Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Danjel Andersson, MDT: svensk koreografi måste få en internationell profil

I oktober 2010 tillträdde Danjel Andersson som chef för Moderna Dansteatern. Från och med mars i år började det första halvåret med hans eget program på teatern. Inför höstsäsongen 2011 fick Dansportalen en pratstund om erfarenheter från det första halvåret och om planer för framtiden.

Inför vårsäsongen publicerade Danjel Andersson på MDT:s hemsida Länk till annan webbplats. något ytterligt ovanligt i svensk scenkonst: en programförklaring Länk till annan webbplats., väl motiverad och väl genomtänkt. I en lägesanalys preciserar han där några av de viktigaste problemen som den svenska samtida koreografikonsten står inför. Till exempel spelas alltför många nya verk endast tre-fyra gånger. Det beror i synnerhet på bidragsystemens utformning.

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel, vilka är då dina recept för att råda bot på bristerna?

Först vill jag säga att det var roligt att höra att du tycker att texten är intressant. Det är precis vad jag fått höra av kolleger och koreografer i utlandet.

Texten är skriven på engelska eftersom jag är så oerhört angelägen om internationell samverkan. Med våra begränsade resurser var jag tvungen att välja ett språk. Det blev tills vidare engelska, men jag hoppas att hemsidan en dag skall kunna bli tvåspråkig.

Kommentarerna från utlandet gick ut på att man också där fann det mycket intressant med min programförklaring – att över huvud taget se en sådan formulerad. Det är tydligen också i andra länder något mycket ovanligt.

Samtidigt har man från utlandet visat stort intresse för vad som är något av min käpphäst: samproduktioner och andra former av internationellt samarbete. Redan har min text bidragit till att skapa nya kontakter.

Kort sagt kunde mitt svar bli: Svensk koreografi måste få en internationell profil! Jag behöver förstås utveckla tanken.

Den samtida dansen är en stor, internationell företeelse med många lokala särdrag. Jag hävdar bestämt att mycket ny svensk koreografi vore oerhört väl värd att framföras även i internationella sammanhang.

Dels för att berika den internationella dansvärlden och ge svenska koreografer välförtjänt internationell uppmärksamhet, dels för att i retur berika Sverige med existerande och nya konstnärskap och impulser.

Xavier Le Roys  Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Xavier Le Roys Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Man brukar framhålla att "Dance travels well", ungefär: Dans når över alla språkbarriärer.

Just det. Där finns många givna, naturliga möjligheter. Det gäller bara att ta vara på dem. Man kan göra mycket mer än att blott utbyta föreställningar. Till exempel kan man genomföra så kallade "residens" i utbytesform: en svensk koreograf får arbeta i ett annat land mot att en koreograf från det landet får komma hit.

Med begränsade medel vinner man mycket då. Det har vi genomfört och det kommer vi att fortsättas med. Strukturer för utbyte är över huvud ett högprioriterat område.

(Anm: "Residens" är ett sorts översättningslån som förstås betyder ungefär koncentrerad arbetsperiod i studio, men det är onekligen koncist som uttryck betraktat.)

I sammanhanget vill jag tillägga detta: Mycket av våra tillgängliga medel går åt till att betala hyra för nyrenoverade lokaler och andra kostnader som jag inte kan kontrollera (värme, telefon, el etc.). Min bestämda ambition är att fylla lokalerna med aktiviteter.

Det betyder nu inte att vi kan ha föreställningar jämt. Vi är tre personer anställda: jag, producenten Stina Dahlström och scenteknikern Katti Alm. Det innebär förstås begränsningar.

Men man kan genomföra annat också. Nu under sommaren har vi haft tre parallella "residens" praktiskt taget hela tiden. Då är lokalerna maximalt utnyttjade.

En begränsad budget tvingar fram kreativitet. Jag använder i stor utsträckning sociala medier som Facebook och Twitter. De är utmärkta medel för att skapa och upprätthålla kontakter.

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Nu snart börjar höstsäsongen. Hur sammanställer man då ett program?

Utgångspunkten är i princip enkel. Man kan sammanfatta den i tre delar. Dels erkända, internationella koreografer, som vår första gäst: Xavier Le Roy, som 26/8 och 27/8 ger ett av sina viktigaste verk: "Le sacre du printemps".

Dels koreografer som varit verksamma under flera år men som ännu inte nått lika långt. I Sverige till exempel Dorte Olesen, Björn Säfsten och Malin Elgán. Den tredje sektorn är särskilt spännande: att identfiera nästa generation av intressanta koreografer.

Något som visade sig mycket lyckat under våren var "Double Bills": Den som köper en biljett till en föreställning får på köpet en biljett till något annat.

Exempel: En musikgrupp med en trogen publik framträder samma kväll, med paus emellan, som en koreograf. Olika publikgrupper har då en naturlig närhet till något helt annat, och publiken blir gränsöverskridande!  Initiativet visade sig så lyckat att vi fortsätter, förhoppningsvis med nya genrer.

Det gemensamma för de svenska koreografer vi valt att samarbeta med är detta: Vi stöder dem till hundra procent. Hos oss får de framträda flera gånger, i långsiktiga satsningar.

Vi hjälper också till med sådant som annars är svåråtkomligt: kunskap om bidragsvärlden, om producentskap och med internationella kontakter i samproducentskap. Plus kontakter för turnéer i utlandet.

För att ge så mycket plats som möjligt åt denna framväxande svenska koreografi har vi avsagt oss långkörare i form av givna publiksuccéer. Vi har heller ingen uthyrning.

Kollektivet The House of Bertha  ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Kollektivet The House of Bertha ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Är hela höstprogrammet fastlagt?

Jag är angelägen om att hålla möjligheter öppna för överraskningar. Säsongen innehåller också seminarier. Där kommer koreografer att få möjlighet att tala om tankar bakom verk och vidare ambitioner med sina konstnärskap.

Till varje föreställning finns programblad med innehållsrika texter, ofta av koreograferna själva. Dessa finns åtkomliga även för dem som inte har möjlighet att bevista föreställningarna.

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Detta gläder särskilt den som tror på det skrivna ordets betydelse. Vilken var din väg till scenkonsten?

Den började redan i gymnasiet. Jag gick i Högalidsskolan, i en parallellklass till dansarlinjen. Där startade jag en klubb som var öppen varannan vecka, och många av de flitigaste besökarna var elever på dansarlinjen, och många blev mycket goda vänner.

Det föll sig då naturligt att söka jobb på Operan, men jag hamnade i stället på Dramaten  som scentekniker. Jag läste också litteratur- och teatervetenskap och insåg snart att vad som verkligen intresserade mig var glappet, eller möjligheterna, mellan en pjästext och en föreställning.

Under studierna tyckte jag mig se ett avstånd mellan teori och praktik inom scenkonsten generellt. Jag ville inte bara klaga utan försöka åtgärda detta, så jag startade (med Linda Zachrison) teatertidskriften "Visslingar och rop Länk till annan webbplats." (1996-2010).

Där försökte vi tänja på begreppet teori till något mer än filosofi. Vi lyckades också få praktiker att skriva i varje nummer. Det gladde mig särskilt, eftersom det inom teatern är praktikerna som skrivit alla de viktigaste teoritexterna: Aristoteles, Stanislavskij, Peter Brook etc.

Som särskilt intresserad av företeelsen performance startade jag festivalerna "Perfect performance" och "TUPP". Och då är vi praktiskt taget framme i nutid.

Peter Bohlin
11 augusti 2011


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil