Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena André

n, danskrönika:


Från virtuell skog till fredagsmys för intellektuella

Cristina Caprioli/CCAP: Innesluten i en virtuell skog
Cristina Capriolis dansinstallation cut-outs & trees (19/4, Lilla Scenen, Dansens Hus) premiärvisades på Venedigbiennalen i juni 2010. Under april visas den i en omarbetad version på Dansens Hus Lilla Scen.

Tunna remsor, virtuella träd, överfars av skuggor i mönster som ömsom påminner om digitala streckkoder ömsom om psykedeliska mönster, allt i svart och vitt. In i den virtuella skogen tränger sig fyra kvinnliga dansare vars koreografiska uttryck skiljer sig från det jag vant mig vid att se i en Caprioliföreställning.  

ccap: cut-outs and trees. Fotograf Håkan Larsson

ccap: cut-outs and trees. Fotograf Håkan Larsson

Vanligtvis präglas Capriolis verk av en genomarbetad självklarhet som får verket att kännas lika transparent som en slipad kristall. I det här verket tillåter hon sig att låta dansarna befinna sig i ett slags ingenmansland. Gång på gång liksom lyssnar de efter någon impuls som skall föra dem vidare. Det är befriande och ger en ny nerv åt koreografin. Så samarbetar Caprioli denna gång med fyra mycket intressanta dansare, Anja Arnquist, Emelie Johansson, Johanna Klint, Madeleine Lindh. Samtliga visar sig ha en förmåga att, var och en på sitt mycket personliga sätt, förmedla ett slags existentiell instabilitet. Den instabilitet och oförutsägbarhet som skogen har kommit att symbolisera.

Här framställs skogen i form av långa vita remsor som ömsom fyller scenen och ömsom likt draperier dras undan och liksom avtäcker dansarna. Den spektakulära digitala scenografin har skapats i samarbete med arkitekten Panagiotis Michalatos medan den lika suggestiva elektroniska musiken är komponerad av Carsten Nikolai (alva noto).

ccap: cut-outs and trees

ccap: cut-outs and trees

Kenneth Kvarnström & CO/Helsinki Dance Company: Ironisk danspoesi
Lagom till Dansens Dag återvände Kenneth Kvarnström till Dansens Hus för ett kort gästspel med verket Youmakeme (28/4, Dansens Hus). Verket hade premiär i mars i år på Helsingfors Stadsteater som också är hemmascen för Helsinki Dance Company.

I dessa bröllopstider ligger det nära till hands att beskriva Youmakeme med ramsan ’något gammalt, något nytt, något lånat, något blått’. Det nya är Kvarnströms självdistansering. Han bryter upp sin strängt estetiska form och släpper in publiken i verket genom att låta dansarna prata och skämta med åskådarna, och sig själva.

Det gamla är den lätt igenkännbara Kvarnströmska vokabulären med sin flödande intrikata form och sina andlöst koncentrerade moment där koreografin får dansarnas kroppar att bli lika plastiskt viktlösa som flödande vatten.

Det lånade är musikkollaget som utgörs av suggestiv ’Kvarnströmmusik’ (recyklad från tidigare verk?) och två hits, Nina Simones Feeling Good och Billie Hollidays Gloomy Sunday. Sångerna har en framträdande plats i verket och analyseras ingående av dansarna som även framför en egen version av Feeling Good iförda svarta skolflicksuniformer. Resultatet blir ett uppsluppet performanceavsnitt som bryter av mot den för övrigt rätt introspektiva och symbolladdade koreografin.

Ur Kenneth Kvarnströms Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Ur Kenneth Kvarnströms Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Det blå är de märkliga blå gestalterna i höga hattar och voluminösa svarta byxor som inleder verket i en suggestiv duett som fångar upp frågan som ligger förborgad i titeln you make me.

Trots sin relativt korta längd på en timme är Youmakeme ett mycket rikt verk. Det märks också att Kvarnström skapat verket direkt för de fem dansarna som tycks stortrivas såväl med koreografin som med den svärtade ironiska humorn och närheten till publiken som de hälsar välkommen in i salongen.

Men för att det skall bli succé krävs en silverslant i brudens sko och i det här fallet utgörs slanten av William Iles dubbla höj och sänkbara ljusriggar som ger föreställningen intimitet och oförutsägbarhet.

Ur Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Ur Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Gunilla Heilborn: Fredagsmys i realtid
När jag såg Gunilla Heilborns This is not a love story (6/5, Dansens Hus), en roadmovie i realtid, tänkte jag att den skulle passa utmärkt som fredagsmys för intellektuella. Den är inte precis någon ’actionrulle’ inte heller är den särskilt romantisk, men den är intressant på ett lågintensivt sätt. Tillsammans med dansarna Johan Thelander och Kristiina Viiala har Gunilla Heilborn rest runt i Europa och samlat intryck, som hon spetsat med citat från ikoniska filmer som Sarafians film Jakten mot nollpunkten (1971).

I maj 2010 visades verket som ett work-in-progress på Moderna Dansteatern och vissa saker känner jag igen, kanske framför allt anslaget i föreställningen, ett nervigt sökande över en grund av totalt lugn. Ett lugn som får mig att tänka att en sådan som Heilborn skulle man kunna resa vart som helst med. Själv har Heilborn, med eller utan dansare, tillryggalagt många mil järnvägsspår och dokumenterat detta i en bok som följer med föreställningen.  

This is not a love story av Gunilla Heilborn. Fotograf Stefan Bohlin

This is not a love story av Gunilla Heilborn. Fotograf Stefan Bohlin

Inledningen är klart udda, för det är inte varje dag man får avnjuta filmiska effekter som åskmuller och blixtar och filmklipp en masse. Så småningom framträder ett ungt par, två långsmala Giacomettigestalter som visar sig vara kvinnan och mannen, kärleksparet i denna icke-kärlekshistoria. Den lågmälda entrén slår an tonen i deras lätt melankoliska samspel som skapar illusionen av att se något som har varit, att se bakåt i tiden.  

Heilborn arbetar mer än någonsin tidigare med mellanrummet mellan skeenden i sig en påminnelse om att resandet till stor del består av mellanrummen mellan de olika målen. Och som alltid så stimuleras hjärnan att fylla i med associationer och minnen. I kontrast till det fritt associativa innehållet kryddar Heilborn genom att låta ’intressanta fakta som du inte visste att du ville veta’ framsägas av kvinnan. Kvinnan som gestaltas av Kristiina Viiala på ett sådant sätt att jag fascineras av vilken mångsidig och mycket unik dansare hon utvecklats till sedan jag första gången såg henne i Danshögskolans avgångsklass.

Vid det här laget har Heilborn en stil som är så genomarbetad att hon kan använda den lika skickligt som en mästerkock använder sin favoritkniv. Så även Kim Hiorthøys urbant avspänt eleganta musik som precis lagom mycket bryter upp den eleganta ytan genom att infoga några discotakter här och där.

Lena Andrén
17 juni 2011

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil