Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2011: Att tävla är en utmaning säger Kalle Wigle

Karl-Erik Wigle Andersson, 15 år, går på Kungliga Svenska balettskolan i Stockholm och var uttagen till Stora daldansen i Falun. Dansportalen fick en pratstund med honom och hans lärare Mats Wegmann före finalen på lördagen.

”Min dröm är att bli en så komplett dansare som möjligt men det är också viktigt att ha en artistisk utstrålning på scenen,”säger Kalle. ”För publiken blir det kanske mer intressant och man blir tagen av föreställningen om dansaren har utstrålning. Teknik är givetvis viktigt men saknar man utstrålning blir föreställningen tråkig.”

Det är en annan känsla att vara med i år när man ska tävla mot andra här på Stora Daldansen, säger Kalle Wigle. Fotograf Cristian Hillbom

Det är en annan känsla att vara med i år när man ska tävla mot andra här på Stora Daldansen, säger Kalle Wigle. Fotograf Cristian Hillbom

”De är ju ryssar”! säger Kalle Wigle om föreställningarna Don Quijote och Coppelia som visades i direktsändning från Bolsjojteatern i Moskva på bio i våras.  Det är alltså tempot vi talar om, ”de ryska dansarnas höga hopp och piruetter pågår hela tiden, även om det kan bli för mycket så det blir mer gymnastik än dans.”

Kalle har gått på Kungliga Svenska balettskolan sedan 10-årsåldern, och det var på eget initiativ som han bestämde sig för att söka till skolan.

”Jag var intresserad av dans och teater redan innan jag började på skolan. Vi hade en släkting, Sten-Torsten Thuul som varit med i Operabaletten och som gjorde mig intresserad.”

”Jag visste egentligen inte vad jag gav mig in på, balett var ju en helt annan värld. Jag hade inte ens sett en enda föreställning på Operan, utan jag spelade hellre fotboll.”

I början kände Kalle att det fanns ett visst motstånd att se en hel föreställning, det är alldeles tyst på scenen och det är bara musik och rörelse.

”Men allt eftersom jag började förstå dans och balett blev det också roligt att både hålla på med dans och se på föreställningarna.”

I fjol var Kalle på Stora Daldansen, men då som gäst i ett verk av Pierre de Olivo, men den här gången är det ”på riktigt”.

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Fotograf Cristian Hillbom

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Fotograf Cristian Hillbom

”Det är en annan känsla idag, när man ska tävla mot andra, man ser hur bra de är och man inser att man måste prestera jätte-jätte bra för att få gå vidare”.

Mats Wegmann är Kalles danslärare och hade valt ett solo ur Nötknäpparen. ”Även om jag fick ’tvinga på’ Kalle verket” säger Mats Wegmann med ett leende mot Kalle. ”För Kalle är en ambitiös kille och vill göra mycket svårare saker och då passade Nötknäpparen bra för honom.”

”Jag valde det för att det var enkelt och ganska okomplicerat och för att kunna arbeta med renheten i tekniken, det är inte alltid lättare för att det är enkelt, även om det låter lite klyschigt.”

Det första verket fick Kalle ganska fria tyglar att leta fram. ”Det finns ju en helt annan möjlighet att titta på olika dansare och baletter idag som inte fanns på min tid, säger Mats Wegmann, ”det finns hur mycket som helst på YouTube. Han fick föreslå olika verk och vi kom till slut fram till att Coppelia var lämpligast.

Kalle inspirerades efter att ha sett japanen Tetsuya Kumakawas variation på YouTube, han var stjärna på Royal Ballet i London under 1990-talet.

”Jag är helt inne i dansen och det är mycket känsla när jag gör variationen. Jag kan naturligtvis inte jämföra mig med Kumakawas framförande, men han inspirerade mig och jag och rörelsen blir ett i dansen…”

”I stridens hetta om man får använda det uttrycket,” säger Mats, ”så kan det, i ivern att göra så bra så möjligt, hända att man gör små fel. Men dans är ju förgängligt på det sättet att när dansen är över är konstverket upplöst.”

”Kalle har en väldig känsla i det han gör,” fortsätter Mats, ”och det är detta som gör att publiken blir berörd. Det är inte de enskilda bilderna utan det är känslan som träffar en i maggropen eller hjärtat…”

Om Mats säger att det han gjorde var mycket bra, så är Kalle svår att övertyga, han vill inte tycka det själv utan ”jag är i princip aldrig nöjd, men jag har blivit bättre på att se det som är bra, och det som är sämre försöker jag rätta till”.

Kalle får naturligtvis inte välja vad han ska vara med i vid Kungliga Svenska Balettskolans jubileumsföreställning på Operans i juni, där han gör en av tre Ivan i koreografi av Donald Kirkpatrick. ”Sedan är det roligt att sväva ut i det mer cirkusaktiga i en roll som Ivan.”

”En annan lärare som även är 'på' en hela tiden och som rättar en varje sekund är Pierre Olivo. Han har verkligen energi. Den energin smittar av sig även på mig…” avslutar Kalle Wigle.

Cristian Hillbom
20 juni 2011

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil