Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Anita Jokela i Tallinn: Litauens nationalbalett på besök

De nationella operahusen i de tre baltiska länderna har inlett ett samarbetsprojekt. Dansarna och sångarna reser till varandras städer och presenterar sig själva i produktioner från hemmascenen som visas för en ny publik.

När Estoniateatern besökte Vilnius kom baletten därifrån samtidigt till Tallinn. Det blev två balettföreställningar; en Romeo och Julia samt en Röda Giselle. Tatjana Sedunova, den artistiska ledaren för baletten, ställde upp för att berätta för Dansportalen om gruppen.

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Balettgruppen, dess ledare och repertoar
De flesta av dansarna är utbildade på operans balettskola i Vilnius som fått renommé genom sina elever. Ensemblens dansare är totalt 65, och bara några kommer från andra länder. Fyra är från Vitryssland, tre från Japan och en är ryss. De har alla en gedigen utbildning, vilket är kännetecknande för dagens dansare som rör sig överallt runt världen.

Tatjana Sedunovas gestalt och värld är dansarens; hon själv har uppträtt i en del klassiska verk och minns tillbaka – till tiderna med Giselle bland annat. Senare har hon jobbat på TV med dansproduktioner och 1992 blev hon balettens artistiska ledare på operan.

Det är sen eftermiddag, vi sitter på en soffa inne på Estonia och samtalar, om balett, föreställningar och om dansarna. De gör som bäst sin uppvärmning inför kvällens föreställning i en balettsal bredvid oss.

Kvällen före har det på huvudscenen getts en klassisk Romeo och Julia av Vladimir Vassiljev och Tatjana Sedunova berättar om de unga dansarna i produktionen. Det var en ljuvlig och ständigt leende Julia som presenterade sig, Anastasija Cumakova från Perm i Ryssland. Hennes Romeo var en väldansande Nerijus Juska, till utseendet en romantisk yngling och därigenom som skapt för denna roll. Det var detta par, båda lite över 30, som övat in rollerna senast. Båda kanske ännu lite ungdomliga. En viss mognad i rollprestationerna ger ofta mer tyngd till berättelsen

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

En annan Julia i gruppen är till exempel Egle Spokaite, känd för finländarna som deltagare och vinnare på Internationella Balettävlingen i Helsingfors 1995 – förstapristagare i bland seniorerna. Egle har senare gjort några gästspel i Helsingfors, och i Savonlinna balettfestival i östra Finland.   

När balettävlingar kommer till tals nämner Tatjana Sedunova även Jurgita Dronina – hemifrån Litauen och utbildad i den statliga operabalettskolan i Vilnius. Även Jurgita tävlade och vann 1995 andra pris både i Helsingfors och Moskva och blev engagerad av dåvarande balettchefen Madeleine Onne i Stockholm. Sedunova berättar gärna om hennes framgångar; om hur hon efter Kungliga operan under drygt ett år varit framgångsrik vid Het Nationale Balett i Holland.

Tatjana Sedunova talar gärna om sina dansare, och då det efter samtalet blir möjligt att gå in i balettsalen och betrakta de höga hopp gruppen just håller på med kan man beundra dem – så smidigt, kunnigt, skönt.

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova själv då,
Vilka baletter är de viktigaste i hennes liv? Jo – nog är det den traditionella och romantiska Giselle, där hon gjort solistrollen som den ena av de ledande vilierna i andra akten.  Den vita akten är hennes favorit, fast hon skyndar sig att säga att hon också dansat i den första akten; med i den idyll som spricker då bondflickan Giselle möter sitt öde.

Denna dam med en del historia i det egna livet tycker även om Boris Eifmans baletter, och berättar att gruppen fått ett sällsynt tillstånd att dansa hans Röda Giselle – berättelsen om primaballerinan Olga Spessivtseva. Möjligheten att dansa detta verk har hittills inte beviljats någon annan grupp utöver Eifman Ballet.

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova påpekar att traditionen med klassiska baletter skall hållas levande av de nationella balettkompanierna, att detta ju är deras främsta uppgift. Hon nämner också baletten Törnrosa med alla dess svårigheter och krävande rollprestationer, och kommer ihåg vissa fina dansare som gjort solistroller. ”Jag är inte så förtjust i att man rullar på golvet i ett modernt verk” säger hon och skrattar.

Själv är hon utbildad i St. Petersburg och nämner några av de förnäma solisterna i Törnrosa-rollen. Till exempel den mycket kända Irina Kolpakova – som numera också tar hand om blivande solister. Vi stannar vid denna kända balettstad och talar om den legendariska Natalia Dudinskaja: ”Det var i hennes klass jag gick! Dudinskaja var en god pedagog" ler hon. Jag nickar: ja, hon är känd också i Helsingfors, hon gav kurser för pedagoger. En dam med mycket gott renommé.

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Klassiskt och modernt på repertoaren
Litauens nationalbalett har 18 balettverk i repertoaren. ”Hälften är klassiskt och hälften modernt" berättar Tatjana Sedunova. "Bland dem har vi baletter för barn. – Vi har goda kontakter åt olika håll, och därför har vi fått berömda koreografer att samarbeta hos oss. Själva reser vi och gästspelar, ofta med egen orkester, som nu här i Tallinn.”

Vid frågan om pensionsåldern svarar hon att ”det beror på, det finns inga stränga regler för det. Om en uppskattad stjärndansare är i god form och älskar sitt yrke, varför skulle en sådan artist inte få fortsätta!”  Vi diskuterar också Galina Ulanova och andra stora inom den traditionella baletten.

Vasiljevs  Romeo och Julia och Eifmans Röda Giselle
Scenlösningen i denna Romeo och Julia är lite annorlunda; det finns egentligen tre sektioner på scenen. Orkesterdiket har täckts över och musikerna har fått en plats i mitten av den stora scenen: dansarna rör sig alldeles framme inför ögonen på publiken och också bakom orkestern. När man sitter på parterr och på första bänkraden ser man inte alltid vad som pågår längst bak, trots att scenen där fått ett lyft.

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Olga Konosenko är en mogen ballerina, i titelrollen av Röda Giselle en bra Olga Spessivtseva. Kvällen innan hade hon gjort en krävande rolltolkning som Julias mor. Det var Konosenko som profilerade sig som en ledande gestalt vid gästspelet, och det finns några fler. Vissa manliga solister på båda kvällarna gjorde riktigt bra ifrån sig. Det var t.ex. balettmästaren i Röda Giselle och Mercutio i Romeo och Julia, Valerijus Fadejevas, med sin dans och scennärvaro, och Aurimas Paulauskas i rollerna som Julias fästman Paris och Olga Spessivtsevas partner.

Den andra kvällen med Röda Giselle dansad till Boris Eifmans koreografi var kanske den mest intressanta av dessa två. I baletten fanns fler dansanta scener. Dansarna syntes vara fint hemma i stilen hela tiden. De är tydligen vana vid olika stilar, vilket ju också är en förutsättning i dagens hårda tävling om platser i kompanier.

Två balettverk av olika slag; man hinner se och göra observationer av allt möjligt; hur gruppen samarbetar och vad som är bra i deras utförande. Det är intressant med gästspel – och man hoppas att man får tillfälle att se en grupp också på hemmascenen. Varje grupp har en egen prägel. Om inte annat, så är det summan av kulturer i och bakom balettens och gruppens historia, själva dansarna och vad de uppför, och en del annat som är svårt definierbart – som i all konst.

Anita Jokela
7 november 2011


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil