Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Involverad publik, kluven verklighet, danspoesi och massor av steg

Medan Cristina Caprioli drar med publiken i dansen och Isabelle Bärgh och Helena Franzén tolkar dansen för synskadade, arbetar Danskompani Mariposa med kluven verklighet och Vindhäxor med danspoesi. Kugliga Balettens februaripremiär kulminerade i ett själarnas pas de deux, medan Nils Christe satsar på ytlig ekvilibristik.

CCAP: cover2 – Suggestivt dunkel
cover2 (3/2, Danscentrum) av Cristina Caprioli  är en suggestivt sugande dansinstallation bestående av en rad korta scener utförda av dansarna Emelie Johansson och Madeleine Lindh. Den fragmentariska och mycket mångbottnade koreografin cirklar som så ofta hos Caprioli runt aspekter av livet, såväl dess ljusa som dess mörka sidor.   

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

I Danscentrums stora mörkt luftiga studio rör sig publik och dansare i en allt tätare symbios. Skickligt skapar Caprioli en stark närhet såväl mellan medlemmarna i publiken som mellan publiken och dansarna. Lustfyllt låter jag mig sugas in i dansen vars laddning förstärks för varje scen. Och när föreställningen är över känner jag mig uppfriskad som om jag just ägnat mig åt en stunds meditation.
Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Isabelle Bärgh & Helena Franzén: Syntolkad dans
Mitt största intryck av Isabelle Bärghs projekt Different Ways of Seeing (17/2, Fylkingen) var att själva tolkandet i sig är den centrala frågan. Inte vad man tolkar. Men att detta inte verkade vara projektets inställning.

Jag lämnade därför visningen med rätt blandade känslor, vilket till stor del berodde på att Bärgh inte hade involverat syntolkar. Intrycket jag fick var att hon och hennes medarbetare ansåg att en dansföreställning var så speciell att den endast kunde tolkas av en av koreografen godkänd person. Vilket jag upplevde som aningens märkligt. Samtidigt tyckte jag att hennes initiativ var mycket lovvärt. Och viktigt!

Därför blev jag glad när jag cirka en vecka senare i Malin Palmqvists artikel i Nummer läste att Bärgh planerade att i fortsättningen involvera syntolkar. Medverkan av professionella tolkar för icke seende gör i min mening att Bärghs projekt nu kan bidra till att den sceniska dansen görs tillgänglig för fler.

En dansföreställning är ju inte endast själva dansen, det är ljud, stämningar och platsen i sig. Men upplevelsen blir frustrerande ofullständig om man inte har en aning om vad som sker på scenen. Om den icke-seende inte har tillgång till en syntolk.

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa: Kluven verklighet
När jag ser föreställningen ’0’märkt (19/2, Teater Pero) av Danskompani Mariposa känner jag mig först lite störd av den unga kvinnans kringfladdrande. Jag menar ung kvinnlig dansare, blommig klänning och expressivt rörelsespråk ger mig mer associationer mer till dansuppvisningar än dansföreställningar.

Så bryter hennes partner sin orörliga pose och rör sig till musiken i en serie trevande, extremt laddade rörelser över golvet, som plötsligt får mål och mening. Och bitarna faller på plats.

Jag inser att vad jag ser är kontrasterna mellan en människas dröm om livet så som det borde vara och livet så som det är. Människan är en kvinna som ryckts ur sitt sammanhang. Även om föreställningen är baserad på boken Ninas resa av Lena Einhorn kan kvinnan vara en palestinsk kvinna som fått sitt hem raserat av israelisk militär i Jerusalem lika väl som en illegal invandrare någon stans i världen.

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

Vindhäxor: Lekfull danspoesi
Eva Lundqvists nya verk, I dröm – tysta sken (21/2, Teater Replica), framförs av fyra dansare till nyskriven musik av Dror Feiler. Musiken spelas live på scenen av Ivo Nilsson (trombon) och Jonny Axelsson (slagverk). Lundqvists koreografi är denna gång strikt begränsad vilket ger den luftighet och transparens. Som en kontrast till dansens lätthet rullar Feilers massiva komposition tungt ut över dansare och publik. Kompositionen lättas upp när musikerna genomför oväntade handlingar, som att lämna rummet, eller när kinesiska accenter plötsligt dyker upp.

Mest intressant är det när dansarna själva frambringar ljud med vackra cymbaler som fångar upp ljuset i Tarja Ervastis suggestiva ljussättning. Luftigheten finns även i Ewai Wallas kostymer som fylls av luft när dansarna svävar runt i rummet i de återkommande lätt tiltade och roterande hopp som interfolierar koreografin. Lättheten i verket förorsakas också av att den nästan transartade stämning som brukar omge Lundqvists koreografi denna gång saknas. Märkligt nog saknar jag den inte eftersom den ersatts av en drömlik lekfullhet, ett slags rörelsepoesi som i synnerhet präglar Eva Griecos introverta solon.

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Kungliga Baletten: Massor av steg
Massor av steg, minimalt med innehåll. Så skulle man kunna beskriva Kungliga Balettens nya balettafton Altro Canto/SYNC (26/2, Kungliga Operan) av Jean-Christophe Maillot och Nils Christe.

Maillots försök att vara gränsöverskridande i Altro Canto känns rätt tafatta och under större delen av verket är det ljussättningen och scenografin som ger mig mest tillfredsställelse.

Verkets, och kvällens, höjdpunkt är duetten mellan Nadja Sellrup och Oscar Salomonsson. Plötsligt får koreografin liv som om de marionetter som verkar ha befolkat scenen ersatts av riktiga människor. Trots att de knappt nuddar varandra finns det en så stark spänning mellan dansarna att man nästan kan ta på den. I en vacker luftig koreografi rör de sig kring varandra, känner av varandras kroppar, nej snarare själar.

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Kvällens andra verk, Nils Christes SYNC, är så fruktansvärt ytligt att jag inte skulle ha blivit ett dugg förvånad om dansarna plötsligt hade kommit in med maraccas i händerna. SYNC präglas av nittiotalets fascination för en (då) ny, extremt tekniskt driven balettstil vars främsta företrädare var William Forsythe.

Men, frågar jag mig, varför köpa in ett rätt nattståndet och inte helt lyckat nittiotalsverk när man på repertoaren har en riktig pärla, Forsythes In the Middle Somewhat Elevated, som visar att klassisk balett kan vara extremt tekniskt driven och suggestivt innehållsrik.

Lena Andrén
14 mars 2011

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil