Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm:

Fyra gästspel från fyra länder på fyra scener

Fyra dansgästspel av sinsemellan mycket olika karaktär under augusti och september i Stockholm gav anledning till några reflexioner. Tre av dem framkallade synpunkter på informationen kring gästande ensembler, två av dem gav upphov till funderingar på spelplatser lämpliga för dans. När kan t. ex. projektet Gasklockan i Hjorthagen bli verklighet?

De gästande ensemblerna kom från Frankrike, Danmark, Ryssland och Tyskland. Med franska barockdansgruppen l'Éventail fick Drottningholm ett gästspel perfekt anpassat till slottsteatern och med fyllig presentation i programbiken (se vidare tidigare artiklar på dansportalen). I augusti var det också dansmånad i Vitabergsparken – om än nerbantad i år.

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Välkommet från Danmark
Cullbergbaletten drabbades av vädrets makter och en föreställning fick inställas, en avbrytas. Dansk Danseteater hade däremot tur med vädret – det blev en underbar kväll som gav stor behållning. Gruppens ledare Tim Rushton hade satt ihop en föreställning med åtta uttdrag ur deras repertoar, bland annat ur hans egna verk Love Songs och Men in Coats samt ur Sugar Water #3 av Stephen Shropshire.

Musiken utgjordes av Philip Glass The Hours, Works for percussion av Andy Pape samt improvisationer och jazzstandards (All of Me, My Funny Valentine) med Caroline Hendersons band.

Sammanställningen av de olika inslagen var så väl genomtänkt att man upplevde den som ett sammanhängande verk utan långa övergångar och obekväma växlingar i musik och stämningar. Jazzigt, sensuellt, humoristiskt och mycket väl framfört av de fjorton skickliga dansarna.

Ett informationsblad eller åtninstone en muntlig presentation hade varit på plats, så de tusentals besökarna fått veta mer om vad de såg. I den internationella ensemblen ingår fyra svenskar. Det hade väl också varit roligt att framhålla?

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Ryska Statsbaletten
Truppen, som leds av den tidigare premiärdansaren på Bolsjojteatern Vjatjeslav Gordejev, har målet att verka som turnerande ambassadörer för rysk balettkonst. Dansarna kommer från olika delar av det väldiga landet. Ensemblen toppas av solister från Bolsjojbaletten,

I Sverige framträdde ensemblen i Stockholm och Malmö Arena med baletterna Giselle och Svansjön i traditionella uppsättningar av Gordejev. Det är visserligen lovvärt av arrangerande Konsertbolaget i Malmö att vilja bjuda på klassisk balett med ryska dansare. Däremot kan de praktiska arrangemangen kritiseras.

Dans i kyrkan
I Stockholm hade man valt att gästa Filadelfiakyrkan vid Rörstrandsgatan, arkitekten Birger Jonsons främsta skapelse. Kyrkan är stor, den rymmer cirka två tusen åskådare och används emellanåt som konsertlokal.

Nu hade man åstadkommit en scen som visserligen var bred men för klassisk balett alldeles för grund, Dessutom var det omöjligt för en stor del av publiken att se scengolvet och dansarnas fötter – nog så viktigt när det gäller klassisk dans.

Dagen efter sista föreställningen på Filadelfiakyrkan dansade Ryska Statsbaletten i jättelika Malmö Arena. Kraven på dansarnas anpassningsförmåga är stora, nu som förr i tiden!

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle
Att under de givna förhållandena ge en inspirerad och fullödig tolkning av verk som fordrar känslighet och romantisk stämning är svårt. Giselle dansades av den ledande solisten vid Bolsjoj Nina Kaptsova med förstesolisten Artem Ovtjarenko som partner – båda med god teknik och bra karaktär. De finare nyanserna och den rätta fraseringen fick man dock tänka sig.

Den relativt lätta scenografin kändes hopträngd och dansarna fick göra sig smala vid in och utpassering. De stora linjerna i koreografin fick anpassas i sidled i stället för på djupet. Ljussättningen gav en hel del att önska och informationen till publiken var mycket bristfällig.

På kassadisken fanns en maskinskriven lapp – som försvann under kvällen – med solisternas namn. Ingenting om produktionen, balettens innehåll eller truppen fanns att finna. Det fick bli via internet efter hemkomsten, dock även där rätt mager information.

Fina prestationer gjorde även Vladimir Minejev i rollen som Hilarion (här kallad Hans) och Irina Ablitsova som Myrtha, viliernas drottning. S:t Petersburgs Sinfonietta leddes av Vladimir Rylov – ett plus för att man bjöd på levande musik! (A.J.)

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Svansjön
För första gången i svensk danshistoria gavs Svansjön på två scener i Stockholm samma kväll – på Kungliga Operan och i Filadelfiakyrkan.

Den ryska var en på flera sätt glad överraskning, trots den grunda scenen. Denna version var nerkortad till två timslånga akter med ca 20 minuters paus. Framför allt mimscenerna var strukna. Resultatet blev att det dansades mest hela tiden.

Huvudrollsinnehavarna var desamma som i Giselle. Nina Kaptsova var utmärkt som den svarta svanen. Fouettéer och piruetter var snabba och säkra (många dubbla, även av fouettéerna), och hon fick elak triumf att lysa ur sitt vackra ansikte. Artem Ovtjarenko är en ståtlig yngre dansör med vackra linjer.

Att tillägna sig konsten att snabbt etablera karaktärer som ungdomlig vilsenhet respektive skygghet som övergår i kärlek, det kan vara livsuppgifter i den klassiska baletten. Båda dansarna framstod som klart intressanta. Kaptsova hade den tacksammare uppgiften.  

Narren var en dansroll med en energisk dansör. Trollkarlen Rothbart detsamma. Båda dessa roller kan annars vara slätstrukna intill det fatala. Kåren gjorde ett energiskt och ungdomligt intryck.

Det var också roligt att se nya nationaldanser. Den spanska hade flyttats till Rothbarts och den svarta svanens entré. Därmed fick den dansen en funktion, med temperamentsfull dans i svart och glitter.

Ordet "sinfonietta" fick mig att vänta en mindre orkester. Det jag såg från min åskådarplats var också drygt 20 musiker. Orkestern lät dock uppseendeväckande fylligt. När jag i pausen tittade efter upptäckte jag att man gömt en stor del av orkestern vid sidan av scenen. Jag tror antalet musiker var ca 50.

Kort sagt: Heder åt medverkande artister, både dansare och musiker. Publiken var också påtagligt entusiastisk.

Information
Vid ingången frågade jag biljettrivaren om rollista. Svar: "Det finns ingen." Nu låg på biljettdisken några meter in i lokalen enkla A4:or med kort rollista. Vid närmare påseende stod det två namn på Narren och tre på Rothbart. Jag frågade vem som dansade i kvällens föreställning och fick svaret att det gjorde båda två resp. alla tre, vilket förstås var något av en överraskning.

Före föreställningens början gavs några korta upplysningar i högtalare, bl.a. om att S:t Petersburgs sinfonietta dirigerades av Vladimir Rylov (som gjorde ett utmärkt arbete). Där hade man enkelt kunna upplysa om vilka som dansade i denna föreställning. Men nej.

I pausen hittade jag en hjälpsam tekniker som lovade att försöka ta reda på vilka som faktiskt dansade. Han lyckades nu inte, men det fanns vid biljettdisken ett (1) exemplar av programhäftet från balettens turné i England i våras. Jag fick tillstånd att bläddra. Där fanns bl. a. vackra bilder av huvudrollsinnehavarna. Slutbetyg om informationen: Mer än lovligt bristfällig.

Av internet att döma tror jag att narren dansades av Konstantin Teljatnikov och Rothbart av Maxim Fomin, men jag är inte säker. (P.B.)

Dans på Slottet
Varje sommar ges sedan ett fyrtital år en serie konserter i Rikssalen på Stockholms slott under ledning av dirigenten Mats Liljefors. Någon gång förekommer även dans. I år hade man bjudit in Dortmund Ballett från Tyskland som gav en föreställning inspirerad av Shakespeares Hamlet.

Gruppens ledare, koreografen Xin Peng Wang hade gjort ett koncentrat av handlingen kretsande kring Hamlet, hans mor, styvfadern och Ofelia. Dessutom medverkade sex dansare som tre vålnader och tre skådespelare.

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Platsen var utomordentligt väl vald när man tänker på inramningen med den pampiga slottssalen och i fonden drottning Kristinas glittrande silvertron som symbol för den makt man strider om. Musiken av Arvo Pärt gav skärpa åt scenerna.

Koreografin, byggd på klassisk grund, var dramatiskt intensiv men okoncentrerad, med en del upprepningar och verket var alltför långt. Av de tio fina dansarna kan Mark Radjapov som Hamlet, Jelena Ana Stupar
 som Ofelia och Monica Fotescu-Uta
 som modern framhållas.

Men – även här var det svårt för publiken att se scengolvet, som var väl tilltaget, och vad som hände där. Mest såg man huvudena på de framförsittande – om man inte satt vid en sidovägg och kunde resa sig upp..

Föreställningen hade annonserats som Shakespeares värld i dans. Tydligen hade programmet ändrats i sista stund, vilket förstås var olyckligt, Nu angavs titeln The Man Who Didn't Decide: HAMLET i det programblad som delades ut. Där kallades verkets scener Ärlighet, Vånda, Moder, Kärlek, Evighet o.s.v. Rubriker som dessa framstår, med undantag för Moder, som märkligt diffusa. På internet kunde man finna en utförligare scenbeskrivning som bättre förklarade handlingens gång,

Sammanfattning
I Stockholm är det numera väl beställt med spelplatser för nutida dans, med Dansens Hus och MDT i spetsen. Undertecknade emotser med glädje och förväntan fler gästspel också av balett. Men då begär vi att artisterna skall ha rimliga scener att dansa på, och att åskådarna ska ha rimliga möjligheter att se hur de dansar.

Vi tycker inte heller att det vore en orimlighet att begära att publiken ska få reda på vilka som dansar, samt vilka som är koreografer och kompositörer, och i förekommande fall dirigenter, scenografer m.m.

Man kan göra det enkelt: Några upplysningar i högtalare, t.ex. I musikgrupper brukar man vara noga med att vid lämpliga tillfällen presentera de medverkande. Vi tycker allt att dansare och andra medverkande borde ha rätt till samma sorts uppmärksamhet.

Anders Jörlén och Peter Bohlin
19 september 2011

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil