Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Festivaler i rök och dans

Weld far out West: Suggestivt skön dans med rötter i det förflutna
Den gemensamma faktorn för allt som visas under festivalen Almost out of sight (1-20/4, WELD) är att det är skapat för ett mörklagt rum eller en plats med förhindrad sikt. En plats där man endast kan skönja konturerna av det som pågår.

Så var det också under invigningskvällen när verket Weld far out West genomfördes i en studio som var helt fylld av rök. I dimman uppenbarade sig och försvann fyra dansare, Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West.

Weld far out West. Fotograf Anna Koch

Weld far out West. Fotograf Anna Koch

Dansarna rörde sig med steg som påminner om stegen i traditionella kedjedanser från Färöarna. Ljudet av deras steg fanns kvar som ett minne av rörelsen när kropparna helt dolts i röken. Kropparnas gradvisa avtäckande och döljande av den täta röken har i sig en stark skönhet och suggestiv kraft. Men också en existentialistisk laddning eftersom det får mig att tänka på det efemära i den mänskliga existensen.

Föreställningen, som skapats av de fyra dansarna, har också en spännande tillkomst som skulle kunna liknas vid en roadmovie. Under en färd genom ett okänt kustlandskap prövade de ut stegen och rörelseriktningarna. Och kanske är det denna ovanliga tillkomstprocess som skapar den sällsynta känsla av oförutsägbarhet jag upplever när jag ser de fyra röra sig genom det rökfyllda rummet.

Fragmented Dance. Fotograf Björn Renner

Fragmented Dance. Fotograf Björn Renner

festival:display: In i festivallabyrinten
Först irriterar det mig att festival:display (12/4, Moderna Museet) har ett extremt svårtolkat program. Färgkombinationer och tidslinjer korsar varandra tills jag knappt är säker på att jag verkligen är på Moderna Museet. Så slår det mig att den flerskiktade bilden av Moderna Museet påminner om avbildningar av egyptiska faraogravar. Och jag tänker att kanske detta också är en del av upplevelsen, att jag som publik skall vara tvungen att arbeta, att söka istället för att passivt gapa och svälja.

Från att vara krångligt blir det en lustfylld utmaning att leta sig fram genom Moderna Museets rum. Där jag nästan snubblar över en konstruktion som påminner om en gigantisk svart daggmask som rör sig ryckvis. 'Masken' visar sig höra ihop med en amöbalik brunfärgad skulptur som dallrar och andas och en märklig varelse som täckt av guldtyg skakar och rör sig spastiskt längst in i ett av rummen i museets nedre regioner. De tre installationerna utgör verket Fragmented Dance av Albin Karlsson & Björn Renner.

Christina Caprioli: Filt. Fotograf Håkan Larsson

Christina Caprioli: Filt. Fotograf Håkan Larsson

På väg mellan verkets tre delar passerar jag Cristina Capriolis koncept under cover nu under rubriken filt. Golvet är täckt av en svart filt under vilken två dansare rör sig på ett mycket grafiskt sätt. Festivalens vackraste verk. Vacker och symbolisk är Marie Fahlins Spegelbegravning där en ung kvinna täcker en annan ung kvinnas kropp med fyrkantiga spegelfragment.  
Marie Fahlin: Spegelbegravning. Fotograf Jenny Berntsson

Marie Fahlin: Spegelbegravning. Fotograf Jenny Berntsson

I kontrast till de kontemplativa verken släpper Helena Franzén och två dansare loss på en lång gul matta som sträcker sig utmed museets långa galleri. Verket heter Undantag och det är ovanligt att se dans utveckla sig över en så lång sträcka. Det var en suggestiv upplevelse att befinna sig i ena änden och uppleva hur dansen förändrades när avståndet förändrades.

Mitt största intryck av festival:display är att den är ett starkt argument för att dansen borde ta sig ut från scenen lite oftare än vad som sker idag. Och varför inte involvera publiken, som Anna Koch i verket Unfolding där den som vill får följa fyra dansare genom utställningen.

Det mest intressanta momentet är när en av dansarna lämnas kvar och hennes kropp uttrycker utsattheten i ensamheten. Vilket fascinerar mig tills jag börjar känna suget efter att se vad de andra gör – och överger den ensamma dansaren.

I ett nu hade den neutrala performancen omvandlats till en existentialistisk frågeställning. Vem är jag och hur handlar jag? En passande avslutning på en ovanlig festival, som också hade ett klurigt formulerat program.

Helena Franzén: Undantag. Fotograf Håkan Jelk

Helena Franzén: Undantag. Fotograf Håkan Jelk

Dorte Olesen: Att våga vara obekväm
Med verket The Bad, The Good, The Ugly (14/4, Moderna Dansteatern), befäster koreografen Dorte Olesen återigen sin position som den mest orädda och frispråkiga koreografen på den svenska dansscenen.

Olesen delar av Moderna Dansteaterns stora scenrum med genomskinliga plasthängen som i kombination med en plastgräsmatta utlagd på området framför publiken ger en känsla av ett ute och ett inne. Inom detta område rör sig tre varelser (Emelie Garmén, Halla Ólafsdóttir, Eliisa Erävalo), samtliga i pageklippt hår och mjukiskläder. De är arga, fula och oberäkneliga, så oberäkneliga att jag inte skulle ha blivit ett dyft förvånad om någon av dem hoppat på publiken eller ryckt åt sig en väska.

Nu sker varken det ena eller det andra, däremot vrålar, grymtar och låter de tre konstant, samtidigt som de rör sig med skruvade, tunga och mycket ‘osköna’ rörelser. Det jag ser får mig att tänka på troll, att det är just så här man brukar beskriva kvinnliga troll. I deras förvridna ansikten ser jag också spår av den gränslöshet som betecknar det man förut kallade ‘troll’. En symbolgestalt som stod för den del av det mänskliga beteendet som befann sig utanför civilisationens tvångströja och som därför uppfattades som extremt hotfull.

Dorte Olesen: The Bad, The Good, The Ugly. Fotograf Anna Widoff

Dorte Olesen: The Bad, The Good, The Ugly. Fotograf Anna Widoff

Upplevelsen är mycket befriande och fungerar som ett slags mental detox mot dagens äckligt behagsjuka kvinnoideal. Men Olesen vore inte Olesen om hon inte samtidigt ställde sin publik inför det paradoxala. Då och då väller välkända musikstycken in över scenen och i ett nu blir rörelserna dans som förmedlar något mer än ett uppror mot en påtvingad form. De korta solona är såväl sensuella som berörande och de följer med mig även efter att föreställningen avslutats.
Lena Andrén
7 maj 2011

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil