kan inte ens jag undgå att uppleva en tydlig transcendental stämning.

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Aajej. Fotograf José Figueroa

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Aajej. Fotograf José Figueroa

Sittande vid kanten av scenen frammanar Pahkinen toner ur en xylofon, toner som klingar ut i rymden som en ordlös åkallan. Därefter genomför hon ett solo så stämningsladdat att det blir till en ritual. Med en närvaro lika stark som dragningskraften hos ett svart hål rör sig Pahkinen över scenen i en koreografi som trots att den inte innehåller några nya moment ändå känns ny. I avslutningen av solot öppnas i fonden en ljusstrålande öppning likt en dörr till en annan dimension.

Resten av verket förmår (förståeligt nog) inte leva upp till inledningen även om det här och där glimmar till, som till exempel när den unge dansaren Oskar Landström befinner sig på scenen. Hans allvarliga utstrålning och flexibla långa kropp ger Pahkinens koreografi nya dimensioner. Landström är en av de fåtaliga dansare jag sett tolka Pahkinens koreografi som förmår matcha hennes egen dans.

Landström medverkar också i Pahkinens koreografi till föreställningen Öknen – skrivet i sand (6/11, Forum). I den inledande duetten, AL UL, på den lilla öppna ytan mellan de fyra betongpelarna i den råa källarlokalen skapar Pahkinen och Landström en magisk förtätning. Att dansen därtill ackompanjeras av de skickliga musikerna Yair Dalal och Erez Mounk förhöjer ytterligare upplevelsen av koreografin.

Utöver duetten ingår också två solon av Pahkinen. Dyn-etyd, där Landström ackompanjeras av Pahkinen på flygel vilket ytterligare förtätar närheten mellan musik och rörelse. Tyngden i Pahkinens solo, A Prayer for Peace, ligger i armar och bål och i interaktionen med det plisserade tyget vilket resulterar i en mästerlig förevisning av enkelhetens estetik.

Och väl anpassad efter det faktum att Forums ledning visar bristande respekt gentemot såväl sin publik som sina artister. Trots att man arrangerar en föreställning med dans bryr man sig inte om att den publik som inte sitter på någon av de främsta bänkraderna knappt ser mer än händer och överarmar.

Jag hoppas verkligen att Pahkinen, Landström, Yair Dalal och Erez Mounk återkommer med ett gemensamt verk på en scen där alla kan få en möjlighet att se den spännande föreningen mellan Pahkinens koreografi och arabisk musik.

I’m not looking back. Fotograf Carl Thorborg

I’m not looking back. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzén: Suggestiv danskonst
Helena Franzén är skicklig i att välja kompositörer till sina verk och det nya verket I’m not looking back (5/11, Dansens Hus) är inget undantag. Denna gång samarbetar hon med artisten Jenny Wilson och musikern/producenten Daniel "Fagge" Fagerström.

Av det lyckade resultatet att döma har det varit ett mycket inspirerande samarbete, ett samarbete som stimulerat Franzén att ge sitt tekniskt drivna och mycket personliga rörelsespråk en ny suggestiv laddning.

Man skulle kunna se det nya verket som en fortsättning på det förra verket Trigger Point som utspelar sig på en yta som skulle kunna vara en sandstrand. I det nya verket skapar lampor framför en mörk fond illusionen av en glittrande kustlinje. Rök som bäddar in scenen skapar en vision av dimma, ur vilken en kvinna framträder. Med ett lugn som för tankarna till någon som tänker på vad som skett, eller inte skett, genomför kvinnan ett långt solo som är en pärla av enkelhet och renhet.

Dansarens närvaro och minutiöst genomförda rörelser ger koreografin knivskarp skärpa. Solot får mig att tänka att just så här enkel – och därför komplex – kan dans vara när det är som bäst. Men så är det också en mycket meriterad dansare, Gunilla Hammar, en gång en av Cullbergbalettens ledande dansare, som tolkar koreografin.

Det är också hon som långsamt uppslukas av dimman i verkets avslutning då de övriga fyra kvinnorna har slagit sig till ro på vad som skulle kunna vara den låga muren till en strandpromenad som ligger mitt emot den glimmande kustlinjen. Mellan det inledande solot och avslutningen har kvinnorna interagerat i en suggestiv och tankeväckande koreografi.

En koreografi där varje person blir ett eget subjekt trots verkets abstrakta karaktär. I avslutningen går kvinnan mot havet tills hon helt uppslukats av dimman och försvinner ur publikens synfält.

L'Effet de Serge. Fotograf Pierre Grosbois

L'Effet de Serge. Fotograf Pierre Grosbois

Philippe Quesne/Vivarium Studio: Scenmagi i vardagsrummet
Föreställningen L’Effet de Serge (22 oktober, c/o Stadsteatern) inleds med avslutningen av Philippe Quesnes föregående föreställning och slutar med en blick in i den kommande föreställningen. Ett sympatiskt grepp som skapar en känsla av kontinuitet även om de tre föreställningarna för övrigt inte verkar hänga ihop.

L’Effet de Serge skildrar en man, spelad av Gaëtan Vourc'h, som på söndagarna skapar korta performanceföreställningar för sina vänner. Med fast hand leder han sin publik (på scenen och i salongen) in i sin minimalistiska föreställningsvärld. Till exempel består en föreställning av ett samspel mellan en bils strålkastare och musik medan en annan består av musik och enkla fyrverkerier.

Trots att föreställningarna inte är längre än några minuter och förberedelserna tar längre tid än själva framförandet fungerar de, överraskande nog, som föreställningar.

När jag ser föreställningen uppstår en känsla av att jag betraktar en kinesisk ask och att de små föreställningarna tillsammans bildar en större enhet. För vad är det Philippe Quesne vill säga med sin föreställning om Serge, om inte just detta att man faktiskt får ta sig själv på allvar. Även när man gör något man egentligen inte borde kunna göra, som att visa performanceföreställningar i sitt vardagsrum. Kanske är detta Sergeeffekten? Insikten i nödvändigheten av att ge sig själv tillåtelse att göra det man vill.

Pas de deux sans toi. Fotograf Håkan Larsson

Pas de deux sans toi. Fotograf Håkan Larsson

Charlotta Öfverholm: En lustfylld djupdykning i relationsproblematiken
I Charlotta Öfverholm dubbelprogram Pas de deux sans toi (25/9 Moderna Dansteatern) ingår ett nytt verk, Leonce, av koreografen och konstnären Corinne Lanselle. Verket kännetecknas av att Öfverholm interagerar med en installation av prasslande plast som understundom verkar vilja uppsluka henne, understundom skydda henne. Koreografi och scenografi blir en finurlig helhet även om greppet känns aningens överanvänt.

Betydligt fräschare är Öfverholms eget nya verk, Pas de deux sans toi, som är inspirerat av Louise Bourgeois dikter och installationer och som hon framför tillsammans med Lindy Larsson. Öfverholm och Larsson matchar varandra utmärkt, kombinationen av hennes råa styrka och hans mjuka leende charm blir lika stimulerande som en riktigt välgjord espresso macchiato. Som titeln antyder är det saknaden efter den frånvarande som skildras, ibland rått och rakt på sak.

Njutningsfullt konfronterar Öfverholm publiken med vardagens smärtsamma sidor. Samtidigt sjunger Larsson, till synes obekymrat om hennes lidande, sin smäktande smörsång på ett sätt som bara han kan. Därigenom blir han en perfekt symbol för den permanent frånvarande partnern som inte bekymras eller ens berörs av sin övergivna partners lidande.

Ride The Wave Dude. Foto Mårten Spångberg & Krööt Juurak

Ride The Wave Dude. Foto Mårten Spångberg & Krööt Juurak

Spångberg & Juurak: Performanatics till sjöss
Mårten Spångberg & Krööt Juurak visar i sitt gemensamma performanceverk Ride The Wave Dude (15/10 WELD) att konst kan vara mycket, mycket enkel utan att missa målet. Med sin typiska lekfullhet tar Spångberg med sig publiken in i ett landskap konstruerat av sådant som blivit över.

På sitt sätt en lämplig inramning för ett nedslag i surfkulturen, vars oglassiga baksida utgörs av outsiders som samhället "tappat bort" på en glest befolkad strand. Individer som dock har samma längtan som alla andra surfare, att fånga den ultimata vågen.

Teamet Spångberg och Juurak matchar varandra väl, hennes mer avspända stil balanserar hans intensitet. På ett nästan omärkligt sätt lyckas de locka med sig publiken in i utforskandet av surfkulturens kärna, Vågen. Iscensättningen av mötet med Vågen är lika enkelt som genialt.

Genom uppspända trådar fångas upplevelsen av den absoluta (och sköra) balans som krävs för att bemästra de enorma krafter som fokuseras i en av dessa mäktiga vågor. En balans som är en förutsättning för att få den kick alla surfare drömmer om, en kick som är lika stark som de kickar som frambringas av konstgjord stimulantia.

Emergency Exit. Fotograf Ekaterina Sisfontes

Emergency Exit. Fotograf Ekaterina Sisfontes

Tana Maneva/Sahajo Project: På jakt efter själens nödutgång
Föreställningen Emergency Exit (3/11 Teater Giljotin) är skapad av den bulgariska performancekonstnären och regissören Tana Maneva som har studerat butoh för Rhizome Lee på Subbody Butoh School i Himalaya (Indien). Föreställning präglas av Subbody Butohs transcendentala och eleganta stil.

Dansen har en stimulerande lätthet som passar mycket bra för denna föreställning och som får mig att tänka på Kejsar Hadrianus ord att själen är kroppens kringfladdrande följeslagare. Den vitsminkade kvinnliga gestalten i det vita sparsamt inredda rummet som omges av glesa men effektivt avgränsande vajrar blir för mig en symbolisering av människan, eller snarare av hennes själ.  

En människa som utåt är välanpassad men inuti är som en vulkan på gränsen att explodera. Som en avspegling av det som rör sig innanför varelsens behärskade vita yta samspelar ljud och musik i en subtil ljud- och ljusscenografi. I rummets vithet rör sig varelsen med knyckigt eleganta rörelser präglade av en självpåtagen begränsning, likt en levande, förvriden frustrationsknut.

Men ju längre den trekvartslånga föreställningen pågår ju mer fragmentariseras den väl sammanhållna personligheten tills den helt upplöses. Slutligen sölas det vita rummet och gestalten ner av en blodröd vätska, vars färg också återfinns i en peruk som kvinnan dessförinnan tagit på sig. Iförd den röda peruken släpar hon sin nerblodade kropp mot "nödutgången" som hon finner i mellanrummet mellan de hårts spända vajrarna.

Lena Andrén
15 nov 2010

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil