Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén: Att bemöta verkligheten i konst

Bland sommarens utbud har jag valt ut några som på olika sätt, ibland oväntade, speglar och ifrågasätter verkligheten och vår syn på den: DV8 på Dansens Hus och Eleanor Coppola på Fotografiska.

Eva Meyer-Keller & Sybille Müller: Cooking Catastrophes.
I Cooking Catastrophes (26/8, Nybohovs festlokal) frammanar Eva Meyer-Keller & Sybille Müller med hjälp av professionella kockar en vision av den kris som hotar jordens ekologiska systen. Med tanke på det massiva intresset för matlagning är det helt logiskt med en performance genomförd av matlagare. Det vill säga inte ett geggande med livsmedel på mer eller mindre äckliga sätt utan tillagning av ätbara rätter.

>Cooking Catastrophies. Fotograf Eva Meyer-Keller

>Cooking Catastrophies. Fotograf Eva Meyer-Keller

Så fort jag kommer in i Nybohovs festlokal inser jag att det är en perfekt plats för en dystopisk supé. Lokalen är just så depressiv som bara kollektivlokaler i flerfamiljs- hus kan vara. Den skulle kunna beskrivas som en korsning mellan en konsumrestaurang och en personalmatsal, ett ställe helt befriat från något som skulle kunna associeras med ordet ’fest’.

I motsats till lokalen och de foton av katastrofer som täcker väggarna är performancen så professionellt genomförd att till och med jag, trots att jag lätt blir äckelmagad, kunde förmå mig att provsmaka det mesta efteråt.

Vid ett tillfälle spred sig visserligen en soptunnestank genom lokalen. Men när doften visade sig komma från lika eleganta som delikata surströmmingssnittar (som verkligen inte smakade som de luktade) förändrades känslan av äckel till en känsla av välbehag.

Dessutom försvann doften i samma stund som burken och spadet avlägsnades.

Därigenom blev performancen en träffsäker bild av hur vi (åskådarna) via olika medier får oss serverade en rentvättad och tillrättalagd bild av de katastrofer som drabbar andra delar av planeten. Oavsett om det handlar om sammanstörtande skyskrapor, översvämningar eller svältande barn. En bild som, mycket lätt får den verkliga händelsen att anta en fiktionsliknande karaktär. vilket gör att vi medvetet eller omedvetet kan distansera oss från de fruktansvärda händelserna. På så sätt blir katastrofen (trots livebilder i realtid) lika overklig som utspelade den sig i en film.

En insikt som ytterligare förstärktes när man efter stormen Irene kunde höra kommentarer i media som andades besvikelse snarare än lättnad när den inte innebar den stora katastrof som man väntat i New York.


DV8: Can we talk about this?
I efterhand kan man säga att sommarens upplopp i England (be)visade att frågan Can we talk about this? (förhandsvisning 22/6, Dansens Hus) är mycket mer än en smart vald titel. Frågan, som är namnet på DV8 nya föreställning, är ett uttryck för en verklighet som skapar allt större problem. Inte bara i England, eller bara i relation till etniska minoriteter.
Hannes Langolf och Kim Jomi Fischer, DV8. Fotograf Oliver Manzi

Hannes Langolf och Kim Jomi Fischer, DV8. Fotograf Oliver Manzi

Motståndet mot att tala om olika problem, är en fråga som berör det nationella såväl som det individuella. Frågorna, som är så komplicerade att många anser att man inte ens bör tala om dem är många och finns överallt.

Vad gäller föreställningen som behandlade frågor om hur man skall bemöta de etniska minoriteterna i England var den, trots att det var en förhandsvisning, just så perfekt som man förväntar sig från DV8, ett av världens ledande danskompanier.

Utifrån ett dokumentärt material bestående av intervjuer har Lloyd Newson tillsammans med kompaniet skapat korta laddade scener som belyser komplexiteten i att som människa befinna sig i skärningspunkten mellan olika kulturer och synsätt. Till exempel att vara queer i en fundamentalistisk religiös grupp. Utsökt tolkad av de skickliga dansarna och i en lika enkel som effektiv scenografi blev varje scen en personlig fråga till publiken.

Seeta Patel, DV8. Fotograf Oliver Manzi

Seeta Patel, DV8. Fotograf Oliver Manzi


Eleanor Coppola: Circle of Memory
En som inte tvekar att tala om det som berört henne djupare än något annat, hennes 22-årige sons död i en olycka, är Eleanor Coppola (21/8, Fotografiska). Installationen Circle of Memory är uppbyggd av halmbalar där besökarna kan sätta fast små noteslappar med meddelanden. I utställningens inre, som efterliknar en forntida gånggrift, finns en gång som mynnar ut i en cirkelrund inre kammare.

Inne i kammaren kan man sätta sig ner på en av halmbalar uppbyggd sittplats och därifrån betrakta en stråle av vit sand som under de månader installationen befunnit sig på plats har skapat ett spetsigt sandberg. Suggestivt på gränsen till esoteriskt blev det när jag genom den semitransparanta skärm som avgränsade ingången från rummet såg diffusa gestalter närma sig samtidigt som lösryckta röster svävade genom luften.

Inne i Circle of Memory. Foto Fotografiska

Inne i Circle of Memory. Foto Fotografiska

Under min vistelse i minnescirkeln insåg jag behovet av platser där sinnet stimuleras att röra sig. Sådana platser finns det rätt ont om i dagens samhälle där antingen kroppen själv rör sig eller via ögonen är upptagen av andras rörelser. Det är endast när stillheten dominerar en plats som sinnet/minnet provoceras till rörelse, en rörelse i riktning in mot den inre verkligheten.

Lena Andrén
23 september 2011

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil