Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marie-Geneviève Massé:


För mig är musiken vad vattnet är för fisken

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Föreställningarna med franska barockdansgruppen L'Éventail (Solfjädern) på Drottningholmsteatern blev en klar succé. Det var dessutom en fröjd att se hur väl de fyra svenska dansarna smälte in i helheten, både stil- och utförandemässigt. I denna tidiga dansteknik är fotarbetet intrikat, och det var exemplariskt också av svenskarna.

Detta har varit ett drömprojekt för många. För fyra år sedan kunde Marie-Geneviève Massé, som startade L'Éventail 1985 och är ensemblens konstnärliga ledare, för första gången göra ett besök på Drotttningholmsteatern. Hon blev naturligtvis omedelbart fascinerad och utbrast "här måste jag dansa innan jag dör!"

För Mark Tatlow, konstnärlig ledare och dirigent vid Drottningholms Slottsteater, har det också sedan länge varit en prioritet att återföra dansen till teatern. Han uttalade flera gånger under gästspelet sitt önskemål om att dansen också ska kunna fortleva där.

Initiativtagare till den svenska delen av projektet är Karin Modigh, grundare av Stockholm Baroque Dancers. Hon fick för första gången se L'Éventail i aktion för elva år sedan, och har sedan drömt om någon form av samarbete. Nu gick den drömmen i uppfyllelse.

Det är också en särskild glädje att kunna rapportera att Marie-Geneviève Massé varit till den grad nöjd med samarbetet att hon vill fortsätta det. Vid ensemblens gästspel i Karlsruhe i februari 2012 hoppas hon att de svenska dansarna åter skall kunna medverka. Ekonomiska förhandlingar pågår.

Under gästspelet genomfördes också ett öppet seminarium. Där talade Marie-Geneviève Massé om sina erfarenheter inom genren och Lena Cederwall Broberg om Ivo Cramérs och sitt eget arbete: Hon är den som fått överta Ivo Cramérs arkiv och kostymsamling, och hon förvaltar arvet efter honom.  

Dansportalen fick en egen pratstund på Drottningholmsteatern med en synnerligen charmerande Marie-Geneviève Massé.  

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Madame, säg något sammanfattande om er bakgrund!
Jag utbildade mig i klassisk balett och arbetade 1980-1988 med Francine Lancelot, en av pionjärerna inom den franska barockdansen. Hon arbetade framför allt med att rekonstruera de danser som med stor noggrannhet i beskrivningarna utgavs i tryck från och med år 1700.

Det finns sammanlagt över 350 danser beskrivna för i synnerhet solister och par. Mitt intresse kom snart att koncentrera sig på koreografi i tidens stil, och 1985 startade jag, tillsammans med Bernard Delattre, L'Éventail.

Det var en härlig glädje att se hur fantasifullt och musikaliskt ni skapat era koreografiska berättelser: Lättsamt och elegant i "Les petits riens", intensivt och dramatiskt i "Don Juan". Var har ni lärt er dansens dramaturgi?
Åh, tack för vänligheten. Jag utgår från musiken. Den är för mig vad vattnet är för fisken.

Jag har egentligen inte studerat dansens dramaturgi. Jag har förstås läst Noverre och andra källor till dansen och studerat tidens andra konstarter, precis som Noverre och andra teoretiker predikade. Lyssnar man sedan in sig ordentligt på musiken finns det där så oerhört mycket att inspireras av.

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Hur ofta får ni beställningar på baletter?
Don Juan var en beställning, från teatern i Versailles. Man tyckte där att dess ca 45 minuter inte var tillräckligt för ett program, så man bad mig föreslå ytterligare ett verk. Det blev "Les petits riens". På så sätt kunde jag inkludera både Mozart och Gluck, både en lättsam balett och den första  "ballet d'action" (ung. = handlingsbaletten), både Noverre och Angiolini, två av tidens största koreografer. Det fanns också en naturlig övergång mellan baletterna, i form av den personifierade allegorin Den tragiska kärleken.

Hur brukar arbetsprocessen se ut inför ett nytt verk?
Jag ägnar mycket tid åt forskning och lyssnar som sagt intensivt på musiken. Jag har en fast medarbetarskara, där jag utarbetar roller med tanke på bestämda dansare. Jag skriver ner det koreografiska innehållet i danserna, markerar golvmönster och taktindelning – ungefär på samma sätt som 1700-talets dansbeskrivningar är nedtecknade i. Men jag gör det på tre olika papper. Annars kan det bli förfärligt komplicerat att införa också smärre korrektioner.

Hur lång tid tar arbetet?
Nu kan jag inte arbeta enbart med ett nytt verk. Annat pågår samtidigt, och jag arbetar inte bara med en sak i taget. Men i praktiken ungefär två år från tanke eller beställning till färdigt verk. Mycket tid för förberedelser, därtill ett halvår ensam i studio, och ca två månader för instudering med dansarna.

Det låter som om ni redan håller på med nästa verk!
Ja, jag har en beställning från Versailles till december 2012. Det blir bl. a. "Jason et Médée".

Ni använder bestämt hellre en annan term än barockdans?
Just det. Ordet barock har så många olika betydelser i olika konstarter. Jag föredrar termen "la belle danse" (ung. Den vackra dansen), ett uttryck som Francine Lancelot gärna använde, och som hon gav som titel till det storartade bokverk där hon sammanfattade resultaten av decenniers forskning.  Ordet sjuttonhundratalsdans är inte heller lyckat: I Frankrike tar denna dansstil sin början under sista tredjedelen av 1600-talet.

På seminariet hörde jag er också använda en egen term för armrörelser.
Ja! De principer som förklaras i dansläroböcker från tiden kallar jag akademiska. De armrörelser som på teatern har bärande innebörd kallar jag "rhétoriques" (umg. = vältaliga, berättande).

År 2000 utnämndes ni till "Chevalier des Arts et des Lettres" (den franska motsvarigheten till Litteris et artibus i Sverige). I snart 25 år har ni varit ledare för er egen ensemble där ni kombinerar forskning med konstnärligt arbete. Hur lång tid av året har ni möjlighet att hålla ensemblen samlad?
Åh, ungefär 4 - 5 månader. Vi är tre stycken i ett järngäng som brukar hålla till i Sablé, där vi har en fast punkt, med bl. a. en sommarakademi. De flesta av dansarna bor i Paris och gör annat emellanåt.

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Madame, det var en alldeles särskild glädje att se era baletter här på Drottningholm!
Tack! Jag vill också säga att det var en alldeles särskild glädje att få komma hit. Här dansade kolleger till mig för ett par hundra år sedan. På dessa tiljor placerade de sina fötter. Vi följer så konkret i deras spår. Jag tvekar inte att kalla atmosfären en själ. Den har varit fantastisk att uppleva. Jag hoppas verkligen kunna återvända hit.

Peter Bohlin
22 augusti 2011

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil