Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Bohlin: Svensk satsning på barockdans

Scen ur Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois

Scen ur Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois

Carina Aris minnesfond fattade tidigare i år ett storartat, strategiskt beslut om satsning på svensk barockdans på initiativ av Karin Modigh. Vid gästspelet av den förträffliga franska barockdansensemblen "L'Éventail" (Solfjädern) på Drottningholmsteatern Länk till annan webbplats. 12 - 14 augusti bekostar minnesfonden medverkan av fyra svenska dansare.

Vid en audition valdes Noah Hellwig, Adrian Navarro och Tove Skeidsvoll, tillsammans med Karin Modigh. Hon är en av eldsjälarna bakom arrangemanget och är dessutom konstnärlig ledare för gruppen  Stockholm Baroque Dancers. Tyvärr har Tove Skeidsvoll tvingats utgå på grund av skada. Hon ersätts av Celia Berndtzen.

T.v. Adrian Navarro i Rättika. Fotograf Alexander Kenney.  T.h. Tove Skeidsvoll. Fotograf Håkan Larsson

T.v. Adrian Navarro i Rättika. Fotograf Alexander Kenney. T.h. Tove Skeidsvoll. Fotograf Håkan Larsson

Marie-Geneviève Massé. Foto l'Ëventail

Marie-Geneviève Massé. Foto l'Ëventail

L'Éventail framför två baletter i koreografi av Marie-Geneviève Massé, ensemblens konstnärliga ledare sedan starten 1985: Den bagatellartade Les petits riens (musik: Mozart och Gossec ) och den längre Don Juan (musik: Gluck). Det är i den sistnämnda baletten de svenska dansarna medverkar.

Förberedelserna började i Stockholm i mitten av juli med en veckas kurs i barockdans på Danscentrum. Den leddes av Irène Ginger, pedagog och sedan 25 år en av de härliga dansarna i L'Éventail. Därefter åker kvartetten till Sablé och Paris för repetitioner.

Gruppen l'Éventail grundades 1985 av Marie-Geneviève Massé och Bernard Delattre. De första femton åren verkade den
i Paris men flyttade till Sablé sur Sarthe år 2001. 2004 errhöll l'Éventail officiellt status i distriktet Pays de la Loire.

L'Éventail består av ett tjugotal dansare, akrobater och marionettspelare. Man framträder på Frankrikes främsta scener som Bastilleoperan, Opéra Comique och Théâtre des Champs Elysées i Paris, Opéra Royal i Versailles, Arsenalen i Metz, Opérahusen i Nantes, Vichy, Rennes, Reims, och festivalerna i Sablé och Biarritz, etc. De har även gästspelat bland annat i Innsbruck, Prag, Montréal, New Orleans, Hong Kong, Mexico, Riga och Vilnius.

Marc Barret som kommendören och Olivier Collin som Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois

Marc Barret som kommendören och Olivier Collin som Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois

Don Juan är skapad för tolv dansare, så Marie-Geneviève Massé kommer att skapa ny koreografi för svenskarna. Hon är för övrigt en koreograf som skapar danser individuellt utformade för varje enskild dansare, så det torde bli en givande erfarenhet för svenskarna. De får också nya kostymer sydda – efter den franske kostymdesignern Olivier Bériots skisser – av Kungliga Operans skräddare Anna Kjellsdotter, som är specialist på historisk sömnad.
Les Petits Riens. Fotograf Pierre Grosbois

Les Petits Riens. Fotograf Pierre Grosbois

Lördagen den 13 augusti arrangeras också ett seminarium om barockdans (förhandsanmälan rekommenderas – utrymmet är begränsat). Där medverkar bl. a. Marie-Geneviève Massé, 1700-talsspecialisten Christopher O'Regan och Lena Cederwall Broberg, som har stor erfarenhet av produktioner i 1700-talsstil. Hon är också den som förvaltar arkivalier och kostymer efter Ivo Cramér.
Karin Modigh, ledare för Stockholm Baroque Dancers.

Karin Modigh, ledare för Stockholm Baroque Dancers.

Tidigare i somras var Karin Modigh den enda svenska deltagaren, dessutom engagerad som solodansös, i Boston Early Music Festival. Årets stora operaproduktion var Niobe, drottning av Thebe, efter en diktberättelse av Ovidius. Musiken är av Agostino Steffani (1653-1728).

Hur viktig var dansen i operan, Karin?
Den var mycket välgjord, jag var framför allt nymf, men det var inte blott en dekorativ roll. Varje gång dansare medverkade, och det var ofta, bidrog koreografin verksamt till att förstärka dramatiken i handlingen.

Historien om Niobe är grym redan från början.
Ja, den är förfärlig. Niobe har i ett utbrott av hybris retat Olympens gudar till den grad att Apollon och Diana kommer ned från himlen och dödar hennes barn. De spelades av en grupp barn mellan sex och tolv år gamla, och det var intressant att se hur duktiga alla var på att spela döende.

Noah Hellwig med Celia Berndtzen i An Audition Solo.

Noah Hellwig med Celia Berndtzen i An Audition Solo.

Det var en världsstjärna med också.
Just det, countertenoren Philippe Jaroussky. Det var förstås ett nöje att se och höra honom i aktion. Dessutom visade han sig vara en ödmjuk konstnär med ett drastiskt sinne för humor.

2011 låter som ett mycket innehållsrikt år. Något mer på gång?
Jadå. Strax efter föreställningarna på Drottningholm är jag inbjuden för att undervisa i barockdans vid en festival i Moskva. Intresset för barockdans växer på många håll.

Peter Bohlin
22 juli 2011


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil