Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Mahler och Chopin temat för Hamburgs balettdagar

Den 26 juni till 10 juli 2011 pågick årets balettdagar i Hamburg, för 37:e gången. Årets premiär var John Neumeiers Purgatorio till Gustav Mahlers tionde symfoni medan årets stora gästspel var Kinas Nationalbalett från Beijing.

Tidigare under säsongen premiärvisades programmet Chopin Dances, som även återkom under balettdagarna, som sedvanligt innehöll en följd av baletter ur Neumeiers rika produktion.

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Själv hade jag inte möjlighet att se Purgatorio så det här få bli en kort redogörelse av handlingen:

Purgatorio
(Skärselden) – namnet lånat från benämningen på den tredje satsen i Mahlers tionde symfoni – bygger på en episod i Mahlers eget liv då hans hustru Alma bedrog honom med arkitekten Walter Gropius, vilket försatte Mahler i förtvivlan. Åter en skildring av konstnärens konflikt mellan kärleken och arbetet. (Jämför Neumeiers Döden i Venedig) Koreografi, scenografi och kostymer av John Neumeier!

Konstnären/Mahler – dansad av Lloyd Riggins – är i baletten koreograf och hustrun Alma – dansad av Hélène Bouchet – avstår från sin egen musikkarriär för att kunna ta del i hans arbete, medan han vill vara ifred med sitt, trots att han inte kan leva utan Alma. Detta driver henne i armarna på en annan man.

Mahler framställs som en blek, sorgsen estet i dirigentfrack, hustrun Alma som varmblodig kvinna i rött och älskaren (Thiago Bordin) som en ung viril man, ofta iförd endast badbyxor. Varje gång Mahler söker omfamna sin hustru känner hon sig fångad och ofri och flyr ur hans famn.

"Han (Neumeier) och hans uttolkare Lloyd Riggins har lyckats med denna sällsynt intensiva och till hjärtat talande studie av en söndertrasad konstnärssjäl. Detta mästerverk togs också emot av premiärpubliken med ljudliga ovationer." skriver Hamburger Abendblatt.

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Kinas Nationalbalett på gästspel
Min egen första kväll på den alltid fullsatta Hamburgoperan blev Kinas Nationalbalett i baletten Den röda lyktan. Baserad på Zhang Yimous succéfilm och med Yimou som librettist, regissör och ljussättare, var den en dröm i sensualitet och skönhet, mycket vackert och väldansat av bland andra Zhang Jian och Sheng Shidong i huvudrollerna. Koreografin är av Xin Peng Wan och Wang Yuanyuan. Musiken är av Qigang Chen.

En höjdpunkt var som alltid Neumeiers bearbetning av Svansjön: Illusionen wie Schwanensee. Balettens handling har applicerats på kungens av Bayern, Ludwig II, liv. Han byggde många dyra slott och var mer intresserad av svanar än av kvinnor. Han avsattes som sinnessjuk och hans liv slutade genom drunkning.

Rollen som kungen gjordes nu av Thiago Bordin med stor inlevelse och stark tragisk-romantisk utstrålning. Sköna Anna Polikarpova, utbildad vid Vaganovaskolan i S:t Petersburg, var en stiltrogen Odette i andra akten. Carsten Jung gjorde Mannen i skuggan (i originalet trollkarlen Rothbart).

Som den lottlösa prinsessan (motsvarande Odile, den svaerta svanen) sågs Joëlle Boulogne, som denna kväll gjorde sin avskedsföreställning efter 16 år i Hamburgbaletten. Samspelet mellan henne och Bordin var djupt rörande och hon belönades med ett berg av blommor och stående ovationer.

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Nå men Chopin då?
Jo, han representerades främst av två baletter skapade av den amerikanske koreografen Jerome Robbins. Dances at a Gathering (ungefär Danser vid ett samkväm)– en av mina verkliga favoritbaletter – är en serie luftiga och charmfulla solon och pas de deuxer i lätt folkloristisk neoklassik. Hamburgbalettens förnämliga solister tog ut svängarna och särskilt gladdes man åt Anna Polikarpovas och Edvin Revazovs insatser.

Baletten visades i par med The Concert (Konserten) ett av de sällsynta komiska mästerverken inom baletten. Med en lätt karikerad pianist vid en flygel på scenen (välspelande Oliver Kern) inträder allt eftersom det ena originalet till åhörare efter det andra. Mest hängiven är ballerinan, här Anna Laudere, otroligt elegant, otroligt chosefull och rasande rolig. Bland publiken syns också den lystne äkta mannen och hans snörpiga hustru och den blyge ynglingen. Ja, förvecklingarna är många och man har stort nöje av kvällen.

Från förra året återkom helaftonsprogrammet Fliessende Welten (Flytande världarse artikel från 2010) där åter Lloyd Riggins gjorde en kämpainsats med den sköna Anna Polikarpova som partnet.

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Nijinskijgala på dryga fem timmar
Balettdagarna avslutas traditionellt på en söndag och med en Nijinskijgala på c:a fem och en halv timmar. Galan har alltid ett uttalat tema och i år var det naturligt nog: Chopin, Mahler och . . .

Inbjudna gäster var, förutom kineserna, bl.a, Alina Cojocaru och Johan Kobborg från Royal Ballet, som framförde pas de deux ur Giselle, akt II. Heather Ogden och Guillaume Coté från National Ballet of Canada framträdde i danser ur Neumeiers Nocturnes (musik Chopin) tillsammans med solister ur Hamburgbaletten.

Wang Qimin och Li Jun framförde ett vackert lyriskt pas de deux – Take My Breath Away – i Li Juns koreografi till musik av traditinella sånger från Guangling..

Vidare dansades det ur Neumeiers Des Knaben Wunderhorn (Mahler), Mahlers fjärde och sjunde symfonier, Fokins Les Sylphides (Chopin), och två pas de deuxer ur Neumeiers Die Kameliendame (Kameliadamen – musik Chopin), först det vita med Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko, sedan det svarta med Thiago Bordin tillsammans med gästen Yuan Yuyan Tan från San Francisco Ballet.

Däremellan gavs hela The Concert som mittersta delen av galan, vilken avslutades med sista satsen ur Mahlers femte symfoni där alla Hamburgbalettens dansare virvlade runt i en blandning av kvällens alla kostymer och man kände dansarnas glädje över att balettdagarna med 15 dagars hårt slit och hela säsongen var slut. Jublet visste som vanligt inga gränser och det blev många inrop, trots den sena timmen.

Som redan nämnts har Hamburgbaletten en förnämlig samling solister och kårdansare, och alla som kunde stå på benen var med, så även de högsta klasserna från balettskolan. Bland de icke redan nämnda vill jag framhålla Patricia Tichy, Mariana Zanotto, Edvin Revazov, Alexandr Trusch, Ivan Urban och Yohan Stegli,

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Bakgrund:
Mahlers tionde symfoni är hans sista och avslutades inte. Den brittiske musikvetaren Deryck Cooke publicerade 1976, strax förs sin död, en "spelbar" version sammansatt av de fragment och skisser som Mahler efterlämnat. Versionen gör inte anspråk på att vara det verk Mahler själv skulle fullbordat.

John Neumeier har skapat följande koreografier till Mahlerverk:
  
Rondo, tredje satsen, Frankfurt 1970
Nacht, fjärde satsen ur tredje symfonin, Stuttgart 1974
Tredje symfonin,  Hamburg 1975 (Stockholm 1998)
Epilogue, adagietto ur femte symfonin, American Ballet Theatre USA 1975
Rückertlieder, Hamburg 1976
Fjärde symfonin, Royal Ballet London 1977
Lieb und Leid und Welt und Traum, första symfonin och adagio från tionde symfonin, Hamburg 1980
Sjätte symfonin, Hamburg 1984
Des Knaben Wunderhorn, Hamburg 1989
Femte symfonin, Hamburg 1989
Zwischenräume (Mellanrum), nionde symfonin, Hamburg 1994
Herbst – Lenze (Höst – vårar), Lieder eines fahrenden Gesellen, Hamburg 1995
Nachtwanderung, sjunde symfonin, Hamburg 2005
Purgatorio. tionde symfonin, Hamburg 2011

Övriga verk som gavs under balettdagarna:

Den förlorade sonen  (Balanchine), Armidas paviljong, Våroffer (Millicet Hodson inspirerad av Nijinskij), Orpheus, Parzival – episoder och eko, En midsommarnattsdröm (Koreografi av Neumeier där ej annat anges)

Anders Jörlén
25 juli 2011

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil