Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Världspremiär av Tero Saarinen Company

Tero Saarinen är alltid intressant. Det var ett lyckat beslut i hans liv att lämna Nationaloperan och följa sin egen stig. I stället för klassisk balett blev det nutidsdans för honom. Han vann första priset vid Paris Internationella Danstävling 1988 i serien contemporary dans och begav sig till Mellaneuropa och Japan för att lära sig mer, bland annat buto.

En impuls till hans verksamhet efter år vid operans balett kom via dansaren och koreografen Carolyn Carlson, som för övrigt har påverkat många danskonstnärers liv och karriär. Förutom Saarinen också bland andra Jorma Uotinens och Nina Hyvärinens.

Tero Saarinen med sitt danskompani är en känd och välkomnad gäst sedan många år tillbaka i hela dansvärlden. Han har under sin karriär skapat över 30 urpremiärer och har fått ta emot många priser och medaljer i hemlandet och utomlands av vilka kan nämnas Pro Finlandia-medaljen och franska hederstiteln Chevalier de l´ordre des Arts et des Lettres.

Efter premiären på Alexandersteatern Helsingfors (23/11) bar vägen denna gång allra först till Uleåborg, Kuopio och Jyväskylä (5/12) – ett sällsynt tillfälle för danspubliken att se honom med ensemble i dessa finska städer. Ofta är kompaniet på väg till andra länder efter premiären.

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Blossom & Decay, en dansafton med två verk
Konceptet för den nya aftonen är att det handlar om filosofiska funderingar över Livet och Döden, och i helheten en stark närvaro av ett Blommande och Vissnande, samt ett Nödläge.

Man in a Room till Carolyn Carlsons koreografi dansades av Tero Saarinen, och det vägde tyngst av kvällens två verk denna gång. En artists ensamhet och plåga – dansartisten Saarinen håller oss dessa 22 minuter strängt i sitt grepp. Han är skicklig i sin framställning och hans utstrålning når sista bänkraden i salen.

Carolyn Carlson koreograferade solot åt Saarinen år 2000. Han gestaltar på scenen en bildkonstnär, Carlson har haft den amerikanske expressionisten Mark Rothko i tankarna.

Saarinens konstnär plågas på scenen, och många tankar tycks röra sig i hans hjärna. Saarinen uttrycker allt detta, sinnesstämningarna och funderingarna hos personen i fråga, inför ögonen på oss. Han är den figur som han ska måla för oss.
Utomordentligt fint gjort.

Absent / Presence – kvällens nya verk
Dansarna gör sitt bästa i Absent Presence – och är jäktade av något obekant, eller kanske ändå bekant för oss alla, i energisk samdans och soli men det är svårt att tro att deras uppförande reflekterar de allra mest ödesmättade frågorna. Eller så når inte de tilltänkta tankarna om människans tyngsta barlast av frågor om liv eller död fram över rampen till publiken – denna gång.
Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Dansen är det inget fel på, tvärtom – man kan andas med Saarinens koreografi, själva dansarna gör bra ifrån sig och vissa av dem är mycket uttrycksfulla, såsom det gäller att vara i Saarinens koreografier. Rörelsespråket är häftigt, och Natasha Lommis alldeles speciellt. Undra på att många säger sig ha fastnat med blicken på henne hela tiden. Men det är hela gruppen som ändå borde nämnas, de är alla viktiga aktörer i helheten, de är individuella dansare.

Helheten i produktionerna – förutom dansen även musik, ljus och dräkter – är högklassisk, vilket också är Tero Saarinen Companys varumärke.

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Tankar om Borrowed Light – ett verk från tidigare repertoar
Jag vill i detta sammanhang lyfta fram Saarinens äldre verk Borrowed Light som gått hem hos de flesta – den energi och berättande med dansens medel som vi kunnat uppleva där har fastnat i minnet och väckt mycket beundran; på detta sätt kan det en berättelse med starkt budskap framföras effektivt.

Stegen är kraftiga och betonar uttrycket, var och en förstår att från den här jargongen hoppar människorna inte mer så lätt av. Rytmen är lika stark, och man kan föreställa sig en stam som utför sina riter – och det är det ju frågan om också, egentligen.
Verket handlar om uppkomsten av en sekt, Shakers, och dess kraft hos människorna, det syns i dansen hur totalt de är påverkade av sin tro, den extas som driver individerna till något där de inte mera är annat en del av en massa i svallning.

Något av detta sågs förvisso också i Absent Presence där rörelsen gick framåt i böljande vågor – det är estetiskt och är alltid skönt att se på, flödet av dans. Man andas själv också obehindrat, som åskådare.

Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent

Blossom & Decay
världspremiär i Helsingfors 23.11.2011

Man in a Room
koreografi Carolyn Carlson
dans Tero Saarinen
musikkollage Gavin Bryars Ensemble, Apocalyptica; ljusbearbetning Mikki Kunttu
ljusdesign Carolyn Carlson
kostymdesign Rachel Quarmby-Spadaccini

Absent Precence
koreografi Tero Saarinen
musik Jarmo Saari/Jarmo Saari solu,
ljus Mikki Kunttu
kostymer Erika Turunen
koreografens assistenter Satu Halttunen, Sini Länsivuori
dansare: Henrikki Heikkilä, Carl Knif, Saku Koistinen, Ninu Lindfors, Natasha Lommi, Maria Nurmela, Heikki Vienola

Anita Jokela
8 dec 2011


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil