Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2012: Möt en ambitiös yngling från Norge

Nami Kitagawa Aam och Lukas Bjørneboe Brændsrød genomgick ett eldprov som juniorer på årets Stora Daldansen, de dansade då ett pas-de-deux från Karnevalen i Venedig. Som de klarade alldeles utmärkt.

Veckan efter tävlingen åkte Lukas till The Royal Ballet School på en inbjuden att göra ett uppdansningsprov.  Han var på sommarskola i London 2011 så de hade redan sett hans möjligheter. 

Dansportalen har intervjuat Lukas Bjørneboe-Brændsrød. Att bli intervjuad var han numera ganska van vid, genom att regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk med stöd från Norska filminstitutet håller på med en film om pojkar som dansar balett. Lukas är en av dem som medverkar i filmen.

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

"Det är bara roligt att få dansa ett pas-de-deux", sa Lukas med ett lättsamt leende. "Först skulle vi leta fram några solon som vi skulle ha med på tävlingen här i Falun. Jag och min partner Nami hade hittat Karnevalen i Venedig och då föreslog min lärare Sandra Wiesner att vi skulle göra ett pas-de-deux i stället för två solon."

Lukas har varit elev på balettskolan vid Den Norske Opera & Balett sedan han var 10 år, och är nu inne på det femte året på balettskolan. Då han medverkade vid den nya Operans öppningsgala i Oslo hade han gått på skolan i ett år. Alla elever i skolan skulle då stå vid räcket i trappan i foajeen som på led när de kungliga gjorde entré.

På frågan om hur han får inspiration och motivation att klara den krävande undervisning som det innebär att utbilda sig till dansare i klassisk balett, säger Lukas:

"Jag gillar att träna och jobba med olika instuderingar av baletter, och det stimulerar mig att fortsätta med baletträningen."

Lukas går i Ruseløkka skole i Oslo som i samarbete med balettskolan driver Norges första integrerade balett- och skolundervisning for årskurs 8-10. De har anpassat tiderna så att eleverna även kan följa undervisningen på Operan.

"Vi går på morgonträning på Operan innan vi börjar dagen på den vanliga skolan och efter skolan tar vi trikken eller bussen från skolan till Operan igen för fortsatt träning."

"Det blir långa dagar för dig?" "Ja, men det är det värt", säger Lukas och verkar mena det också.

"Jag har hittat en bild på dig från Nötknäpparen som du var med i och där du har en fin pepparkakekostym och en elegant röd sminkning". 

"Hm… ja det kommer jag ihåg, , jag var väl ca 11 år då. Det är förresten min klasskompis Jonas från balettklassen som är till höger på bilden, men han har slutat dansa."

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Från hösten byter Lukas skola eftersom han har blivit antagen till Kunsthøgskolen, som ligger i stadsdelen Grünerløkka. På Operans balettskola går man till och med 15 år, vidareutbildning i dans sker i Oslo alltid på Kunsthøgskolen fram till examen vid 18 år.

"Jag var på uppdansningsprov där i januari, det var spännande eftersom det var det första provet jag gjort – och jag kom in!"

Provet, eller snarare proven, var i tre omgångar. Första dagen var det enbart klass. Dagen efter talade man om vilka som gick vidare till dag två. Då var det klassisk klass och improvisation för att lärarna skulle få en chans att se mer hur eleverna rörde sig och uppfattade uppgifterna. 

"Andra dagen fick jag chans att även visa upp ett solo, och jag hade valt solot från Karnevalen i Venedig, samma som ingick i vårt pas-de-deux idag", säger Lukas.

Tredje dagen fick de som var kvar instudera ett klassiskt solo. "Det var inte så komplicerat eftersom vi skulle lära det under dagen," fortsätter Lukas. "Efter provet var det en väntan på att få veta om man kom in eller inte – jag var också lite rädd att jag inte skulle komma in. För jag hade ingen plats på någon annan skola till hösten och då hade jag fått börja söka febrilt för att komma in på en skola…" 

Efter fem dagar kom besked, genom att rektorn Knut Breder kom in i klassen och började läsa upp namnen på dem som kommit in på Kunsthøgskolen. "Och när jag hörde mitt namn, så tänkte jag: Yes!, jag kom in!" 

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Nu börjar en träning som ska ge eleverna full färdighet i både modernt och klassiskt om tre år. "Vad föredrar du Lukas?"

"Jag tycker om båda formerna, de utgör var för sig en utmaning som jag gillar. I modern dans kan man röra sig på ett helt annat sätt än i den klassiska baletten. Samtidigt är det roligt att hålla på med klassisk balett och vidareutveckla sin teknik, en teknik som även kan användas för modern dans…"

Vi kommer in på arbetet med klassisk balett och Lukas tycker att det är en speciell känsla att arbeta med ett stilla verk som Giselles andra akt, men även med en livlig balett som Don Quijote som lyfter fram dansarens möjligheter. Också Bournonville-tekniken har Lukas lust att få prova på.

Lukas hoppas på en dansframtid i Nasjonalballetten i Oslo, men kan även tänka sig att prova på att vara med i utländska kompanier en tid.

"Jag tycker att de kubanska dansarna är så bra, t ex Carlos Acosta!"

Och här en video med en mycket begåvad dansare från Kuba:

Lukas är en av tre manliga dansare som är med i en film som preliminärt visas på norsk TV under 2014. Filmaren följer dem under två år, bl a här i Falun. Det är filmaren och regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk som gör en dokumentär om pojkar som dansar balett.

"Jag tror att man måste visa att klassisk balett egentligen är ganska maskulint", svarar Lukas på frågan hur man vänder sig till pojkar och unga män för att intressera dem för balett. "Hur ska man t ex kunna lyfta sin partner på ett säkert sätt om man inte själv är vältränad. Det finns även roller som visar fram en maskulin och stark karaktär, som i Don Quijote till exempel. 

"De som inte alls sett någon balett, har en något fel uppfattning om vad balett egentligen är. Innan jag själv började dansa trodde jag att balett endast var för tjejer…" Jag började med breakdance när jag var liten och det är minst lika mycket träning i breakdance som det är inom baletten ..."

Hösten 2012 börjar sju dansare på Kunsthøgskolen i Oslo:

Lukas Bjørneboe Brændsrød, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Nami Kitagawa Aam, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Christoffer-Robin Andreasson, Göteborg (deltagit i årets Stora Daldansen)
Martine Camilla Brænna, Norge (tidigare deltagit i Stora Daldansen)
Vilde Frisk, Norge
Syvert Lorenz Garcia, Norge
Torgeir Lund, Norge

Cristian Hillbom
23 mars 2012 


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil