Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2012: Möt en ambitiös yngling från Norge

Nami Kitagawa Aam och Lukas Bjørneboe Brændsrød genomgick ett eldprov som juniorer på årets Stora Daldansen, de dansade då ett pas-de-deux från Karnevalen i Venedig. Som de klarade alldeles utmärkt.

Veckan efter tävlingen åkte Lukas till The Royal Ballet School på en inbjuden att göra ett uppdansningsprov.  Han var på sommarskola i London 2011 så de hade redan sett hans möjligheter. 

Dansportalen har intervjuat Lukas Bjørneboe-Brændsrød. Att bli intervjuad var han numera ganska van vid, genom att regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk med stöd från Norska filminstitutet håller på med en film om pojkar som dansar balett. Lukas är en av dem som medverkar i filmen.

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

"Det är bara roligt att få dansa ett pas-de-deux", sa Lukas med ett lättsamt leende. "Först skulle vi leta fram några solon som vi skulle ha med på tävlingen här i Falun. Jag och min partner Nami hade hittat Karnevalen i Venedig och då föreslog min lärare Sandra Wiesner att vi skulle göra ett pas-de-deux i stället för två solon."

Lukas har varit elev på balettskolan vid Den Norske Opera & Balett sedan han var 10 år, och är nu inne på det femte året på balettskolan. Då han medverkade vid den nya Operans öppningsgala i Oslo hade han gått på skolan i ett år. Alla elever i skolan skulle då stå vid räcket i trappan i foajeen som på led när de kungliga gjorde entré.

På frågan om hur han får inspiration och motivation att klara den krävande undervisning som det innebär att utbilda sig till dansare i klassisk balett, säger Lukas:

"Jag gillar att träna och jobba med olika instuderingar av baletter, och det stimulerar mig att fortsätta med baletträningen."

Lukas går i Ruseløkka skole i Oslo som i samarbete med balettskolan driver Norges första integrerade balett- och skolundervisning for årskurs 8-10. De har anpassat tiderna så att eleverna även kan följa undervisningen på Operan.

"Vi går på morgonträning på Operan innan vi börjar dagen på den vanliga skolan och efter skolan tar vi trikken eller bussen från skolan till Operan igen för fortsatt träning."

"Det blir långa dagar för dig?" "Ja, men det är det värt", säger Lukas och verkar mena det också.

"Jag har hittat en bild på dig från Nötknäpparen som du var med i och där du har en fin pepparkakekostym och en elegant röd sminkning". 

"Hm… ja det kommer jag ihåg, , jag var väl ca 11 år då. Det är förresten min klasskompis Jonas från balettklassen som är till höger på bilden, men han har slutat dansa."

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Från hösten byter Lukas skola eftersom han har blivit antagen till Kunsthøgskolen, som ligger i stadsdelen Grünerløkka. På Operans balettskola går man till och med 15 år, vidareutbildning i dans sker i Oslo alltid på Kunsthøgskolen fram till examen vid 18 år.

"Jag var på uppdansningsprov där i januari, det var spännande eftersom det var det första provet jag gjort – och jag kom in!"

Provet, eller snarare proven, var i tre omgångar. Första dagen var det enbart klass. Dagen efter talade man om vilka som gick vidare till dag två. Då var det klassisk klass och improvisation för att lärarna skulle få en chans att se mer hur eleverna rörde sig och uppfattade uppgifterna. 

"Andra dagen fick jag chans att även visa upp ett solo, och jag hade valt solot från Karnevalen i Venedig, samma som ingick i vårt pas-de-deux idag", säger Lukas.

Tredje dagen fick de som var kvar instudera ett klassiskt solo. "Det var inte så komplicerat eftersom vi skulle lära det under dagen," fortsätter Lukas. "Efter provet var det en väntan på att få veta om man kom in eller inte – jag var också lite rädd att jag inte skulle komma in. För jag hade ingen plats på någon annan skola till hösten och då hade jag fått börja söka febrilt för att komma in på en skola…" 

Efter fem dagar kom besked, genom att rektorn Knut Breder kom in i klassen och började läsa upp namnen på dem som kommit in på Kunsthøgskolen. "Och när jag hörde mitt namn, så tänkte jag: Yes!, jag kom in!" 

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Nu börjar en träning som ska ge eleverna full färdighet i både modernt och klassiskt om tre år. "Vad föredrar du Lukas?"

"Jag tycker om båda formerna, de utgör var för sig en utmaning som jag gillar. I modern dans kan man röra sig på ett helt annat sätt än i den klassiska baletten. Samtidigt är det roligt att hålla på med klassisk balett och vidareutveckla sin teknik, en teknik som även kan användas för modern dans…"

Vi kommer in på arbetet med klassisk balett och Lukas tycker att det är en speciell känsla att arbeta med ett stilla verk som Giselles andra akt, men även med en livlig balett som Don Quijote som lyfter fram dansarens möjligheter. Också Bournonville-tekniken har Lukas lust att få prova på.

Lukas hoppas på en dansframtid i Nasjonalballetten i Oslo, men kan även tänka sig att prova på att vara med i utländska kompanier en tid.

"Jag tycker att de kubanska dansarna är så bra, t ex Carlos Acosta!"

Och här en video med en mycket begåvad dansare från Kuba:

Lukas är en av tre manliga dansare som är med i en film som preliminärt visas på norsk TV under 2014. Filmaren följer dem under två år, bl a här i Falun. Det är filmaren och regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk som gör en dokumentär om pojkar som dansar balett.

"Jag tror att man måste visa att klassisk balett egentligen är ganska maskulint", svarar Lukas på frågan hur man vänder sig till pojkar och unga män för att intressera dem för balett. "Hur ska man t ex kunna lyfta sin partner på ett säkert sätt om man inte själv är vältränad. Det finns även roller som visar fram en maskulin och stark karaktär, som i Don Quijote till exempel. 

"De som inte alls sett någon balett, har en något fel uppfattning om vad balett egentligen är. Innan jag själv började dansa trodde jag att balett endast var för tjejer…" Jag började med breakdance när jag var liten och det är minst lika mycket träning i breakdance som det är inom baletten ..."

Hösten 2012 börjar sju dansare på Kunsthøgskolen i Oslo:

Lukas Bjørneboe Brændsrød, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Nami Kitagawa Aam, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Christoffer-Robin Andreasson, Göteborg (deltagit i årets Stora Daldansen)
Martine Camilla Brænna, Norge (tidigare deltagit i Stora Daldansen)
Vilde Frisk, Norge
Syvert Lorenz Garcia, Norge
Torgeir Lund, Norge

Cristian Hillbom
23 mars 2012 


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil