Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Philippe Bé

ran bygger musik av glädje

Den som gått på balett på Kungliga Operan under våren har knappast kunnat undgå att ryckas med av Léo Delibes melodiska musik till baletten Coppelia i Marc Ribauds iscensättning. En stor bidragande faktor är den Schweizisk-franske dirigenten Philippe Béran.

När Dansportalen mötte honom i dirigentrummet på Operan för en intervju tog han emot med ett varmt välkomnande och ett brett leende. Hela hans personlighet lyser av kärlek till musiken och arbetet med musikerna.

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran föddes i Genève 1962 och där bor han ännu. "Det är så praktiskt, hela Europa ligger inom räckhåll, och här har jag min familj, fru och fyra barn mellan 13 och 22."

Redan som tioåring började han spela blockflöjt, men det räckte med ett år för att han skulle få nog av flöjten och gick över till klarinettstudier vid Conservatoire de Genève, Det gick bättre och han erhöll toppbetyg på instrumentet vid Conservatoire National Supérieur de Paris 1984.

Philippe Béran studerade vidare piano och så småningom huvudämnet orkesterdirigering. De höga betygen ramlade in på löpande band och 1996 avslutade han utbildningen vid Konservatoriet i Genève, och erhöll "Diplôme d'Education musicale II"

Parallellt med musikstudierna läste han in en examen i matematik och teknisk fysik vid Universitetet i Genève med examen 1986. Sedan fortsatte han att undervisa i dessa ämnen för att finansiera sina musikstudier och den spirande familjen.

Hur gick det att kombinera matematik, teknik och musik?
Det passade bra ihop. Det finns många beröringspunkter mellan matematik och musik, hjärnan behandlar informationen på samma sätt i båda fallen.  

När bestämde du dig för att satsa helt på musiken?
Musiken började ta mer och mer av min tid, så jag slutade att undervisa. Jag arbetade mycket med konservatorieorkestern i Genève och andra mindre musik- och operagrupper. Sedan 1990 leder jag L'Orchestre du Collège de Genève, en symfoniorkester med musikstudenter.

När räknar du att din professionella dirigentkarriär började?
1997 blev jag erbjuden att bli dirigent vid Operan i Bordeaux. Jag flyttade dit och stannade där i tre år. Jag dirigerade 150 konserter, inklusive många operor och baletter.

Ett arbete jag lägger stor vikt vid är konserter för en ung publik. Man måste leda de unga in på klassisk musik genom pedagogiskt val av musik och självklara former för konserter. Med musiken som grund och rikliga kommentarer lär jag dem upptäcka och förstå de stora symfonierna.

Jag tycker även om att ackompanjera film med levande orkester. En favorit både hos mig och publiken är Charlie Chaplin. Det är en underbar känsla att se filmerna till ljudet av en hel orkester.

Du har haft engagemang i bland annat Frankrike, Italien, Tyskland, USA och även Kina. Hur fördelar du tiden mellan Genève och andra engagemang?
Ungefär 50/50. Hemma arbetar jag ofta med L'Orchestre de la Suisse Romande och Orchestre de Chambre de Lausanne. Jag är väl på andra ställen ca två månader per år. Jag är angelägen att inte vara borta för länge från min familj.

Den 20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

Du har sagt att du gärna dirigerar balett.
Jag tycker mycket om att arbeta med balett. I Bordeaux arbetade jag kontinuerligt med balettchefen där, Charles Jude. Jag tycker om balettmusiken av Tjajkovskij, Stravinskij och Prokofjev, men egentligen tycker jag om all musik. Men Giselle har jag dirigerat bortåt 250 gånger, så den får gärna vila ett tag.

Jag har också arbetat i Monaco, där jag bland annat gjort Våroffer, dock endast som konsert, jag hoppas få göra den med dansare också.

Har du samarbetat med Marc Ribaud tidigare?
Vi gjorde premiären på Coppelia i Nice tillsammans 2003 och även hans Nötknäppare. Vi är vänner sedan 10 år.

Vad blir det nu närmast?
Jag har två Coppelia kvar nu i april, sedan kommer jag tillbaka till Stockholm i höst för Svansjön. Förhoppningsvis blir det fler gånger, Jag tycker om Stockholm och den här teatern och musikerna är mycket bra.

Sedan ska jag göra en konsert med Daphnis och Chloé av Maurice Ravel i Monte Carlo – den musiken älskar jag!

Blir det aldrig för mycket?
Nej – musiken gör mig lycklig! – avslutar Philippe Béran.

Anders Jörlén
19 april 2011


 


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil