Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2011: Att tävla är en utmaning säger Kalle Wigle

Karl-Erik Wigle Andersson, 15 år, går på Kungliga Svenska balettskolan i Stockholm och var uttagen till Stora daldansen i Falun. Dansportalen fick en pratstund med honom och hans lärare Mats Wegmann före finalen på lördagen.

”Min dröm är att bli en så komplett dansare som möjligt men det är också viktigt att ha en artistisk utstrålning på scenen,”säger Kalle. ”För publiken blir det kanske mer intressant och man blir tagen av föreställningen om dansaren har utstrålning. Teknik är givetvis viktigt men saknar man utstrålning blir föreställningen tråkig.”

Det är en annan känsla att vara med i år när man ska tävla mot andra här på Stora Daldansen, säger Kalle Wigle. Fotograf Cristian Hillbom

Det är en annan känsla att vara med i år när man ska tävla mot andra här på Stora Daldansen, säger Kalle Wigle. Fotograf Cristian Hillbom

”De är ju ryssar”! säger Kalle Wigle om föreställningarna Don Quijote och Coppelia som visades i direktsändning från Bolsjojteatern i Moskva på bio i våras.  Det är alltså tempot vi talar om, ”de ryska dansarnas höga hopp och piruetter pågår hela tiden, även om det kan bli för mycket så det blir mer gymnastik än dans.”

Kalle har gått på Kungliga Svenska balettskolan sedan 10-årsåldern, och det var på eget initiativ som han bestämde sig för att söka till skolan.

”Jag var intresserad av dans och teater redan innan jag började på skolan. Vi hade en släkting, Sten-Torsten Thuul som varit med i Operabaletten och som gjorde mig intresserad.”

”Jag visste egentligen inte vad jag gav mig in på, balett var ju en helt annan värld. Jag hade inte ens sett en enda föreställning på Operan, utan jag spelade hellre fotboll.”

I början kände Kalle att det fanns ett visst motstånd att se en hel föreställning, det är alldeles tyst på scenen och det är bara musik och rörelse.

”Men allt eftersom jag började förstå dans och balett blev det också roligt att både hålla på med dans och se på föreställningarna.”

I fjol var Kalle på Stora Daldansen, men då som gäst i ett verk av Pierre de Olivo, men den här gången är det ”på riktigt”.

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Fotograf Cristian Hillbom

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Fotograf Cristian Hillbom

”Det är en annan känsla idag, när man ska tävla mot andra, man ser hur bra de är och man inser att man måste prestera jätte-jätte bra för att få gå vidare”.

Mats Wegmann är Kalles danslärare och hade valt ett solo ur Nötknäpparen. ”Även om jag fick ’tvinga på’ Kalle verket” säger Mats Wegmann med ett leende mot Kalle. ”För Kalle är en ambitiös kille och vill göra mycket svårare saker och då passade Nötknäpparen bra för honom.”

”Jag valde det för att det var enkelt och ganska okomplicerat och för att kunna arbeta med renheten i tekniken, det är inte alltid lättare för att det är enkelt, även om det låter lite klyschigt.”

Det första verket fick Kalle ganska fria tyglar att leta fram. ”Det finns ju en helt annan möjlighet att titta på olika dansare och baletter idag som inte fanns på min tid, säger Mats Wegmann, ”det finns hur mycket som helst på YouTube. Han fick föreslå olika verk och vi kom till slut fram till att Coppelia var lämpligast.

Kalle inspirerades efter att ha sett japanen Tetsuya Kumakawas variation på YouTube, han var stjärna på Royal Ballet i London under 1990-talet.

”Jag är helt inne i dansen och det är mycket känsla när jag gör variationen. Jag kan naturligtvis inte jämföra mig med Kumakawas framförande, men han inspirerade mig och jag och rörelsen blir ett i dansen…”

”I stridens hetta om man får använda det uttrycket,” säger Mats, ”så kan det, i ivern att göra så bra så möjligt, hända att man gör små fel. Men dans är ju förgängligt på det sättet att när dansen är över är konstverket upplöst.”

”Kalle har en väldig känsla i det han gör,” fortsätter Mats, ”och det är detta som gör att publiken blir berörd. Det är inte de enskilda bilderna utan det är känslan som träffar en i maggropen eller hjärtat…”

Om Mats säger att det han gjorde var mycket bra, så är Kalle svår att övertyga, han vill inte tycka det själv utan ”jag är i princip aldrig nöjd, men jag har blivit bättre på att se det som är bra, och det som är sämre försöker jag rätta till”.

Kalle får naturligtvis inte välja vad han ska vara med i vid Kungliga Svenska Balettskolans jubileumsföreställning på Operans i juni, där han gör en av tre Ivan i koreografi av Donald Kirkpatrick. ”Sedan är det roligt att sväva ut i det mer cirkusaktiga i en roll som Ivan.”

”En annan lärare som även är 'på' en hela tiden och som rättar en varje sekund är Pierre Olivo. Han har verkligen energi. Den energin smittar av sig även på mig…” avslutar Kalle Wigle.

Cristian Hillbom
20 juni 2011

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil