Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Philippe Bé

ran bygger musik av glädje

Den som gått på balett på Kungliga Operan under våren har knappast kunnat undgå att ryckas med av Léo Delibes melodiska musik till baletten Coppelia i Marc Ribauds iscensättning. En stor bidragande faktor är den Schweizisk-franske dirigenten Philippe Béran.

När Dansportalen mötte honom i dirigentrummet på Operan för en intervju tog han emot med ett varmt välkomnande och ett brett leende. Hela hans personlighet lyser av kärlek till musiken och arbetet med musikerna.

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran föddes i Genève 1962 och där bor han ännu. "Det är så praktiskt, hela Europa ligger inom räckhåll, och här har jag min familj, fru och fyra barn mellan 13 och 22."

Redan som tioåring började han spela blockflöjt, men det räckte med ett år för att han skulle få nog av flöjten och gick över till klarinettstudier vid Conservatoire de Genève, Det gick bättre och han erhöll toppbetyg på instrumentet vid Conservatoire National Supérieur de Paris 1984.

Philippe Béran studerade vidare piano och så småningom huvudämnet orkesterdirigering. De höga betygen ramlade in på löpande band och 1996 avslutade han utbildningen vid Konservatoriet i Genève, och erhöll "Diplôme d'Education musicale II"

Parallellt med musikstudierna läste han in en examen i matematik och teknisk fysik vid Universitetet i Genève med examen 1986. Sedan fortsatte han att undervisa i dessa ämnen för att finansiera sina musikstudier och den spirande familjen.

Hur gick det att kombinera matematik, teknik och musik?
Det passade bra ihop. Det finns många beröringspunkter mellan matematik och musik, hjärnan behandlar informationen på samma sätt i båda fallen.  

När bestämde du dig för att satsa helt på musiken?
Musiken började ta mer och mer av min tid, så jag slutade att undervisa. Jag arbetade mycket med konservatorieorkestern i Genève och andra mindre musik- och operagrupper. Sedan 1990 leder jag L'Orchestre du Collège de Genève, en symfoniorkester med musikstudenter.

När räknar du att din professionella dirigentkarriär började?
1997 blev jag erbjuden att bli dirigent vid Operan i Bordeaux. Jag flyttade dit och stannade där i tre år. Jag dirigerade 150 konserter, inklusive många operor och baletter.

Ett arbete jag lägger stor vikt vid är konserter för en ung publik. Man måste leda de unga in på klassisk musik genom pedagogiskt val av musik och självklara former för konserter. Med musiken som grund och rikliga kommentarer lär jag dem upptäcka och förstå de stora symfonierna.

Jag tycker även om att ackompanjera film med levande orkester. En favorit både hos mig och publiken är Charlie Chaplin. Det är en underbar känsla att se filmerna till ljudet av en hel orkester.

Du har haft engagemang i bland annat Frankrike, Italien, Tyskland, USA och även Kina. Hur fördelar du tiden mellan Genève och andra engagemang?
Ungefär 50/50. Hemma arbetar jag ofta med L'Orchestre de la Suisse Romande och Orchestre de Chambre de Lausanne. Jag är väl på andra ställen ca två månader per år. Jag är angelägen att inte vara borta för länge från min familj.

Den 20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

Du har sagt att du gärna dirigerar balett.
Jag tycker mycket om att arbeta med balett. I Bordeaux arbetade jag kontinuerligt med balettchefen där, Charles Jude. Jag tycker om balettmusiken av Tjajkovskij, Stravinskij och Prokofjev, men egentligen tycker jag om all musik. Men Giselle har jag dirigerat bortåt 250 gånger, så den får gärna vila ett tag.

Jag har också arbetat i Monaco, där jag bland annat gjort Våroffer, dock endast som konsert, jag hoppas få göra den med dansare också.

Har du samarbetat med Marc Ribaud tidigare?
Vi gjorde premiären på Coppelia i Nice tillsammans 2003 och även hans Nötknäppare. Vi är vänner sedan 10 år.

Vad blir det nu närmast?
Jag har två Coppelia kvar nu i april, sedan kommer jag tillbaka till Stockholm i höst för Svansjön. Förhoppningsvis blir det fler gånger, Jag tycker om Stockholm och den här teatern och musikerna är mycket bra.

Sedan ska jag göra en konsert med Daphnis och Chloé av Maurice Ravel i Monte Carlo – den musiken älskar jag!

Blir det aldrig för mycket?
Nej – musiken gör mig lycklig! – avslutar Philippe Béran.

Anders Jörlén
19 april 2011


 


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil