Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Prinsessan Christina starkt engagerad för dansen

Prinssessan Christina har hela livet varit engagerad i dansen.  Hon engagerar sig fortfarande, till exempel i Dansmuseets situation med påtvingad flytt från Gustav Adolfs Torg och neddragna anslag.

"Tanken att flytta på en fungerande museiinstitution är hårresande, ärligt sagt! Helt vansinnigt! Nu är det ett faktum och inget att göra åt. Dessutom drar man ner anslagen och delar av samlingarna hamnar i malpåse . . . Förfärligt!" säger Christina.
Prinsessan Christina har ett starkt intresse för dansen. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina har ett starkt intresse för dansen. Fotograf Cristian Hillbom

Alltsedan Drottning Kristinas dagar har dans funnits som en del av hovlivet och ett av kungahusets intressen. Den inom kungafamiljen som på senare år främst vurmat för dansen är hennes namne, Prinsessan Christina, fru Magnuson.

Dansportalen fick en intervju och mötesplatsen blev Confidencen vid Ulriksdal. Teatern som väckts till liv av framför allt eldsjälen Kjerstin Dellert, som, på initiativ av Christina, 1976 fick första mötet med den i törnrosasömn försänkta klenoden.

En sommardag satt vi nu i den vackert återställda teatersalongen med den skira grönskan och fågelsången utanför fönstret. Nils-Åke Häggbom kommer chevalereskt fram med en elegant Confidencenkudde för Christina med orden: "Du är ju ändå prinsessa!"

Hur började dansintresset?
"Som så många flickor på 1940-talet sattes jag i dansskola vid fyra-fem års ålder – som alla mina systrar före mig. Det hörde till att små flickor skulle göra det.  Vi började hos Dans-Brita – Brita af Geijerstam – som undervisade i barndans.

Jag tyckte det var förfärligt roligt och ville göra mer, så efter något år började jag i Nina Kozlowskys nyöppnade privata dansskola på Sturegatan, där hon och hennes man Albert undervisade, parallellt med sina tjänster som balettmästare på Operan.

Jag stannade hos Kozlowskys hela min skoltid tills jag var cirka tjugo år. Då blev det ett naturligt avbrott genom att jag reste till USA och studerade ett år på universitet. Jag var aldrig något ballerinaämne men vansinnigt roligt var det."

En äkta balettprinsessa! Foto: Reportagebild/SCANPIX

En äkta balettprinsessa! Foto: Reportagebild/SCANPIX

Har dansintresset suttit i hela tiden sedan dess?
"Absolut! I USA blev det inte så mycket tid att se dans. Jag studerade i Cambridge, nära Boston, och det var helt andra ämnen som tog mitt intresse där.

När jag kom tillbaka till Sverige gick jag på Operan och såg dans så ofta jag hade tillfälle – vilket jag hade gjort under hela min uppväxt. Jag har många minnen från femtitalet och alla våra duktiga dansare, som Ellen Rasch till exempel.

Jag glömmer aldrig Gala Performance av Anthony Tudor med Ellen och Gunnel Lindgren, det var helt underbart. Dansarna var fantastiska och Tudor var en jättespännande koreograf med bland annat Eldpelaren och Ekon av trumpeter.

Då kom också Mariane Orlando – det var inte så dumt heller. Man fascinerades av denna unga, långa, smala med vackra armar . . . Åhh!

Hela det gamla gardet har man växt upp med."

Någon favoritbalett?
"Det är svårt att säga, det har blivit väldigt många. – Les Noces (av Jerome Robbins) var en kolossalt stilig balett, den tog verkligen tag i en första gången man såg den. Den var så annorlunda. Jag glömmer aldrig när Kerstin Lidström slängde ut de långa flätorna, det var något man kommer ihåg!"
Kerstin Lidström (på knä) och Viveka Ljung i Les Noces 1969. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Kerstin Lidström (på knä) och Viveka Ljung i Les Noces 1969. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Gunnel Lindgren

Gunnel Lindgren som Den italienska ballerinan i Gala Performance,en av 1950-talets stora succéer. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Det har blivit dans på andra sätt också.
"Ja, Kjerstin Dellert och Elisabeth Söderström hade fått i uppdrag att sätta ihop en festkväll på Operan i samband med min brors bröllop 1976 och jag blev anlitad som en slags förbindelselänk. Då hade vi mycket med varandra att göra.

Jag hade aldrig varit inne i Confidencenhuset, när vi 1974 flyttade in i Villa Beylon här bredvid. Då var det bostäder här i huset och teatersalongen var helt tillstängd, närmast en skräpkammare.

Det fanns en grundplåt till restaurering men man visste inte vad man skulle använda teatern till. På 70-talet var Stockholms universitet under uppbyggnad i Frescati och man letade efter samlingslokaler för föredrag, seminarier m.m. och Confidencen var ett av de intressanta objekten. Även Svenska Akademien och Vetenskapsakademierna var intresserade och man tänkte eventuellt göra en aula av det här huset. Övervåningen skulle kunna bli gästbostäder för forskare.

Kerstin Lidström och Nils-Åke Häggbom 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Kerstin Lidström och Nils-Åke Häggbom 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Men Kerstin Bergendal, som var krögare på Värdshuset, samlade några intresserade för att diskutera om man kunde göra något. Hon var kulturellt intresserad och sjöng gärna själv, och hon tyckte att 'inte kan det bli föredrag här inne – det här ska ju vara en teater'. Så hon kallade ihop några intressenter från akademierna, Wallenbergstiftelsen och andra fina herrar och damer tillsammans med Kjerstin och mig och min man.

Man vände sig till Kjerstin Dellert och bad henne försöka återuppväcka husets teaterförflutna. Det fanns ingen scen längre, så man byggde upp ett litet podium och ställde ut gamla kyrkbänkar, som förvarats i huset, för publiken att sitta på.

Sedan ordnades 'spektakeldagar' på Confidencen 1977 och 1978 med bland annat balett nere i parken. Det finns fantastiska bilder från dessa evenemang av en ung Häggbom och en jättefin bild av Madeleine Onne. Det är underbart här i parken när vädret är fint, men det är för osäkert att ordna föreställningar utomhus. Fuktigt och kallt kan det bli och farligt för dansarna.

Föreningen Confidencen Rediviva bildades 17 juni 1981 och jag blev invald i styrelsen. Men det  hade hänt mycket med baletten dessförinnan.

Nils-Åke Häggbom, Madeleine Onne, Per-Arthur Segerström och Kerstin Lidström 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Nils-Åke Häggbom, Madeleine Onne, Per-Arthur Segerström och Kerstin Lidström 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Engagemang för Dansmuseet
Bengt Häger hade engagerat mig för Dansmuseet och vi gjorde ett upprop för att bilda Dansmuseets vänner och där blev jag med i styrelsen från början. Bengt var ordförande den första tiden och efterträddes av Bertil Hagman. Jag var vice ordförande en tid under Bertil och har varit med i styrelsen hela tiden, för att dra litet uppmärksamhet till museet.

Sedan var jag med i Unescos internationella dansråd CIDD, bland annat vid den första konferensen med dansare, då man diskuterade det eviga problemet: vad gör dansare när karriären tar slut. Vad kan man använda sin utbildning till, hur kan man hjälpa pensionerade dansare till ett vettigt liv, kanske inom artistvärlden eller något helt annat. Det var ett viktigt ämne, på samma sätt som problemen med balettskador.

Det arrangerades också tävlingar i 'dansfilm' samt två resor till Indien 1976 och 1978, i samarbete med Dansmusei vänner. Det var Lilavati som såg till att vi fick se det bästa och mest äkta inom indisk dans.

Det har blivit andra uppdrag för mig som t ex Röda Korset, men jag har funnits kvar i dansvärlden hela tiden.

Något som jag är stolt över är att jag blev utsedd till hedersmedlem i Kungliga Baletten på Nils-Åke Häggboms initiativ. Han tyckte att baletten behövde en hedersfigur att representera baletten vid till exempel turnéer till utlandet.

Vi reste också tillsammans med dansare till Amerika för att samla in pengar till Confidencen. Man framförde mest dans inom 1700-talssfären med kläder från Drottningholm och något mer klassiskt stycke. Barockmusik och -dans var ganska okänt i USA och jag minns att det var ett väldigt sjå att få tag i en cembalo till föreställningarna.

Nu får teatern mer stöd från stat och kommun så vi kan inte klaga, men det finns alltid behov av mer pengar."
Prinsessan Christina får ofta agera som medalj- och stipendieutdelare, här är det Avetik Karapetyan i Kungliga Baletten som får ett Carina Ari-stipendium. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina får ofta agera som medalj- och stipendieutdelare, här är det Avetik Karapetyan i Kungliga Baletten som får ett Carina Ari-stipendium. Fotograf Cristian Hillbom


Hur ser Christina på framtiden?
"Jag sitter ordförande i stiftelsen som driver verksamheten vid Confidencen och är hedersordförande i Confidencen Rediviva.

I Dansmuseet är jag inte officiellt engagerad, men jag kan inte riktigt låta bli att intressera mig – ärligt sagt. Jag har ju varit med om alla förflyttningarna – det har blivit litet för många. Man trodde att den nuvarande lokalen vid Gustav Adolfs torg skulle vara permanent, den var väldigt bra, så det är sorgligt att det ska behöva göras en ny rockad."

Det blir en ny dansarutbildning för dansare
"Jag tror det är en absolut nödvändighet att det blir en förändring. Det är oundvikligt att man måste göra ett urval i en så speciell utbildning. Framför allt för barnens egen skull kan man inte trycka in alla som vill och sedan inte har förutsättningar för att lyckas.

Det behövs fysiska förutsättningar, kvalitet, kompetens – allt. Man får inte ge ett sken av att 'det här kanske blir din framtid'. och så står man plötsligt senare och får höra att 'du är inte tillräckligt bra, vi kan inte anställa dig' – det är förfärligt. Då har man ju slängt bort hela sin ungdom på en dröm. Är man då 18-19 år kanske hela ens värld faller ihop.

Då är det bättre att, när man är 12 år, få beskedet att 'du har inte de fysiska förutsättningarna för att bli en bra dansare, du kan kanske bli något annat inom den konstnärliga världen' – det finns många möjligheter för en ung person idag.  Vill man dansa för att det är roligt finns det andra alternativ.

Som liten drömde även jag kanske om att stå på scen men det roliga var att dansa! För mig har danserfarenheten också betytt att man förstår vad som händer, man kan uppskatta dans som är bra, vilka dansare som har något extra och vilka som är fabulösa, man får en bedömningsgrund – det är lika roligt hela livet.
Prinsessan Christina i samtal med Dansportalens Anders Jörlén. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina i samtal med Dansportalens Anders Jörlén. Fotograf Cristian Hillbom

Och visst är det 'Star Quality' som gör att den stora publiken kommer – tänk när de stora ryska avhopparna kom – plötsligt skulle alla människor se på balett. Jag glömmer aldrig när jag såg Nurejev första gången 1961 i Paris, precis när han hoppat av. Man trodde inte det var möjligt att någon kunde dansa så!

Erik Bruhn var också en dansare som var något helt speciellt – någon elegantare dansare har jag aldrig sett. Bara hans sätt att svänga den stora manteln i Giselle . . ."
Så var det dags för Christina att ge sig in till ett förberedande styrelsemöte med Confidencen Redivia inför föreningens årsmöte senare på kvällen.
Anders Jörlén
3 aug 2011

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil