Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Finlands nationalopera 100 år

Nationaloperan firar hela året sina 100 år med många föreställningar och evenemang av olika slag. Till vissa är inträdet fritt. Kommande lördag den 12 mars hålls dörrarna öppna mellan 10 och 17. I februari-mars har det dansats även modernt, vilket vi redovisar här.

Nationalbalettens Länk till annan webbplats. dansare uppförde tre koreografier i Under danshimlen 2.0, och utvalda aktörer inom nutida dans uppträdde på Operans Almi-scen med en serie modernt under rubriken I love NYKY – "Danshimlen” far dessutom på turné och kan ses i Åbo i maj, och i Stockholm i juni.

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Den yngre publiken har hittat vägen till Nationaloperan i och med att man satsat även på annat än traditionellt klassiskt. Det är viktigt att repertoaren ständigt förnyas och att dansarna får pröva olika tekniker – de är ju utbildade till att dansa även annat än klassiskt.

Det är också fint att publiken som kommer till operan får smaka på möjligast mycket av det som finns inom området dans, fast det ju inte kan anses vara endast operans uppgift att stå för allt detta.

Dansen är ett viktigt område inom kulturen, och borde få mera stöd av samhället. Här talar vi om ett ganska allmänt problem; att dans inte räknas till den grad den borde inom högkulturen, och att den ännu inte idag har en säker plats i en vanlig skola i Norden.

Under danshimlen 2.0
Kvällen bjöd på en stilig workwithinwork av William Forsythe, en rolig Walking Mad av Johan Inger och en magnifik Minus 7 av Ohad Naharin, alltigenom imponerande dans och uppträdande.

Allra mest är det fart i det sista numret – detta Minus 7 – som inleds redan under pausen: en fenomenal Frans Valkama iklädd vit skjorta och mörk kostym befinner sig djupt försjunken i sitt eget ”bajlande” (baila – att dansa), som om han skulle befinna sig på ett dansgolv på ett allmänt ställe, som om han skulle ha varit där redan en längre tid – han är avspänd och njuter av sitt eget framförande. Samtidigt imiterar han en person som åskådarna känner från egna erfarenheter på danslokaler, eller annars kan tänka sig se där: Frans gör det här så bra att han kan fylla hela 20 minuter eller även mer med sin karismatiska närvaro och talang.

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

När verket inleds på riktigt – när publiken har hört att pausen slutar – ansluter sig andra dansare klädda på samma vis som Frans till scenen, fortsätter på samma sätt med solisten i mitten, och sedan stängs ridån för att gå upp igen. Nästa scen är Naharins bekanta halvcirkel med dansarna sittande på stolar, turvis sittande och turvis vilt stigande upp, om och om igen, samtidigt sjungande en låt . Det är provokativt och delar av klädseln far över till mitten av scenen, som överflödiga.

Koreografen Ohad Naharin har själv konstaterat att verket är en rekonstruktion av hans tidigare gjorda, och den inledande delen känner vi från Kyr som Nationalbaletten dansat tidigare. Naharins dans är väldigt fysisk och tilltalar utan vidare den största delen av publiken, varav vissa plockas upp i slutet för att dansa med artisterna. De övriga i salen jublar – det är dansfest!

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

Workwithinwork inleder kvällens program; det dansas professionellt och skickligt, och man kommer in i stämningen. Klädseln är enkel, åtsittande, och linjerna i rörelserna syns tydligt. Koreografin av William Forsythe är påhittig, musiken är av Luciano Berio, hans Duetti per due violini – duett för två violiner. Till denna musik får man beundra de klassiska stegen som hela tiden växlar med nytt och harmoniskt modernt. Speciellt dansarnas överkroppar sträcks till dimensioner vilka inte är så ofta sedda. Vackert klart rent.
Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad – Johan Ingers, för många i publiken bekanta – och roliga verk med mycket humör – blir bättre och bättre. Jag jämför med föreställningen jag såg i maj förra året och den jag sett för ett par veckor sedan. Skrattsalvor i publiken, den är helt med på noterna. Maurice Ravels Bolero klingar manande och dansarna springer med hälarna i golvet – det skall synas att det inte är något klassiskt och eteriskt. De får fram det raljanta och har glimten i ögat – glimten i sin dans.

En av dem, Johanna Nuutinen, som fått uttala sig och förklara vad hon tycker om att repetera och uppträda i verket, förklarar i programhäftet att man skall vara öppen i sin dans, överträffa sig själv, oberoende av vilken sorts dans man än uttrycker. Hon själv är en av dem som koreograferna väldigt ofta väljer att dansa modernt. Titta bara på hennes inlevelse som syns tydligt på bilden nedan..

Nationalbaletten åker på turné med Danshimlen och uppträder i Stockholm på Kungliga operan 1 och 3 juni, och före det i Åbo i slutet av maj.

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

De fria aktörerna inom dans
Dansgrupper – utvalda av balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve – fick möjlighet att komma och visa sig under rubriken I love NYKY (fritt översatt: Jag älskar det nutida). Fyra föreställningar gavs i Almisalen på operan. Två onsdagskvällar, en lördagsmatiné och en lördagskväll hade publiken möjlighet att bekanta sig med två verk åt gången av olika grupper eller enstaka dansare.

Jag hade möjligheten att se den sista av dessa, en kväll med Riku Immonens Turhat tärkeät asiat (ungefär De onödiga, viktiga sakerna. Det är att observera att ordet ”asia” har en mängd betydelser), samt på samma kväll Jyrki Karttunens Situation Room.

De övriga nutida koreograferna från eliten av Finlands dansliv var Antti Lahti och Tuomas Juntunen med Manners of Success, framfört av Tanssiteatteri Minimi, Reija Wåre med sin Of(f) course, Carl Knif med Mandorla, Petri Kekoni med Kaatuva maa, Marianne Rouhiainen med Simply details samt Simo Heiskanen med sin koreografi Helinä för Dansteatern Glims & Gloms.

Turhat tärkeät asiat
Riku Immonen uppträdde ensam i sin koreografi, visserligen i en fördubblad form, då en större filmduk på scenen visade en form av hans alter ego. Det var en liten berättelse om vardagliga saker såsom att grubbla över viktiga vardagliga beslut, såsom att tillreda latte och sedan att ändå välja en öl i stället. En kompakt helhet vilken skulle visa vardagslivet där hemma. Dansaren och koreografen Riku Immonen är känd för att ha jobbat med dansteater och dansverk för barn. Som dansare visade han sig ha enkla och klara linjer med balett, jazzdans- och stepträning som bakgrund.

Situation room
Den moderna dansgruppen Karttunen Kollektiv, grundad 2008, bestod av sex dansare med olika stilar i bagaget. Vi tar Anne Hiekkaranta som exempel , ledande damen i sammanhanget, som framträdde med långa linjer i sin dans, och hade något av en solistroll i koreografin. Den utspelar sig i ett rum med klädstänger, en färgstark scenbild. Gruppen tycktes dock växla sin utrustning ”hundra gånger” för att uppträda i de olika rollerna. Helheten var något för lång, den skulle ha mått bra av att förkortas med en tredjedel.

Jyrki Karttunen hade tydligen haft för avsikt att visa dansarnas kunnande möjligast mångsidigt, och det kom ju fram att det finns en hel del potential i den här gruppen.

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Om uppläggningen
I kvällens föreställning sågs först Riku Immonens kortare koreografi och efter pausen den längre. En annan lösning för den här kvällen kunde nog ha fungerat bättre – inte nödvändigtvis att de här två koreografier skulle ha bytt plats med varandra. Man orkar i regel sitta längst i början av kvällen, när man ser en föreställning.

Man kommer att jämföra dessa dansare – verksamma inom fältet fri och modern dans – med operans dansare som fått den klassiska utbildningen ända sedan barnaår. Detta när vi nu en gång befinner oss i Nationaloperan där balettens dansare uppträtt i modernt och fått experimentera även i sina workshops.

Jag funderar på hur det som klassiska dansare kan prestera i fråga om modernt ofta kan ses vara överlägset jämfört med andras uppträdande. Hur tekniken med snabbhet och exakthet uppstår på grund av tusen och åter tusen gånger upprepade övningar – hur en träning som påbörjats tillräckligt tidigt påverkar resultaten. Här kommer vi till utbildningsfrågor igen, hur viktigt det kan vara att barn i tidig ålder får bekanta sig med grundstenarna inom dansen.

Operan är att tacka för programmen. Operan firar sitt jubileum, det har redan synts och kommer att synas på många olika sätt under hela året. Vi återkommer.

Anita Jokela
9 mars 2011

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil