Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Anita Jokela i Tallinn: Litauens nationalbalett på besök

De nationella operahusen i de tre baltiska länderna har inlett ett samarbetsprojekt. Dansarna och sångarna reser till varandras städer och presenterar sig själva i produktioner från hemmascenen som visas för en ny publik.

När Estoniateatern besökte Vilnius kom baletten därifrån samtidigt till Tallinn. Det blev två balettföreställningar; en Romeo och Julia samt en Röda Giselle. Tatjana Sedunova, den artistiska ledaren för baletten, ställde upp för att berätta för Dansportalen om gruppen.

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Balettgruppen, dess ledare och repertoar
De flesta av dansarna är utbildade på operans balettskola i Vilnius som fått renommé genom sina elever. Ensemblens dansare är totalt 65, och bara några kommer från andra länder. Fyra är från Vitryssland, tre från Japan och en är ryss. De har alla en gedigen utbildning, vilket är kännetecknande för dagens dansare som rör sig överallt runt världen.

Tatjana Sedunovas gestalt och värld är dansarens; hon själv har uppträtt i en del klassiska verk och minns tillbaka – till tiderna med Giselle bland annat. Senare har hon jobbat på TV med dansproduktioner och 1992 blev hon balettens artistiska ledare på operan.

Det är sen eftermiddag, vi sitter på en soffa inne på Estonia och samtalar, om balett, föreställningar och om dansarna. De gör som bäst sin uppvärmning inför kvällens föreställning i en balettsal bredvid oss.

Kvällen före har det på huvudscenen getts en klassisk Romeo och Julia av Vladimir Vassiljev och Tatjana Sedunova berättar om de unga dansarna i produktionen. Det var en ljuvlig och ständigt leende Julia som presenterade sig, Anastasija Cumakova från Perm i Ryssland. Hennes Romeo var en väldansande Nerijus Juska, till utseendet en romantisk yngling och därigenom som skapt för denna roll. Det var detta par, båda lite över 30, som övat in rollerna senast. Båda kanske ännu lite ungdomliga. En viss mognad i rollprestationerna ger ofta mer tyngd till berättelsen

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

En annan Julia i gruppen är till exempel Egle Spokaite, känd för finländarna som deltagare och vinnare på Internationella Balettävlingen i Helsingfors 1995 – förstapristagare i bland seniorerna. Egle har senare gjort några gästspel i Helsingfors, och i Savonlinna balettfestival i östra Finland.   

När balettävlingar kommer till tals nämner Tatjana Sedunova även Jurgita Dronina – hemifrån Litauen och utbildad i den statliga operabalettskolan i Vilnius. Även Jurgita tävlade och vann 1995 andra pris både i Helsingfors och Moskva och blev engagerad av dåvarande balettchefen Madeleine Onne i Stockholm. Sedunova berättar gärna om hennes framgångar; om hur hon efter Kungliga operan under drygt ett år varit framgångsrik vid Het Nationale Balett i Holland.

Tatjana Sedunova talar gärna om sina dansare, och då det efter samtalet blir möjligt att gå in i balettsalen och betrakta de höga hopp gruppen just håller på med kan man beundra dem – så smidigt, kunnigt, skönt.

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova själv då,
Vilka baletter är de viktigaste i hennes liv? Jo – nog är det den traditionella och romantiska Giselle, där hon gjort solistrollen som den ena av de ledande vilierna i andra akten.  Den vita akten är hennes favorit, fast hon skyndar sig att säga att hon också dansat i den första akten; med i den idyll som spricker då bondflickan Giselle möter sitt öde.

Denna dam med en del historia i det egna livet tycker även om Boris Eifmans baletter, och berättar att gruppen fått ett sällsynt tillstånd att dansa hans Röda Giselle – berättelsen om primaballerinan Olga Spessivtseva. Möjligheten att dansa detta verk har hittills inte beviljats någon annan grupp utöver Eifman Ballet.

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova påpekar att traditionen med klassiska baletter skall hållas levande av de nationella balettkompanierna, att detta ju är deras främsta uppgift. Hon nämner också baletten Törnrosa med alla dess svårigheter och krävande rollprestationer, och kommer ihåg vissa fina dansare som gjort solistroller. ”Jag är inte så förtjust i att man rullar på golvet i ett modernt verk” säger hon och skrattar.

Själv är hon utbildad i St. Petersburg och nämner några av de förnäma solisterna i Törnrosa-rollen. Till exempel den mycket kända Irina Kolpakova – som numera också tar hand om blivande solister. Vi stannar vid denna kända balettstad och talar om den legendariska Natalia Dudinskaja: ”Det var i hennes klass jag gick! Dudinskaja var en god pedagog" ler hon. Jag nickar: ja, hon är känd också i Helsingfors, hon gav kurser för pedagoger. En dam med mycket gott renommé.

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Klassiskt och modernt på repertoaren
Litauens nationalbalett har 18 balettverk i repertoaren. ”Hälften är klassiskt och hälften modernt" berättar Tatjana Sedunova. "Bland dem har vi baletter för barn. – Vi har goda kontakter åt olika håll, och därför har vi fått berömda koreografer att samarbeta hos oss. Själva reser vi och gästspelar, ofta med egen orkester, som nu här i Tallinn.”

Vid frågan om pensionsåldern svarar hon att ”det beror på, det finns inga stränga regler för det. Om en uppskattad stjärndansare är i god form och älskar sitt yrke, varför skulle en sådan artist inte få fortsätta!”  Vi diskuterar också Galina Ulanova och andra stora inom den traditionella baletten.

Vasiljevs  Romeo och Julia och Eifmans Röda Giselle
Scenlösningen i denna Romeo och Julia är lite annorlunda; det finns egentligen tre sektioner på scenen. Orkesterdiket har täckts över och musikerna har fått en plats i mitten av den stora scenen: dansarna rör sig alldeles framme inför ögonen på publiken och också bakom orkestern. När man sitter på parterr och på första bänkraden ser man inte alltid vad som pågår längst bak, trots att scenen där fått ett lyft.

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Olga Konosenko är en mogen ballerina, i titelrollen av Röda Giselle en bra Olga Spessivtseva. Kvällen innan hade hon gjort en krävande rolltolkning som Julias mor. Det var Konosenko som profilerade sig som en ledande gestalt vid gästspelet, och det finns några fler. Vissa manliga solister på båda kvällarna gjorde riktigt bra ifrån sig. Det var t.ex. balettmästaren i Röda Giselle och Mercutio i Romeo och Julia, Valerijus Fadejevas, med sin dans och scennärvaro, och Aurimas Paulauskas i rollerna som Julias fästman Paris och Olga Spessivtsevas partner.

Den andra kvällen med Röda Giselle dansad till Boris Eifmans koreografi var kanske den mest intressanta av dessa två. I baletten fanns fler dansanta scener. Dansarna syntes vara fint hemma i stilen hela tiden. De är tydligen vana vid olika stilar, vilket ju också är en förutsättning i dagens hårda tävling om platser i kompanier.

Två balettverk av olika slag; man hinner se och göra observationer av allt möjligt; hur gruppen samarbetar och vad som är bra i deras utförande. Det är intressant med gästspel – och man hoppas att man får tillfälle att se en grupp också på hemmascenen. Varje grupp har en egen prägel. Om inte annat, så är det summan av kulturer i och bakom balettens och gruppens historia, själva dansarna och vad de uppför, och en del annat som är svårt definierbart – som i all konst.

Anita Jokela
7 november 2011


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil