Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Finlands nationalopera 100 år

Nationaloperan firar hela året sina 100 år med många föreställningar och evenemang av olika slag. Till vissa är inträdet fritt. Kommande lördag den 12 mars hålls dörrarna öppna mellan 10 och 17. I februari-mars har det dansats även modernt, vilket vi redovisar här.

Nationalbalettens Länk till annan webbplats. dansare uppförde tre koreografier i Under danshimlen 2.0, och utvalda aktörer inom nutida dans uppträdde på Operans Almi-scen med en serie modernt under rubriken I love NYKY – "Danshimlen” far dessutom på turné och kan ses i Åbo i maj, och i Stockholm i juni.

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Den yngre publiken har hittat vägen till Nationaloperan i och med att man satsat även på annat än traditionellt klassiskt. Det är viktigt att repertoaren ständigt förnyas och att dansarna får pröva olika tekniker – de är ju utbildade till att dansa även annat än klassiskt.

Det är också fint att publiken som kommer till operan får smaka på möjligast mycket av det som finns inom området dans, fast det ju inte kan anses vara endast operans uppgift att stå för allt detta.

Dansen är ett viktigt område inom kulturen, och borde få mera stöd av samhället. Här talar vi om ett ganska allmänt problem; att dans inte räknas till den grad den borde inom högkulturen, och att den ännu inte idag har en säker plats i en vanlig skola i Norden.

Under danshimlen 2.0
Kvällen bjöd på en stilig workwithinwork av William Forsythe, en rolig Walking Mad av Johan Inger och en magnifik Minus 7 av Ohad Naharin, alltigenom imponerande dans och uppträdande.

Allra mest är det fart i det sista numret – detta Minus 7 – som inleds redan under pausen: en fenomenal Frans Valkama iklädd vit skjorta och mörk kostym befinner sig djupt försjunken i sitt eget ”bajlande” (baila – att dansa), som om han skulle befinna sig på ett dansgolv på ett allmänt ställe, som om han skulle ha varit där redan en längre tid – han är avspänd och njuter av sitt eget framförande. Samtidigt imiterar han en person som åskådarna känner från egna erfarenheter på danslokaler, eller annars kan tänka sig se där: Frans gör det här så bra att han kan fylla hela 20 minuter eller även mer med sin karismatiska närvaro och talang.

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

När verket inleds på riktigt – när publiken har hört att pausen slutar – ansluter sig andra dansare klädda på samma vis som Frans till scenen, fortsätter på samma sätt med solisten i mitten, och sedan stängs ridån för att gå upp igen. Nästa scen är Naharins bekanta halvcirkel med dansarna sittande på stolar, turvis sittande och turvis vilt stigande upp, om och om igen, samtidigt sjungande en låt . Det är provokativt och delar av klädseln far över till mitten av scenen, som överflödiga.

Koreografen Ohad Naharin har själv konstaterat att verket är en rekonstruktion av hans tidigare gjorda, och den inledande delen känner vi från Kyr som Nationalbaletten dansat tidigare. Naharins dans är väldigt fysisk och tilltalar utan vidare den största delen av publiken, varav vissa plockas upp i slutet för att dansa med artisterna. De övriga i salen jublar – det är dansfest!

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

Workwithinwork inleder kvällens program; det dansas professionellt och skickligt, och man kommer in i stämningen. Klädseln är enkel, åtsittande, och linjerna i rörelserna syns tydligt. Koreografin av William Forsythe är påhittig, musiken är av Luciano Berio, hans Duetti per due violini – duett för två violiner. Till denna musik får man beundra de klassiska stegen som hela tiden växlar med nytt och harmoniskt modernt. Speciellt dansarnas överkroppar sträcks till dimensioner vilka inte är så ofta sedda. Vackert klart rent.
Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad – Johan Ingers, för många i publiken bekanta – och roliga verk med mycket humör – blir bättre och bättre. Jag jämför med föreställningen jag såg i maj förra året och den jag sett för ett par veckor sedan. Skrattsalvor i publiken, den är helt med på noterna. Maurice Ravels Bolero klingar manande och dansarna springer med hälarna i golvet – det skall synas att det inte är något klassiskt och eteriskt. De får fram det raljanta och har glimten i ögat – glimten i sin dans.

En av dem, Johanna Nuutinen, som fått uttala sig och förklara vad hon tycker om att repetera och uppträda i verket, förklarar i programhäftet att man skall vara öppen i sin dans, överträffa sig själv, oberoende av vilken sorts dans man än uttrycker. Hon själv är en av dem som koreograferna väldigt ofta väljer att dansa modernt. Titta bara på hennes inlevelse som syns tydligt på bilden nedan..

Nationalbaletten åker på turné med Danshimlen och uppträder i Stockholm på Kungliga operan 1 och 3 juni, och före det i Åbo i slutet av maj.

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

De fria aktörerna inom dans
Dansgrupper – utvalda av balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve – fick möjlighet att komma och visa sig under rubriken I love NYKY (fritt översatt: Jag älskar det nutida). Fyra föreställningar gavs i Almisalen på operan. Två onsdagskvällar, en lördagsmatiné och en lördagskväll hade publiken möjlighet att bekanta sig med två verk åt gången av olika grupper eller enstaka dansare.

Jag hade möjligheten att se den sista av dessa, en kväll med Riku Immonens Turhat tärkeät asiat (ungefär De onödiga, viktiga sakerna. Det är att observera att ordet ”asia” har en mängd betydelser), samt på samma kväll Jyrki Karttunens Situation Room.

De övriga nutida koreograferna från eliten av Finlands dansliv var Antti Lahti och Tuomas Juntunen med Manners of Success, framfört av Tanssiteatteri Minimi, Reija Wåre med sin Of(f) course, Carl Knif med Mandorla, Petri Kekoni med Kaatuva maa, Marianne Rouhiainen med Simply details samt Simo Heiskanen med sin koreografi Helinä för Dansteatern Glims & Gloms.

Turhat tärkeät asiat
Riku Immonen uppträdde ensam i sin koreografi, visserligen i en fördubblad form, då en större filmduk på scenen visade en form av hans alter ego. Det var en liten berättelse om vardagliga saker såsom att grubbla över viktiga vardagliga beslut, såsom att tillreda latte och sedan att ändå välja en öl i stället. En kompakt helhet vilken skulle visa vardagslivet där hemma. Dansaren och koreografen Riku Immonen är känd för att ha jobbat med dansteater och dansverk för barn. Som dansare visade han sig ha enkla och klara linjer med balett, jazzdans- och stepträning som bakgrund.

Situation room
Den moderna dansgruppen Karttunen Kollektiv, grundad 2008, bestod av sex dansare med olika stilar i bagaget. Vi tar Anne Hiekkaranta som exempel , ledande damen i sammanhanget, som framträdde med långa linjer i sin dans, och hade något av en solistroll i koreografin. Den utspelar sig i ett rum med klädstänger, en färgstark scenbild. Gruppen tycktes dock växla sin utrustning ”hundra gånger” för att uppträda i de olika rollerna. Helheten var något för lång, den skulle ha mått bra av att förkortas med en tredjedel.

Jyrki Karttunen hade tydligen haft för avsikt att visa dansarnas kunnande möjligast mångsidigt, och det kom ju fram att det finns en hel del potential i den här gruppen.

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Om uppläggningen
I kvällens föreställning sågs först Riku Immonens kortare koreografi och efter pausen den längre. En annan lösning för den här kvällen kunde nog ha fungerat bättre – inte nödvändigtvis att de här två koreografier skulle ha bytt plats med varandra. Man orkar i regel sitta längst i början av kvällen, när man ser en föreställning.

Man kommer att jämföra dessa dansare – verksamma inom fältet fri och modern dans – med operans dansare som fått den klassiska utbildningen ända sedan barnaår. Detta när vi nu en gång befinner oss i Nationaloperan där balettens dansare uppträtt i modernt och fått experimentera även i sina workshops.

Jag funderar på hur det som klassiska dansare kan prestera i fråga om modernt ofta kan ses vara överlägset jämfört med andras uppträdande. Hur tekniken med snabbhet och exakthet uppstår på grund av tusen och åter tusen gånger upprepade övningar – hur en träning som påbörjats tillräckligt tidigt påverkar resultaten. Här kommer vi till utbildningsfrågor igen, hur viktigt det kan vara att barn i tidig ålder får bekanta sig med grundstenarna inom dansen.

Operan är att tacka för programmen. Operan firar sitt jubileum, det har redan synts och kommer att synas på många olika sätt under hela året. Vi återkommer.

Anita Jokela
9 mars 2011

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil