Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mästarkurs i Helsingfors med stjärndansare från Paris

Balettpedagogernas förening i Finland hade anordnat en sommarkurs med Elisabeth Platel och Wilfried Romoli som gästpedagoger under fem dagar mitt i sommaren, den 18 - 22 juli. Elisabeth Platel, tidigare étoile (stjärna) på Parisoperan är från 2004 chef för dess balettskola, och Wilfried Romoli, étoile på operan är nu förutom en fortsatt dansarverksamhet även aktiv med att undervisa.  

22 flitiga ungdomar, valda på grund av dvd-inspelningar, kom för att – delade i två grupper – göra sitt bästa inför ögonen på de två. Redan tidigt på morgonen började undervisningen. Klockan 9.00 startade man med klass för att senare på dagen ha repertoarundervisning. Dagen avslutades med instudering av en modern koreografi tillsammans med danskonstnären Natasha Lommi, Helsingfors.

Elisabeth Platel

Elisabeth Platel

Organisation
Kursen ordnades av Balettpedagogit r.y. – balettpedagogföreningen i Finland – och av organisationen Helsingin kansainvälinen balettikilpailu - yhdistys – Föreningen för Helsingfors internationella balettävling – i syfte att främja ungdomarnas kunskaper inför den stora tävlingen våren 2012.

Balettpedagogernas förening har som mål att ordna högklassiga kurser både för pedagoger och dansstuderande, och denna gång var det möjligt för pedagogerna att delta som åskådare. På vissa kurser får lärarna själva delta med att träna och lära sig nya saker och trender. Det är viktigt att umgås och att få diskutera med andra också.

Den internationella balettävlingen i Helsingfors – HIBC Länk till annan webbplats. – ordnas vart fjärde år i maj-juni, och har från sin början 1984 varit mycket populär. Såsom i många fall har det funnits en eldsjäl bakom tanken; Doris Laine-Almi – tidigare primaballerinan och balettchefen vid bl.a. Helsingforsoperan.

Många stjärnor och solistdansare har deltagit och stått på prispallen, t.ex. Daniil Simkin, Barbora Kohoutková och Jurgita Dronina, som var solist på Kungliga Operan. Men även dansare som Nina Hyvärinen och Maria Baranova, Finland; Eve Andre och Maria Seletskaja från Estland; Alexandre Riabko, Tyskland; Alena Shkatula, Vitryssland. En ganska stor mängd unga dansare från Asien har också deltagit.

Nu ser vi fram emot tävlingen 2012 med de 100 unga dansare som blir utvalda från olika håll i världen.

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel – chef för Parisoperans balettskola Länk till annan webbplats. – och de finska flickorna
Elisabeth – är en mycket elegant dam. Så som så många tidigare dansare som har självdisciplin, och vilka fortsätter att vara aktiva på ett område som har anknytning till balett. Hon är energisk, trevlig, och ibland också rolig när hon förklarar saker för sina elever.

Jag frågar flickorna, som äter sina mellanmål eller vilar på golvet: om hon är sträng? Nej, lyder ett roat svar från flera munnar samstämmigt. Flickorna är nöjda med undervisningen, och i salen lyssnar de mycket noggrant till vad deras lärare har att komma med, korrigerar sina ställningar, tempon och mycket annat – i enlighet med anvisningarna.

Till exempel får vissa höra att de inte ska lämna baken efter sig när de går vidare i ett hopp: ”ta med ryggen och allt i hoppet” säger Elisabeth. Och det blir bättre, det syns genast.

Vad syftar ni till när ni så här i mitten av era sommarlov kommer till kursen? Orkar ni träna och jobba hårt – undrar jag vidare, och ställer den dumma frågan: Har ni drömmar om att bli dansare”. Någon medger direkt, och en röst säger att det är väl allas önskan. De flesta är studerande vid operans balettskola, men också privata skolor såsom Helsingin Tanssiopisto är representerade. Inga pojkar finns på kursen.

Jag talar mera med Elli Purkunen som flyttat från Östra Finland för att kunna gå på operans balettskola i huvudstaden, och med Anni Jokimies och Anna Yliaho. Dessa 15-16-åringar är stolta över vad de gör och jobbar målmedvetet framåt. Vissa av ungdomarna på kursen får vi säkert se på kommande tävlingar.

Jag frågar Elisabeth Platel
Varför ville Ni komma hit till Norden - i mitten av er sommarledighet - och jobba med dessa unga?

Svaret lyder att intresset att se sig omkring är ledstjärnan, och jag frågar vidare hur det varit att avsluta en fin dansarkarriär och börja göra något helt annat – fast jag kan ana att en person som Elisabeth också kan hantera en sak som denna med klokhet.

Hon säger att hon ju börjat förbereda sig för förändringen i livet i god tid. Redan då hon ännu var i mitten av dansarkarriären började hon undervisa, och steget från dansare till pedagog och chef för balettskolan var en naturlig följd i karriären.

Borde man ändra något i er utbildning, frågar jag trots att alla ju vet att Parisskolan tillhör de bästa i världen. Nej, det ska vi inte - vi är ju bäst! – och vi ska ha samma anda kvar även i fortsättningen. Vi tar in eleverna som 8- eller 9-åringar.

De kommer då in i atmosfären och de ska andas ”francais”, de ska ha hemlandets anda i sig. Ingen kritik av det nutida systemet eftersom det ju skapar kunniga dansare, världens topp!

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Systemet då, jag säger mig märka att det inte är så strikta regler för lektionen, när det gäller till exempel positioner – såsom i Vaganovaskolan Länk till annan webbplats.. Titta på eleven, säger Elisabeth, om det inte går att åstadkomma en alldeles perfekt position går det kanske att kompensera på annat sätt.

Hon visar senare under timmen för någon av eleverna att på scenen kan man stå i första positionen lite bekvämare, i en position som är bättre för den egna utåtvridningen, eftersom åskådarna ju finns framför scenen, inte på sidorna. Ändå kan man komma vidare i sin dans och se bra ut i en ställning.

Spara energi här! ropar Elisabeth. Flickorna visar sig på sista timmen i ”Soir de Fête” till Delibes musik – det är krävande och man kanske inte orkar så bra ända till slutet, om man inte är ”economique” i utförandet av vissa rörelser.

Det är liknande finesser som man går igenom, utan att någonsin låta eleverna göra dansen omusikalisk. Då är det strikta regler, att lyssna och följa musiken, och stilen. Lärarna förklarar vad som är fel och vad som borde synas i dansen. Det som bjuds åt åskådaren får inte vara flummigt.

Wilfried Romoli, den andra gästande stjärnan från Paris, håller den sista timmen tillsammans med Elisabeth Platel och de samarbetar på ett trevligt sätt. Båda tycker att de finska eleverna kunde visa mer än vad de gör, det är tydligt att lärarna är vana vid en annan sorts elevmaterial.

Vissa 15- och 16-åringar i Norden är ofta ännu ganska osäkra på sig själva – eller möjligtvis har de en stor respekt för lärarna, och detta tycker en del av de finska pedagogerna är en bra sak; de finska ungdomarna är inte och ska inte vara som de franska, säger någon.

En smaksak, men ett är säkert; när man träder ut på scenen ska man utstråla säkerhet på rätt sätt och dra blickarna till sig. I en tävling gäller detta även för tonåringar – det gäller alltså inte att vara för blyg.

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli
Jag talar även med Wilfried Romoli om karriär, om undervisningen vid balettskolan i Paris och om eleverna. Han är på samma linje i sina tankar som Elisabeth Platel. Han är ännu aktiv inom sin dansarkarriär och uppträder med Ballet Preljocaj Länk till annan webbplats..

Som balettpedagog har även han börjat jobba för att landa mjukt efter karriären, och mycket väl. Han tycks trivas med att undervisa och gör det på ett säkert sätt. Han tror på metoden som tillämpas i Parisskolan och som ger fina dansare som resultat.

Natasha Lommi – en kunnig pedagog
Slutet av varje eftermiddag var ägnat åt en modern koreografi av Susanna Leinonen. Natasha Lommi är själv en av dansarna i ensemblen Susanna Leinonen Company Länk till annan webbplats.. Det var en glädje att se hur även denna unga pedagog tog hand om sina elever. Hon gav dem självförtroende, tips om hur man tacklar olika problem med koreografin, samt visade om och om igen hur rörelserna skulle utföras, utan att lämna någon rådlös om en elev ville veta mer om en detalj. Samtidigt upplyste hon flickorna om att det gäller att hitta en tanke, ett mål i det man gör.

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Ida Viikinkoski har fått sitt livs chans vid tidig ålder
En av kursdeltagarna – Ida Viikinkoski – som i år var juniorvinnare i Stora daldansen i Falun – har efter kursen fått möjlighet att delta i undervisningen på Parisoperans balettskola under höstterminen. Detta meddelade Kenneth Greve – balettchef vid Finlands nationalopera – stolt vid ett möte inför höstsäsongen och konstaterade att en sådan möjlighet är ytterst sällsynt.

Ida inleder studierna i Paris i september med en provtid, och även om Kenneth Greve önskar att hon också ska komma tillbaka till Finland, får man önska att hon får utnyttja alla de möjligheter som finns till för hennes del, vid en kommande karriär inom baletten.

Anita Jokela
30 augusti 2011

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil