Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Dansarens första jobb

Att bli yrkesdansare innebär en lång utbildning som ofta börjar redan före tioårsåldern. För dem som är fysiskt lämpade för yrket och har erforderlig talang, vilja och målmedvetenhet, sker någon form av examinering vid ca 18 år och man är "färdig" att ge sig in i en yrkeskarriär.

För många innebär det ofta ett träget letande efter uppdansningar – "auditions" – och otaliga kontakter med dansgrupper och fasta ensembler långt utanför det egna landets gränser. Konkurrensen är hård, särskilt med vår tids gränslösa arbetsmarknad och konkurrens från hela världen, eller åtminstone EU. Balettchefer och koreografer vill ju oftast ha dansare med viss erfarenhet.
Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance

Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance

Vad görs då för att underlätta sökandet?
De stora talangerna har naturligt nog lättare att slå sig fram och bli uppmärksammade till exempel vid tävlingar eller genom kontakter mellan lärare och teaterledare. Men andra behöver också tid att utvecklas, att pröva olika inriktningar och stilar inom dansen hos mer eller mindre nyskapande koreografer.

En del teatrar engagerar praktikanter under viss tid – om det ryms i budgeten. Vikariat är en annan väg till erfarenhet och eventuell fortsatt anställning. En utomordentlig möjlighet är de särskilda ungdomskompanier som byggs upp under de fasta ensemblernas vingar.  Där var Jiri Kyliàns Nederlands Dans Theater II en av föregångarna. NDT II har även varit språngbräda för unga koreografer som till exempel NDT:s nuvarande konstnärlige ledare Paul Lightfoot och svenskarna Johan Inger och Alexander Ekman.
Alexander Ekmans Cacti med Nederlands Dans Theater II. Fotograf de Buurman

Alexander Ekmans Cacti med Nederlands Dans Theater II. Fotograf de Buurman

Det finns även fristående projekt, mer eller mindre långvariga, till exempel Jeune Ballet de France, EU-projektet D.A.N.C.E. (Dance Apprentice Network Across Europe), Ballet Junior i Genève, IT Dansa i Barcelona och andra. I Norden genomfördes ett tvåårigt svensk-danskt projekt  (2008-2009) under ledning av koreografen Marie Brolin Tani, Unga Danskompaniet/Det Unge Dansekompagni), inriktat på nutida dans. Sedan hösten 2011 leder Marie Brolin-Tani Unga Fuse, ett nytt undgdomskompani inom SMOT, Smålands Musik och Teater, i Jönköping.

Virpi Pahkinens Tetractys med Unga Danskompaniet 2009. Fotograf Hans-Olof Tani

Virpi Pahkinens Tetractys med Unga Danskompaniet 2009. Fotograf Hans-Olof Tani

Eldsjälar
Tidigare har Conny Borg försökt starta ett ungdomskompani I Sverige, men det strandade, som så ofta, på bristen på offentligt stöd och villiga finansiärer.

Eldsjälar som Conny behövs – och finns – trots allt. I Uppsala driver paret Joseph Sturdy och Marie Larsson Sturdy  ett eget danskompani, Focus Dance, som även gör satsningar för unga dansare genom projektet The Greenhouse Dance project och  Focus Dance II (tidigare Nordic Youth Dance Company, som ligger på is då en annan eldsjäl, Sirkka-Liisa Forslund, tragiskt avled mitt i planeringsarbetet i januari 2011).

Focus Dance "räddade" projektet genom att gå in med egna medel och sätta igång samarbetet med Dalateatern där Focus Dance II – som består av dansare från Kungliga Balettskolan och talanger från andra länder som gjort audition – spelade nio föreställningar i oktober 2011.

Sommaren 2009 och 2010 genomförde paret Larsson-Sturdy The Greenhouse Dance Project, där man under ett par veckor anordnade klasser och olika workshops för klassiskt och modernt tränade dansare med redovisningar i form av några föreställningar på Riddarfjärdsteatern i liten skala. Ett försök som upprepades även i år med avslutande föreställningar i Uppsalas stora konsert och kongressbyggnad.

Resultatet – föreställningen Intro-Dance – var mycket lovande och särskilt intressant var att en grupp flickor från årskurs 9 i en lokal dansskola i Uppsala inkluderats. De fick känna på träning i en mer yrkesinriktad form och dela balettsal och scen med professionellt utbildade dansare. De klarade sig fint och med en väl anpassad koreografi fick de möjlighet att även framträda inför betalande publik.

Elever från dansgymnasium vid föreställningen i Uppsala. Foto Marie Larsson-Sturdy

Elever från dansgymnasium vid föreställningen i Uppsala. Foto Marie Larsson-Sturdy

Senast framträdde deras grupp Focus Dance på Ridarfjärdsteatern med Skiftande fokus, ett program ämnat för barn med både en underhållande tolkning av Kejsarens nya kläder och ett klassiskt grundat modernt stycke Cruel Whispers till musik av Arvo Pärt och i koreografi av Joseph Sturdy.

Ett exempel att följa
I 38 år, sedan 1973, har den amerikanske koreografen John Neumeier lett ett av världens främsta danskompanier: Hamburg Ballett. I den "rika" hansestaden har han fått möjlighet att bygga upp ett litet imperium med ett förnämt Ballettzentrum Hamburg John Neumeier, hem för både balettkompaniet och en av Tysklands främsta balettskolor som lockar dansare från hela världen.

För närvarande avslutar göteborgskan Vivian Koohnavard från Kungliga Svenska Balettskolan sin utbildning där med hjälp av ett stipendium från Carina Aris Minnesfond

Nu har Neumeier också lyckats övertyga förbundsregeringen att stötta ett nybildat ungdomskompani, Das Bundesjugendballett, med åtta unga dansare i åldern 18-23 år, fyra från den egna skolan och fyra antagna efter audition. De första åtta dansarna kommer ursprungligen från sju olika länder, bara en är född i Tyskland.

Som konstnärliga ledare under Neumeier själv har man valt Sverigebekante Kevin Haigen – han har gästat som pedagog och repetitör hos Kungliga Baletten – och fransmannen Yohan Stegli (31), en solist i Hamburg Ballett, som önskade gå nya vägar och slutade dansa efter säsongen 2010-11. Starten skedde i och med höstsäsongen 2011 och det skall bli intressant att se hur det utvecklas och förhoppningsvis blir bestående.

Bundesjugendballett i Hamburg. Fotograf Christiane Gundlach

Bundesjugendballett i Hamburg. Fotograf Christiane Gundlach

John Neumeier sade bland annat efter beslutet: “Nationella ungdomsbaletten innebär en betydelsefull länk mellan dansutbildning och ett professionellt danskompani. Med sin egen repertoar, som speglar kreativiteten, känslorna, medvetandet och idéerna hos den unga generationen, är ungdomskompaniet en idealisk förmedlare mellan ungdomskultur, konst och publik."

I original på engelska: "The National Youth Ballet establishes an important link between dance education and a professional ballet company. With their own repertoire, which reflects the creativity, feelings, awareness and ideas of the young generation, the junior company is an ideal mediator between youth culture, high art and the general public."

Annelie Liliemark och Levi Blad i Törnrosa vid balettskolans jubileumsföreställning på Operan i juni 2011. Fotograf Carl Thorborg

Annelie Liliemark och Levi Blad i Törnrosa vid balettskolans jubileumsföreställning på Operan i juni 2011. Fotograf Carl Thorborg

Förslag sänt till Sveriges regering
I sin rapport, som beställdes från Dans i Dalarnas Sirkka-Liisa Forlsund 2009, gällande att undersöka vad som händer mellan yrkesutbildning och yrkesliv och det glapp som tyvärr kan uppstå oavsett om man är en ung lovande talangfull dansare som ska in på arbetsmarknaden, säger Marie Larsson Sturdy: "det är svårt att få tillräckligt med danstid så att man kan utvecklas då arbetsmarkanden ser ut som den gör".

I rapporten, som senare skickades till bland annat regeringen, föreslogs att man skulle inrätta ett nationellt ungdomskompani för att motverka det gap som nu kan uppstå. Det återstår ännu att se om förslaget fallit i god jord.

Några elever från Kungliga Svenska Balettskolan som gått vidare under det senaste året:
Michelle Arrué – har kontrakt Ballet Junior de Genève
Levi Blad – är anställd vid Kungliga Baletten
Niklas Blomqvist – är anställd vid Peter Schaufuss Balletten i Danmark
Nicholas Krowicki – är anställd vid Kungliga Baletten
Annelie Liliemark – är projektanställd Kungliga Baletten
Hannah Ohlsson – gör praktik hos Norrdans
Daniel Sjögren Larsson – anställd ”Nordic”, Joseph och Marie Sturdy
Gisela Swarting – praktik Kungliga Baletten

Följande elever har sökt utomlands för ytterligare studieår;
(dessa skolor har ungdomskompanier eller utökad föreställningsverksamhet för 3:e-årselever)
Simon Aghed Luterkort – English National Ballet School, London
Sara Andrén – Rosella Hightower School, Cannes
Vivian Assal Koohnavard – Ballettschule des Hamburg Ballett
Jacob Christiansen- English National Ballet School, London
Rebecca Hartill – Balettelevskolan Budapest
Anton Rosenberg – Central School, London
Nikita Ruhl – Royal Ballet School, London

Anders Jörlén
16 jan 2011


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil